C 250 TDT -97, tehot katoaa

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
humina
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: Ke 08.03.2006 07:23
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

C 250 TDT -97, tehot katoaa

Viesti Kirjoittaja humina »

Reippaissa kiihdytyksissä noin 100:n nopeuksilla tehot katoaa eli moottori menee vikatilaan

Vikamuistissa seuraavaa:

P1470 - Painesäätöläppä tai ahtopaineen säätö

Asentaja puheli Star Diagnose kytkettynä, että kone olisi pyytänyt 0.8 baria, mutta ahdin ei ollut antanut kuin 0.4.

Fyysisenä vikana pajalla löytyi heti kättelyssä rikkinäinen EGR-venttiilin kalvo. Asentaja suositteli EGR:n tulppaamista :arrow: tehty, mutta ei vaikutusta.

Nyt mittailin EGR:n ja hukkaportin ohjausventtiileiden vastusarvoja, joiden pitäisi olla välillä 25-30 ohmia Autodatan mukaan.
EGR tämän arvon antoikin, mutta hukkaportin venttiilillä arvo on 12,7 ohmia.

Olisiko tällä kyseisenlaista vaikutusta ?

Vai mistä voisi kotikonstein vielä etsiä vikakohteita ?
toyota

exät:
C 220T CDI Avantgarde -01
C 250 TDT Elegance -97
250 TD -92
190 E -92
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Toimiikos hukkaporttikin sähköllä ?

Jos toteutuneen paineen ja järjestelmän pyynnin välillä on riittävästi eroa, niin vikatilahan siitä seuraa.

Voisikkos siinä hukkaportin jousessa, joka sitä pitää kiinni, olla jotain vikaa, tai kuoleentumista, tai vika itse hukkaportissa.
Karstanen, tai rikki.

Vika kuulostaisi olevan siinä, että kun se hukkis aukeaa, niin se ei enää sulkeudukkaan ja ahdot pääsee "karkaamaan" sitäkautta.

Tai se on auki koko ajan, silloin moottori "herää" huonosti.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Hukkaportti toimii alipaineella ja sitä ohjaavissa alipaineventtiileissä on silloin tällöin vikoja. Samanlainen venttiili on EGR:llä, kokeile vaihtaa keskenään että muuttuuko mitenkään.
Joku mersupurkaamo??
Eki.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 17.08.2005 19:43

Viesti Kirjoittaja Eki. »

käväseppä testerissä, jospa heittää vikatilaan egr:n takia nykyään
humina
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: Ke 08.03.2006 07:23
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja humina »

No niin, viikonlopusta lieveilmiöineen selvittyäni on taas virtaa jatkaa tätäkin hommaa.

Hukkaportin vivussa käsikopelolla on aika paljon liikettä ja palautus tuntuisi normaalilta. Vaan eipä se varmaan isoa rakoa sinne tarvii, kun jo paineet karkaa.

Tuota EGR:n ohjausventtiilin testaamista tilalle ajattelin itsekin, koska tutkittuani niitä toimintaperiaate ja kytkennät näyttäisi täysin samanlaisilta. Ainoastaan venttiileiden ulkokuori ja fyysinen koko eroavat.

Tuossa kuva venttiileistä, EGR:n vasemmalla.

Taidanpa sitä heti huomenna testata "rikkinäisen" paikalle kun täältäkin rohkaisun siihen sain ja raportoin kokemuksista sitten täällä.

Testeriin meno ei tällä hetkellä periaatteessa onnistu, koska paja jossa autoa käytin, on lomilla ensi kuuhun asentajien osalta. Varaosia kyllä saa...
toyota

exät:
C 220T CDI Avantgarde -01
C 250 TDT Elegance -97
250 TD -92
190 E -92
mike69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 22.10.2004 09:18

Viesti Kirjoittaja mike69 »

Tsekkaa välijäähytin. Ainakin noista 300 TDT väykyistä on mennyt välijäähyttimiä. Ilmoittaa nimenomaan ahtopainehäiriötä ja menee vikatilaan rasituksessa.
-09 Honda Accord Tourer tiisseli (laiska)
-07 Volkswagen Touran 1,4 TSI
humina
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: Ke 08.03.2006 07:23
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja humina »

Ei se venttiileiden vaihtaminen keskenään ihan niin vaan onnistukkaan. Sähkö liittimien haittaväkäset ovat erilaiset. Eikä viitsisi niitä väkäsiä yrittää poistaakaan, liittimien rungot siinä todennäköisesti vaan rikki menee ja sitten kumpikaan venttiili ei sovi enää mihinkään. Ja melko varmasti on joku tärkeämpikin syy vaihtokelvottomuudelle.

Vehon ja KL:n hinnat venttilille sen verran isot, ettei viitsisi niistäkään kokeilumielessä sitä ostaa. Yli 110 € molemmissa.

Jos jollain olisi täällä semmoinen ehjä ylimääräisenä, niin voisin sen kohtuullista hintaa vastaan ostaakin.

Varaosanumero A 000 545 04 27
toyota

exät:
C 220T CDI Avantgarde -01
C 250 TDT Elegance -97
250 TD -92
190 E -92
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Onko sulla siinä ennen EGR:ää ahtoputkessa läppä, jos se sulkeutuu väärään aikaan, ei imusarjassa ole painetta. Mulla on tässä nykyisessä(vm -99), mutta tossa edellisestä (vm -96)se puuttui, joten ainakin ittellä on ollut ajatuksena tehdä pieni testi, elikä eliminoida turhat läpät :wink:
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
humina
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: Ke 08.03.2006 07:23
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja humina »

Ei näy minkäänlaista läppää.
toyota

exät:
C 220T CDI Avantgarde -01
C 250 TDT Elegance -97
250 TD -92
190 E -92
humina
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: Ke 08.03.2006 07:23
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja humina »

Vuotoa löytyi :evil:

Meinaan ahtoputkesta.

Se pätkä joka tulee välijäähdyttimeltä syylärin vierustaa ylös ja jatkaa syylärin päällä seuraavaan jousto-osaan asti, niin se on noin puolet matkastaan pitkittäin ja vähän kierteellä halki.

Se on joskus näköjään muovihitsattu ja laitettu vielä sikaflexiäkin jäljelle jääneiden huokoisten reikien päälle. Ja nyt sitten sika on antanut periksi.

Tiesin, että tämä yksilö on joskus hantin puolen etunurkasta kolaroitu, mutta olisi sitä nyt voinut satasen putken vaikka kokonaan uusia. Muuten korjaus on ainakin näytetty tehneen kohtuuhyvin.
Tai mistä sitä tietää mitä sitä vielä joskus jostain löytää :?:

Mitäs tohon nyt sitten laittais ? Oliskohan jollain ylimääräistä putkea ? Tai jos sen hiois ja laittais lasikuitukitin tai vastaavan. Jotain sen tarttis olla, mikä kestää vähän painetta ja öljyä. Huohottimen paikka meinaan säilyy vielä entisellään.

Paljon ei vaivaa viitsisi putken korjauksen eteen nähdä joten voisi olla se uuden putken hommaaminen järkevin ratkaisu.
toyota

exät:
C 220T CDI Avantgarde -01
C 250 TDT Elegance -97
250 TD -92
190 E -92
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

humina kirjoitti:Vuotoa löytyi :evil:

Meinaan ahtoputkesta.

Se pätkä joka tulee välijäähdyttimeltä syylärin vierustaa ylös ja jatkaa syylärin päällä seuraavaan jousto-osaan asti, niin se on noin puolet matkastaan pitkittäin ja vähän kierteellä halki.
.
.
.


Paljon ei vaivaa viitsisi putken korjauksen eteen nähdä joten voisi olla se uuden putken hommaaminen järkevin ratkaisu.
Itsekkin usein sanonut, ettei se haittaa niin paljoa, että joutuu korjaamaan, mutta jos ei selvää vikaa löydy, se pistää jurppimaan. Kyllä siellä kumminkin sellaiset paineet ja olosuhteet (öljyinen ja kuumahko ilma) vallitsevat, että jos ei se putki ihan tähtitieteellistä maksa, kannattanee tilata uusi.

Joo siitä läpästä vielä, tossa kun sitä yritin hahmotella, niin poishan se sieltä lähtee, on luultavasti yhdistetty todellakin EGR:ään ja jo tyhjä käynnillä se elää ihan omaa elämää, niin eiköhän se siellä paineistettunakin heilu.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
isk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 197
Liittynyt: Pe 12.09.2003 01:41
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja isk »

humina kirjoitti:Vuotoa löytyi :evil:
No niin, ei nämä sittenkään taida rakettitiedettä olla... :D
Hyvä ja pääasia, että löytyy selkeä syy - eiköhän tuon putken paikk... eiku vaihtaminen auta tilanteeseen. :lol:
C253+Q3+A1
Ex: 164.122, 203.207, 202.194, 169.031
Avatar
maaenala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Su 09.01.2005 22:36
Paikkakunta: Lounais-Suomi

cuuleri

Viesti Kirjoittaja maaenala »

mike69 kirjoitti:Tsekkaa välijäähytin. Ainakin noista 300 TDT väykyistä on mennyt välijäähyttimiä. Ilmoittaa nimenomaan ahtopainehäiriötä ja menee vikatilaan rasituksessa.

Aivan,tarkista coolerin letkut ja liitokset,itellä oli letkussa vuoto ja ilmeni kun laitoin asuntovaunun perään eli kun oli kunnolla rasitusta
humina
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: Ke 08.03.2006 07:23
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja humina »

Tänään sain uuden ahtoputken, marmoritiskiltä ja 90 egee. Se on nyt paikallansa ja meno tuntuu entisenlaiselta, jollei jopa paremmalta. 8)

Testiä ei ole vielä kunnolla takana, mutta tossa "takapihalla" 120:n vauhtiin melkeen täyskaasulla kiihdyttäessä ei ainakaan vielä vikatilaan mennyt.

Huomenna kunnollisempaa testiä, vajaa 100 kilometriä suuntaansa maantietä.

Toivottavasti ei tulla linkuttaen takaisin.

p.s. Letkut ja liitokset tarkistettu muutenkin. Aikaisemmin oli selvää öljyn tihkuamista ahtoputken ja imusarjan liitosletkussa, josta oli se sisäpuolen kumi aika hapertunutta todennäköisesti pakokaasuista johtuen, mutta se on jo vaihdettu hydrauliikkaliikkeen tuotevalikoimasta löytyneeseen 70 mm halkaisijaltaan olevaan letkunpätkään. (originaali muuten 50 egee)
toyota

exät:
C 220T CDI Avantgarde -01
C 250 TDT Elegance -97
250 TD -92
190 E -92
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Hyvä, kun tuli kuntoon.

Parhaat viestiketjut onkin juuri tällaisia, joissa on ensin ongelma, jota on puitu.
Lopussa syykin on selvinnyt ja vika korjaantunut.
Siis koko hoito, viasta ehjäksi.
Harmittavan usein jää se loppu roikkumaan, jolloin siitä alustakaan ei ole kenellekään oikein apua, kun ei sitten tiedetä, miten juttu päättyy.
Tai yleensähän ne kaikki viat lopulta korjaantuu, tavalla tai toisella, mutta toisillekkin olisi apua, kun se ratkaisu täälläkin kerrottaisiin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
humina
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: Ke 08.03.2006 07:23
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja humina »

humina kirjoitti: Toivottavasti ei tulla linkuttaen takaisin.
Ei tultu, toimii taas kuin kello :D

Se hukkaportin ohjausventtiilin alhainen vastusarvo jäi vielä askarruttamaan, mutta sitä täytyy kysellä ensi kuussa pajalta, kun asentajat palaavat lomilta.

Oliskohan se magneettikytkintoiminen, eli kunhan jonkunnäköinen vastus löytyy, niin toiminta on taattu ainakin vielä ? Sieltä ainakin seuraavaksi lähden vikaa etsimään, jos sellaista ilmenee.
toyota

exät:
C 220T CDI Avantgarde -01
C 250 TDT Elegance -97
250 TD -92
190 E -92
Vastaa Viestiin