W124:sen farmarin hydr.perännosto säiliön nesteenvaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1203
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

W124:sen farmarin hydr.perännosto säiliön nesteenvaihto

Viesti Kirjoittaja dansku »

miten tämä asia operoidaan kaikkein helpoiten? kun säiliössä on varmaan alkuperäiset litkut sisällä, niin olis aika vaihtaa uudet. (iskaritkin varmaan tykkää)

koiranluu säätöventtiilissä on muistaakseni ilmausruuvi(samanlainen kuin jarrusatuloissa) josta varmaan avaamalla ja imuttamalla saa vanhat pois, ja samalla kaataa uutta säiliöön.

mutta ongelmana varmaan on, että ilmeisesti se imee siitä ilmausruuvista ainoastaan putket tyhjiksi säiliöiltä siihen säätöventtiilille, missä tämä ilmaruuvi sijaitsee, niin mietin vaan että miten saan iskareista vanhat litkut pois? samoin niistä iskari "palloista" auton pohjasta, ja vielä tästä lukko perästä, joka ilmeisesti toimii myöskin tällä samalla aineella?

ja onko työssä mitään, mitä pitäisi tietää varoa, kun itte ekan kerran tekee? esim.(ilmataskuja joita ei saa pois)ym..
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
mursularaunio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ma 03.10.2005 22:01

Viesti Kirjoittaja mursularaunio »

Hmm... eikös asian voi tehdä todella helposti / "epätieteellisesti" näin:

- tyhjennät säiliön vaikka imupumpulla ja laitat uudet öljyt tilalle.
- ajelet about viikon.
- toista ensimmäinen kohta.
- toista toinen kohta.
- viikon ajelun jälkeen tarkista nesteen väri; jos se on tummentunut, joukkoon on sekoittunut vielä vanhaa öljyä -> vaihda vielä.

Tämä "idea" perustuu öljyn paluukiertoon. Ja eipä tarvi mennä auton alle availemaan mahd. jumittuneita osia 8)

En väitä, että tällä tavalla saadaan 100%:sti öljyt vaihdettua, mutta suurin osa kuitenkin.
Vaadimme peltivanteita!
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

mursularaunio kirjoitti:Tämä "idea" perustuu öljyn paluukiertoon. Ja eipä tarvi mennä auton alle availemaan mahd. jumittuneita osia 8)
Miks ei sitten jo vois ottaa suoraan sitä paluuletkua irti säiliöstä ja vetää erilliseen purkkiin jolloin saa lisätä uutta öljyä koneen käydessä suoraan säiliöön, ja kirkkaan öljyn tullessa paluukierrosta lopetetaan uuden öljyn pumppaaminen ja laitetaan letkut kiinni takaisin, samalla voi tarkistaa öljytason vielä kertaalleen?
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
mattipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: To 02.06.2005 02:45
Paikkakunta: Oulu

Just.

Viesti Kirjoittaja mattipi »

Tuo on ehdottomasti paras tapa tuo paluuletkun irroittaminen. Itse vaihdoin noin, saa kaikki mömmöt vaihdettua tod. yksinkertaisesti.
Ennen ensimmäistä Mercedestäni autosta puuttui se jokin....
Avatar
A. Hara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 139
Liittynyt: Pe 05.12.2003 15:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Just.

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

mattipi kirjoitti:Tuo on ehdottomasti paras tapa tuo paluuletkun irroittaminen. Itse vaihdoin noin, saa kaikki mömmöt vaihdettua tod. yksinkertaisesti.
Paljonko sait uutta lientä kulumaan?
S123 300TDT -85
W123 250 -79
W123 240D -80
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Mihaline kirjoitti:
Miks ei sitten jo vois ottaa suoraan sitä paluuletkua irti säiliöstä ja vetää erilliseen purkkiin jolloin saa lisätä uutta öljyä koneen käydessä suoraan säiliöön, ja kirkkaan öljyn tullessa paluukierrosta lopetetaan uuden öljyn pumppaaminen ja laitetaan letkut kiinni takaisin, samalla voi tarkistaa öljytason vielä kertaalleen?
Mahtaakos tollai tulla hydr.sylintereistäkin?Vai kiertääkö pelkästään sen venttiilin kautta ja säiliöön?Ei kai sylintereille mee öljyä ennenku lastia laitetaan.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1203
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

niin.. sen kuin tietäis.. ja mistä tiedän kumpi on paluuletku, tai putki, kun säiliöön tulee kaksputkea rinnakkain, aikakin turbomalleissa, missä ottaa käyttövoimansa jostain ohjaustehostimesta.

vapareissahan tulee vain yks putki.. :roll:
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Avatar
Peltsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: La 19.04.2003 22:57
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Eikös ohjaustehostimelle ole oma säiliö siinä polttoainesuodattimen vieressä? Ohjaustehostimelle on mielestäni eri litkut. Voiko se toinen putki olla ASD:n paluuputki. Jos ne samaan säiliöön tulee niin ota molemmat pois, tulee vaihdettua kummankin järjestelmän aineet.
Heiluttele auton perää ylös alas niin varmaan paremmin vaihtuu nesteet. Kun omaan vaihdoin ne niin muistaakseni 2-3litraa meni ZH-M:ää.
W124 250TD -89
Vastaa Viestiin