w123.....? Tosiaan Ikiliikkuja?
w123.....? Tosiaan Ikiliikkuja?
Tosiaan olen mietiskellyt pidemmän aikaa mersun ostoa ,kun ensimmäisen auton osto lähestyy ja mielissäni on pyörinyt lähinnä w123 sarjan malleja, jotenka miten on ihmisillä toiminut ja oisko hyvä ensimmäiseksi autoksi, jokin malli siitä sarjasta, vai kenties joku muu?? Ja miten oletteko ostaneet pienellä budjetilla mersuja miten on toiminut? Kiitos vastanneille etukäteen..
W123 ja uudempi W124 korimalliset ovat molemmat lujan ja kestävän auton maineessa. Ja molempia löytyy edulliseen hintaan.
Kannattaa tosin sijoittaa sen verran, ettei ihan "raatoa" mene ostamaan, ruosteisten yksilöiden kanssa voi touhu muuttua hyvin pian vee-mäiseksi...
Kannattaa tosin sijoittaa sen verran, ettei ihan "raatoa" mene ostamaan, ruosteisten yksilöiden kanssa voi touhu muuttua hyvin pian vee-mäiseksi...
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Just just, no ajattelin jos jollain 3000-4000 eurolla irtois jostain joku hyvä bilikka irti, ite olen kelaillut tota 280 tai 250, ne on ihan nättejä ne ns,vanha koriset, paljonkohan noissa on sit yleensä Diesel verot? Kyl funtsin bensa koneista kun eikös periaatteessa Diesel tule sit halvemmaks veron takia vain jos ajaa paljon?
Moi !
Tuolla budjetilla saa kyllä aivan loistokuntoisen W123:n, jos vaan jostain löydät ja omistaja raaskii luopua. Täältä löytyy paljon juttua hakua käyttämällä W123:sta. Tekniikka on lähes ikuista, mutta kun nuorinkin satakakslaiska on jo kohta 21 v (vm. 85), niin koriltaan hyväkuntoiset ovat jo vähissä. Varaa kuitenkin ainakin 500 €, mieluiten se toimintatonni oston jälkeiseen kunnosteluun. Saattaapi tarvita öljyä, suodatinta, apusimpukan korjaussarjaa, jarruosaa, rengasta ynnä muuta härpäkettä, vaikka olisi miten leimassa oleva kioski.
Käyttövoimavero on juuri samassani kupongissa (autoni on W123 300D) 1,273 €/päivä eli tuollaiset 463 €/vuosi. Siitä voit käydä sihtailemaan kannattavuuksia. Jos kilsoja vähänlännästi, ts. alle 15 000 km/vuosi, on Dieselin kannattavuus huono.
280 E on jo mahtimersu voimavaroiltaan, 185 hv. Nykyisillä bensan hinnoilla tosin janoltaan arvokas. Itse suosittelisin seuraavilla koneilla :
Dieseliksi : 300 D
Bensa : 230 E
Ja viisilovisella manuaaliaskilla, jos vain löydät, kuluttaa vähemmän.
W124-koppaisia onkin jo joka oksalla ostettavaksi ja tuollakin budjetilla pitäisi löytyä hyvä yksilö, kun hakee.
Onnea hakuun ja kerro, mitä löysit !
T; Wade
Tuolla budjetilla saa kyllä aivan loistokuntoisen W123:n, jos vaan jostain löydät ja omistaja raaskii luopua. Täältä löytyy paljon juttua hakua käyttämällä W123:sta. Tekniikka on lähes ikuista, mutta kun nuorinkin satakakslaiska on jo kohta 21 v (vm. 85), niin koriltaan hyväkuntoiset ovat jo vähissä. Varaa kuitenkin ainakin 500 €, mieluiten se toimintatonni oston jälkeiseen kunnosteluun. Saattaapi tarvita öljyä, suodatinta, apusimpukan korjaussarjaa, jarruosaa, rengasta ynnä muuta härpäkettä, vaikka olisi miten leimassa oleva kioski.
Käyttövoimavero on juuri samassani kupongissa (autoni on W123 300D) 1,273 €/päivä eli tuollaiset 463 €/vuosi. Siitä voit käydä sihtailemaan kannattavuuksia. Jos kilsoja vähänlännästi, ts. alle 15 000 km/vuosi, on Dieselin kannattavuus huono.
280 E on jo mahtimersu voimavaroiltaan, 185 hv. Nykyisillä bensan hinnoilla tosin janoltaan arvokas. Itse suosittelisin seuraavilla koneilla :
Dieseliksi : 300 D
Bensa : 230 E
Ja viisilovisella manuaaliaskilla, jos vain löydät, kuluttaa vähemmän.
W124-koppaisia onkin jo joka oksalla ostettavaksi ja tuollakin budjetilla pitäisi löytyä hyvä yksilö, kun hakee.
Onnea hakuun ja kerro, mitä löysit !
T; Wade
Raggari kirjoitti:Just just, no ajattelin jos jollain 3000-4000 eurolla irtois jostain joku hyvä bilikka irti, ite olen kelaillut tota 280 tai 250, ne on ihan nättejä ne ns,vanha koriset, paljonkohan noissa on sit yleensä Diesel verot? Kyl funtsin bensa koneista kun eikös periaatteessa Diesel tule sit halvemmaks veron takia vain jos ajaa paljon?
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Riippuu varmasti vähän mitä hakee. 123-diesel on varsinainen ikiliikkuja, itsellä ollut muutama, enimmillään 1.2 miljoonaa ajettu, eikä tekniikan puolesta missään sanomista, ruostevaivat todennäköisemmin 123:n vievät paaliin kun tekniikka. Suuri osa tekniikkaa on sama bensa- ja dieselmalleissa. Bensa-123:n isommat koneet eivät varsinaisesti pihin maineessa ole, mutta noista kahdesta ehkä kannattaisi katsella 280:stä, enemmän potkua samalla kulutuksella kuin 250. 280:stä on ruisku- ja kaasariversiot (280E=ruisku), ruisku lienee kivuttomampi. 250 on harvinaisempi kone, monet osat kalliimpia kuin muihin saman korimallin bensakoneisiin. Kulutuksen ja ominaisuuksien suhteen paras kompromissi bensakoneissa voi kuitenkin olla pienempi ruisku, esim 230E.Raggari kirjoitti:Just just, no ajattelin jos jollain 3000-4000 eurolla irtois jostain joku hyvä bilikka irti, ite olen kelaillut tota 280 tai 250, ne on ihan nättejä ne ns,vanha koriset, paljonkohan noissa on sit yleensä Diesel verot? Kyl funtsin bensa koneista kun eikös periaatteessa Diesel tule sit halvemmaks veron takia vain jos ajaa paljon?
3000-4000 eurolla pitäisi mielestäni irrota jo aika priimakuntoinen 123, yhtään ruosteisia ei tuohon hintaan kannata edes vilkaista. Samoin tekniikan pitäisi olla oikeinkin hyvässä kunnossa. Hinnat kuitenkin tuntuvat lähtevän huomattavasti alle tonnista ja silläkin voi saada ihan hyvässä käyttökunnossa olevia autoja.
Itse olen sitä mieltä, että jos yhtään enempää kuin vähäsen ajelee niin kallistuisin diisselin puoleen, mutta ajokokemus on toki varsin erilainen. 123-diesel on tehty kestämään, ei välttämättä kiihtymään. Ensiautoksi 123 on siitä mukava että tekniikka on jämäkkää, yleensä helppoa korjata, osat pääasiassa kohtuuhinnoissa ja niitä saa hyvin. Dieselvero 123:ssa taitaa olla 550-650 euron luokkaa, ja jos kuvitellaan että joku isompi bensakone hörppää seka-ajossa esim. 14 l/100 ja diesel vaikka 9 l/100 niin voipi laskeskella eroja. Nämä luvut vain esimerkkeinä "sinnepäin". Onnea etsintään!
S123 300TDT -85
W123 250 -79
W123 240D -80
W123 250 -79
W123 240D -80
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
280 ja 250 ovat kutoskoneita ja varustettuna kaasarilla, polttoaine luultavasti kelpaa ihan kivasti... Niistä jos vertaillaan kannattavuutta 300D:hen niin näin mitään laskematta karkealla arviolla riittänee alle kymppitonni vuodessa...Raggari kirjoitti:Just just, no ajattelin jos jollain 3000-4000 eurolla irtois jostain joku hyvä bilikka irti, ite olen kelaillut tota 280 tai 250, ne on ihan nättejä ne ns,vanha koriset, paljonkohan noissa on sit yleensä Diesel verot? Kyl funtsin bensa koneista kun eikös periaatteessa Diesel tule sit halvemmaks veron takia vain jos ajaa paljon?
Pienimpään kulutukseen päästään diisseleistä 240D:llä, 300D kuluttaa hieman enemmän mutta on käytössä mukavampi kone vääntönsä puolesta... 200D/220D:tä en ainakaan suosittele vauhdin ystäville, itselläni oli joskus 220D ja poikien kanssa mitättiin 0-100 rannekellolla noin 28 sekunttia, huippuja se sentään kelasi 160 mittariin jos vaan jaksoi polkea... Kulutukset nuissa pikkukoneissa on samat kuin 300D:ssä, verot toki jonku kympin vähemmän vuodessa, samoin taitaa vakuutusmaksu olla hieman pienempi pikkudiisseleissä mutta se teho, se teho...
Bensa-malleista itselläni ei ole juurikaan muuta tietoa kuin se mitä tehdas on kertoillut, mutta itselleni olen vakavissani harkinnut kakkosautoksi/harrastepeliksi 230E:tä...
Mersuja tuntemattomille henkilöille tiedoksi että ns "mallinimen/numeron" perässä olevia tekstejä on mm. D = Diesel, E = ruisku CE = Coupe ruiskukoneella, T = Farmari, TD = farmaridiesel, TE = Farmari ruisku, pelkkä numerosarja taas tarkoittaa että autossa on numeron mukainen moottori ja kaasutinversiona... Asiaa on jauhettu täällä moneen otteeseen tiedän kyllä mutta kertaus on opintojen äiti...

Ikiliikkuja

Onhan se toki ikiliikkuja kunhan sen pitää kunnossa... Vikoja niissäkin ilmenee, suurin osa tosin johtuu joko huollon laiminlyönnistä tai kulumisesta. Tyyppivikoja ei juurikaan ole ja likimain jokainen osa on itse vaihdettavissa/korjattavissa jos ei pelkää sotkeä käsiänsä... (Jos mie pärjään nuitten kans niin luultavasti pärjää kuka tahansa muukin

Jousilla on tapana katkeilla toisinaan ja jarrujen kanssa joutuu silloin tällöin puuhailemaan, siinäpä taisi olla isoimmat...
Järkikuntoisten W123:sten hinnat lähtee hiukan alle tonnista ja ylärajana lie taivas, itse myin taannoin ruosteettoman 300D:n 300 eurolla, tosin leimaa oli jäljellä 3 päivää ja olisi pitänyt uusia takajarrusatulat ja takajouset...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ti 13.12.2005 20:07
- Paikkakunta: Tornio
123 dieselverosta ei tietoa mutta omassa 510,63 eskoa/vuosi, eli 94,9 eskoa perusvero ja 415,735 eskoa käyttövoimaveroa. Jos olet vasta saanut myös kortin niin suosittelisin ehdottomasti dieseliä, kilometrejä kertyy silloin. Mersun bensamoottorit eivät ole myöskään olleet taloudellisessa maineessa ja kestävyydeltään eivät pääse lähellekään dieselmoottoreita. Sulla on kyllä niin hyvä budjetti että sillä saa huipun 123 ja hyvän 124 mesen. Molemmissa korimalleissa (siis diesel) ainoa murhe on ruoste (jos on,ruosteettomiakin löytyy), muu tekniikka kestää aivan käsittämättömiä kilometrilukuja. Suosittelisin 123 korisista 240 tai 300D mallia ja 124 korisista 200 tai 250D mallia. Mersuthan ovat yleensä käytettyinä kiitollisia korjata koska jo suunnitteluvaiheessa on ajateltu että autoa joutuu joskus korjaamaan. Esim. 124 on kaikki alustan pultit ja mutterit asennettu lukkoliimalla jo tehtaalla- ei pääse ruostumaan kiinni, ovien saranat on pulteilla eikä hitsaamalla kiinni- helpot vaihtaa, lämppärin puhaltimen vaihto n. tunnin homma yms.Raggari kirjoitti:Just just, no ajattelin jos jollain 3000-4000 eurolla irtois jostain joku hyvä bilikka irti, ite olen kelaillut tota 280 tai 250, ne on ihan nättejä ne ns,vanha koriset, paljonkohan noissa on sit yleensä Diesel verot? Kyl funtsin bensa koneista kun eikös periaatteessa Diesel tule sit halvemmaks veron takia vain jos ajaa paljon?
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
Kiitos vastauksista, niitä tulikin yllättävän paljon...
Joo tosiaan mietiskelin sitä , että onko se Diesel vai Bensa parempi vaihtoehto loppupeleissä kun kilometräjä kertyisi varmaan 10t vuodessa. hankalahan se on sanoa nyt minkälaisia hintoja bensa-asemat tarjoavat, sillä siihen on vielä hetki aikaa, että tulis toi auto alle, ens vuoden puolelle menee, ajattelin miettiä asiat valmiiksi, ettei tule mitään ikäviä yllätyksiä ..Ja eikös se ole kans yksilöllistä auton suhteen kulutus, jos on huolettu hyvin?? Jotkut ovat puhuneet, että w124, 200 mallit veisivät 7-9l/100km bensa koneella??
No noiden 250 ja 280 lisäksi, olen ajatellut just jotain 190 tai 200 mallisia mersuja, niin oisko se sitten järkevämpää hankkia vähän uudempi just jostain w124 sarjasta ole mersu vai tollanen vanhempi, kun asiaa ajattelee taloudellisuuden kannalta?? Kun sen kummiskin pitäis olla taloudellinen bilikka, ja siis kiihtyykö noi vakio mersut tosiaan niin huonosti 0-100km/h mitä väitetään, just jotain 20sek, Dieselit nyt ainakin varmaan mutta, laulaako 2,0ltr bensa koneella oleva mersu samaa tangoa?
Joo tosiaan mietiskelin sitä , että onko se Diesel vai Bensa parempi vaihtoehto loppupeleissä kun kilometräjä kertyisi varmaan 10t vuodessa. hankalahan se on sanoa nyt minkälaisia hintoja bensa-asemat tarjoavat, sillä siihen on vielä hetki aikaa, että tulis toi auto alle, ens vuoden puolelle menee, ajattelin miettiä asiat valmiiksi, ettei tule mitään ikäviä yllätyksiä ..Ja eikös se ole kans yksilöllistä auton suhteen kulutus, jos on huolettu hyvin?? Jotkut ovat puhuneet, että w124, 200 mallit veisivät 7-9l/100km bensa koneella??
No noiden 250 ja 280 lisäksi, olen ajatellut just jotain 190 tai 200 mallisia mersuja, niin oisko se sitten järkevämpää hankkia vähän uudempi just jostain w124 sarjasta ole mersu vai tollanen vanhempi, kun asiaa ajattelee taloudellisuuden kannalta?? Kun sen kummiskin pitäis olla taloudellinen bilikka, ja siis kiihtyykö noi vakio mersut tosiaan niin huonosti 0-100km/h mitä väitetään, just jotain 20sek, Dieselit nyt ainakin varmaan mutta, laulaako 2,0ltr bensa koneella oleva mersu samaa tangoa?

190 E esimerkiksi taitaa mennä 11 sekunnin aikoja. Jos bensiini, niin ehdottomasti ruisku (E).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Ostin tuon oman Mursun ihan mielenkiinnosta "kesäajokiksi" ja onhan tuo meno maistunut kun vajaassa 4 kuukaudessa on tullut ajeltua yli 17000 kilometriä. Mukavan leppoista menoa.
Että minusta jotenkin tuo 10000 vuodessa vaikuttaa vähä varovaiselta arviolta, dieseli on jotenkin sellainen että sillä tulee myös lähdettyä helpommin liikenteeseen vaikka ei kummempaa asiakaan olisi. Dieseli on myös pienemmässä pyörittelyssä taloudellisempi ja vääntö mukavaa.
Että minusta jotenkin tuo 10000 vuodessa vaikuttaa vähä varovaiselta arviolta, dieseli on jotenkin sellainen että sillä tulee myös lähdettyä helpommin liikenteeseen vaikka ei kummempaa asiakaan olisi. Dieseli on myös pienemmässä pyörittelyssä taloudellisempi ja vääntö mukavaa.
MB W124 E250D 20V -95
Audi 90 2.2 quattro -88
Audi 90 2.2 quattro -88
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Ehdottomasti diisseli... W124 bensat haukkaavat bensaa 8-12 litraa sadalle (keskimääräinen arvio) ja vapari-diisselit 5-7 litraa sadalle... Ja siis maantieajossa, taajama/kaupunki/rälläysajossa diisseli vie suunnilleen saman, mutta bensa hörppiikin sitten melkolailla enämpi...
Kiihtyvyydestä... W123 nelipyttyisillä diisseleillähän menee tuo parikymmentä sekunttia, W124 diisselit lie menevän alle jo kaikki... Kulutuksen kannalta järkevin vaihtoehto on W124 250D tai W201 2,5D (190)...
Kiihtyvyydestä... W123 nelipyttyisillä diisseleillähän menee tuo parikymmentä sekunttia, W124 diisselit lie menevän alle jo kaikki... Kulutuksen kannalta järkevin vaihtoehto on W124 250D tai W201 2,5D (190)...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Kun oikein vanhaa autoa hakee,niin voipi olla toisarvoista onko diesel vai bensa,jos sattuu tosi hyvin pidelty yksilö kohdalle.Näin ainakin itse miellän asian.
Kehottaisin unohtamaan tuollaiset 250/280 dinosaurukset.Ne on (aina yhtä oikuttelevalla)kaasarilla ja vie tosi paljon bensaa.
230E olisi myös minun mielestäni bensoista varteenotettava vaihtoehto.Tai sitten 190E..
Ei voi Mersua syyttää aina juopoksi,sillä esim.omani (-85,383tkm) vie kesäisellä maantiellä alle 6.3l/100km.(mitattu joka kesä)On kyllä laiskakin,mutta olkoon.
Kehottaisin unohtamaan tuollaiset 250/280 dinosaurukset.Ne on (aina yhtä oikuttelevalla)kaasarilla ja vie tosi paljon bensaa.
230E olisi myös minun mielestäni bensoista varteenotettava vaihtoehto.Tai sitten 190E..
Ei voi Mersua syyttää aina juopoksi,sillä esim.omani (-85,383tkm) vie kesäisellä maantiellä alle 6.3l/100km.(mitattu joka kesä)On kyllä laiskakin,mutta olkoon.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Ari kirjoitti:Kehottaisin unohtamaan tuollaiset 250/280 dinosaurukset.Ne on (aina yhtä oikuttelevalla)kaasarilla ja vie tosi paljon bensaa.
230E olisi myös minun mielestäni bensoista varteenotettava vaihtoehto.Tai sitten 190E..Nuo w123 koppaiset kaasutinmallit (250/280) on helppo unohtaa siinäkin mielessä, että harvakseltaan niitä on tarjolla. Hyväkuntoinen 280E olisi varmaan hieno, mutta taitaa sellaisella olla hintaa jos jostain löytää...
Oma kolmesatanen on siitä kaksjakoinen peli kulutuksen suhteen, että matka-ajossa ei saa menemään yli 9 litran vaikka mukaan mahtuu runsaasti reippaitakin ohituksia, mutta pätkäajossa tuppaa sitten menemään 13-14 litraa vaikka kuinka yrittäisi ajaa hillitysti.Ari kirjoitti:Ei voi Mersua syyttää aina juopoksi,sillä esim.omani (-85,383tkm) vie kesäisellä maantiellä alle 6.3l/100km.(mitattu joka kesä)On kyllä laiskakin,mutta olkoon.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Lähinnä ajattelin käyttö autoa, mutta kyl fillaril tulee myös mentyä, ihan vaan sen takia ettei kunto pääse kokonaan rapistumaan.
Mutta tosiaan siis Mersuissa tuntuu olevan tuo kulutus aika yksilöllistä,vai?? Ja sitä mietiskelin kanssa, että ilmeneekö Mersuissa uiseinkin vikoja tekniikassa tai korin suhteen? Tuon olen kuullut, että ruostuvat helposti..
Olikos mersulla w123 jokin ns."umpi-coupe" malli?? Vai jotkut puhuivat, että sellanen ois toimiva ratkasu ostaa jos hakee vähän erikoisempaa auto..
Mutta tosiaan siis Mersuissa tuntuu olevan tuo kulutus aika yksilöllistä,vai?? Ja sitä mietiskelin kanssa, että ilmeneekö Mersuissa uiseinkin vikoja tekniikassa tai korin suhteen? Tuon olen kuullut, että ruostuvat helposti..
Olikos mersulla w123 jokin ns."umpi-coupe" malli?? Vai jotkut puhuivat, että sellanen ois toimiva ratkasu ostaa jos hakee vähän erikoisempaa auto..
Nyt puhutaan autoista, jotka tosiaan ovat nuorimmillaan 21-vuotiaita (W123), ja hintaluokan W201:t tahtovat olla nekin jo 15-vuotiaita. Näin ollen autot ovat todellakin jo yksilöitä, ja mitään yleistystä vikaherkkyydestä ja ruosteettomuudesta ei voi sanoa. Käy katsomassa muutamia, sitten tiedät mitä milläkin summalla saat.
C123 on olemassa, tosin udeimmat Suomessa myytävät ovat Suomessa rakennettuja korin- tai tekniikanvaihtoja. Edullisia aitojakin joskus tulee vastaan, mutta hyvät 230 CE:t/280 CE:t tahtovat maksaa yli 5000 euroa. Nettiauto on hyvä paikka tehdä pientä vertailua.
C123 on olemassa, tosin udeimmat Suomessa myytävät ovat Suomessa rakennettuja korin- tai tekniikanvaihtoja. Edullisia aitojakin joskus tulee vastaan, mutta hyvät 230 CE:t/280 CE:t tahtovat maksaa yli 5000 euroa. Nettiauto on hyvä paikka tehdä pientä vertailua.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ti 13.12.2005 20:07
- Paikkakunta: Tornio
Ei W 123 tai W 124 ole herkempi ruostumaan kuin mikään muukaan, pikemminkin päin vastoin. Näihin on tehty jo tehtaalla astetta parempi ruostesuojaus sillä esim. 80-luvulla muut eurooppalaiset autonvalmistajat olivat pikkutekijöitä Mercedekseen verrattuna, eikä suurvalmistaja halunnut päästää ruostuvia peltikasoja linjalta markkinointiin. Ja 124 korinen mersu on viimeinen mercedeksen valmistama auto jossa suunnittelijat ovat saaneet liki vapaat kädet (tyyliin "tehkää hyvä ja kestävä auto"). Mutta jos autoa on jossain vaiheessa elinkaarta kolaroitu ja korjaus tehty huonosti niin on varmasti ruosteessa (edelleen, ruosteetomiakin löytyy myös kolariautoista).
Omassa turressa kulutus on vuoden aikana keskimäärin 7 litran tienoilla, ajot ovat 50/50 kaupunkia ja matkaa. Mutta kaupunkiajossa diesel vie huomattavasti vähemmän ainetta kuin bensa johtuen palotapahtumassa esiintyvistä eroista. Tunnetustihan dieselin palotapahtuma on huomattavasti tehokkaampi ja taloudellisempi kuin bensan, esim. lämpöä syntyy vähemmän.
Ja tekniikkahan mersussa kestää jos on huollettu edes jollain lailla.
Omassa turressa kulutus on vuoden aikana keskimäärin 7 litran tienoilla, ajot ovat 50/50 kaupunkia ja matkaa. Mutta kaupunkiajossa diesel vie huomattavasti vähemmän ainetta kuin bensa johtuen palotapahtumassa esiintyvistä eroista. Tunnetustihan dieselin palotapahtuma on huomattavasti tehokkaampi ja taloudellisempi kuin bensan, esim. lämpöä syntyy vähemmän.
Ja tekniikkahan mersussa kestää jos on huollettu edes jollain lailla.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
No siis hinta ja kunto sen "umpi-coupen" suhteen ei kasva suureksi ongelmaksi, kunhan ei nyt ihan mtn maltaita maksa..Ja siis esimerkiksi 5-8tuhannella eurolla ei irtoa kyseisestä mallistaa hyvää aihiota? Siis tekniikan kunnostus hoituu omilla käsillä varmaankin, mutta pelti ja muut korityöt ovat suhteellisen hankalia..Täytyy sanoa, että mahtaa ihmiset luulla liikoja jos ei tuolla summalla liikene edes aihiota 

Täytyy varmaan luopuoa tuon vanhemman Mersun osto ideasta, veisi varmastikkin paljon aikaa saada se ajokuntoon ja autoa tarvitaan melkeinpä heti ihan jokapäiväiseen käyttöön, ellei tosiaan nyt osta autoa ja laita..Jotenka täytyy varmaan ihan taloudellisen puolen takia alkaa kattelemaan vähän "uudempia" autoja, tosin Bensa se olla pitää..
Mutta mutta, siis nyt on kehotettu 190E ja 230 mallisia bensakoneisia mersuja niin mitens jotkut muut mallit, joita olette havainneet toimiviksi taloudellisuuden ja ajo mukavuuden suhteen?? Ja irtooko näitä sitten sanotaan 190E ja 230 tai muita "vastaavia" 3000-4000 euron budjetilla, olen kyllä tehnyt "hinta vertailua" Nettiautossa, siellä tuntuvat hinnat olevat kovin ailahtelevia, jotenka hankala sanoa...Niin ja yksi kysymys tuli mieleen, onko Mersuihin yleensä halvat vara-osat ja huolto???
Mutta mutta, siis nyt on kehotettu 190E ja 230 mallisia bensakoneisia mersuja niin mitens jotkut muut mallit, joita olette havainneet toimiviksi taloudellisuuden ja ajo mukavuuden suhteen?? Ja irtooko näitä sitten sanotaan 190E ja 230 tai muita "vastaavia" 3000-4000 euron budjetilla, olen kyllä tehnyt "hinta vertailua" Nettiautossa, siellä tuntuvat hinnat olevat kovin ailahtelevia, jotenka hankala sanoa...Niin ja yksi kysymys tuli mieleen, onko Mersuihin yleensä halvat vara-osat ja huolto???
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ti 13.12.2005 20:07
- Paikkakunta: Tornio
Mersuihin on erittäin edulliset osat ja kuten aikaisemmin sanoin, niin suunnittelussa on varauduttu että autoa joutuu korjaamaan. Tavalliset huolto-osat kuten suodattimet olen itse hakenut merkkiliikkeestä koska hinnoissa ei ole eroa oikeastaan ollenkaan tarvikkeeseen verrattuna. Huollot ja korjaukset teen normaalisti itse mutta tuttavalla meni keväällä pyöränlaakeri w201 jonka vaihdatti merkkiliikkeessä eikä hinta kyseiselle operaatiolle ollut minun mielestäni mikään aseettoman ryöstön yritys. Ja itselle sattui kerran yhden edellisen auton kanssa öljynvaihdossa että öljynpaineet katosivat tarvikesuodattimella jonnekin, palautuivat heti kun laittoi vanhan orkkisputsarin takaisin paikoilleen. Tämän tapauksen jälkeen olen ostanut vain ja ainoastaan orkkissuodattimia.
Aina kun minä ostan käytetyn auton niin teen siihen heti ensi tilassa huollon, eli ainakin öljynvaihto moottoriin ja voimansiirtoon, vaikka myyjä kuinka vakuuttaisi että huolto on tehty. Öljynvaihto on halpaa remonttia. Kun sulla kerran on tuo budjetti kohtalainen, niin vanhoistakin mersuista löytyy taatusti hyvä käyttöauto kun vaan ajan kanssa katselee. Lukase nimimerkin joop79 kirjoittamia viestejä. Hänellä on aika paljon maailmaa nähnyt w123 mersu...
Aina kun minä ostan käytetyn auton niin teen siihen heti ensi tilassa huollon, eli ainakin öljynvaihto moottoriin ja voimansiirtoon, vaikka myyjä kuinka vakuuttaisi että huolto on tehty. Öljynvaihto on halpaa remonttia. Kun sulla kerran on tuo budjetti kohtalainen, niin vanhoistakin mersuista löytyy taatusti hyvä käyttöauto kun vaan ajan kanssa katselee. Lukase nimimerkin joop79 kirjoittamia viestejä. Hänellä on aika paljon maailmaa nähnyt w123 mersu...
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 25
- Liittynyt: Ti 09.03.2004 23:40
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Itsellä ollut pari W201:stä 2,0 dieselinä eli siis 190Deetä ja melko monta W123:sta dieselinä ja bensanaki pari sitte yks bensasta dieselöity W126 ja nyt alla W124 ja seuraava auto tulee olemaan todennäköisesti ja pysyvästi W123 Diesel, eihä sen parempaa hinta-/laatusuhde autoa voi saada, kestää ja kestää ja kestää ja osiaki saa melkei joka kolkasta suomea ihmisten nurkista ja eikä maksa uudetkaa osat paljoa
Niin ja tosiaan kilometrei voi kertyä yllättävänki paljon kun kortin saa vaikkaki olis opiskelija, eikä toi bensan hinta näytä kovin houkuttelevalta....

Niin ja tosiaan kilometrei voi kertyä yllättävänki paljon kun kortin saa vaikkaki olis opiskelija, eikä toi bensan hinta näytä kovin houkuttelevalta....

Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
Niinpä, Diisseli olisi varmaan järkevämpi vaihtoehto..täytyypi miettiä sillä siinä tulee sitten se Diisseli vero ja vakutuukset pitäis maksaa niin rupee tekemään tiukkaa siinä vaiheessa, täytyy katsoa miten tulot on siinä vaiheessa..meinaan jos liikennevakuuts ois noin 700eur, sitten Diisseli vero ois joku 600eur, niin se tulee aika hintavaksi, ja ne rahat lainaan autoon vaikka ei niit heti tarvi maksella, mut tiukkaa tekis, siksi olen enemmän Bensan kannalla..
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
W123 300D:ssä oli dieselvero noin 450 euroa/vuosi ja liikennevakuutus ilman boonuksia muistaakseni hieman vajaa 400 euroa/vuosi ja maksuthan saa maksaa 4 erässä. W124 taas on kevyempi auto kuin W123 joten verokin lie hieman pienempi, vakuutukset lienevät samat... Tietenkin pienempikoneisissa verokin on hieman pienempi, ja kulutus... 190D:ssä veron maksuerä näytti olevan parikymppiä vähemmän kuin W123 300D:ssä oli eli vuositasolla 370 euroa, vakuutusmaksutkin lienevät hieman pienemmät, uutta vakuutusmaksua ei ole vielä tullut...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Jos Dieselvero on 450€/vuosi ja esim 300D kuluttaa keskimäärin sen 9L/100km=n 10€/100km. Jos 230E kuluttaa 12L/100km niin se on 17€/100km.
450€/(17-10)€/100km*100=6500km
Tällöin polttoaineeseen käytetyt vusoikustannukset ovat samat. Yksinkertaista matematiikkaa (eli paljon yleistyksiä ja oletuksia) mutta antaa suuntaa! Itse en miettisi hetkeäkään vaan hankkisin 300D:n. Omana perusteluna on se, että hieman heikkokuntoisempikin (ei aivan täydellinen) dieseli toimii moitteetta eli on huomattavasti vähemmän herkkä pienille käyntihäiriöille=jos saat dieseli mersun veivattua käyntiin niin se käy vaikka maailman tappiiin jos vain polttoainetta riittää. Kulutukset ovat kumpikin ehkä hieman alakanttiin jos oletetaan että ajetaan muutakin kuin matka-ajoa. Hyväkuntoinen ja täysin säädöissään oleva manuaali 230E varmaan pääsee pienemmälläkin? mutta oman kokemuksen mukaan (velipojalla oli sellainen, tosin automaatti) 12 on tiukassa seka ajossa ja taasen 300DA ei minulla vie oikeastaan juuri koskaan (vain kovimmilla pakkasilla kaupungissa pyöriessä) yli 10L/100km normaalisti 8,5-9, jopa alle. Suorituskyvyssä ollaan toki täysin eri planeetalla varsinkin jos on kyse vertailusta 280E vastaan diesel. Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä ja kolmas jopa isästä 



300td -91, manuaali.