maalipinnan vahaus?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
matti1712
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 11.11.2005 12:58

maalipinnan vahaus?

Viesti Kirjoittaja matti1712 »

Mikä vaha mahtaisi olla konevahaukseen parhaiten soveltuva, ajattelin ostaa rälläkkä tyyppisen myllytyskoneen. Jos jollakulla tietoa ja kokemusta konevahauksesta niin vinkkejä ottaisin mielelläni vastaan. tähänasti olen vahannut lähinnä käsin, auto glymillä ja korrekilla. auto glym ei mielestäni kestä montaa pesua vaikka vahaa punaisella ja sen päälle kultainen.
korrekin kestovaha on osoittautunut tähän mennessä parhaimmaksi kestoltaan käsivahauksella.
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Autoglymin paint renovator on ammattilaisten käyttämä hiontavaha, itse olen saanut sillä hyviä tuloksia, ja tuosta ongelmasta että Autoglym ei kestä montaa pesua: Syy siihen on monesti se, että kun vahataan, niin ei anneta aineen imeytyä kemialliseti maalipintaan tarpeeksi kauan, punainen kuivumisaika noin 2-4 h, ja kultainen glym, kuivumisaika vähintään 4h, mielellään vaikka 12, ja pesu on suoritettava ainoastaan Autoglymin omalla pesuaineella :wink:

Tuolla kaavalla vaha pysyy noin 4-5 kk 8)
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

Autoglymin tuotteilla olen itsekkin autoni myllyttänyt ja vahannut. Kannattaa sitten olla sen koneellisen myllytyksen kanssa varovainen ettei polta maalipintaa puhki.
Harjoittelee vaikka ensin johonkin vähemmän arvokkaaseen kulkupeliin kuten itse tuohon vanhaan opelin raatoon jonka punainen maalipinta oli 'vähän' haalistunut. Sai myllyttää keskikarkealla hiomatahnalla että sai jotain aikaiseksi...
Nykyinen Auto: C180 -99

Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
jone77
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ma 12.12.2005 11:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

ei kai se toimita hioa sitä jos ei oo pienintäkään narmua ja maalipinta on muutenkin virheetön ei muutako vahapintaan ja avot
s124 250 d -91 ex w123 240 d -83 köyhällä ei oo varaa ostaa huonoa
jb1966
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: La 04.02.2006 00:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jb1966 »

Niin,sehän riippuu paljon maalipinnan kunnosta ja mitä haluaa loppu tulokselta, eli naarmuton / haalistumaton pinta ei kaipaa myllytystä :!: eli jos jonkun normaali vahauksen takia oot konetta ostamassa niin suosittelen jatkaan käsin vahausta-loppu tulos kumminkin parenpi ja vahemmän hikeä :D
Ei mersua satasella saa!!!
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

[quote eli jos jonkun normaali vahauksen takia oot konetta ostamassa niin suosittelen jatkaan käsin vahausta-loppu tulos kumminkin parenpi ja vahemmän hikeä [/quote]


Kyllä epäkesko vahaus/kiiloituskone on verraton peli nimenomaan vahan levitykseen. Kun sillä levittää vahan on käsin kiilloitus helppo homma. Eli levitän vahan koneella ja kiilloitan käsin.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Benzo kirjoitti:Autoglymin paint renovator on ammattilaisten käyttämä hiontavaha, itse olen saanut sillä hyviä tuloksia, ja tuosta ongelmasta että Autoglym ei kestä montaa pesua: Syy siihen on monesti se, että kun vahataan, niin ei anneta aineen imeytyä kemialliseti maalipintaan tarpeeksi kauan, punainen kuivumisaika noin 2-4 h, ja kultainen glym, kuivumisaika vähintään 4h, mielellään vaikka 12, ja pesu on suoritettava ainoastaan Autoglymin omalla pesuaineella :wink:

Tuolla kaavalla vaha pysyy noin 4-5 kk 8)
Mainittakoon tässä: kun kerroit taannoin foorumilla noista kuivumisajoista, tein n. viikko sitten testin. Ensin punaista pintaan. Annoin kuivua n. 4 tuntia, sitten kultaista jonka kuivumisaika suurinpiirtein sama. Pesin toissapäivänä auton Glymin pesuaineella, ja tuntui, että rätti oikein lensi pellin päällä! Likakin lähti todella hyvin pois, eritoten hyttyset maskin kromista, jonka olin vetänyt kultaisella.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

kyllä nuilla kiillotuskoneilla saa esim värivahan kiillottumaan melko hyvin... Itse vahasin autot viime viikonloppuna korrekin helppovahalla ja sillä tosiaan oli helppo ja nopea homma vahata auto, tarttee kai ennen syyssateita kokeilla sitä korrekin kestovahaa...
Korrekin kliineri ja päälle tuo helppovaha teki volkkarin maalipinnasta kuin uuden...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
Jake87
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 204
Liittynyt: Ti 12.07.2005 19:50
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Jake87 »

korrekin kestovaha on helppolevittää ja tulee kyllä hyvä pinnasta...ihan käsipelissä eikä tuota tuskaa.. 8)
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

maalipinnan vahaus?

Viesti Kirjoittaja kekes »

Itse vahasin juhannuksen jälkeen Turtle EXTREME NANO-TECH:illa ja en ole ikinä nähnyt kuinka vesi oikeesti on tosi isoina pisaroina ja kun lähtee ajamaan
se suorastaan hyppää pois pellin päältä liikkuu kuin rasvattu salama.
Hylkii vettä kuin delfiini :D

Saas nähdä kuinka kauan sitten pysyy,uutta nanoteknologiaa.
http://www.turtlewax.fi/Extreme_nano_tech.html
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Joku juuri mulle kehui että turtlen vahat on kyllä muuten hyviä muttei pysy kauaa pinnassa... Itsellä ei ole kokemusta muista kuin mustasta turtlen värivahasta jonka kestosta ei sitten ole mitään hajua ko liki joka pesun jälkeen jouduin vahaamaan auton koska vedessä on niin paljon kalkkia tai jotaki että jäi mustaan autoon valkoisia läikkiä pirusti vaikka kuinka yritti kuivata auton pesun jälkeen... Muissa väreissä ei ole kyllä läikkiä juurikaan huomannu kuin ikkunoissa...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986

Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85

http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

Viesti Kirjoittaja kekes »

Mä olen kyllä vahannut Turtlella melkein aina oli auto mikä vaan ja hyvin
ovat ainakin vanhat vahat pysynyneet,olen aikaisemmin sillä vihreällä
Oroginalila vahannut ja ollut ihan tyytyväinen.
Ei kai nyt sellaista vahaa ole jota joutus joka pesun jälkeen vahaan uudestaan...
Vai pesettekö kuinka usein autoa,itse pesen n.kerran kuussa tai riippuen siitä
mitkä on kelit,mutta näin kesällä.
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
mc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1922
Liittynyt: Ti 01.04.2003 15:53

Viesti Kirjoittaja mc »

Timo L. kirjoitti:
Benzo kirjoitti:Autoglymin paint renovator on ammattilaisten käyttämä hiontavaha, itse olen saanut sillä hyviä tuloksia, ja tuosta ongelmasta että Autoglym ei kestä montaa pesua: Syy siihen on monesti se, että kun vahataan, niin ei anneta aineen imeytyä kemialliseti maalipintaan tarpeeksi kauan, punainen kuivumisaika noin 2-4 h, ja kultainen glym, kuivumisaika vähintään 4h, mielellään vaikka 12, ja pesu on suoritettava ainoastaan Autoglymin omalla pesuaineella :wink:

Tuolla kaavalla vaha pysyy noin 4-5 kk 8)
Mainittakoon tässä: kun kerroit taannoin foorumilla noista kuivumisajoista, tein n. viikko sitten testin. Ensin punaista pintaan. Annoin kuivua n. 4 tuntia, sitten kultaista jonka kuivumisaika suurinpiirtein sama. Pesin toissapäivänä auton Glymin pesuaineella, ja tuntui, että rätti oikein lensi pellin päällä! Likakin lähti todella hyvin pois, eritoten hyttyset maskin kromista, jonka olin vetänyt kultaisella.
Itse olen vuosia toiminut noitten purkissa olevien kuivatusaikojen mukaan, ja kiilto on ollut hyvä, mutta kesto ei. Kun sain maahantuojalta tiedon noista pidemmistä kuivumisajoista, testasin, ja yllätyin, (ammattilaiset käyttävät pidempiä kuivumisaikoja) kiilto on syvempi, pinta liukkaampi ja "kovempi". Autopesulat ja fiksaamot joiden tuotteisiin kuuluu Autoglym, tekee noilla aivan samoilla aineilla maalipinnan kestovahauskäsittelyjä, joiden luvataan kestävän tuo 4-5 kk, joskus jopa enemmän, mutta auto pitäisi pestä kesälläkin vähintään puolentoista viikon välein, vaikkei pinnassa ole muuta kuin pölyä, niin todellisuudessa se sisältää monia erilaisia kemikaleja jotka syövyttävät vahaa ja maalipintaa.

Erikseen on sitten muun merkkiset kuten permashine ym 2- komponenttiaineet, joilla saadaan hieman kestävämpi tulos.
Avatar
tekopaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 208
Liittynyt: Ma 28.11.2005 21:16
Paikkakunta: E-Pirkanmaan Orda

Viesti Kirjoittaja tekopaa »

Helpon vauhauksen ja kiiltävän pinnan saa ainakin edullisesti Korrekin Quickvax Helppovaha tai jtn nykyään

Autoglymillä paras jälki vaatii vaan muistaakseni 2 eri ainetta parhaaseen tulokseen
http://aijaa.com/v.php?i=007137856050.png
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

mitenkäs on, vaikuttaako vaha määrä kiiltoon.. eli jos monta kertaa perätysten lyö uutta vahaa aina päälle... antaa kuivua välissä, kiillottaa ja taas vahaa, kiillotus jne jne.. :oops: autoglymin kultasesta puhe, ja käsivahaus :roll:
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
Arno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 526
Liittynyt: Su 06.02.2005 12:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: maalipinnan vahaus?

Viesti Kirjoittaja Arno »

matti1712 kirjoitti:Mikä vaha mahtaisi olla konevahaukseen parhaiten soveltuva, ajattelin ostaa rälläkkä tyyppisen myllytyskoneen. Jos jollakulla tietoa ja kokemusta konevahauksesta niin vinkkejä ottaisin mielelläni vastaan. tähänasti olen vahannut lähinnä käsin, auto glymillä ja korrekilla. auto glym ei mielestäni kestä montaa pesua vaikka vahaa punaisella ja sen päälle kultainen.
korrekin kestovaha on osoittautunut tähän mennessä parhaimmaksi kestoltaan käsivahauksella.
Oli pakko lukea kirjoittaja kahteen kertaan, ajattelin jo että olen itse tämän topicin kirjoittainut. Sen verran meni yksiin lähtökohdat. :)

Yksi seikka, jota olen miettinyt koneen hankinnassa, niin sopiiko kaikkiin koneisiin samat "laikat" vai onko parempi ostaa merkki X, jonka "laikkoja" saa ensi vuonnakin..?
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
Hervast
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 18.01.2006 18:43
Paikkakunta: Oku

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Aikoinaan käytin paljonkin autoglymiä, mut nykysin kun on laiskistunut niin ei jaksa vahata autoa kuin pari kertaa vuodessa. Sellaisia kokemuksia on, että Korrekin kestovaha antaa yhtä hyvän kiillon (n. viikko kiillotuksesta, yhden pesun jälkeen) kuin Autoglymin yhdistelmä, mutta Korrekin vaha kestää paremmin maalipinnassa ja suojaa useamman vesipesun ajan. Autoglymin plussaa on tosiaan tuo helppo työstettävyys ja huolettomuus, sen voi jättää talliin kuivumaan huoletta yön yli. Korrekin voi kiillottaa heti kuivuttua, mutta sillä syntyy melkein yhtä helposti kertatyöstöllä hyvä jälki.

Käytin tuossa välillä 3M höglansvax tjsp. Oli ominaisuuksiltaa hyvää ja riittoisaa vahaa, hintakaan ei kallista automaalikaupassa isossa purkissa. Tuossa vanha vertailu jossa mukana 3M ja autoglymit:
http://primus.letku.net/hannu/vahatesti.JPG
MB W124 E250D 20V -95
Audi 90 2.2 quattro -88
Vastaa Viestiin