KE-Jetronic apua

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
juku_h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Pe 30.09.2005 17:45
Paikkakunta: Pohjois-savo

KE-Jetronic apua

Viesti Kirjoittaja juku_h »

Onko tuossa kuvassa objekti 14 se lisäilma luisti??
Kuva

1. Ilmamäärämittari
2. Seoksen säätöruuvi (ruuvi ilmamäärämittarin sisällä vipuvarressa)
3. Polttoaineen määränjakaja
4. Suihkutuspaineen säädin (säätää suihkutettavan polttoaineen määrää eri kuormitusolosuhteissa)
5. Elektroninen ohjainlaite (ohjausyksikkö)
6. Polttonestesuodatin
7. Polttonesteen paineenvaraaja (säilyttää polttoainepaineen hetken sammutuksen jälkeen, mahdollistaa uudelleenkäynnistyksen kuumana)
8. Sähköinen siirtopumppu
9. Suuttimet
10. Kaasuläppäkytkin (tunnistaa joutokäynti- ja täyskaasuasennon)
11. Lämpöaikakytkin (rajoittaa kymäkäynnistyssuuttimen toiminta-aikaa lämpötilan perusteella)
12. Kylmäkäynnistysventtiili eli -suutin, (auki esim. W201 12s@-20 Celsius ja 0s@+5 Celsius, lineaarinen)
13. Lämpötila-anturi (esim. W201 noin 25kOhm@-30 Celsius, 2,2-2,8kOhm@+20 Celsius, 290-370 Ohm@+80 Celsius ja noin 100 Ohm@+120 Celsius, epälineaarinen)
14. Lisäilmaluisti
15. Ensiöpaineen säädin (pitää syöttöpaineen vakiona)

Aikojen ja vastusten lähde: Mercedes 190/190E, So wird's gemacht, E. R. Etzold.

Kaikki mainitut teokset Alfamerista.

Kiitokset Tomant!

-Jukka
Viimeksi muokannut juku_h, Su 06.08.2006 23:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MB 190E 2.0i -89
Chevrolet El Camino 4.3 -79
«Mercedes Benz - what more could you want?»
- More MB:s
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Mun silmään se kyllä näyttäis kylmäkäynnistyssuuttimelta, mutta minähän en mistään tiiä, varsinkaan KE - Jetronicista.....
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: KE-Jetronic apua

Viesti Kirjoittaja tomant »

juku_h kirjoitti:Onko tuossa kuvassa objekti 14 se lisäilma luisti??
Kuvasi löytyy esim. silvulta http://ffp-motorsport.com/tuning/kejetronic.php ja tekstin mukaan se on "Auxiliary-air device" eli juuri tuo lisäilmaluisti.

tomant
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ari66 kirjoitti:Mun silmään se kyllä näyttäis kylmäkäynnistyssuuttimelta, mutta minähän en mistään tiiä, varsinkaan KE - Jetronicista.....
Tuo osanro 12 on tuo kylmäkäynnistys/ lisärikastus suutin.

Ruiskun huollon yhteydessä kannattaa putsata pensaletkun tulossa oleva sihti. Löytyy tuosta suuttimille lähtevien putkien keskeltä.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Mika.T kirjoitti:Tuo osanro 12 on tuo kylmäkäynnistys/ lisärikastus suutin.
No niinpä olikin :oops:
Oli se laippa niin hassusti katsojaan päin, että enpä hokassut :?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Hmm,mikähän sekalainen versio tässä kuvassa oikeen on. :lol:
Eli lieneekös toi 14 sitten juurikin myös k-jetissäkin oleva lisäilma luisti mutta kuvassa ei ole tyhjäkäynti moottoria joka on "normaalimpi ke-jetissä :wink: ,se olisi ton osan8 mallinen kokonen.Ja onhan noi 10 ja 4 aikas kumman mallisia 88vm malliin verrattuna.Kas kun tarvii eri muotosia samoja osia tehdä :roll:
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Joo niin tosiaan .. Tuo kuva on K-Jetronicin osista.
Avatar
juku_h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Pe 30.09.2005 17:45
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja juku_h »

Jep, nyt on puhdisteltu ruisku, eipä tuossa mitään eroa entiseen ole, edelleen lämpimänä menee kierrokset 400-500rpm..
Pitää säädättää tuo ruisku, ja voishan ne tulpatkin vaihtaa (ei tietoa milloin vaihdettu), johdot myös. Virranjakajan kannen
ja pyörijän vaihdoin talvella.

-Jukka
MB 190E 2.0i -89
Chevrolet El Camino 4.3 -79
«Mercedes Benz - what more could you want?»
- More MB:s
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

K-jetissä säädetään tyhjäkäynti ilmaruuvia avaamalla.Ohittaa kaasuläpän. En tunne paikkaa mersussa, golf GTI on tutumpi.
Ai joo.. Sulla olikin se KE-jetti.. :D
250TD -86, 260E LANG -90
MH_W124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 23.05.2005 20:14
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja MH_W124 »

Joo, ei taida tyhjäkäyntimoottori olla osan 8 kokoinen, joka lienee polttoainepumppu :lol: Itsekin ihmettelin, mikä ihmeen välimalli tuossa kuvassa on..
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Kyllä tuo kuva on KE-jetistä. ECU ja kaikki.
250TD -86, 260E LANG -90
daerok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: La 17.09.2005 18:01
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

:shock: tietäjät,laittaakaa osille nimet ja tehtäväkuvaus,nin minnäen ymmärtäsin jotaen tuosta ke-jetronikin härpättimestä :?: :oops:
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

romu kirjoitti:K-jetissä säädetään tyhjäkäynti ilmaruuvia avaamalla.Ohittaa kaasuläpän. En tunne paikkaa mersussa, golf GTI on tutumpi.
Ai joo.. Sulla olikin se KE-jetti.. :D
KE-jetissä on kanssa sama ruuvi. Säädetään isolla lattapäämeisselillä messinkiruuvia pyörittämällä. Ruuvi on venttiilikopan ja ilmanputsarin kopan välissä (meisselille on ilmanputsarin kopassa ihan pikku kolokin jotta mahtuu pyörittelemään). Aukipäin pyörittäminen lisää kierroksia ja kiinnipäin laskee. itsellä oli ruuvi "ryöminyt" sisäänpäin ja kierrokset laski niin paljon että ilmastoinnin päällelaitto saattoi sammuttaa koneen.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

daerok kirjoitti::shock: tietäjät,laittaakaa osille nimet ja tehtäväkuvaus,nin minnäen ymmärtäsin jotaen tuosta ke-jetronikin härpättimestä :?: :oops:
Boschin julkaisuja "Gasoline Fuel-Injection System KE-Jetronic" ja "K-Jetronic, mekaaninen bensiininsuihkutusjärjestelmä lambda-säädöllä" mukaillen ovat osat seuraavat:
1. Ilmamäärämittari
2. Seoksen säätöruuvi (ruuvi ilmamäärämittarin sisällä vipuvarressa)
3. Polttoaineen määränjakaja
4. Suihkutuspaineen säädin (säätää suihkutettavan polttoaineen määrää eri kuormitusolosuhteissa)
5. Elektroninen ohjainlaite (ohjausyksikkö)
6. Polttonestesuodatin
7. Polttonesteen paineenvaraaja (säilyttää polttoainepaineen hetken sammutuksen jälkeen, mahdollistaa uudelleenkäynnistyksen kuumana)
8. Sähköinen siirtopumppu
9. Suuttimet
10. Kaasuläppäkytkin (tunnistaa joutokäynti- ja täyskaasuasennon)
11. Lämpöaikakytkin (rajoittaa kymäkäynnistyssuuttimen toiminta-aikaa lämpötilan perusteella)
12. Kylmäkäynnistysventtiili eli -suutin, (auki esim. W201 12s@-20 Celsius ja 0s@+5 Celsius, lineaarinen)
13. Lämpötila-anturi (esim. W201 noin 25kOhm@-30 Celsius, 2,2-2,8kOhm@+20 Celsius, 290-370 Ohm@+80 Celsius ja noin 100 Ohm@+120 Celsius, epälineaarinen)
14. Lisäilmaluisti
15. Ensiöpaineen säädin (pitää syöttöpaineen vakiona)

Aikojen ja vastusten lähde: Mercedes 190/190E, So wird's gemacht, E. R. Etzold.

Kaikki mainitut teokset Alfamerista.

tomant
Avatar
juku_h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: Pe 30.09.2005 17:45
Paikkakunta: Pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja juku_h »

Kiitokset kaikille, erityisesti tomantille tyhjentävästä vastauksesta.
Lisäsin osakuvaukset tuonne ensimmäiseen viestiin niin, ei jää kenellekkään (minä mukaanlukien) enää epäselvyyksiä.

-Jukka
MB 190E 2.0i -89
Chevrolet El Camino 4.3 -79
«Mercedes Benz - what more could you want?»
- More MB:s
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

säätö ohjeita
seoksen säätö ruuvista etsitään kohta jolloin moottori käy suurinta tyhjä käyntiä ja käynti on tasainen käännetään hyvin vähän kerralla noin 40 astetta ja kuunnellaan yli puolta kierrosta se ei ole pielessä on huomioitava että avaimen paino ja painaminen vaikuttavat seokseen kun ruuvi on kiinni vipu varressa
kun suurin tyhjäkäynti on löytynyt niin tyhjäkäynti ruuvista säädetään tyhjä käynti sopivaksi
koskaan tyhjäkäyntiä ei saa säätää kaasuläpästä vaikka siinä säätö onkin kaasu läppä pitää olla täysin sulkeutunut(ruuvi on siinä siitä syystä ettei läppä takerru kurkun reunoihin kiinni) eli lähes kiinni
jä nämä säädöt täysin lämpimällä koneella
näillä ohjeilla kone käy parhaiten mutta katsastuksessa voi tyhjä käynti seos olla hivenen rikkaalla joten avain sinne mukaan :wink:
Vastaa Viestiin