C220 kiisselin kylmä startti
- juppepuputti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 385
- Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10
C220 kiisselin kylmä startti
3 kuukautta (10tkm) on tullu ajeltua tolla -94 c220 kiisselillä MELKEIN ilman ongelmia .. (virtalukko vittuili , johon auttoi runsas aseöljy , ja kerran oli startin herätevirta kateissa , johon auttoi sulakkeitten heiluttelu hudlaarista)
Pakkasaamuja ei siis hirveasti ole vielä ollut , mutta muutamana -5 asteisena aamuna on tarvinnut herkistellä tota käyntiinlähtöä ... Lähtee ensin kyllä käyntiin , mutta sitten sammuu ... Yleensä 3 tai 4:llä herkistelyllä alkaa pysymään käynnissä .. Naftasuodatin tuli vaihdettua , ja sen jälkeen on yhtenä aamuna sammunut ... Juudaksen , eikun siis lucaksen pumppu,eikä putket vuoda ainakaan ulospäin . Mikähän tossa kylmäkäynnistyksessä voi muuta olla vialla ?
Pakkasaamuja ei siis hirveasti ole vielä ollut , mutta muutamana -5 asteisena aamuna on tarvinnut herkistellä tota käyntiinlähtöä ... Lähtee ensin kyllä käyntiin , mutta sitten sammuu ... Yleensä 3 tai 4:llä herkistelyllä alkaa pysymään käynnissä .. Naftasuodatin tuli vaihdettua , ja sen jälkeen on yhtenä aamuna sammunut ... Juudaksen , eikun siis lucaksen pumppu,eikä putket vuoda ainakaan ulospäin . Mikähän tossa kylmäkäynnistyksessä voi muuta olla vialla ?
Täsmälleen sama vika kun appiukon samanlaisessa.
Valitettavasti neuvoa ei multakaan löydy kun olen tuota samaa kysellyt täältäkin useampaankin otteeseen muttei kellään tunnu olevan mitään vinkkejä.
Lähteekös tuo lohkon päästä käymään? Nimittäin tuo appiukon auto kyllä käynnistyy piuhan nokasta pikkupakkasillakin mutta kun pakkasta oli tuollaiset 20 raatia niin ei enää ollut toivoakaan saada käyntiin......
Mutta tosiaan jos on muutama aste pakkasta niin se käynnistyy muutaman yrittämisen jälkeen ja saattaa sammahtaa välillä, kun pakkasta on enemmän ei edes lupaile.
Ilmaa veikkaisin jostain pääsevän mutta miksi se kömöilee vain kun mittari menee pakkasen puolelle?
No niin ja tästäpä olikin taas apua ongelmaasi
Jospa joku viisaampi osaisi vastatakkin jotain?
Valitettavasti neuvoa ei multakaan löydy kun olen tuota samaa kysellyt täältäkin useampaankin otteeseen muttei kellään tunnu olevan mitään vinkkejä.
Lähteekös tuo lohkon päästä käymään? Nimittäin tuo appiukon auto kyllä käynnistyy piuhan nokasta pikkupakkasillakin mutta kun pakkasta oli tuollaiset 20 raatia niin ei enää ollut toivoakaan saada käyntiin......
Mutta tosiaan jos on muutama aste pakkasta niin se käynnistyy muutaman yrittämisen jälkeen ja saattaa sammahtaa välillä, kun pakkasta on enemmän ei edes lupaile.
Ilmaa veikkaisin jostain pääsevän mutta miksi se kömöilee vain kun mittari menee pakkasen puolelle?
No niin ja tästäpä olikin taas apua ongelmaasi

- juppepuputti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 385
- Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10
Outo homma joo ... Saman teki kyllä , vaikka koetettiin 'valovirtastarttiakin' .Boss kirjoitti:Täsmälleen sama vika kun appiukon samanlaisessa.
Valitettavasti neuvoa ei multakaan löydy kun olen tuota samaa kysellyt täältäkin useampaankin otteeseen muttei kellään tunnu olevan mitään vinkkejä.
Lähteekös tuo lohkon päästä käymään? Nimittäin tuo appiukon auto kyllä käynnistyy piuhan nokasta pikkupakkasillakin mutta kun pakkasta oli tuollaiset 20 raatia niin ei enää ollut toivoakaan saada käyntiin......
Mutta tosiaan jos on muutama aste pakkasta niin se käynnistyy muutaman yrittämisen jälkeen ja saattaa sammahtaa välillä, kun pakkasta on enemmän ei edes lupaile.
Ilmaa veikkaisin jostain pääsevän mutta miksi se kömöilee vain kun mittari menee pakkasen puolelle?
No niin ja tästäpä olikin taas apua ongelmaasiJospa joku viisaampi osaisi vastatakkin jotain?

Voipi olla tyyppiviantynkääkin , koska tossa mallissahan ei ole enää erillistä naftan siirtopumppua , ton syöttopumpun lisäksi . Tekiskö pakkanen tepposet jämäkälle kiisselille, tekis ilmaa pumpun jälkeen , ja sen jälkeen ei lucas enää jaksaisi imeä uutta tavaraa ... No kovat pakkaset on vasta edessäpäin , joten nähtäväksi jää ...
Hehkuja epäilen , koska yks aamu hehkutin ainakin neljä kertaa peräkkäin ja odotin vielä hetken viimeisen kerran jälkeen , mutta ei mitään vaikutusta asiaan ..
- juppepuputti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 385
- Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10
Tänään oli pakkasta ~13 astetta ja lähti onnesta käymään ilman suurempia kommelluksia ... Kerran sammui , toisella startilla kävikin jo ihan nätisti . Tosin autolla ajettiin eilen illalla ja lohkari oli pauhannut tunnin verran ..
Oliskohan ne hehkut sittenkin
......... ei viitsis turhaan uhrata ronttia satasta ...
Minkäs asteinen termari nuissa on vakiona ... Auto siis uustuontia , ja ainakin edellisessä tuontibemarissani oli 85 asteinen termari , jota ei merkkiliikkeen mukaan täältä edes saanut ... Hyvin toi kyllä lämpiää ajossa ja lämmöt pysyvät tasaisena (85-90 astetta).. Tyhjäkäynnillä lämmöt sitten tippuukin , mikä taitannee olla normaalia tollaselle pienelle kiisselikoneelle ..
EGR on tukittu , mutta riittääkö että tukkii sen päällimmäiselle alipainekellolle menevän letkun , vai tarviiko molemmat letkut tukkia ???? Imusarjan putsaus tais jäädä enskeväälle .
Oliskohan ne hehkut sittenkin

Minkäs asteinen termari nuissa on vakiona ... Auto siis uustuontia , ja ainakin edellisessä tuontibemarissani oli 85 asteinen termari , jota ei merkkiliikkeen mukaan täältä edes saanut ... Hyvin toi kyllä lämpiää ajossa ja lämmöt pysyvät tasaisena (85-90 astetta).. Tyhjäkäynnillä lämmöt sitten tippuukin , mikä taitannee olla normaalia tollaselle pienelle kiisselikoneelle ..
EGR on tukittu , mutta riittääkö että tukkii sen päällimmäiselle alipainekellolle menevän letkun , vai tarviiko molemmat letkut tukkia ???? Imusarjan putsaus tais jäädä enskeväälle .
Tuli vain mieleen, että nuo oiereet sopiii myös siihen ettei hehkurele anna jälkihehkua. Tulpat jäähtyy kun virta katkeaa, kone sammuu, uusi hehkutus käyntiin ja taas. Kun se on sitten edes vähän lämmennyt niin jaksaahan se käydä ilman hehkujakin, Vanhemmissahan ei ole jälkihehkua ollenkaan, mutta eikö näiden uudempien pitäisi hehkutella pari minuuttia käynistymisen jälkeen päästö- ja äänisyistä.
- juppepuputti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 385
- Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10
HUH... Onnex lähtee käymään kovillakin pakkasilla ilman valovirtaakin (-25 astetta) .. Tosin laakin peli ei ole
Tuli kurkattua konehuoneeseen , niin ei kai sentään ole normaalia , että noissa polttoaineletkuissa ennen ja jälkeen suodattimen liikkuu ihan selvästi ilmakuplia
... Mistä helv... toi systeemi vois imee ilmaa. Alfamerin opus ei normaaliin tapaan anna mitään valaistusta asiaan .. 220:hän syöttöpumppu hoitaa kaiketi polttoaineensiirron , eli erillistä siirtopumppua ei ole 250:n tapaan ..

Tuli kurkattua konehuoneeseen , niin ei kai sentään ole normaalia , että noissa polttoaineletkuissa ennen ja jälkeen suodattimen liikkuu ihan selvästi ilmakuplia

ei todellakaan
Ilmaa ei saa liikkua putkistossa ollenkaan! Imuputken liitoksien läpikäynti tulee eka mieleen. Mitä jos auto seisoo keula alamäkeen vs. ylämäkeen onko käynnistyvyydessä eroja?juppepuputti kirjoitti:HUH... Onnex lähtee käymään kovillakin pakkasilla ilman valovirtaakin (-25 astetta) .. Tosin laakin peli ei ole![]()
Tuli kurkattua konehuoneeseen , niin ei kai sentään ole normaalia , että noissa polttoaineletkuissa ennen ja jälkeen suodattimen liikkuu ihan selvästi ilmakuplia... Mistä helv... toi systeemi vois imee ilmaa. Alfamerin opus ei normaaliin tapaan anna mitään valaistusta asiaan .. 220:hän syöttöpumppu hoitaa kaiketi polttoaineensiirron , eli erillistä siirtopumppua ei ole 250:n tapaan ..
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Hehkut lienee helppo tarkistaa ku mittaa tavanomaisella sähkömittarilla, onko ohmeja hehkussa vai ei. Jos hehku on ns. pimiä, ei ohmeja ´näy?
Ainaki näin todettiin c220 hehkusta. Vika muuten ilmeni niin, että hehkun varoitusvalo paloi käynnistyksenkin jälkeen. Ja lisäksi se saattoi syttyä ajossakin. Hehkujen mittaus --> pimeä vaihtoon, ongelma ratkesi.
Ainaki näin todettiin c220 hehkusta. Vika muuten ilmeni niin, että hehkun varoitusvalo paloi käynnistyksenkin jälkeen. Ja lisäksi se saattoi syttyä ajossakin. Hehkujen mittaus --> pimeä vaihtoon, ongelma ratkesi.
- juppepuputti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 385
- Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10
Re: ei todellakaan
Ei ole eroja onko ylä-vai alamäessä ... Eikä myöskään vaikutusta onko roikanpäässä vai ei . Eikä kastele alleenkaan , mikä ihmetyttää jos liitokset falskaisivat .. Hehkuvalossakaan ei ole ollut ihmeellistä , ja eikai sentään ilman hehkuja heti hörahtaisi hyvin käymään n. 10 sekunniksi , jonka jälkeen sammuisi .. Outo homma ..juha kirjoitti: Ilmaa ei saa liikkua putkistossa ollenkaan! Imuputken liitoksien läpikäynti tulee eka mieleen. Mitä jos auto seisoo keula alamäkeen vs. ylämäkeen onko käynnistyvyydessä eroja?

Jälkihehkun puute tietenkin vois tollasta aiheuttaa ... Täynnee alkaa viritteleen virtamittaria siihen kunhan kerkee

Re: ei todellakaan
Mietin jotta jos imuputki valuu jonkinmatkaa tyhjäksi auton seistessä mutta silloin pitää jossain polttoaineensyöttölaitteistossa olla vuoto. Meneekö ilmaa ennen vai jälkeen suodatinpanoksen?juppepuputti kirjoitti:Ei ole eroja onko ylä-vai alamäessä ... Eikä myöskään vaikutusta onko roikanpäässä vai ei . Eikä kastele alleenkaan , mikä ihmetyttää jos liitokset falskaisivat .. Hehkuvalossakaan ei ole ollut ihmeellistä , ja eikai sentään ilman hehkuja heti hörahtaisi hyvin käymään n. 10 sekunniksi , jonka jälkeen sammuisi .. Outo homma ..juha kirjoitti: Ilmaa ei saa liikkua putkistossa ollenkaan! Imuputken liitoksien läpikäynti tulee eka mieleen. Mitä jos auto seisoo keula alamäkeen vs. ylämäkeen onko käynnistyvyydessä eroja?![]()
Jälkihehkun puute tietenkin vois tollasta aiheuttaa ... Täynnee alkaa viritteleen virtamittaria siihen kunhan kerkee
Jos auto käy hyvin 10s ja sammuu niin vika tuskin on hehkuissa. Ilman jälkihehkuakin dieselkone pysyy käynnissä kun pitää poljinta pintakaasulla, käynti on vaan katkonaista ja savua tulee putkesta enemmän.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
- juppepuputti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 385
- Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10
Re: ei todellakaan
Suodattimen molemminpuolin on läpinäkyvää letkua , ja ilmakuplia oli jo ennen suodatintakin ...
Mietin jotta jos imuputki valuu jonkinmatkaa tyhjäksi auton seistessä mutta silloin pitää jossain polttoaineensyöttölaitteistossa olla vuoto. Meneekö ilmaa ennen vai jälkeen suodatinpanoksen?
Jos auto käy hyvin 10s ja sammuu niin vika tuskin on hehkuissa. Ilman jälkihehkuakin dieselkone pysyy käynnissä kun pitää poljinta pintakaasulla, käynti on vaan katkonaista ja savua tulee putkesta enemmän.
Re: ei todellakaan
Mietin jotta jos imuputki valuu jonkinmatkaa tyhjäksi auton seistessä mutta silloin pitää jossain polttoaineensyöttölaitteistossa olla vuoto. Meneekö ilmaa ennen vai jälkeen suodatinpanoksen?juppepuputti kirjoitti:
Jos auto käy hyvin 10s ja sammuu niin vika tuskin on hehkuissa. Ilman jälkihehkuakin dieselkone pysyy käynnissä kun pitää poljinta pintakaasulla, käynti on vaan katkonaista ja savua tulee putkesta enemmän.[/quote]
Suodattimen molemminpuolin on läpinäkyvää letkua , ja ilmakuplia oli jo ennen suodatintakin ...[/quote]
Sama vika kuulemma jatkuu tuossa appiukolla edelleenkin, ja tekee kuulemma juuri tuota samaa,lähtee käymään mutta sammuu hetken päästä.
Hehkut mitattu vehon toimesta ja virtapiiri tarkistettu muutenkin.
Pa-puolelle vaihdettu kaikki klemmarit ja tiivisteet, eikä sielläkään puolella vehon poikien mielestä mitään vikaa ollut. Yhteenvetona siis auto toimii Vehon mielestä kuin unelma, ainut vika vain on että se ei toimi.
Re: ei todellakaan
Suodattimen molemminpuolin on läpinäkyvää letkua , ja ilmakuplia oli jo ennen suodatintakin ...[/quote]juppepuputti kirjoitti:
Mietin jotta jos imuputki valuu jonkinmatkaa tyhjäksi auton seistessä mutta silloin pitää jossain polttoaineensyöttölaitteistossa olla vuoto. Meneekö ilmaa ennen vai jälkeen suodatinpanoksen?
Jos auto käy hyvin 10s ja sammuu niin vika tuskin on hehkuissa. Ilman jälkihehkuakin dieselkone pysyy käynnissä kun pitää poljinta pintakaasulla, käynti on vaan katkonaista ja savua tulee putkesta enemmän.
Suodattimen "takapuolelle" saa jäädä ilmaa lajinsa, ei pitäisi haitata.
mutta suodattimen ja pumpun välillä ei tietenkään saa ilmaa kulkea.
Monta kertaa suodattimeen tulevien letkujen tiivistyksessä on ongelmia, siellähän on muistaakseni O-rengas tiivisteet (kaksi kpl).
ja mitä tulee lohkolämmittimen käyttöön.
useimmat käynnistys ongelmat aiheutuvat lohkolämmittimen käytöstä liian lämpimällä säällä. (tämä riippuu tietysti autosta/moottorista, lajinsa )
reaktio on seuraavanlainen
ulkoilma minus 5 astetta ----- auto lohkossa--->mottorissa oleva neste lämpeää _jostain_ kohdista--->auto käynnistetään--->anturi tunnistaa nesteen olevan lämmintä--->polttoainetta syötetään tämän lämpötilan mukaan, vaikka moottori on oikeasti kylmempi----> moottori käy vähän aikaa--->
kas kas---->vesipumppu alkaa kierrättämään vettä jossain määrin--> kas kas---anturille tuleekin tieto että vesi onkin n. 5 minus asteista, vaikka piti olla lämmintä -->> anturi menee jotta WTF ? (suomeksi, mitä vitt*a).
siinä on sinulle käyntihäiriöitä, ja sammumisia.
itse ajelen polkupyörällä :D
Re: ei todellakaan
Jack kirjoitti:Suodattimen molemminpuolin on läpinäkyvää letkua , ja ilmakuplia oli jo ennen suodatintakin ...juppepuputti kirjoitti:
Mietin jotta jos imuputki valuu jonkinmatkaa tyhjäksi auton seistessä mutta silloin pitää jossain polttoaineensyöttölaitteistossa olla vuoto. Meneekö ilmaa ennen vai jälkeen suodatinpanoksen?
Jos auto käy hyvin 10s ja sammuu niin vika tuskin on hehkuissa. Ilman jälkihehkuakin dieselkone pysyy käynnissä kun pitää poljinta pintakaasulla, käynti on vaan katkonaista ja savua tulee putkesta enemmän.
Suodattimen "takapuolelle" saa jäädä ilmaa lajinsa, ei pitäisi haitata.
mutta suodattimen ja pumpun välillä ei tietenkään saa ilmaa kulkea.
Monta kertaa suodattimeen tulevien letkujen tiivistyksessä on ongelmia, siellähän on muistaakseni O-rengas tiivisteet (kaksi kpl).
ja mitä tulee lohkolämmittimen käyttöön.
useimmat käynnistys ongelmat aiheutuvat lohkolämmittimen käytöstä liian lämpimällä säällä. (tämä riippuu tietysti autosta/moottorista, lajinsa )
reaktio on seuraavanlainen
ulkoilma minus 5 astetta ----- auto lohkossa--->mottorissa oleva neste lämpeää _jostain_ kohdista--->auto käynnistetään--->anturi tunnistaa nesteen olevan lämmintä--->polttoainetta syötetään tämän lämpötilan mukaan, vaikka moottori on oikeasti kylmempi----> moottori käy vähän aikaa--->
kas kas---->vesipumppu alkaa kierrättämään vettä jossain määrin--> kas kas---anturille tuleekin tieto että vesi onkin n. 5 minus asteista, vaikka piti olla lämmintä -->> anturi menee jotta WTF ? (suomeksi, mitä vitt*a).
siinä on sinulle käyntihäiriöitä, ja sammumisia.[/quote]
Niin, jos jonkun jäähdytysjärjestelmässä on miinus 5 asteista vettä-joka muuten ei enää ole nestemäisessä muodossa ei autoa kyllä voi suositella käynnistettäväksikään, suositeltavaa olisi käyttää jäähdytinnestettäkin sen veden seassa.
Ja tuntuu olevan aivan sama näyttääkö tuolle rakkineelle sitä lohkonpiuhaa vai laittaako kylmänä käymään. Tulos on sama,kesällä tosin kuulemma toimi
paremmin.
Enkä nyt ihan purematta niele tuota anturiteoriaakaan, eli jos autosta hajoaa lämpömittarin anturi niin polttoaineensyöttö lakkaa

Kyllä sitä polttoainetta annostellaan ja haistellaan vähän useammankin anturin toimesta, ainiin autosta ja lajista riippuen tietysti(tuo on hyvä,sillä voi selittää lähes kaiken).
Re: ei todellakaan
Tässä tuli varmaan _pieni_ väärinkäsitys.Boss kirjoitti:
Niin, jos jonkun jäähdytysjärjestelmässä on miinus 5 asteista vettä-joka muuten ei enää ole nestemäisessä muodossa ei autoa kyllä voi suositella käynnistettäväksikään, suositeltavaa olisi käyttää jäähdytinnestettäkin sen veden seassa.
Ja tuntuu olevan aivan sama näyttääkö tuolle rakkineelle sitä lohkonpiuhaa vai laittaako kylmänä käymään. Tulos on sama,kesällä tosin kuulemma toimi
paremmin.
Enkä nyt ihan purematta niele tuota anturiteoriaakaan, eli jos autosta hajoaa lämpömittarin anturi niin polttoaineensyöttö lakkaa![]()
Kyllä sitä polttoainetta annostellaan ja haistellaan vähän useammankin anturin toimesta, ainiin autosta ja lajista riippuen tietysti(tuo on hyvä,sillä voi selittää lähes kaiken).
käytin kyllä sanaa NESTE enimmäkseen, ja oletan että kaikki palstalla olevat ymmärtävät tämän tarkoittavan jäähdytysnestettä (ei kai täällä ole tarkoituksenmukaista alkaa nuss*maan pilkkua =).
luonollisesti kaikissa autoissa tämä ei aiheuta häiriöitä (siitä johtuen sanoin, "jossain auto/moottori malleissa" )
enkä ole suinkaan sanonut että lämpötilaAnturin hajotessa polttoaineensyöttö lakkaa. (itse asiassa en ole maininnut sanallakaan anturin hajoamista)
Jos moottorin ohjainyksikkö ei saa tarvittavia tietoja antureilta, se alkaa käyttämään ohjainyksikössä olevia oletusarvoja (eli menee ns. hätäkäytölle).
tässä "lohkolämmitin" esimerkissäni anturi on ehjä, mutta ulkoiset tekijät antavat väärää tietoa anturille (lue = ulkoilma jnejne ) .
mutta niin kuin sanottua, vaikea hutkia tutkimatta. arvailuahan tämä täällä on _enimmäkseen_
itse ajelen polkupyörällä :D
C 220 diesel käynnistysongelman (yksi mersun todella monista tyyppivioista)korjaus kun se johtuu ilmavuodosta:
1 Vaihda ylivuotoputket.Vaihda O-renkaat pa-putkistoon. Niitä on 11 vai oliko se 13 kpl.Kun otat imusarjan irti on helppo homma.
2 Vaihda lämmitin ,sylinterinkannen kyljessä,musta rasia n.80€.
( yleensä auto toimii viimeistään nyt)
3 Vaihda sammutin ,pumpun kyljessä,musta rasia n.80 (?) €
4 Korjaamolle. Vika ruiskutuspumpussa tai siinä ettet ole huomannut esim. puoliksi poikki olevaa putkea (ei katkeile ilman väkivaltaa)
1 Vaihda ylivuotoputket.Vaihda O-renkaat pa-putkistoon. Niitä on 11 vai oliko se 13 kpl.Kun otat imusarjan irti on helppo homma.
2 Vaihda lämmitin ,sylinterinkannen kyljessä,musta rasia n.80€.
( yleensä auto toimii viimeistään nyt)
3 Vaihda sammutin ,pumpun kyljessä,musta rasia n.80 (?) €
4 Korjaamolle. Vika ruiskutuspumpussa tai siinä ettet ole huomannut esim. puoliksi poikki olevaa putkea (ei katkeile ilman väkivaltaa)