minkäkokoista turboo ja välijäähdytintä.... auttakaa

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
sornikoski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ke 03.05.2006 20:08
Paikkakunta: haapajärvi

minkäkokoista turboo ja välijäähdytintä.... auttakaa

Viesti Kirjoittaja sornikoski »

eli kertookaapa joku että kuinka iso turbo ja välijäähdytin pittää olla et saa tehoa sopivasti ku ois 7 millin elementit????
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Hiukan hankala sanoa, mikä on sopivasti. Cooleri kannattaa kuitenkin aina laittaa niin iso, kun vaan kohtuudella mahtuu. Se mopo karkaa kuitenkin ton pumpun kanssa. Holset HX 40 tai Garretin vastaavat GT 37 / 40 ainakin riittävät. Jos malttaa olla laittamatta syöttöä täysille, joku pienempikin ahdin riittää ja herää herkemmin.

Ilmeisesti kyseessä oli w124 300turbo?
sornikoski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ke 03.05.2006 20:08
Paikkakunta: haapajärvi

turbo

Viesti Kirjoittaja sornikoski »

joo niin se oli...paljonkohan tollasil turboil olis hintaa? ja tiedätkö mistä sais? saisko pelkäl pumpun säädöl ja isommalla turbol jA VÄLIjäähdyttimel 200 heppaa... ku en oo viel pumppuu laittanu, ku eka mietin et 7 milliset elementit mut en sit tiedä ku auto on automaatti ni seki pitäs sit vahvistaa...ku eikö autumaatti 200 heppaa kestä?
Avatar
_silver_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ti 10.05.2005 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja _silver_ »

Turboa kannattaa varmaan kysellä vaikka foorumilta jos noilla "isoilla pojilla" olis, kyllä se laatikko kestää ilman vahvistamistakin jonkin verran kun vaan paineita nostat. 7tapeilla, garret gt40/holset hx40, välijäähdytin niin pääset jo päälle 300hp reilusti :!: toki kannattaa putkistoakin isontaa. :o
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kannattaa kertoa turbopajalle paljonko meinaa ottaa tehoa ja mitä kierroksia tulee käyttämään. Jälkimmäinen riippuu pumpun elementin koosta, eli vakioelementeillä saman tehon saamiseksi pitää käyttää enemmän kierroksia. Paja sitten tekee tai hankkii sopivan ahtimen. Mitään kasvunvaraa ahtimeen ei kannata varata.

Ei nuo uudet HX40 ahtimet paljoa ole maksaneet kun niitä on täällä forumillakin kaupiteltu...jotakin 700 € luokkaa.

Kannattaa ensin miettiä mikä on se oikea budjetti ja sen jälkeen jakaa käytössä oleva raha sopivasti.

Mielestäni "sopivasti tehoa" tarkoittaa varmaankin jotakin 400 ... 500 HP, mutta budjetti lasketaan silloin tuhatlappusilla, eikä hintoja silloin tarvitse kysellä, sen se maksaa mitä maksaa.

Jollekin toisella "sopivasti tehoa" saattaa tarkoittaa vaikkapa 175 HP ja sen budjetti on mutro-osa edellisestä. Tuollanen 175 Hp auto on ihan maukas ajaa, kunhan se vääntömomentti on siellä oikealla kohdalla.

Eli mitee sie oikein haluat ? :D
Lisää tietoa: www.skg.fi
sornikoski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ke 03.05.2006 20:08
Paikkakunta: haapajärvi

joo

Viesti Kirjoittaja sornikoski »

nii oisko täällä jollain myynnissä hx 40 turboo? minkalainen on hx50?
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1190
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

hx 50 on liian iso 12 venttiiliseen.. jotkut on käyttänyt kylläkin 24 venasessa.

kannattaa kysellä esim. nimimerkillä stonehead, ja jorma joilla saattaa olla ahtimia, sekä valmiita pakosarjoja.
S212 E220 -11
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR

Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

En muuten tiedä asiasta mutta eikös HX40 vaadi 7 mm elementit :roll:

Ei ole vieläkään selvinnyt paljonko sitä tehoa aiotaan ottaa ulos...kone on ilmeisesti siis OM603. Mikäli se on alunperin vapari ja tulee pysymään vakio sisuskaluilla, niin ei paljon KKK26 ahdinta suurempaa varmasti tarvitse. Mikäli se on alunperin turbokone, ja ne 7mm elementit sekä cooleri löytyy niin HX40 on varmasti sopiva, niin monet on sitä käyttäneet.

Eikös HX40:llä rikota 400 HP raja helposti ja HX50:llä mennään sitten jo noihin suomen ennätyslukemiin.

Laittaisin hyvän ja sääntöjen mukaisen ostoilmoituksen forumille, sellaisen jossa otsikosta käy ilmi mitä on ostamassa -> St herrat alkanevat tajoamaan sopivaa osaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
jeesaiam
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 10.07.2006 12:30
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja jeesaiam »

veskola kirjoitti: Ei ole vieläkään selvinnyt paljonko sitä tehoa aiotaan ottaa ulos...kone on ilmeisesti siis OM603. Mikäli se on alunperin vapari ja tulee pysymään vakio sisuskaluilla, niin ei paljon KKK26 ahdinta suurempaa varmasti tarvitse. Mikäli se on alunperin turbokone, ja ne 7mm elementit sekä cooleri löytyy niin HX40 on varmasti sopiva, niin monet on sitä käyttäneet.
on alkuperäinen turbo kone. tehotavoite kannattas tosiaan tietää, ennen turbon ostoa, ei se liian iso turbo ole mukava normaaliajossa... vaihtaa sen puhaltimen isompaan, sitten kun se mopo karkaa lopullisesti :wink:
bmw 324tdic -90
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

300hp riittää pienempikin turbo kun hx-40....mut riittääse sitten reiluun 400hp....mut...ei sitä voimaa koskaan liikaa ole.... :lol:

eikös kapia kantiseen voisi laitella vakio pakosarjaan jonkun sopivan turbon ja ahdistaa 300-350hp 7mm tapeilla olevalla pumpulla jollain 1.3-1.5bar ahdoilla....ei siihen 300hp kovin kummoisia ahtoja pitäis tarvia...kun pienemmästäkin koneesta saa...sen verran....240-300hp....
Itse tein ja säästin
Avatar
makeST
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ke 18.01.2006 15:29
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja makeST »

paljollas ostat pakosarjan,hx40w ,raatikaisen coolerin ,ahtoputket ja 3,5"downpipen eli valmis setti om603:seen tehoa näillä 400+
<----kiiihtyyy

www.lakesteel.org
sornikoski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ke 03.05.2006 20:08
Paikkakunta: haapajärvi

paljonko voi saada tehoa

Viesti Kirjoittaja sornikoski »

niin sitä ajattelin et voiko vakiopumpulla tai sen säädättämisel ja muulla pikku viksauksel saada 200 heppaa? et ei tarvis 7 millin elementtejä pumppuun... JOS JÄTTÄS VIELÄ VÄLIIN TUON 400 hepan RAJAN ku tuo automaatti rajaa vähän tuota hevosvoimien määrää..

veskola. Eiköhän yksi topic riitä ratkaisemaan tämän probleeman, eli yhdistinsiis nämä kaksi aihetta
Avatar
_silver_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ti 10.05.2005 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja _silver_ »

Eihän se automaatti siinä mitään rajaa!
sornikoski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ke 03.05.2006 20:08
Paikkakunta: haapajärvi

teho

Viesti Kirjoittaja sornikoski »

no kestääkö se 400 heppaa jos ei vahvista? vahvistaminen helvetin kallista!!!1 luulis ainaki luistavan? kertokaa joka jolla on kokemuksia?
Avatar
_silver_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ti 10.05.2005 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja _silver_ »

Kyllähän sen aika pitkälle saa kestämään kun paineita siitä laatikosta nostat mutta kärsiihän siinä tottakai ajomukavuus kun vaihataessa meinaa niskat katketa mutta kai senkin saa hienosäädöllä sopivaksi :?: :roll:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Minun mielestä henkilöauton laatikon vahvistaminen on kohtalaisen halpaa, jos tosissaan meinaa viritellä niin ei se laatikon vahvistamisen hinta voi olla kynnyskysymys. Mikäli kuitenkin on niin kannattaa unohtaa muut toimenpiteet ja ruuvata itse pumppu tuolla ylhäällä olevien ohjeiden mukaisesti. Ei maksa mitään ja auton muutos on käsin kosketeltava.

Automaatin säädöistä(kin) löytyy hyvät ohjeet, joten haku toiminto käyttöön.

Kukaan ei muutenkaan pysty sanomaan kestääkö 250 HP vai 300 HP, se riippuu millainen vääntömomentti on ja miten sitä käytetään. vaikuttaa siihen toki laatikon säädöt, sen hetkinen kunto etc. etc. Pelkkä teho ei sitä laatikkoa hajota, vaan vääntömomentti. Pienellä väännöllä ja suurilla kierroksilla saadaan kuitenkin suuria HP lukemia aikaiseksi. Näin juuri on tehty sähköohjatuissa nykyautoissa, vääntömomentti on rajoitettu, joten voimansiirto ei ole edes lujilla.

Autolla ajamisen hauskuus on kuitenkin suuressa vääntömomentissa, eli se on se voima joka tuuppaa autoa eteenpäin. Vielä hauskempaa on mikäli tuo vääntömomentti on käytössä myös korkeilla kierroksilla, kuten 7 mm elementeillä on, jolloin tuloksena on myös erittäin korkea teho.

Ruiskutuspumpun syötön säätö on juurikin sitä varten, että siitä saadaan säädettyä vääntömomentti sellaiseksi, että käytössä oleva tekniikka sen kestää. Ei sitä ole pakko aina täysille kääntää...tai no onhan se :twisted:
Viimeksi muokannut veskola, La 02.09.2006 17:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

veskola kirjoitti:Autolla ajamisen hauskuus on kuitenkin suuressa vääntömomentissa, eli se on se voima joka tuuppaa autoa eteenpäin. Vielä hasukampaa on mikäli tuo vääntömomentti on käytössä myös korkeilla kierroksilla...
Totta puhut, vääntömomentti on se, joka vie autoa eteenpäin. Vääntömomentista voi laskea perän ja laatikon välityssuhteiden ja renkaan vierintäsäteen avulla tiehen välittyvän voiman, kun luistoa ei tapahdu. Jos voimaa on enemmän kuin tarvitaan vierintä-, ilman- ja mäennousuvastusten voittamiseksi, auto myös kiihtyy (tällöin sitä ei koskaan ole liikaa ;-). Tasaisella vauhdilla tai pintakaasulla ajettaessa vääntömomenttia (ja voimaa) tarvitaan paljon vähemmän. Teho on vääntömomentin ja kierrosluvun tulon funktio.

tomant
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

dansku kirjoitti:hx 50 on liian iso 12 venttiiliseen.. jotkut on käyttänyt kylläkin 24 venasessa.
näinhän se on. tosin 10-tappiseen HX50 on ihan passeli :wink:
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
sornikoski
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ke 03.05.2006 20:08
Paikkakunta: haapajärvi

teho

Viesti Kirjoittaja sornikoski »

kerropa veskola et miten saa helposti irti sen 200 heppaa et ei tarvi seitenmillisiä elementtejä?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: teho

Viesti Kirjoittaja veskola »

sornikoski kirjoitti:kerropa veskola et miten saa helposti irti sen 200 heppaa et ei tarvi seitenmillisiä elementtejä?
Riittävästi (=pumppu täysille) syöttöä, sylintereitä ja vetäviä kierroksia. En nyt ulkoa muista riittääkö ne 5,5 mm elementtien tuotto, mutta uskoisin riittävän, siis 6 sylinterisessä. Täältä forumilta löytyy se tieto paljonko noilla vakioelementeillä sai tehoa...

Mikäli ei riitä niin käytetään 6 mm elementtejä, niillä riittää aivan varmasti eikä 7 mm elementtejä siten tarvita. (siis heh heh).

Niin meinas unohtua, suurempi turbo ja cooler on suosituslistalla niin konekkaan ei hajoa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
kiisselimersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 12.09.2006 20:50

Viesti Kirjoittaja kiisselimersu »

mitä eroa muuten on 300D vapari ja 300D turbo koneilla, (puhutaan vuodesta -88) näin tehtaalta lähdettäessä, ja täytyykö vaihtaa jotain palikoita jos meinaa vapari koneen turbottaa, taivoitteena vaan 150-180hp ihan käyttöautona toimii! ei tarvis enään jäähä kiivaan nykyliikenteen jalkoihin :lol: niin ja välijäähy tottakai olis tulossa...
"on se parempi ku uus venäläinen"
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

kiisselimersu kirjoitti:mitä eroa muuten on 300D vapari ja 300D turbo koneilla, (puhutaan vuodesta -88) näin tehtaalta lähdettäessä, ja täytyykö vaihtaa jotain palikoita jos meinaa vapari koneen turbottaa, taivoitteena vaan 150-180hp ihan käyttöautona toimii! ei tarvis enään jäähä kiivaan nykyliikenteen jalkoihin :lol: niin ja välijäähy tottakai olis tulossa...
Kampiakseli on sama, kaikki muut hiukan erilaista.. :lol: Kestää kyllä turbottaa kevyesti tuo vaparikonekin, kunhan on muuten hyvässä kunnossa.
kiisselimersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 12.09.2006 20:50

Viesti Kirjoittaja kiisselimersu »

no jakopään palikat mulla tossa on jo odottamassa, mut mitä muuta siihen olis hyvä vaihtaa ennen turbottamista, männänrenkaat, alakerran laakerit, kasipahvi ja kannenpultit? olisko jotain muuta? :?
"on se parempi ku uus venäläinen"
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

No ehkäpä nuo veivinlaakerit olisi hyvä uusia, ne sieltä normaalistikin kuluu, kun paljon ajetaan. Ei siihen välttämättä kannata muuta tehdä, jos paineet pidetään alle kilossa ja vältetään pitkiä täyskaasuvetoja.
kiisselimersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 12.09.2006 20:50

Viesti Kirjoittaja kiisselimersu »

runkolaakerit pysyy pitempään kunnossa vai? juu ihan 0.5-0.6 ajattelin! mitä kaikkee muuta tarvii turbottamiseen olla kuin se puhallin ja välijäähy, kun oon vaan vapari koneiden kanssa pelannut :oops:
"on se parempi ku uus venäläinen"
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Turbotukseen tarvitaan ainakin:

Turbo
Sopiva pakosarja
Alkukäyrä turbolta
Öljyntulo, voi ottaa esim. kannesta
Öljynpaluu, lohkoon mielellään, myös öljynmäärämittarille hätätapauksessa
Ahtoputkisto, kumimutkista ja peltiputkista, tai peltimutkista ja kumiputkista :D
Cooleri
Painekotelo, voi tehdä myös ilmansuodatinkotelosta, jos ei kovia paineita.
Aikaa, hitsauskone, klemmareita ja nippeleitä....
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

JP74 kirjoitti:Turbotukseen tarvitaan ainakin:
<...>
+

Turbon syöttöpumppu, tai vanhan pumpun modaus (savutuksenestokellon lisäys)

...ja jos vielä haluaa/jaksaa askerrella niin öljyncooleria niin koneelle kuin automaatillekin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

JP74 kirjoitti:Turbotukseen tarvitaan ainakin:

Turbo
Sopiva pakosarja
Alkukäyrä turbolta
Öljyntulo, voi ottaa esim. kannesta
Öljynpaluu, lohkoon mielellään, myös öljynmäärämittarille hätätapauksessa
Ahtoputkisto, kumimutkista ja peltiputkista, tai peltimutkista ja kumiputkista :D
Cooleri
Painekotelo, voi tehdä myös ilmansuodatinkotelosta, jos ei kovia paineita.
Aikaa, hitsauskone, klemmareita ja nippeleitä....
+ saavutettua tehoa vastaavat jarrut, navat, vakaajat, ripustukset, palkit, kytkin, laatikko, kardaani,perä, vetoakselit, ohjaustehostajahässäkät ym ym jotta auto vastaa muutoskatsastuksessa niitä tehoja.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
kiisselimersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 12.09.2006 20:50

Viesti Kirjoittaja kiisselimersu »

eiks tossa tehtaan turbo versiossa sentään perä ja vetarit ja tommoset mahda samoja olla ku vaparissakin? siis tavoitteena on se 150hp :?
"on se parempi ku uus venäläinen"
Avatar
Hene89
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Ti 23.01.2007 17:58
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Hene89 »

Itse pitäisi laittaa välijäähdytin tuohon omaan 250 dt:hen niin mistä ootte vääntäneet ahtoputket ja ootteko käyttäneet sitä vakio imusarjaa? Kun aattelin että siinä venttiilikopan päälta sen sais siitä sauman kohdalta halki ja tekis siihen sopivan adapterin ahtoputkelle ja toinen tuorbolle...vai onko parempia ehdotuksia?
M-B 250dt ic-89
Vastaa Viestiin