Isäpappa tossa soitteli että oli laittanut reilun 3 vuotta palvelleen Skoodan myyntiin ja kiinnostuksen kohteena olis pakettiauto koska useasti tavaraa pitää saada kulkemaan mukana ja meikäläisen pari vuoden painostus on tuottanut tulosta ja vihdoin isä harkitsee vakavasti autoon siirtymistä. Eli kiinnostuksen kohteena olisi Vito. Mielummin uudemmalla CDI koneella. En tunne näiden tekniikkaa oikeastaan ollenkaan joten nyt tietävät auttamaan.
-Koska CDI koneet tuli Vitoon?
-Malleja on ilmeisesti 108CDI, 110CDI ja 112CDI. Näiden erot? Onko kaikissa sama perus runko ja moottori elektroniikalla otettu lisähepat?
-Perus varusteet?
-Kohteet jotka kannattaa tarkistaa ennen osto päätöstä?
Isä oli soittanut Tampereen suunnalle vm.2000 CDI Vitosta. Mallia isä ei muistanut mutta sanoi että 2.2 litranen kone. Eikös ne kaikki ole? Ajettu alta 100tkm ja varusteita muisti Webaston ja ABS:t. Onkos näissä nyt Boschin vempeleet vai mitä konehuoneesta löytyy? Joskus olen kuullut että ainakin ensimmäisissä Vitoissa oli vetonivelet heikko paikka?
Kiitos jo etukäteen.
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
CDI-koneista sen verran, että ihan alkupään 108CDI:stä puuttui välijäähdytin, mutta uudemmissa "mopokoneisissakin" on tuo cooleri. Muuten ymmärtääkseni tehoerot on saatu aikaan moottorinohjauksen eri ohjelmilla. Lohko on periaatteessa sama 2,15-litrainen nelonen, kuin vaikkapa 200CDI ja 220CDI -koneisissa C- ja E-malleissa, vaikkakin poikittaisasennuksena.
Ennen CDI-aikaa Vitoissa oli huomattavan paljon ongelmia monessa muussakin kohtaa, kuin vetareissa. Kaikkea pientä ja vähän isompaakin murhetta oli "riittävästi". Aiemmin ajamassani 112CDI:ssä (automaatti) ei ollut parinsadan tuhannen matkalla mitään isompia ongelmia taksikäytössäkään. Nyt tuolla omalla samanlaisella on ajettu vasta 26000 kilometriä, joten paha on mennä sanomaan sen kestävyydestä mitään. Vehon Vito-asiantuntijan mielestä kuitenkin pitäisi olla ihan ok laite, kun lastentaudit on saatu viimeisissä valmistetuissa karsittua pois. Vanhakorisen Viton valmistushan loppui elo- tai syyskuussa tänä vuonna.
Vakiovarustelusta en osaa "oikeiden pakujen" osalta sanoa mitään, sellaisesta ei ole mitään kokemusta. Kaikki ajamani Vitot vuosien varrella on ollut näitä bussiversioita. Omassani oli ainakin vakiona mm. ABS, ASR, sähköpeilit, Eberi ajastimella sekä kaukoohjattu keskuslukko. Tuossa tärkeimpiä varusteista, mitä ensimmäisenä mieleen tuli.
Auto sinänsä on ajettavuudeltaan mielestäni todella henkilöautomainen. Erillisjousitus myös taka-akselilla tekee menosta sopivan mukavaa ilman pakettiautomaista "pompottamista". Ainoa outo piirre mikä äkkiä mieleen tulee on se, että auton ohjauspyörä ei ole sivusuunnassa ihan samalla kohdalla kuin kuljettajan istuin. Eli ratti on "keskempänä" autoa kuin saföörin penkki. Näin on ollut jokaisessa ajamassani Vitossa, mutta tuohon tottuu hyvin pian, ainakin mikäli auton käyttö on päivittäistä.
Kaverilla on työkäytössä -99 108CDI ja se on aika "laiska". Moottori on kylläkin sitkeä ja kuljettaa kuormaakin, mutta ei tarjoa kovin sujuvaa käytännön suorituskykyä. Eli, jos mahdollista, kannattaa ostaa 110CDI tai 112CDI. Tietysti riippuen omasta tottumuksesta ja mitä pitää täkeänä. Hintaeroa käytettynä tuskin hirveästi on.
Ja kun noissa kahdessa isommassa on "aina" välijäähy, voi niitä lastuttaa ihan mukaviin lukemiin..
Vakiona tuossa ainakin on kauko-ohjattava keskuslukko, eberi, ABS ja luistavaa pyörää abseilla jarruttava luistonesto (mikälie, ASR?).
Kuten J_J jo totesi, auto on hyvä ajaa ja suuntavakaa. Ajoltaan hitusen VW Transporteria parempi ainakin.
Viton pakettimallissa(CDI) vakiona: ABS, ASR, sähköpeilit, Webasto ilman kellokytkintä ja lähes kaikki muut ovatkin siten jo lisävarusteita.
Ero uudemmissa 108 CDI:ssä isompiin on ainoastaan eri ohjelma ja perävälitys on hieman tiheämpi. Vanhemmista 108CDI:stä puuttui tosiaan välijäähdytin, mutta se tuli 2001 vuonna myös 108CDI:hin.
Eli jos on ostamassa CDI Vitoa, niin kannattaa ostaa 108CDI 01->, niin sitten voikin päivittää pelkällä ohjelmalla tuon koneen 150hv:n asti(maksaa Demecillä n. 900€). Firman vitoon tuo muutos tehtiin ja se kyllä kannatti, kulutus laski ja voimaa ja vääntöä on nyt pakettiautoon aivan riittävästi.
Lastentauteja aiemmissa vitoissa oli tosiaan nuo vetarit, mutta CDI:ssä ne on jonkin verran vahvemmat. Myös vaihdekeppi ja vaijerit joutuu ajan myötä vaihtamaan, koska Vitossahan tuo keppi on kojelaudassa ja ennen pitkää vaijerit venyy ja siirtäjiin tule klappia. Juuri tuossa viikonloppuna vaihdoin firman autoon(8/01, ajettu 125tkm) tuon keppisysteemin ja vaijerit ja oli aika hankala vaihdettava. Koko paketti ja vaijerit maksoi KL-Varaosissa 309€.
Lastutettuna tuo Vito on kyllä todella mukava ajettava ja ajan sillä melkein mieluummin kun normaali henkilöautolla. Suosittelen lämpimästi Viton hankintaa. Myös ulkonäköä saa Vitoon mukavasti mm. Demeciltä puhumattakaan yli 200hv virisarjoista:)