200cdi ei käy yli 3000 rpm

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Hava61
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 16.09.2006 13:06
Paikkakunta: Nakkila

200cdi ei käy yli 3000 rpm

Viesti Kirjoittaja Hava61 »

Terve! Mistähän johtuu, kun 200 cdi ei käy yli 3000 rpm 3+4+ d-vaihteella? Autolla ajettu nyt n. 470 000 km ja just vaidettiin ilmamassamittari, mutta seei asiaa parantanut. Sain ohjeen pestä vielä katti ja pakari, mutta askarruttaa vaan?? Satakunnan Autotalo otti Porissa emännältä vikakoodin lukemisesta 113,- € ja siihen kuului myös joku pientarvikelisä. Melko kallista (DNA:n mainosta siteeraten :evil:
Avatar
isk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 194
Liittynyt: Pe 12.09.2003 01:41
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja isk »

Vikatilassa siis edelleen. Haulla löytyy kohtalaisen paljon debatointia aihepiiristä, esim. "cdi AND vikatil*".

Lyhyesti listattuna:
- ilmamassamittari (ei siis pitäisi vaivata enää, kun kerran vaihdettu)
- imusarja tukossa ja/tai läpät jumissa
- ahtopaineanturi (MAP, itse anturin viat lienevät harvinaisia; itsellä oli sille johtava letku luovuttanut)
- ahtopaineputket vuotaa jostain
- ahdin
- välijäädytin vuotaa
- katti tukossa

Muitakin syitä varmaan löytyy, muut täydentäkööt. Vikakoodit antavat paremmin vinkkiä, saitteko tulosteen testeristä mukaan?
C253+Q3+A1
Ex: 164.122, 203.207, 202.194, 169.031
Avatar
Hava61
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 16.09.2006 13:06
Paikkakunta: Nakkila

Viesti Kirjoittaja Hava61 »

Kiitos tiedoista. Vaimo ei saanut mukaan mukaan muuta kuin kuitin maksusta. Odotan mielenkiinnolla kommentteja :roll:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Mikähän on auton malli ja vuosimalli ?

Sellainen vikatila, jossa ei varsinaista vikakoodia tule näkyviin "tavan" diaknostikka- ohjelmilla (star-diaknose kuitenkin jotain ehdottaa), eikä mitään merkkivaloa syty mittaritauluun, taitaa olla mahdollista vaan silloin, kun varsinaisen häiriön syy liittyy jotenkin ahtopaineeseen.
Siis, se voi olla liian suuri, tai liian pieni.
Moottorin käyttöjärjestelmässä on kullekkin käyttö tilanteelle, tietty haarukka, tai ohjelman pyyntö, joidenka arvojen sisällä toteutuneen ahtopaineen arvon pitäisi olla.
Myös ilmamassamittarilla on "valvova" rooli tässä kompuksessa.
Ilmaa täytyy mennä myös ohjelmoitu ( =valmistajan tietämä, todellinen) määrä.

Jos em. asiat ei ohjelman mukaisesti toteudu -> seuraa vikatila/"varmasti turvallinen tehotaso" moottorin suojaamiseksi vakavilta vaurioilta.

Ilman vähyyteen, tai paljouteen liittyvät syyt isk jo listasikin.

Egr (pakokaasujen kierrätys) liittyy asiaan siten, että jos kierrätys juuttuu pois päältä, menee moottoriin liikaa ilmaa, jos taas se venttilli juutuu auki, menee moottoriin liian vähän ilmaa.
Ilmamassamittari valvoo sen kierrätyksen toimintaa.
Ilmeisesti vikakoodit on jotenkin viitanneet sen toimintaan.

Vika voi johtua niin monesta syystä, että ilman tarkempaa vinkkiä, menee ihan varmasti arvuutteluksi.
Vika on aivan erinlainen, riippuen siitä onko ilmaa liikaa , tai liian vähän.
Kaikkien letkujen ja putkien kunto kannattaa tarkistaa ja imusarjojen läpät.
Ahtimellekkin saattaa mennä ohut letku, joka on tärkeä.
Imusarjan läpistä, kierrätyksen toiminnasta ja vikatiloista on kirjoiteltu runsaasti täällä.
Hakua vaan peliin.

Kannataa aina pyytää joku tuloste niistä vikakoodeista, jos ei minkään muun takia, niin edes myöhemmän reklamoinnin takia.
Vaikka auto tulisi kuntoonkin, sitten ne vasta tärkeitä ovatkin, nimittäin ne täytyy silloin heti tänne ilmoitaa, niin siitä on toisillekkin jotain hyötyä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Hava61
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 16.09.2006 13:06
Paikkakunta: Nakkila

Viesti Kirjoittaja Hava61 »

Auto on vm-98 cdi 200 ja nyt seuraavaksi autosta pestään katalysaattori ja äänenvaimennin ja tarkis nuo mainitsemasi asiat. :(
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4686
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Pakoputken voi helpommin tarkistaa siten, että irroitat sen vaan irti siitä (ensimmäisen) katin jälkeen, niin että pakokaasut menee auton alle, eivätkä jää nyt ihan moottoritilaan.

Se katti on moottorin toiminnan kannalta tarpeeton.
Irroitus, hieman keskittynyttä työskentelyä vaikkapa rautakangen kanssa siinä, vohvelit roskiin ja entinen, puhdistettu pönttö takaisin -> ei todellakaan ahdista siitä enää.

Näiden temppujen jälkeen voit sulkea pois vioista sen puolen.
Kokeile sitä hakua.
Samanlaatuisista vaivoista, ja niiden ratkaisuista on paljon juttua.
Jos niistä löytyisi sopivia vinkkejä.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Hava61
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 16.09.2006 13:06
Paikkakunta: Nakkila

Viesti Kirjoittaja Hava61 »

Kokeillaan! Kiitokset! Ja kerron katin pesun jälkeen tilanteen.
humina
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: Ke 08.03.2006 07:23
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja humina »

tuikku kirjoitti:.
...Kaikkien letkujen ja putkien kunto kannattaa tarkistaa ja imusarjojen läpät.
Ahtimellekkin saattaa mennä ohut letku, joka on tärkeä...
sekä alipainetoimisten venttiilien kalvot. Itsellä on EGR:n kalvo rikki, mutta tässäpä ei olekaan ilmamassamittaria.

Tuolta lisätietoa siitä, mitä itsellä oli.
toyota

exät:
C 220T CDI Avantgarde -01
C 250 TDT Elegance -97
250 TD -92
190 E -92
Avatar
Hava61
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 16.09.2006 13:06
Paikkakunta: Nakkila

Viesti Kirjoittaja Hava61 »

Moi! Katin pesu ja pakoputken pesu + EGR:n remppaa ja auto toimii taas. Lisäksi tankin korkkia avatessa huomattu alipaine tankista hävisi. Eli vika ilmamassamittarissa ja siitä seurannut tukkoisuus. :roll:
räätäli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 104
Liittynyt: Ke 13.07.2005 18:54

Viesti Kirjoittaja räätäli »

Mitenkäs sen poiso putkiston pesu onnistuu ????????

Siis onko helppo homma itsetehden kun en ajatellut paljottaa käsiä likastaa.
Avatar
Hava61
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 16.09.2006 13:06
Paikkakunta: Nakkila

Viesti Kirjoittaja Hava61 »

Autp oli pajalla, mutta työkaluja tarttis olla vähäsen ja joko monttu tai nosturille tarttis auto saada. :shock:
Salmeja
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 24.09.2006 17:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Salmeja »

Mulla 220 TDI -02 aj. 95 t., ja ei nouse kierrokset ja veto loppuu 100 km maissa. Olarin Veho vaihtoi uuden katalysaattorin tonnilla,koska kertoi sen tukkeutuneen. Ongelma oli poissa 300 km ja taas sama vika, hävetti moottoritiellä kun ohitus jäi kesken... Vikatilaa ei näkynyt testeissä eikä auton tietokoneessa. Ostin auton kesäkuussa, olen ajanut sillä 9000 km ja Veho sanoi, että takuut eivät kuulu tällaisissa kuluvissa osissa kuvioon. Mulla on ollut parikymmentä autoa elämän aikana, eikä missään ole ilmennyt alle 100 t. samantyyppistä vikaa. Vaikuttaa siis siltä, että omassa autossankin on vastaanvankaltainen juttu, mutta koska ei ole paikkaa kronkalata pakoputkia, täytyy mennä takaisin Veholle...
K.Huhta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: Ti 12.09.2006 21:24
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja K.Huhta »

Nouseeko kiekat missään vaiheessa yli 3000 tonnin? Joskus ollu kytkimen ja jarruvalon katkasijoissa vikaa.
Sprintterillä matka taittuu.....

Sprinter+sprintsift vm04
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2722
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Suosittelen Kahvimaan autoa

Viesti Kirjoittaja markoala »

Olisivat varmaan hoitaneet halvemmalla tuon kattihomman. Tyypillistä merkkiliikkeen rahastusta. Ostitko yksityiseltä vai liikkeestä?
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Salmeja
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 24.09.2006 17:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Salmeja »

Tässähän se kumma juttu onkin, että kun auton sammuttaa ja käy itse kahvilla, taas on kierrokset normaalit ja veto hyvä, mutta jos alat kiihdyttämään moottoritiellä, kone ikäänkuin tukkeutuu ja veto loppuu. Auton ostin Olarin Vehosta, ja ajattelin huoltoon viedessäni, että takuuhan tällaisen ongelman vastaa, mutta mitä vielä. Auto on huollettu Suomi auto.
Avatar
Hava61
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 16.09.2006 13:06
Paikkakunta: Nakkila

Viesti Kirjoittaja Hava61 »

Ihme homma, luulisi löytyvän vikakoodin. Oireet ovat kyllä ihan samankaltaiset. Ja kyllähän siihen katin tukkeutumiseen täytyy syy olla. Ja mm. ilmamassamittarihan sen voi aiheuttaa. Porissa M-B dealeri pyysi osasta 409,- € :twisted: , mutta sen saa paljon, paljon halvemmalla muualta.
Salmeja
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 24.09.2006 17:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Salmeja »

Vein mesun eilen Veholle, koska myyjän antaman neuvo, että aja naftakorkki auki, ei tehonnut. Ihmettelivät pitkään,missä vika, tulihan se vikakoodi sitten sieltä, että ahtopaineet liian alhaiset. Auto jäi sinne syyn selvitelyyn. Eli maksoin todennäköisesti turhaan uuden katalysaattorin.
Vastaa Viestiin