Syttyipä kesken ajon seuraavat varoitusvalot, jarrujen, moottorin yljytason, jäähdytysneteen määrän, tuulilasin pesunestesäiliön sekä polttoaineen loppumisen merkkivalot. Kaikki palavat iloisesti vaikka tulisi olla sammuksissa. Muutaman kerran sammuneet mutta yleensä päällä. Kerran eivät syttyneet edes käynnistysvaiheessa eli lamppujen kunnon tarkistus. Nämä tapahtuneet lämpötilan ollessa alhaisempi mutta syttyneet taas muutaman kilometrin ajon jälkeen.
Avattuani mittariston havaitsin että moninapaliittimen navasta 9 lähtevä vastus joka menee diodien (5 kpl) kautta kyseisille valoille on kuumentunut sen verran että sen arvosta ei saa selvää. Halvan mittarin mukaan näyttää arvoa 200 kilo-ohmia. Kuoren väri näyttäisi vaaleanvihertävälle mutta sekin voi olla muuttunut. Olisiko kenelläkään tietoa kyseisen vastuksen arvosta. Diodit ovat ehjät ja päästävät virtaa vain toiseen suuntaa.
Napa 9 ja 8 ovat laturille merkkivalon pistokkeet.
Käsitykseni mukaan navan 9 jännitteen tulisi ohjata varoitusvalojen
tarkastustoimintaa (vastuksen kautta) eli kun laturin merkkivalo sammuu niin muidenkin merkkivalojen tulisi sammua.
Laturin merkkivalo sammuu aivan normaalisti käynnistyksen jälkeen. En ole huomannut että se edes hehkuisi himmeästi. Napajännite akulla 14 v:n paikkeilla. Kuormitus pudottaa tietysti alemmas 13,5 kieppeille ja tyhjäkäynnillä vieläkin alemmas.
Tietysti vika voi olla muuallakin kuin piirilevyssä. Laturin ja sen johtojen tarkastus olisi tietysti yksi vaihtoehto mutta kun näyttää toimivan merkkivalon ja virran riittävyyden mukaan vaikka peräkärrykin perässä. Samoin ylijännitesuoja voi oireilla mutta tekeekö tälläistä.
Korjatkaa jos olen väärässä ja laittakaa vinkkejä viasta.
Kaukovalojen, seisontajarrun, valovian ja ABS:n merkkivalot toimivat myös normaaisti. Samoin villkujen merkkivalot. Kaikki mittarit toimivat myös moitteetta.

