manuaali supereiden rynkytys??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

manuaali supereiden rynkytys??

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

liekö kukaan saanu tuota rynkytystä pois? jos, niin mikä lääkitys moiseen??

ittellä kohta työn alla ne vivustot + iskari sinne, vaan mahtaako tuolla olla vaikutusta?
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Re: manuaali supereiden rynkytys??

Viesti Kirjoittaja Terho P »

taistovainaa kirjoitti: ittellä kohta työn alla ne vivustot + iskari sinne, vaan mahtaako tuolla olla vaikutusta?
ei vaikutusta... tosin ilman iskaria en ole kokeillutkaan. laitoin uuden iskarin pumpun yhteydessä
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

jaa no se voi sitte olla aika lievääkin sun rytyytys??

mites tuota kuvailisit.
onko se vain lievästi häiritsevää, vai tekeekö ajon mahdottomaksi tietyllä rpm:llä (1500-2000)??

ittellä on kyllä tuo jälkimmäinen.
Avatar
herkko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: To 06.11.2003 13:59
Paikkakunta: pori ja turku

Viesti Kirjoittaja herkko »

rengas valinta voi auttaa paljon asiaa, mulla esim. talvirenkailla ei ilmiötä juurikaan esiinny.
W124 300D -90 "94-look" 1017000km ajettuna
W124 200td ic -86
(ex)W210 200cdi -00
W211 280cdi -06
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

mihinkäs tämä rengas juttu perustuu?
antaako korkeaprofiilinen niin paljo myöten, että tasoittaa menon, vai??
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

taistovainaa kirjoitti:mihinkäs tämä rengas juttu perustuu?
antaako korkeaprofiilinen niin paljo myöten, että tasoittaa menon, vai??
Mahtaa johtua juuri siitä, että talvirenkaan runko on niin paljon pehmeämpi, että se toimii vaimentimena.

Lieneekö kukaan kokeillut vaihtaa jäsympiä tyynyjä/rättiniveliä mahtaneeko parantaa tilannetta?
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

itte olen aikeissa moiseen ryhtyä kunhan ehtiää.
vaikka org. kummirättinivelet yms. on ymmärtääkseni suht ok.

mutta asiasta mitään tietämässä, eikös noissa 2.3 16 190 koriin tehdyissä ole ne leppoisammat kumit?
että tuosta pääsee pelkillä kumeillakin jäykempiin, ilman uretaaniin siirtymistä??

vai onko odotettavissa kovempaa ryskettä?
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

taistovainaa kirjoitti:jaa no se voi sitte olla aika lievääkin sun rytyytys??

mites tuota kuvailisit.
onko se vain lievästi häiritsevää, vai tekeekö ajon mahdottomaksi tietyllä rpm:llä (1500-2000)??

ittellä on kyllä tuo jälkimmäinen.
lähes mahdotonta tietyllä kierros alueela ja sitten sopiva lipuminen on mahdotonta kun täytyy ajella letkassa kylä rinki nopeudella niin on ykkönen liian pieni kakkonen rynkyttää ja kolmonen rynkyttää..
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

olekkos päivittäny noita kumeja/rättiniveliä yms. puslaa, vai olekko orginaaleilla liikenteessä??
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

taistovainaa kirjoitti:olekkos päivittäny noita kumeja/rättiniveliä yms. puslaa, vai olekko orginaaleilla liikenteessä??
orkkiksilla ollaan matkassa... pumppu on hiukan vanha ja tiettävästi voisi olla päivityksen tarpeessa. puslissa ei väljää oo ja rättinivelet/kummit on uusittu. vakio pumpulla ei minkään moista nykimistä havaittavissa mutta vakiossa onkin nykimisen esto sähköinen :roll: en tiä sitte jos nui elementit laittaa sähköpumppuun niin kuinka sitten käy :roll: vaeltaako tyhjäkäynti ja häviäisikö nykimiset... :?
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Avatar
tuomazzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Su 12.06.2005 12:15
Paikkakunta: perho

Viesti Kirjoittaja tuomazzz »

kyllä taistovainaalla on sielä isot ja "kovat" rättinivelet alla, ei auta niitten kans värkätä :wink:

on se mullaki tuo moniventtiili välillä siinä vajaan parin tonnin kierroksilla pirun hankala ajella, pahin se ongelma on ku moottori on "puolilämmin" :roll:
MB W211 320cdi
MB S210 320cdi
Avatar
xr600r
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 04.08.2005 20:48
Paikkakunta: keski-pohjanmaa

Re: manuaali supereiden rynkytys??

Viesti Kirjoittaja xr600r »

taistovainaa kirjoitti:liekö kukaan saanu tuota rynkytystä pois? jos, niin mikä lääkitys moiseen??

ittellä kohta työn alla ne vivustot + iskari sinne, vaan mahtaako tuolla olla vaikutusta?
mää pistin yhen jousen lisää pumpun vivuston palautukseen et saa paremman tuntuman kaasujalalle.....(tai laita automattiloota nii ei rynkytä) ei kai siihen oo lääkitystä mun tietääkseni.....?ajamalla oppii jos on vähänkää perehtyny tekniikkaan/virityksiin.javascript:emoticon(':idea:')
Kaarat..
Legacy 200
124 / 92 500E
190 / 88 2.5td
190 / 87 om 605.... - (ex2.9tdi) - (ex 2.3 16v)
190E osina
Toyta celica 2.0 gti vm91
pari välikoppa eskoa
Pyörät
suzuki gsx-r 750 92
HONDA xr600r88, xr600xl83 ja suzuki 125RM97ja87
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Omassa 124:ssa on isot tapit ja manuaaliloota 2-massapyörällä. Kaasuvivuston iskari on vaihdettu, bonanzapiiri (kitkavaimennin) asennettu ja sähköisen nykimisenestolaitteen kanssa puuhasteltu.

Yhteenvetona voisi todeta, että iskari ja kitkavaimennin auttavat silloin, kun rynkyttäminen selkeästi heiluttaa moottoria. Tasakaasuajosta alkavaan pikkuhiljaa voimistuvaan nykimiseen puree parhaiten sähköinen estopiiri.

Tuota omaa ei oikein enää saa hytkyttämään, vaikka ajaisi kokemattomampikin. Suurelta osin sähköisen nykimisen eston ansiota.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mulla rytkyttää vanha w123 300d vapari jos pienillä vaihteilla ajaa ja tasakaasulla.Siinä on säädetty pumppu ja koneremontti just tehty välityksinä 200d:n 3,92 perä.Mulle riittävästi tuntuu kiihtyvän ja silloin kun nykiminen alkaa nousee vaan hymy suu pieliin "hei tämähän nykii melkein kuin superi" :lol: .Aika pientä tosin taitaa olla nuo mun auton nykimiset supereihin verrattuna ja muutenkin se taitaa mulla olla enemmänkin jalasta johtuvaa eli jos pikkuvaihteella ajaa(1 tai 2)ja sen millin painaa kaasua auto "hyökkää" :lol: ja samalla kun löysää seuraa kova moottori jarrutus.
auto w123 200D/300DT vm, -81
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 07.09.2006 18:04
Paikkakunta: tuulos

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

saisikohan tuohon vakionopeussäädintä.
jos pienet nopeudet ajelisi jostain potikasta vääntelemällä tms.??

sähköinen nykimisenesto...mahtaako noita pyöriä marketit pullollaan, onkos noilla hintaa, voiko moisen väkästellä jostain tarvikeosista?
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

taistovainaa kirjoitti: sähköinen nykimisenesto...mahtaako noita pyöriä marketit pullollaan, onkos noilla hintaa, voiko moisen väkästellä jostain tarvikeosista?
eipä taida saada muutakuin isolla rahalla eli -89 loppuvuodesta on olleet vakiona kiinni ja kyselin itsekkin pumpun "sähköistämistä" niin hankalaa tuo tuppaa olemaan jälkikäteen asennella nuita härpättimiä :roll:

mites oota paloviita puuhastellu sen pumpun kanssa että on alkanut pelaamaan sähköjen kanssa ja mitä oireilua aluksi tuli sähköjen myötä?
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Nykiminen on melkeimpä ominaisuus kaikissa vanhemmissa dieselmersuissa, mekaanisella pumpulla. Kuten aiemmin joku totesikin, niin renkailla on merkitystä myös. Korkeaprofiilinen ei nyhdä kuin puolet 215/40-17 verrattuna...

Moottorin tyynyt, kytkinlevy, kardaanin rätit, kaikki takakelkan tyynyt, perän välys, vetareiden välykset yms. vaikuttavat myös nykimiseen. Uudemmat C ja E- mallit sähköpumpulla eivät nyi yhtään, joten perussyy on pumpussa kaikesta huolimatta.

Ilmiö unohtuu, kun tottuu autoon. Raskaalla jalalla nykiminen ei ole niin iso ongelma...
Avatar
tuomazzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Su 12.06.2005 12:15
Paikkakunta: perho

Viesti Kirjoittaja tuomazzz »

pitelee kaasua pohjassa ku ajelee, ei rynkytä :twisted:
MB W211 320cdi
MB S210 320cdi
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Terho P kirjoitti: mites oota paloviita puuhastellu sen pumpun kanssa että on alkanut pelaamaan sähköjen kanssa ja mitä oireilua aluksi tuli sähköjen myötä?
Moottori ohjauksineen on -95 mallia, eli pumpussa on alunperinkin ELR-järjestelmä.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Terho P
Mersumies
Mersumies
Viestit: 678
Liittynyt: To 24.03.2005 19:32
Paikkakunta: kropsukylä

Viesti Kirjoittaja Terho P »

paloviita kirjoitti:
Terho P kirjoitti: mites oota paloviita puuhastellu sen pumpun kanssa että on alkanut pelaamaan sähköjen kanssa ja mitä oireilua aluksi tuli sähköjen myötä?
Moottori ohjauksineen on -95 mallia, eli pumpussa on alunperinkin ELR-järjestelmä.
sama järjestelmä taitaisi olla minunkin mersussa vm -89 mutta pumppu on ainakin toistaiseksi vanhamalli ja ilman sähköjä... olenkin tuumaillut että nuo nykimis estolaitteet eli elr än siirtäisi/ vaihtaas /päivittäisi tuon pumpun sähkölliseksi niin loppuisikohan ongelmat :roll: siis autossahan on jo sähköt valmiina mutta pumppu on tehty vanhaan malliin..
2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus
Vastaa Viestiin