W123 jarrupalavalo vilkkuu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

W123 jarrupalavalo vilkkuu

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Moi, vaihdoin eteen kaikki jarruosat uusiksi. Yhdestä kuluneisuuden anturista hieroutui johto rikki, jonka epäilin aiheuttavan merkkivalon vilkkumista. Ajeltuani päivän vaihdoin uuden anturin illalla, mutta edelleen vilkkuu, mielestäni pyörän pyörimisen tahdissa?! Toiseen suuntaan ratista kääntäessä vilkkuu voimakkaammin kuin toiseen suuntaan/suoraan ajaessa.

Mistä tämä voisi johtua? Merkkivalo siis todellakin vilkkuu, eikä pala yhtäjaksoisesti jarrutettaessa.

Mainittakoon, että toinen vanhoista satuloista oli ATE, toinen Bendix. Uudet ovat ATE:t. Bendixin paloja paikoillaan pitävä systeemihän on erilainen. Käytin kuitenkin Bendixin hässäkkää kiinni päivän ajan, jolloinka se pyörän pyöriessä hankasi vähän jarrulevyyn. Eihän nyt tuosta irronnut metallipöly voi sotkea antureiden toimintaa?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
honkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Su 09.10.2005 20:03
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja honkonen »

Onko jarrupalojen kulumisesta kertova valo eri kuin jarrunesteen vähyydestä kertova?
Mulla vilkkui valo taulussa ja kun ohjekirjasta luin mitä tarkoittaa niin nesteet vähissä. Lisäsin jarrunestettä niin lakkasi.
Annoin vilkkua muutaman viikon, sitten se alkoi palamaan kokoajan. Silloin vasta lisäsin.
Mulla siis -85 230E W 123
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Eri valo on paloille ja nesteelle. Luultavasti johto/anturi hajalla mutta jos repii johdot pois niin ei vilkuta. :lol:
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Simppeli systeemi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Tuo kuluneisuuden indikaattori on mitä simppelein systeemi. Eli, kun johdon pää tapaa jarrulevyn, saa systeemi maita ja valo syttyy. Sama tapahtuu, jos maita tulee jostain väliltä.

Johtojen ja liittimien tarkistusta suosittelen... Jos poistat ne johdon pätkät, niin loppuuko vilkunta? Laitoitko kuparitahnaa palojen liukumiseksi? Tuliko vahingossa yhteys johdon ja jarrusatulan väliin?
Terveisin
Tero
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kuparitahnaa kyllä laitoin... tutkitaan asiaa huomenna päivänvalossa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Kuparitahnaa ei missään tapauksessa pidä käyttää koska se johtaa sähköä.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

mjo33400 kirjoitti:Kuparitahnaa ei missään tapauksessa pidä käyttää koska se johtaa sähköä.
Hmm, jännää, minusta kun sitä on nimenomaan suositeltu palojen ylä- ja alareunaan jumiutumisen estämiseksi. Aiemminkin sitä olen käyttänyt eikä ongelmia ole ollut.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1642
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

...juu laita vaan sitä kupari tahnaa. Alumiinitahna olisi vielä parempaa,
koska jotkut perfektionistit sanovat, että kupari voisi aiheuttaa jotakin sähkömekaanista syöpymää ( rauta + kupari = sähköä ). En ole itse kuitenkaan havainnut mitään tällaista vaikutusta.

Mitä tuohon valon vilkutukseen tulee, niin jostakin sen piuhan on pakko saada jotenkin "maita" ?. Jos jossakin tunnistimen pää on kulunut esille ( = valo on syttynyt, niin piuha on entinen, eli voi aiheuttaa virhehälytyksen ).
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Ei liikaa

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Juu, ei tuon kuparin kanssa muuten mitään ongelmaa ole, ellei sitä ole vahingossa laitettu siten, että pala-anturi yhdistyy sen välityksellä maihin...
Terveisin
Tero
Vastaa Viestiin