Selailin autojen vanhoja hintoja. Vertailun vuoksi 6-sylinterinen 3-litrainen dieselmersu:
W123 300D maksoi 1985 --- 33000 e
W124 300D maksoi 1990 --- 56000 e (5v -> 41%)
W210 E300 D maksoi 1995 --- 71000 e (5 v -> 21%)
W211 E320 CDI maksaa 2006 --- 72000 e. (11v -> 1%)
Ilmeisesti autot ovat kyllä kautta linjan halventuneet merkittävästi, mutta ansiotulotaulukkoja vertaamalla näkee helposti, että tämän päivän 3-litrainen dieselmersu on puolta halvempi, kuin 21 vuotta sitten. Siksiköhän niitä liikenteessäkin tuntuu olevan joka toisella?
Onko tämä jatkuva hintojen aleneminen myös syynä paljon puhuttuun Mersun laadun heikkenemiseen? Monen mielestä W124 oli viimeinen auto.
Tarkoittaako tämä sitä, että saadakseen sitä "vanhaa" Mersun laatua täytyy ostaa W221 koska nämä E:t ja C:t ovat hintakilpailun puristuksessa hutaisten kyhättyjä massatuotantomalleja, joissa volyymi on tärkein tekijä?
pforsell
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
kyllä jos omaa lompakkoa katsoo, niin tuntuu että 15v ikäinenkin mersu on vielä
AIVAN liian kallis
niin ja onhan mersujen laatu huonontunut selvästi...
w123 ja w124 sen aikaan mersutkin olivat vielä laadukkaita autoja...nykyään näyttää olevan jo toisin...sori
Mariini kirjoitti:Oletko ottanu huomioon 'rahan arvon' muuttumisen noissa laskelmissasi, ettet ole laskenut hintoja viimeisimmän markan kurssin mukaan?
Kiitos vinkistä, en ollut huomioinut rahan arvon muutosta. Näin pitkällä aikavälillä sen vaikutus on merkittävä. Rahan arvon muutos huomioi palkkatason ja ostovoiman muutokset, joten nämä hinnat ovat nykyeuroja.
Eli, nykyeuroiksi muutettuna hinnat osoittavat selkeää halpenemista viimeisen 11 vuoden aikana:
W123 300D maksoi 1985 --- 53196 e
W124 300D maksoi 1990 --- 70896 e
W210 E300 D maksoi 1995 --- 80727 e
W211 E320 CDI maksaa 2006 --- 72000 e.
pforsell
W166 ML350 BE 4Matic '13
S205 C200 4Matic '17 (vaimon)
Vai jokatoisella..... Ei kyllä itellä uuteen E-malliin ole varaa kuin vasta joskus 10-15 vuoden päästä. Joten täytyy sitä rahamiehiä olla, et uuden E:n kaupasta pihalle ajelee....
pforsell kirjoitti:
Tarkoittaako tämä sitä, että saadakseen sitä "vanhaa" Mersun laatua täytyy ostaa W221 koska nämä E:t ja C:t ovat hintakilpailun puristuksessa hutaisten kyhättyjä massatuotantomalleja, joissa volyymi on tärkein tekijä?
pforsell
Nykypäivän tuotannollista toimintaa työkseni seuraavana kommentoisin seuravaa...
Kaikki automallit, joita nyt edes jonkinlainen määrä on liikenteessa ovat nimenomaan massatuotantoa. Tämmöisissä tuotteissa globaali kilpailu on sen verran kovaa, että muuten on vähän vaikea pärjäillä... Firmassa kun firmassa analysoidaan tasan tarkkaan, että mimmoista laatua kannattaa tehdä halutulle kohderyhmälle, että asiakkaat pysyy ja yhtään enempään ei ole varaa. Lasketaan siis rahan kautta asiat, eikä pääkonttorissa voisi vähempää kiinnostaa asiakkaiden mielipiteet niin kauan, kun kaupaksi menee ja tulos saadaan tehtyä.
Rover esim. vetäs konkat tossa joku aika sitten. Eipä tajunneet tätä yhtälöä. Samaa rataa on menny muutkin brittiautot. Yhdellä tutulla on melkein uusi Rover ja tunnelma on vähän apea, kun tuli ostettua auto, johon ei kohta saane varaosia ja tolleen ...
W210 -mallit on esimerkiksi jonkun verran ruosteessa, mutta tämä saadaan jollain lailla junailtua vielä, koska asiakkaat pitää Mersua vielä Mersuna rimaa hipoen. Sitte varmaan pitää tehdä välillä taas vähän parempaa ja saada taas imagoa raahattua ylemmäs. Sitten katotaan taas, että tehtäskö jotain halpamallia välillä kunnon katteella...
Tää on tätä pörssihuumaa ja globalisaatioo, että repikää siittä... (kuten myös allekirjoittanut)
kyl se on 15v vanhan 124 mersun hinta kaikkein parhaalla kohillaan. Verot 1-3000€ + hankintahinta samaa luokkaa. satatonnia tai enemmänkun ite rullailee niin tulee kilometrihinnaksi todella edullinen ajoneuvo. Mikään tojota tms ei pysty tarjoamaan samaa edes uutena.
pforsell kirjoitti : Tarkoittaako tämä sitä, että saadakseen sitä "vanhaa" Mersun laatua täytyy ostaa W221 koska nämä E:t ja C:t ovat hintakilpailun puristuksessa hutaisten kyhättyjä massatuotantomalleja, joissa volyymi on tärkein tekijä?
Ei suinkaan, esimerkki lainaus ajovalo.net
C-sarjan Mercedes on laadukkaasti tehty, pitkäikäinen auto. Se on vielä melko vapaa elektroniikkaongelmista. Suurimpia murheita on ollut vuosimallin 1997 5-vaihteisissa automaattilaatikoissa ja 220 Dieselien ruiskutuspumpuissa. Muita vikoja ovat ohjauksen väljiintyminen (raidetangon päät), kallistuksenvaimentimien kumihelojen kuluminen, vetopyörästön öljyvuodot ja takajarrulevyjen ruostuminen. Vikatilastoissa W202 on kärjen tuntumassa ja selvästi seuraajansa parempi.
Eli, jokseenkin näin, C - sarja on vielä vanha kunnon Mersu (202 :kosessakin on valitettavasti joitakin vikoja, joita esiintyy lähes jokaisessa autossa, ja merkissä) mutta taisitkin tarkoittaa lähinnä 203 mallia?
Tottahan se on, että tänään saa käytetyn Mersun halvemmalla kuin koskaan, (tarkemmin sanottuna vajaa 10 vuotta sitten), johtunee autojen tuonnin "vapautumisesta", maailma muuttuu. Tuon oman ostin silloin, kun autot vielä "maksoivat", alas on tultu enemmän kuin osasin ikinä kuvitellakaan.
Joo, jos olis tiennyt, miten hinat tulevat alas, niin olisin ostanut tuon nykyisen mersuni vasta vuosi sitten, enkä suinkaan 5 vuotta sitten. Silloin nuo vielä maksoivat reilusti yli puolet enemmän. Noh, turha sitä enää on surra.. matka jatkuu.... Ja elämä hymyilee.
Sergey kirjoitti:kyl se on 15v vanhan 124 mersun hinta kaikkein parhaalla kohillaan. Verot 1-3000€ + hankintahinta samaa luokkaa. satatonnia tai enemmänkun ite rullailee niin tulee kilometrihinnaksi todella edullinen ajoneuvo.
No tässä ollaan ikäänkuin asian ytimessä. Saksan tuonti on pudotellut hinnat mukavasti alemmas ja vissiin muutenkin putoillu. Aiemmin ajelin sopivasti käytetyillä bensa-Volvoilla, koska niitten hinnat oli (ja on vieläkin) ominaisuuksiin nähden kohdallaan. Kulutus oli silloin toisarvoista, koska kilsoja ei tullut paljon. Bensan hintakin oli reippaasti alle euron nykyhinnassa. Eri tilanne nyt, kun hinnat nousee ja kilsoja tulee paljon enempi. Lisäksi nyt on diesel-Mese saatavilla vertailukelpoisella kustannustasolla.
Kuka sitten minkälaista kustannusta / käyttöä ajatteleekin, niin keskimäärin kumminkin Mese on halvempi, kuin ennen. Vaikkei nyt ihan joka toinen auto taida vielä olla Mese, niin osuus varmaan lisääntyy...
Eri juttu on sitten uudet autot. Näistä ei olekaan silleen enempi kokemusta ...
Joo jos olisin tiennyt muutama vuosi sitten autojen halpenemisesta olisin hakenut saksasta ruosteettoman w123 mersun.Se on auto jossa aikanaan on maksanut nimenomaan laatu ja tarkkuus millä auto on tehty joten mersun tähdellä on silloin ollut merkitystä.300d on ollut 80 luvun alussa merkin kuningasdiesel vääntöä ja tehoa on ollut saman verran kuin muiden merkkien silloisissa turbodieseleissä jopa vähän enemmänkin puhumattakaan 300 turbodieselistä.Kuinka monta vm 81 hienoa esim galant turbodieseliä vielä teillämme liikkuu?Taitaa w123 mersujen osuus olla silti suurempi kuin muiden merkkien vaikka mersua on myyty vähemmän ja niillä on ajettu enemmän kuin millään muulla autolla.
Pitää paikkansa 123 ja 116 olivat viimeiset oikeat MERSUT olen ajanut 115 3.0 6 vuotta ja 180000km autolla on ajettu jo reippaasti yli miljoona ehkä puolitoistakin tai kaksi.
Ja toimii edelleen luotettavasti ja kulkee kaiken mitä suomessa saa ajaa ja vähän ylikin ja lähtee käyntiin vielä kylmiltään -28 pakkasessa
Ei rämise sisusta vieläkään kun jossain uusissa autoissa verhoilut nitisee heti uutenakin.
115 tai 123 tulee varmaan halvimmat kilometrit ja kaiken remontin ja huollon voi tehdä pihalla muutamilla työkaluilla
Jos auto maksaa noin 2000e ja ajat sillä kolmessa vuodessa 100000 niin saat siitä saman kuin maksoit ostaessa tai enemmän koska 115 ja 123 on nousevassa kurssissa.
kilometrin hinnaksi ei tulekuin polttoaine ja öljykulut ja varaosat ja verot.
Oon laskenut että mulla 500km työ ajoa kahdessa viikossa maksaa alle 80e kaikkine kuluineen ja veroinee ja tuo kilometrikorvausta 210e
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Mariini kirjoitti:Oletko ottanu huomioon 'rahan arvon' muuttumisen noissa laskelmissasi, ettet ole laskenut hintoja viimeisimmän markan kurssin mukaan?
Kiitos vinkistä, en ollut huomioinut rahan arvon muutosta. Näin pitkällä aikavälillä sen vaikutus on merkittävä. Rahan arvon muutos huomioi palkkatason ja ostovoiman muutokset, joten nämä hinnat ovat nykyeuroja.
Eli, nykyeuroiksi muutettuna hinnat osoittavat selkeää halpenemista viimeisen 11 vuoden aikana:
W123 300D maksoi 1985 --- 53196 e
W124 300D maksoi 1990 --- 70896 e
W210 E300 D maksoi 1995 --- 80727 e
W211 E320 CDI maksaa 2006 --- 72000 e.
pforsell
Vaikka vertailu on tämänkin jälkeen suoraviivaisen yksinkertaistavavaa, niin pitää ottaa huomioon vielä näitä muitakin vertailuaikajakson aikana esiin nostettavia muuttujia, kuten parit autoverolain muutokset ja markka-aikakauden devalvoinnit.
Tää nym menee pikkusen sivuraiteelle, mutta tosiasiahan on se, että W123 oli vielä täysin eurooppa-skoopilla suunniteltu ja toteutettu auto, mutta sittemmin on näkökulma hiljalleen muuttunut ison veten taakse, mikä on hyvin valitettavaa ottaen huomioon kaikki eri osatekijät auton elinkaaren aikana.
- Laatu laskee, koska auton odotettu elin/käyttöikä on lyhyempi
- myyntihintaa on laskettu, koska jälkimarkkinoinnilla saadaan jälleenmyyjien kautta lypsettyä käyttäjiltä hyvät rahat.
- Ruosteenestoon ei panosteta, koska keskimääräisen amerikkalaisen käyttöiän aikana auto ei ehdi ruostua aivan pilalle
- alustan, moottorin ja voimalinjan mekaaniseen suunnitteluun ei tarvitse panostaa, koska elektroniikalla korjataan puutteet niin, etteivät ne tule ilmi käyttäjälle.
Tämä koskee yleisesti jokseenkin kaikkia automerkkejä nykyään, ei ainoastaan mersua...
vanttom kirjoitti:Tää nym menee pikkusen sivuraiteelle, mutta tosiasiahan on se, että W123 oli vielä täysin eurooppa-skoopilla suunniteltu ja toteutettu auto, mutta sittemmin on näkökulma hiljalleen muuttunut ison veten taakse, mikä on hyvin valitettavaa ottaen huomioon kaikki eri osatekijät auton elinkaaren aikana.
- Laatu laskee, koska auton odotettu elin/käyttöikä on lyhyempi
- myyntihintaa on laskettu, koska jälkimarkkinoinnilla saadaan jälleenmyyjien kautta lypsettyä käyttäjiltä hyvät rahat.
- Ruosteenestoon ei panosteta, koska keskimääräisen amerikkalaisen käyttöiän aikana auto ei ehdi ruostua aivan pilalle
- alustan, moottorin ja voimalinjan mekaaniseen suunnitteluun ei tarvitse panostaa, koska elektroniikalla korjataan puutteet niin, etteivät ne tule ilmi käyttäjälle.
Tämä koskee yleisesti jokseenkin kaikkia automerkkejä nykyään, ei ainoastaan mersua...
Toisaalta kotimarkkina on Mersulle tärkeä. On siinä insinöörillä haastetta kun auton pitää olla hyvä ja hiljainen ajettava autobaanalla 250km/h vauhdissa ja toisaalta mukava ja pehmeä jenkkien 55mph kattonopeuksissa. Paremmissa malleissa elektroniikka säätää alustan nopeuden mukaan, mutta sellaista ei ole kaikissa autoissa.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
todella kalliita omistaa. Ainakin ne joissa on cdi.
hoh hoh, sitten heräsin ja päästin kissan ulos..........
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"
220 w 187 vuona 1952 1080000 markkaa ilman lisävarusteita vakiona kumminkin sumuvalot.
Mulla on lisävarusteina lämmitys laitteen puhallin ,oikean puolen aurinko lippa ja aurinko katto eli schiebedach, bekker radio monako
115 240d 3.0 hinta noin 80000markkaa vuona 1975 lisävarusteet päälle
esim. lämpölasit perän säätö ja pohjapanssari jäykät jouset ohjaus tehostin orttopedinen istuin nämä on mulla
Sitä en tiedä paljon auton hinta nousi lisävarusteilla ehkä 30-50 prosenttia vakiosta
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Otsikkoon viitaten:kyllähän mersu on halpa nyt,siihen mukavuuteen verraten mitä kunnossa oleva yksilö voi tarjota.Mutta ei se kallis ollut ennen tätä "vapautumistakaan",jos vain oli valmis vuosimallista tinkimään.
W123:sen sai jo 10 vuotta sitten halvalla,ja sen omistajuus herätti suurta mielenkiintoa kanssaihmisissä...jotka useimmiten ajoivat paljon uudemmilla autoilla.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)