Keskuslukon alipainepumpun säätö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Keskuslukon alipainepumpun säätö

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Nyt kaivattaisiin korjaus/säätöohjeita keskuslukon toimintaan Auto on lankkunelonen vm 93

Käsittääkseni pumpussa on säätö yli sekä alipaineelle. Pumpun pyöriminen loppuu kun säädetty yli tai alipaine on saavutettu? Onko tämä käsitykseni oikea? Missäköhän ne säätöruuvit on ja miten pitäisi säätää jos lukot menee kiinni mutta pumppu jää pyörimään? Aukaisu toimii ihan normaalisti.

Se hiukan ihmetyttää että jos ovet laittaa lukkoon hankkarin ovesta lukitus toimii ok mutta kuskin ovesta ei?

Hankkarin oven lukitusmokkula ei vuoda se on todettu. Sähköinekin toiminta lienee ok koska lukot avautuu ja sulkeutuu hankkarin ovesta. Pumpun pyörintänopeus muuttuu jos hankkarin oven lukitusmokkulaan tulevan letkun tukkii sormella. Pumppu jää vaan pyörimään. Kun pumppu ei pyörinyt koitin imeä letkusta ja vastusta on mutta ei paljon Liekkö tämä normaalia?

Peräkontin lukosta aukaisu sekä lukitus toimii mutta tilanteet on olleet sellaisia etten ole ulkopuolisen melun takia päässyt toteamaan jääkö pumppu pyörimään kun ovet lukitsee tätä kautta. Tod näk jää Onneksi pumpussa on time out jotain 30s Pumpun pyorintä lakkaa jokatapauksessa jonkin ajan kuluttua.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

autodidakti
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kitosta vaan. Tuon linkin takaa löytyi ohjeita. Testasin eilen toimintaa myös peräkontin kautta ja kas kummaa toiminta on normaali. :?: No jatkoin tutkintaa ja lopulta paljastui että kun lukot sulkee kuskinoven kautta saa pumpun ylimääräisen pyörimisen loppumaan kun sulkemisen jälkeen pyöräyttää avaimesta hiukan takaisin päin niin että nappi hiukan nousee ylös.

No linkin takaa löytyvien ohjeitten perusteella tämä tarkoittaa sitä että keskuslukon sylinterin liikkeen pituussäätö on pielessä. Eli vika onkin kuskin ovessa. Kun sade lakkaa meen ja otan ovipahvin pois ja kierrän sisään sitä säätötankoa joka liikuttaa oven lukkomekanismia. Tämän tempun pitäisi estää alipainemokkulan sylinterin liian alas painumisen.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Keskuslukon alipainepumpun säätö Ongelma ratkaistu

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Jari Ke kirjoitti:
Kitosta vaan. Tuon linkin takaa löytyi ohjeita. Testasin eilen toimintaa myös peräkontin kautta ja kas kummaa toiminta on normaali. :?: No jatkoin tutkintaa ja lopulta paljastui että kun lukot sulkee kuskinoven kautta saa pumpun ylimääräisen pyörimisen loppumaan kun sulkemisen jälkeen pyöräyttää avaimesta hiukan takaisin päin niin että nappi hiukan nousee ylös.

No linkin takaa löytyvien ohjeitten perusteella tämä tarkoittaa sitä että keskuslukon sylinterin liikkeen pituussäätö on pielessä. Eli vika onkin kuskin ovessa. Kun sade lakkaa meen ja otan ovipahvin pois ja kierrän sisään sitä säätötankoa joka liikuttaa oven lukkomekanismia. Tämän tempun pitäisi estää alipainemokkulan sylinterin liian alas painumisen.
Vika löytyi Otin kuskinoven mokkula käteeni ja sulji/aukaisin ovia Paljastui ilmavuoto. (vuosi pahemmin alipaineella) Purin mokkulan osiin ja kalvossahan on reikä. Pieni mutta riittävän suuri. Korjaan sen mutta tilaan uuden mokkulan jostakin.

Kun rassasin tuota mokkulaa niin syy siihen että miksi pumppu pysähtyi kun avaimesta kiersi hiukan auki sulkemisen jälkeen --> Reikä sellaisessa paikkaa että kun kalvon paikka hiukan muuttui sulkeutui tuo reikä kokonaan. (suhina lakkasi ja pumppu pysähtyi--> riittävä alipaine saavutettiin)

Miksi toiminta oli normaalia hankkarin ovesta / peräronkasta. Ilmeisesti toiminta oli niin rajamailla että kun ovia sulki kuskin ovesta reikä avautui valmiiksi eikä alipaine päässyt nousemaan riittävästi. Lukon sulkeutuminen sekä avautuminen vaatii voisiko sanoa kynnysvoiman. Kun tämä kynnysvoima ylittyy menee lukkiutumisen tai avautumisen loppu melkein itsestään.

Tuo päättelemäni /kirjoittamani pituussäädön jutun voi huoletta unohtaa jos ko. ovi vaan menee lukkoon sekä auki.. Mokkulan sisällä oleva rele on kaksitoiminen. Eli sen tila vaihtuu toisesta toiseen samanaikaisesti eikä mitään ns. kuolleita kohtia ole. Ilmeisesti jokin jousikuormitteinen. Kun menee kuollenkohtan yli tila vaihtuu toisesta toiseen.

Perheen toisen auton (japski) aiemmin purkamissani oli hiukan toisenlainen periaate. No ne oli mallia jokin mikä lie merkkisiä jostain halppismyymälästä. Itte en olis kyllä sellaisiin kajonnut. No ne on heitetty ajat sitten keskuslukkojen taivaaseen.
Avatar
makeST
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 165
Liittynyt: Ke 18.01.2006 15:29
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja makeST »

yhtiömme kiitää tästä sepostuksesta samaa vikaa täälläkin eli kuskin ovesta ei lukitu/aukea muut mutta kontista ja toisesta ovesta toimii.. :wink:
<----kiiihtyyy

www.lakesteel.org
Vastaa Viestiin