w201 2.5dt ahtopaine

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Maza
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 04.10.2006 20:38
Paikkakunta: Ylitornio

w201 2.5dt ahtopaine

Viesti Kirjoittaja Maza »

Eli mihin tuossa 2.5dt pitäisi vakiona ahtopaineet nousta :?: :?: Kun nyt ne ei nouse kuin n. 0,3
Viimeksi muokannut Maza, Pe 06.10.2006 09:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1190
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

pitais nousta kyllä huomattavasti enemmän. jonnekkin 0.8-0.9 barin luokkaa..

sulla varmaan jääny hukkis jumittaa auki asentoon, tai ei mene painetta morkooliin tai jotain.. ei se varmaan pahemmin kuljekkaa mihinkään? :roll:



ps. 250td=250 touringdiesel. =250 farmaridiesel =vapari!
250dt=250 diesel turbo =250 ahdettu.

eli sulla varmaankin 250D turbo
S212 E220 -11
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR

Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: w201 2.5td ahtopaine

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Maza kirjoitti:Eli mihin tuossa 2.5td pitäisi vakiona ahtopaineet nousta :?: :?: Kun nyt ne ei nouse kuin n. 0,3
Onko kierrätysmallia? Ja oletko yrittänyt tulpata EGR:ää?

Ainakin uudemmissa 2.5 turboissa (124) menee helposti vikatilaan eikä nosta paineita, jos ilmamäärämittari toteaa että menee liikaa raitista ilmaa koneeseen...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Maza
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 04.10.2006 20:38
Paikkakunta: Ylitornio

Viesti Kirjoittaja Maza »

dansku kirjoitti:pitais nousta kyllä huomattavasti enemmän. jonnekkin 0.8-0.9 barin luokkaa..

sulla varmaan jääny hukkis jumittaa auki asentoon, tai ei mene painetta morkooliin tai jotain.. ei se varmaan pahemmin kuljekkaa mihinkään? :roll:



ps. 250td=250 touringdiesel. =250 farmaridiesel =vapari!
250dt=250 diesel turbo =250 ahdettu.

eli sulla varmaankin 250D turbo
Joo eipä se oikein tahdo kulkea.. :D Itsekkin olen miettiny että se hukkaportti on saattanu jäädä auki. Pitää ensi öljyn vaihdossa tutkia mikä siinä vois olla vikana..

Niin tosiaan dt eikä td :oops:
MB 190 2.5dt -92
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ohita se pumpun ahtopaineensäätimeen menevän paineletkun mageneettiventtiili, eli siis vedät letkun suoraan imusarjalta pumpun säätimelle (ja katso että letku on ehjä). Voipi alkaa toimimaan.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Jos ei toimi sittenkään niin voipi olla vaikka orkkis turbosta pakopesä halki....mut veikkaan ettei kone saa ruokaa eli toteuta tuo ensiksi mitä mauri neuvoi
Itse tein ja säästin
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mauri H. kirjoitti:Ohita se pumpun ahtopaineensäätimeen menevän paineletkun mageneettiventtiili, eli siis vedät letkun suoraan imusarjalta pumpun säätimelle (ja katso että letku on ehjä). Voipi alkaa toimimaan.
Mauri kerrotko kuvien perusteella mikä putki siirretään ja mihin. Itse veikkaan et se on tuo ruskea ja jos ymmärsin oikein turbon jälkeen painepuolelle. Oletteko porannet reiän johonkin vai löytyykö valmista paikkaa jota kannattaa käyttää hyväksi?

Kuvissa on muutakin minulle epäselviä kikkuloita. Osaan olen kirjoittanut jotakin vaan lienevätkö oikein? Korjatkaa jos jotain on väärin.

Nämä kuvat on 300td:stä mutta tekniikka lienee kokolailla sama kummassakin

http://img183.imageshack.us/my.php?imag ... viavz6.png

http://img183.imageshack.us/my.php?imag ... ia2by9.png
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jep, ekasta kuvasta ruskea letku imusarjaan.

Se vihreä koho ekassa kuvassa on vaihdelaatikolle menevä alipaineletku (tai siis sen letkun suodatin). Se tulee pumpun kyljessä olevaan modulaattoriin ("automaattilootan vaihteenvaihtoon liittyvä säädin") kiinni, ja modulaattorin tehtävä on matkia kaasuläppää, eli ohjata laatikolle menevän alipaineen määrää kaasun asennon mukaan. Modulaattoria voi myös säätää kääntämällä sitä myötä - tai vastapäivään, tällöin osakaasuvaihdot pehmenee (myötäpäivä) tai kovenee (vastapäivä) vaikuttamatta kuitenkaan täyskaasuvaihtoihin jotka säädetään laatikon kyljestä (sarjapaineet).

Toisessa kuvassa tulpattava letku on oikein, eli tulppaus poistaa EGR:n toiminnasta.

"Mikä tämä on" on juuri se letku joka kulkee ylikuormitussuojan magneettiventtiilin kautta pumpun ahtopaineen tunnistimelle eli "morkoolille".

Ja "vakionopeussäätimeen liittyvä anturi" on todellisuudessa ylikuormitussuojaa ohjaava painekytkin. Tämä kytkin katkaiseen lisärikastuksen pumpulta jos ahtopaine nousee yli 1.15 barin, ja käyttää siis edellämainittua magneettiventtiiliä siihen.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mauri H. kirjoitti:Jep, ekasta kuvasta ruskea letku imusarjaan.

Se vihreä koho ekassa kuvassa on vaihdelaatikolle menevä alipaineletku (tai siis sen letkun suodatin). Se tulee pumpun kyljessä olevaan modulaattoriin ("automaattilootan vaihteenvaihtoon liittyvä säädin") kiinni, ja modulaattorin tehtävä on matkia kaasuläppää, eli ohjata laatikolle menevän alipaineen määrää kaasun asennon mukaan. Modulaattoria voi myös säätää kääntämällä sitä myötä - tai vastapäivään, tällöin osakaasuvaihdot pehmenee (myötäpäivä) tai kovenee (vastapäivä) vaikuttamatta kuitenkaan täyskaasuvaihtoihin jotka säädetään laatikon kyljestä (sarjapaineet).

Toisessa kuvassa tulpattava letku on oikein, eli tulppaus poistaa EGR:n toiminnasta.

"Mikä tämä on" on juuri se letku joka kulkee ylikuormitussuojan magneettiventtiilin kautta pumpun ahtopaineen tunnistimelle eli "morkoolille".

Ja "vakionopeussäätimeen liittyvä anturi" on todellisuudessa ylikuormitussuojaa ohjaava painekytkin. Tämä kytkin katkaiseen lisärikastuksen pumpulta jos ahtopaine nousee yli 1.15 barin, ja käyttää siis edellämainittua magneettiventtiiliä siihen.
Kiitos Mauri selvennyksestä. Tuo kosla on toistaiseksi aivan orkkiskunnossa. Mitään ei oo peukaloitu. Nyt meinasin tuon neitsyyden viedä :lol: Eli tulppaan sen EGR -letkun. Sit modaan sen ruskean nylonletkun menemään imusarjaan. Imusarjassa taisi äkkikatsomalla olla sopiva paikkakin valmiina jälkimmäisen linkin "mikä tämä on" nuolen kärjen kohdalla. Tuo ylikuormitus suoja ja se morkoolille menevä ovat päällekkäin. (Kuva on vähän huono).

Vakionopeussäädintä rassatessani päädyin jonkin sähkökuvan perusteella siihen lopputulokseen että tuo ylikuormasuoja olisi pudottanut vakkarin pois päältä jos kuorma ts. ylämäki on liian jyrkkä? No se kippula taitaa olla muualla.

Jonkinlainen käsitys em. toimenpiteitten vaikutuksista on eli jos syöttöä piisaa niin pölläytellä voipi ja syötön määrä ei rajoitu vaikka koslaa komentaakin hiukan raskaammalla jalalla? Menikö Mauri sinnepäinkään?

Tuo oli kans hyvä tieto et osakaasun vaihtoa voi peukaloida niin ettei se vaikuta täyskaasu vaihtoihin. Tuo kosla vaihtaa niin et vaihteet jysähtää varsinkin lämpimänä. No toisaalta vaihdot on opittu vaihtamaan kaasupolkimella niin että vaihdot on pehmeitä.

Kävin äsken kurkkaamassa s-pumppua. Siellähän on vielä yksi "alipainekello" joka kuvissa ei näy. Eli se sijaitsee tuon lootamodulaattorin yläpuolella voisiko sanoa et "syöttöpumpun katolla". Syöttöpumpussa olevista alipainesäätimistä ylimpänä. Tämä vissiin on se tyhjäkäynnin säädin vai onko?
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jari Ke kirjoitti:Sit modaan sen ruskean nylonletkun menemään imusarjaan. Imusarjassa taisi äkkikatsomalla olla sopiva paikkakin valmiina jälkimmäisen linkin "mikä tämä on" nuolen kärjen kohdalla.
Eli laita siitä letkunlähdöstä joka imusarjassa jo on suoraan letku pumpulle. Sitä vartenhan se on olemassa, eli ohitat sen magneettiventtiilin vaan.
Jari Ke kirjoitti:Kävin äsken kurkkaamassa s-pumppua. Siellähän on vielä yksi "alipainekello" joka kuvissa ei näy. Eli se sijaitsee tuon lootamodulaattorin yläpuolella voisiko sanoa et "syöttöpumpun katolla". Syöttöpumpussa olevista alipainesäätimistä ylimpänä. Tämä vissiin on se tyhjäkäynnin säädin vai onko?
Jep jep, tuli katsottua vähän hätäiseen tota ekaa kuvaa, tuossa onkin toi sammuttimen alipainekello aika erikoisen näköinen, ja se on siis se johon ruskea johto menee. Sen vieressä perään päin mentäessä on aika litteä kello joka on ahtopaineensäädin, siitä letku suoraan siihen letkulähtöön joka imusarjassa jo on.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

No niin nyt modaus on suoritettu. Eli tulppaus & Magneettivena ohitettu. Helppo homma menee ehkä noin 10 min. Kokeilin autoa ja toiminta tuntui ok:lta.

Jatketaan sit lisää eli tuon syöttöpumpun säätämisestä on tullu luettua aika monta kirjoitusta. Pumppu lienee syötönsäätöjen osalta kokolailla tämän näköinen kun takakannen ottaa pois vai onko?
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0091.jpg

Tässä kuvassa olevassa tyhjäkäynnille on kello jota pitää myös peukaloida jos syöttöä lisää. (kannen takana on se toinen säätö tyhjäkäynnille). Mites jos tyhjäkäyntisäätö on sähköinen? Riittääkö siinä tapauksessa pelkkä takakannen takaa säätö? Kuinka paljon tomaatti menee kuutamolle vai meneekö ollenkaan?

Tietty jos ottais aikaa ja lähtis käymään exkursiolla Kannuksessa niin parhaan lopputuloksen saisi.

Muuta mutta tekis mieli itse koittaa ainakin aluksi. Jos kokeilsi 3 syöttöä ja 2.5 tyhjäkäyntiä auki aluksi. Huippukierroksia voisi kans nostaa. Muistelen foorumilta lukeneeni et 1 kierros lisää 200r/min. Tätä jos kiertäis 2.5 kiekkaa kiinni. Nyt olisin kiitollinen jos jollakin olisi heittää vinkkejä niin että pahimmat sudenkuopat voi väistää.

Tuo vakionopeudensäädin näyttää olevan sen verran tiellä että sen joutuu ottamaan ekax pois. Muuten tilaa äkkikatsomalla näyttäisi olevan niin että säätöjä pystyy tekemään

Luin Mauri kirjoittamasi jutun jossa varoitit moottorin kestoiän lyhenemisestä jos syöttöjä ja kierroksia lisätään ilman että pakopuolen paineita yritetään hillitä. Hyvä sekä havainnollinen kirjoitus. Varmaan vaikea kysymys mutta osaatko lonkalta heittää minkäverran orginaalipumppua uskaltaa ruuvata niin ettei moottorin kesto kohtuuttomasti lyhene? Tuota painemittaria kun ei oo käsillä :cry:

Senverran pohjustusta arviota varten etten koskaan oo koitellu mitä kosla kulkee suljetullakaan alueella enkä huippunopeuden koittelu ole edelleenkään tapetilla. (Muuallahan kattonopeuksia kunnioitetaan sehän on selvä), mutta liikkeelle on tullu lähdettyä sen mitä tuo lähtee. Vakiorenkailla kakkosella perä irtoaa ihan kaasupoljin kikkariin paiskaamalla märällä asfaltilla. Renkaatkaan ei oo ihan loppu.

Tämä taajama on sellainen että kokeilijoita riittää. Oikeestaan siksi piti kärry vaihtaa 200D:stä. Rupes rehellisesti sanottuna v -maan tuo meininki. En muuten missään muualla Suomessa tällaista kulttuuria kohdannu. No se vuodatuksista
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mikäli tyhjäkäyntiä säädelläään sähköisesti, eli yleensa tuoreemmissa ilmastoinnilla varustetuissa autoissa, käytetään tätä ohjetta:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 256#300256

Ennen kuin jatkat pidemmälle, pysähdytäänpä miettimään mitä on tapahtunut. Ahtopaineen varojärjestelmä on lauennut autossasi, miksi ? Palojonko ahtopaine nyt on pahimmillaan ? Onhan sinulla ahtopainemittari kytkettynä ?

Ahtopaine ei saa olla yli yhden barin sillä vakioahtimella, ilman cooleria. Mikäli ruuvailematon auto nostaa ahtopaineen yli tuon 1,15 bar turvarajan jotain siellä jossakin on rikki, esimerkiksi niinkin yksinkertainen asia kuin ahtimen hukkaportin letku/putki tai hukkaportti. Kiinni olevalla hukkaportilla ei kannata ajella kaasupohjassa, eikä varsinkaan syöttöä kannata nostaa ennen kuin on varma ahtopaineen säätöjärjestelmän oikeasta toiminnasta.

Ihan tässä vain varmistellaan ettei käy vanhanaikaisesti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

veskola kirjoitti:Mikäli tyhjäkäyntiä säädelläään sähköisesti, eli yleensa tuoreemmissa ilmastoinnilla varustetuissa autoissa, käytetään tätä ohjetta:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 256#300256

Ennen kuin jatkat pidemmälle, pysähdytäänpä miettimään mitä on tapahtunut. Ahtopaineen varojärjestelmä on lauennut autossasi, miksi ? Palojonko ahtopaine nyt on pahimmillaan ? Onhan sinulla ahtopainemittari kytkettynä ?

Ahtopaine ei saa olla yli yhden barin sillä vakioahtimella, ilman cooleria. Mikäli ruuvailematon auto nostaa ahtopaineen yli tuon 1,15 bar turvarajan jotain siellä jossakin on rikki, esimerkiksi niinkin yksinkertainen asia kuin ahtimen hukkaportin letku/putki tai hukkaportti. Kiinni olevalla hukkaportilla ei kannata ajella kaasupohjassa, eikä varsinkaan syöttöä kannata nostaa ennen kuin on varma ahtopaineen säätöjärjestelmän oikeasta toiminnasta.

Ihan tässä vain varmistellaan ettei käy vanhanaikaisesti.
OK otan neuvosta vaarin. Ahtopaineisiin en oo koskenu ja enkä meinaa koskeakkaan. Tästä on ollu paljon juttua foorumilla. Ahtojen nosto aivan turhaa ilman cooleria. Otin tuon ahtopaineen varojärjestelmän pois käytöstä siksi koska olen jostain saanut sen käsityksen että syötönsäätöä tapahtuu tätä kautta vaikka itse järjestelmä ei aktivoituisikaan ts. ahdot ei nousisi yli tuon 1.15. Onko tuo päätelmäni syötön muuttumisesta on väärä? Jos on kytken varojärjestelmän takaisin toimintaan. jokatapauksessa tuo mittari pitää hankkia ja asentaa ensitilassa.

Muutaman ykköskerran on käyny niin että kun moottoritieajon jälkeen menee huoltikalle kahville ja 10 - 15 min päästä lähtee uudelleen baanalle tuntuu että vetoja puuttuu. Olen päätelly tämän johtuvan siitä että kaikki ilmakanavat kuumuu kun auto seisoo ja kun autoa aletaan komentaa ja ahdin hyppää peliin mukaan kuumenee ilma entisestään --> moottoriin menevä ilma todella kuumaa --> liika vähän happea tehoa puuttuu.

Voi tietty olla että juuri tässä tilanteessa varojärjestelmä on puuttunut peliin ja siinä syy vetojen puuttumiseen. Kiitos neuvoista ja tuo linkki antaa äkkikatsomalla todella hyvät ohjeet säätöihin.

Kun hommat on tehty kaikkien taiteen ja sääntöjen mukaan kirjoitan tähän foorumiin kokemuksista.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kyllähän tuosta orkkispumpusta voi lisätä syöttä ja kierroksia vakioahtimellakin. Omasta vaan meni kansi aika pian rikki aikoinaan kun säädätin pumpun penkissä täysille. Ahtimen ahdistamisen huomasi hyvin kun veteli kaasu pohjassa ykköstien ohituskaistoja ylämäkeen ja lämmöt nousi joka vedolla ihan selvästi.

Syöttöä ei tietenkään kannata lisätä jos auto täyskaasulla ja kovilla kierroksilla vielä savuttaa, ja vetäviä kierroksia lisäisin vain jos tuntuu että auto nyykähtää ennen kuin vaihtaa isommalle. 1 kierros ja 200 rpm on oikein, pari kierrosta voi kiristää aika huoletta jos pumppu on tehtaan säädöissä.

Ahtomittari kannattaa tosiaan laittaa kiinni. Se että ylikuormitussuoja on katkaissut syöttöjä voi toki johtua jostain muistkin syistä, mutta tarkistaisin kuitenkin tilanteen. Mittarin voi vaikka vetää ikkunan välistä sisään ja haaroittaa siitä pumpulle lähtevästä liittimestä jos haluaa vain nopeasti mitata missä mennään.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kyllä saattaa hyvin olla, että siellä on vain magneettiventtiili tai paineanturi rikki tjms. mutta varmuus ennen kaikkea. En muuten osaa sanoa kuinka kauan se pitää suojaa päällä kun se kerran on aktivoitunut...pitäisi tutkia, mutta kun ei oikeastaan enää kiinnosta.

Pitääkin laittaa tuohon pumpun ruuvaustopiciin ekalle riville, jotta ahtomittari kiinni. On itselle ja kaverille vain käynyt vahinko ja ahdin jäänyt ns. täysahdolle, joka kyllä hajottaa sen koneen ennemmin tai myöhemmin.
Mauri H. kirjoitti:<...>huomasi hyvin kun veteli kaasu pohjassa ykköstien ohituskaistoja ylämäkeen ja lämmöt nousi joka vedolla ihan selvästi.
<...>
Sinäkin, eikö olekkin aika hyvä testirata se ykköstien ylämäet :roll: Mikään ei voita sitä tunnetta kun pääsee ylämäessä kiihyttään, mutta ilmankos nuo vehkeet ei sitten kestä :cry:

P.S Ahtomittari vaikka pneumatiikkakaupasta < 20 €
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Vaikka sen syöttöpumpun ruuvauttaa tappiin jossain normi pajassa vakio tapeilla niin 1bar riittää polttaan kaikki vaikka vetävät on nostettu korkeammalle....tehoja se antaa jotain 150hp koneesta ja vartimaili menee alle 17s tomaatilla....testattu juttu minulla vakio turbolla ja portin säädoilla oli se 1bar....kun ei savunnut niin ei kannattanut nostaa painetta...niin ja oli sellainen 17cm korkea 540mm leveä ja 55mm paksu kenno keulassa ...(kennon mitat ilman päätyjä) minkä piisas kyllä vakio pumpun antamalle sopalle....

Mut siitä se lähtee ja mikään ei riitä... :lol:
Itse tein ja säästin
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

petska kirjoitti:Vaikka sen syöttöpumpun ruuvauttaa tappiin jossain normi pajassa vakio tapeilla niin 1bar riittää polttaan kaikki vaikka vetävät on nostettu korkeammalle....tehoja se antaa jotain 150hp koneesta ja vartimaili menee alle 17s tomaatilla....testattu juttu minulla vakio turbolla ja portin säädoilla oli se 1bar....kun ei savunnut niin ei kannattanut nostaa painetta...niin ja oli sellainen 17cm korkea 540mm leveä ja 55mm paksu kenno keulassa ...(kennon mitat ilman päätyjä) minkä piisas kyllä vakio pumpun antamalle sopalle....

Mut siitä se lähtee ja mikään ei riitä... :lol:
Joo samaa mieltä mikään ei riitä lompakko voipi hidastaa kyllä. Ei sulla cooleria sattuis nurkissa lojumaan? :D
Tuossa on ilmastointi joten ajatuksena oli et jos sopivan kennon vakioahtimeen sais mahtumaan puskurin alapuolelle? Parempia ideoita...?

No Ahdot tuli testattua. 0.95 ylämäkeen. Yli ei menny vaikka yritti hiukan kiusatakkin. Pitänee mittari kuitenkin asentaa kiinteästi paikalleen jos sattuu et hukkis jumittuu kiinni. Sen verran kokeilin et kun lähtee reippaasti liikkeelle niin ennen kun vaihtaa isompaa pykälää ahdot tippuu lähelle 0.5. Tuo vetävien kierrosten lisäys siis varmaan korjaa tilannetta. Tuohan ei pölläyttele oikeastaan missään vaiheessa tai joo kun käynnistää ni silloin tuprahtaa just sen verran et sen huomaa.
Rek. otteessa taisi kyllä lukea et vähäpäästöinen :roll:
No siihen kyllä konsteja löytyy et päästöistä läpi menee vaikka kuinka pumppua ruuvaisi. :wink:

Katsotaan saako tulevana viikonloppuna järjestymään aikaa niin että pääsee tallille.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Menee sinne helposti cooleri kun siirtää syylärin ja ilmastoinnin kennon taakse päin.....mut kuutos moottorin kanssa tulee ahdasta ilmastoinnin kanssa...kyllä se vajaa pyttyiseen menee :lol:
Itse tein ja säästin
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

petska kirjoitti:Menee sinne helposti cooleri kun siirtää syylärin ja ilmastoinnin kennon taakse päin.....mut kuutos moottorin kanssa tulee ahdasta ilmastoinnin kanssa...kyllä se vajaa pyttyiseen menee :lol:
Ainakin 5-sylinterisessä 124:ssa meni aika kivuttomasti ilmastoinnin kennon ja jäähdyttimen väliin (kun jäähdyttimen kennoa siirti taaksepäin). Ilmastoinnin flektin voi tällöin hyödyntää myös moottorin jäähdytykseen (lisäsin lämpökytkimen ylävesiletkuun). Hyvin jäähtyy ahtoilma 8) Eikä tarvinnut leikata palaakaan koripeltiä...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

paloviita kirjoitti:
petska kirjoitti:Menee sinne helposti cooleri kun siirtää syylärin ja ilmastoinnin kennon taakse päin.....mut kuutos moottorin kanssa tulee ahdasta ilmastoinnin kanssa...kyllä se vajaa pyttyiseen menee :lol:
Ainakin 5-sylinterisessä 124:ssa meni aika kivuttomasti ilmastoinnin kennon ja jäähdyttimen väliin (kun jäähdyttimen kennoa siirti taaksepäin). Ilmastoinnin flektin voi tällöin hyödyntää myös moottorin jäähdytykseen (lisäsin lämpökytkimen ylävesiletkuun). Hyvin jäähtyy ahtoilma 8) Eikä tarvinnut leikata palaakaan koripeltiä...
Tuossa 300TD:ssä tilat on tosiaan kortilla. Kyllähän Coolerin saa mutta mutta. Rek. kilven suuntaista palkkia leikkaamalla tai sit just niin että laittaa sen puskurin alapuolelle. On kait sitä tullu kateltua monta kertaa mutta kun ei asioikseen ole oikein miettinyt mitä sinne mahtuu niin ei muista millään. No kunhan jotain valmista tulee niin jakelen omasta ratkaisusta "conkluusonit"
asetoni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 24.12.2004 20:24
Paikkakunta: Jyväskylä

vapaastihengittävä turbodiesel

Viesti Kirjoittaja asetoni »

Mulla ois kans sama probleema kuin ketjun aloittajalla, eli 2.5 turbodiesel on täysin hengetön: kiihtyy ku kirjahylly, eli ilmeisesti turbossa vika (ei itse ahtimessa). Onko mahdollista että hukkaportin läppä on lentäny helvettiin/lähtenyt irti..?

Auto on w201 vm. -90
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Re: vapaastihengittävä turbodiesel

Viesti Kirjoittaja petska »

Tontomaster kirjoitti:Mulla ois kans sama probleema kuin ketjun aloittajalla, eli 2.5 turbodiesel on täysin hengetön: kiihtyy ku kirjahylly, eli ilmeisesti turbossa vika (ei itse ahtimessa). Onko mahdollista että hukkaportin läppä on lentäny helvettiin/lähtenyt irti..?

Auto on w201 vm. -90
varsinkin jos joku on ajanut hukkiksen letku irti niin on voinut palaa hukkaportin läppä.....ja valskaa.....

tai se ei saa ruokaa.... :lol:
Itse tein ja säästin
asetoni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 24.12.2004 20:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja asetoni »

Mulla ois kans sama probleema kuin ketjun aloittajalla, eli 2.5 turbodiesel on täysin hengetön: kiihtyy ku kirjahylly, eli ilmeisesti turbossa vika (ei itse ahtimessa). Onko mahdollista että hukkaportin läppä on lentäny helvettiin/lähtenyt irti..?

Auto on w201 vm. -90
Vika oliki vain kaasuvivuston kaasuasento anturissa. Tosin meni hukkaportin alipaineletkukin vaihtoon.. mutta eipä siitä sen enempää :)
Avatar
Maza
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 04.10.2006 20:38
Paikkakunta: Ylitornio

Viesti Kirjoittaja Maza »

No niin.. nyt löytyi vika ahtojen vähyyteen. alipaineletkut olivat jostain syystä
pistetty magneetiventtiiliin väärin eikä se siksi vetänyt hukkista kiinni ollenkaan.. :x

Mutta nyt vetää hukkiksen kiinni ja sen huomaan myös auton vedoissa :D Huomattavasti pirteämpi.. :)
MB 190 2.5dt -92
Vastaa Viestiin