![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Onko kierrätysmallia? Ja oletko yrittänyt tulpata EGR:ää?Maza kirjoitti:Eli mihin tuossa 2.5td pitäisi vakiona ahtopaineet nousta![]()
Kun nyt ne ei nouse kuin n. 0,3
Joo eipä se oikein tahdo kulkea..dansku kirjoitti:pitais nousta kyllä huomattavasti enemmän. jonnekkin 0.8-0.9 barin luokkaa..
sulla varmaan jääny hukkis jumittaa auki asentoon, tai ei mene painetta morkooliin tai jotain.. ei se varmaan pahemmin kuljekkaa mihinkään?
ps. 250td=250 touringdiesel. =250 farmaridiesel =vapari!
250dt=250 diesel turbo =250 ahdettu.
eli sulla varmaankin 250D turbo
Mauri kerrotko kuvien perusteella mikä putki siirretään ja mihin. Itse veikkaan et se on tuo ruskea ja jos ymmärsin oikein turbon jälkeen painepuolelle. Oletteko porannet reiän johonkin vai löytyykö valmista paikkaa jota kannattaa käyttää hyväksi?Mauri H. kirjoitti:Ohita se pumpun ahtopaineensäätimeen menevän paineletkun mageneettiventtiili, eli siis vedät letkun suoraan imusarjalta pumpun säätimelle (ja katso että letku on ehjä). Voipi alkaa toimimaan.
Kiitos Mauri selvennyksestä. Tuo kosla on toistaiseksi aivan orkkiskunnossa. Mitään ei oo peukaloitu. Nyt meinasin tuon neitsyyden viedäMauri H. kirjoitti:Jep, ekasta kuvasta ruskea letku imusarjaan.
Se vihreä koho ekassa kuvassa on vaihdelaatikolle menevä alipaineletku (tai siis sen letkun suodatin). Se tulee pumpun kyljessä olevaan modulaattoriin ("automaattilootan vaihteenvaihtoon liittyvä säädin") kiinni, ja modulaattorin tehtävä on matkia kaasuläppää, eli ohjata laatikolle menevän alipaineen määrää kaasun asennon mukaan. Modulaattoria voi myös säätää kääntämällä sitä myötä - tai vastapäivään, tällöin osakaasuvaihdot pehmenee (myötäpäivä) tai kovenee (vastapäivä) vaikuttamatta kuitenkaan täyskaasuvaihtoihin jotka säädetään laatikon kyljestä (sarjapaineet).
Toisessa kuvassa tulpattava letku on oikein, eli tulppaus poistaa EGR:n toiminnasta.
"Mikä tämä on" on juuri se letku joka kulkee ylikuormitussuojan magneettiventtiilin kautta pumpun ahtopaineen tunnistimelle eli "morkoolille".
Ja "vakionopeussäätimeen liittyvä anturi" on todellisuudessa ylikuormitussuojaa ohjaava painekytkin. Tämä kytkin katkaiseen lisärikastuksen pumpulta jos ahtopaine nousee yli 1.15 barin, ja käyttää siis edellämainittua magneettiventtiiliä siihen.
Eli laita siitä letkunlähdöstä joka imusarjassa jo on suoraan letku pumpulle. Sitä vartenhan se on olemassa, eli ohitat sen magneettiventtiilin vaan.Jari Ke kirjoitti:Sit modaan sen ruskean nylonletkun menemään imusarjaan. Imusarjassa taisi äkkikatsomalla olla sopiva paikkakin valmiina jälkimmäisen linkin "mikä tämä on" nuolen kärjen kohdalla.
Jep jep, tuli katsottua vähän hätäiseen tota ekaa kuvaa, tuossa onkin toi sammuttimen alipainekello aika erikoisen näköinen, ja se on siis se johon ruskea johto menee. Sen vieressä perään päin mentäessä on aika litteä kello joka on ahtopaineensäädin, siitä letku suoraan siihen letkulähtöön joka imusarjassa jo on.Jari Ke kirjoitti:Kävin äsken kurkkaamassa s-pumppua. Siellähän on vielä yksi "alipainekello" joka kuvissa ei näy. Eli se sijaitsee tuon lootamodulaattorin yläpuolella voisiko sanoa et "syöttöpumpun katolla". Syöttöpumpussa olevista alipainesäätimistä ylimpänä. Tämä vissiin on se tyhjäkäynnin säädin vai onko?
OK otan neuvosta vaarin. Ahtopaineisiin en oo koskenu ja enkä meinaa koskeakkaan. Tästä on ollu paljon juttua foorumilla. Ahtojen nosto aivan turhaa ilman cooleria. Otin tuon ahtopaineen varojärjestelmän pois käytöstä siksi koska olen jostain saanut sen käsityksen että syötönsäätöä tapahtuu tätä kautta vaikka itse järjestelmä ei aktivoituisikaan ts. ahdot ei nousisi yli tuon 1.15. Onko tuo päätelmäni syötön muuttumisesta on väärä? Jos on kytken varojärjestelmän takaisin toimintaan. jokatapauksessa tuo mittari pitää hankkia ja asentaa ensitilassa.veskola kirjoitti:Mikäli tyhjäkäyntiä säädelläään sähköisesti, eli yleensa tuoreemmissa ilmastoinnilla varustetuissa autoissa, käytetään tätä ohjetta:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 256#300256
Ennen kuin jatkat pidemmälle, pysähdytäänpä miettimään mitä on tapahtunut. Ahtopaineen varojärjestelmä on lauennut autossasi, miksi ? Palojonko ahtopaine nyt on pahimmillaan ? Onhan sinulla ahtopainemittari kytkettynä ?
Ahtopaine ei saa olla yli yhden barin sillä vakioahtimella, ilman cooleria. Mikäli ruuvailematon auto nostaa ahtopaineen yli tuon 1,15 bar turvarajan jotain siellä jossakin on rikki, esimerkiksi niinkin yksinkertainen asia kuin ahtimen hukkaportin letku/putki tai hukkaportti. Kiinni olevalla hukkaportilla ei kannata ajella kaasupohjassa, eikä varsinkaan syöttöä kannata nostaa ennen kuin on varma ahtopaineen säätöjärjestelmän oikeasta toiminnasta.
Ihan tässä vain varmistellaan ettei käy vanhanaikaisesti.
Sinäkin, eikö olekkin aika hyvä testirata se ykköstien ylämäetMauri H. kirjoitti:<...>huomasi hyvin kun veteli kaasu pohjassa ykköstien ohituskaistoja ylämäkeen ja lämmöt nousi joka vedolla ihan selvästi.
<...>
Joo samaa mieltä mikään ei riitä lompakko voipi hidastaa kyllä. Ei sulla cooleria sattuis nurkissa lojumaan?petska kirjoitti:Vaikka sen syöttöpumpun ruuvauttaa tappiin jossain normi pajassa vakio tapeilla niin 1bar riittää polttaan kaikki vaikka vetävät on nostettu korkeammalle....tehoja se antaa jotain 150hp koneesta ja vartimaili menee alle 17s tomaatilla....testattu juttu minulla vakio turbolla ja portin säädoilla oli se 1bar....kun ei savunnut niin ei kannattanut nostaa painetta...niin ja oli sellainen 17cm korkea 540mm leveä ja 55mm paksu kenno keulassa ...(kennon mitat ilman päätyjä) minkä piisas kyllä vakio pumpun antamalle sopalle....
Mut siitä se lähtee ja mikään ei riitä...
Ainakin 5-sylinterisessä 124:ssa meni aika kivuttomasti ilmastoinnin kennon ja jäähdyttimen väliin (kun jäähdyttimen kennoa siirti taaksepäin). Ilmastoinnin flektin voi tällöin hyödyntää myös moottorin jäähdytykseen (lisäsin lämpökytkimen ylävesiletkuun). Hyvin jäähtyy ahtoilmapetska kirjoitti:Menee sinne helposti cooleri kun siirtää syylärin ja ilmastoinnin kennon taakse päin.....mut kuutos moottorin kanssa tulee ahdasta ilmastoinnin kanssa...kyllä se vajaa pyttyiseen menee
Tuossa 300TD:ssä tilat on tosiaan kortilla. Kyllähän Coolerin saa mutta mutta. Rek. kilven suuntaista palkkia leikkaamalla tai sit just niin että laittaa sen puskurin alapuolelle. On kait sitä tullu kateltua monta kertaa mutta kun ei asioikseen ole oikein miettinyt mitä sinne mahtuu niin ei muista millään. No kunhan jotain valmista tulee niin jakelen omasta ratkaisusta "conkluusonit"paloviita kirjoitti:Ainakin 5-sylinterisessä 124:ssa meni aika kivuttomasti ilmastoinnin kennon ja jäähdyttimen väliin (kun jäähdyttimen kennoa siirti taaksepäin). Ilmastoinnin flektin voi tällöin hyödyntää myös moottorin jäähdytykseen (lisäsin lämpökytkimen ylävesiletkuun). Hyvin jäähtyy ahtoilmapetska kirjoitti:Menee sinne helposti cooleri kun siirtää syylärin ja ilmastoinnin kennon taakse päin.....mut kuutos moottorin kanssa tulee ahdasta ilmastoinnin kanssa...kyllä se vajaa pyttyiseen meneeEikä tarvinnut leikata palaakaan koripeltiä...
varsinkin jos joku on ajanut hukkiksen letku irti niin on voinut palaa hukkaportin läppä.....ja valskaa.....Tontomaster kirjoitti:Mulla ois kans sama probleema kuin ketjun aloittajalla, eli 2.5 turbodiesel on täysin hengetön: kiihtyy ku kirjahylly, eli ilmeisesti turbossa vika (ei itse ahtimessa). Onko mahdollista että hukkaportin läppä on lentäny helvettiin/lähtenyt irti..?
Auto on w201 vm. -90
Vika oliki vain kaasuvivuston kaasuasento anturissa. Tosin meni hukkaportin alipaineletkukin vaihtoon.. mutta eipä siitä sen enempääMulla ois kans sama probleema kuin ketjun aloittajalla, eli 2.5 turbodiesel on täysin hengetön: kiihtyy ku kirjahylly, eli ilmeisesti turbossa vika (ei itse ahtimessa). Onko mahdollista että hukkaportin läppä on lentäny helvettiin/lähtenyt irti..?
Auto on w201 vm. -90