601; sen pumpun syötön rajoituksen poisto
-
- Sisäänajossa
601; sen pumpun syötön rajoituksen poisto
sain tos vanhalta dieselmieheltä neuvoja mersun ruuan saantiin ja se käski lukita
sen jousen mikä on pumpun sisällä (näkee kun aukaisee päädyn, se möltti joka on isolla mutterilla lukittuna ) joka katkaisee ruuan saannin kun kierrokset nousee tarpeeksi ylös...onko muut testannu ikänä?? kuulemma se elementti jossa se jousi on liikuttaa syöttötankoa ja rajoittaa syötön tiettyyn kohtaan mutta jos sen lukitsee pumpun syöttöteho kasvaa pyörimisnopeuden mukaan ja saa "rajattomasti" ruokaa.
mulla on toinen pumppu mistä oon lukinnu sen eli pistin jarruniitin jousen tilalle:)
mutta en oo pistäny viä autoon kiinni ku pitäs käydä pakokaasutestis ennen katsastusta
sen jousen mikä on pumpun sisällä (näkee kun aukaisee päädyn, se möltti joka on isolla mutterilla lukittuna ) joka katkaisee ruuan saannin kun kierrokset nousee tarpeeksi ylös...onko muut testannu ikänä?? kuulemma se elementti jossa se jousi on liikuttaa syöttötankoa ja rajoittaa syötön tiettyyn kohtaan mutta jos sen lukitsee pumpun syöttöteho kasvaa pyörimisnopeuden mukaan ja saa "rajattomasti" ruokaa.
mulla on toinen pumppu mistä oon lukinnu sen eli pistin jarruniitin jousen tilalle:)
mutta en oo pistäny viä autoon kiinni ku pitäs käydä pakokaasutestis ennen katsastusta
Jos pumppua haluaa ruuvata niin ohjeet on Turbot osion ylälaidassa. ko ohjeet toimii kaikissa OM-XXX rivipumpuissa.
Ei minusta ole mitään järkeä lukita sitä.
Ei sillä saa kuin koneen rikki.
Sen moottorin kun saa pumppua säätämällä kiertämään ainakin sen 6500. Se kyllä luulisi riittävän. Noilla maksimikierroksilla se pumppu alkaa rajoittaa sytööä noin 5200kierroksen paikkeilla.
Koneen kestävyden kannalta ei ole järkeä kierrättää kovinkaan paljoa tuon yli.
Ei sillä saa kuin koneen rikki.

Sen moottorin kun saa pumppua säätämällä kiertämään ainakin sen 6500. Se kyllä luulisi riittävän. Noilla maksimikierroksilla se pumppu alkaa rajoittaa sytööä noin 5200kierroksen paikkeilla.

-
- Sisäänajossa
sain sen käsityksen että pumpun syöttökäyrä ei lähde laskemaan vasta huippukierroksilla vaan jo paljon pienemmillä kierroksilla...ja tottahan kone rupeaa kiertään mutta ruokaa ainaki tulee kunnolla
sillä kaverilla on jo 25vuotta kokemusta pumpuista ja se käski niin tehdä jos haluaa lisää tehoa...tietääkö se silti mitäää
sillä kaverilla on jo 25vuotta kokemusta pumpuista ja se käski niin tehdä jos haluaa lisää tehoa...tietääkö se silti mitäää

niin.. Jos säätää pumpun niin että kone kiertää vapaalla 6500 niin syöttö alkaa rajoittua vasta noin 5200-5500kierroksessa... kyllä sen luulis jo riittävän.
Ei se vanha laiska diisseli nyt mahottomia kestä. Pumppu elementin koko rajaa syöttömäärän samoihin arvoihin tekin kummin tahansa.
Kyllä sieltä taitaapi kanki ensimmäisenä katketa. Mutta kyllä OM60x sarjan koneet sen 6000 kierrosta kestää.
Välyksiä ei varmasti kestä alakerrassa olla. 

Ei se vanha laiska diisseli nyt mahottomia kestä. Pumppu elementin koko rajaa syöttömäärän samoihin arvoihin tekin kummin tahansa.
Kyllä sieltä taitaapi kanki ensimmäisenä katketa. Mutta kyllä OM60x sarjan koneet sen 6000 kierrosta kestää.

kanki poikee... mitenkä noissa oikeen viritetyissä koneissa sitten kestää, kun on ollu juttua, et kiertää ylitte 6 kin tonnia ja on turpoo ja vaikka mitä kaikkee... kuitenkin luulen, et niissä on ihan mersun omat kanget? mulla toi 200D kiertää sen verran, et nopeusmittarin neula menee ehkä 3milliä ylitte noitten vaihtamis merkkien, sit lakkaa vetämästä kokonaan. jos sen säätäis ottaan enemmän jenkaa, niin jaksaiskohan se vetää paremmin niihin merkkeihin asti? ja hajoiskohan se heti?
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Ei ne mitään hajoa, ja se ruuvi on siellä juuri sen takia, että sitä säädetään. Jos ja kun säätövara loppuu niin laitetaan se prikka avuksi.
Kun on säätänyt sen silleen, että kiertää paikallaan vaikkapa 6000 rpm niin eihän sitä moottoria kuulu kierrättää silti kuin ~5000 rpm saakka kun siitä kohdasta aletaan sitä syöttöä jo rajoittamaan.
Kun on säätänyt sen silleen, että kiertää paikallaan vaikkapa 6000 rpm niin eihän sitä moottoria kuulu kierrättää silti kuin ~5000 rpm saakka kun siitä kohdasta aletaan sitä syöttöä jo rajoittamaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jos konetta kierrättää jatkuvasti yli 6000, siis om60x eri malleja, niin ongelmaksi näyttää muodostuvan männän katkeaminen. Aiheesta alkaa oleen kokemusta usean moottorin verran... Koneet on kuitenkin usein jo satoja tuhansia ajettuja ennen viritystä, jolloin männäntapin ja männänväliin synyy pientä välystä. Paljon ajettua konetta ei mielestäni ole syytä kierrättää yhtään yli 6000, vaurio tulee ennemmin tai myöhemmin.
Pumppu kannattaa aina säädättää ammattimiehellä turbovehkeissä. Tulee oaljon parempi, kuin itse tehtynä. PP ja Mynä ovat ainakin tunnettuja pajoja tällä saralla. Harva normaali dieselverstas ymmärtää, miten paljon syöttöä tarvii saada
Pumppu kannattaa aina säädättää ammattimiehellä turbovehkeissä. Tulee oaljon parempi, kuin itse tehtynä. PP ja Mynä ovat ainakin tunnettuja pajoja tällä saralla. Harva normaali dieselverstas ymmärtää, miten paljon syöttöä tarvii saada

Ei nuo ihan heti kuitenkaan hajoa.Minulla on 200D:llä ajettu nyt 760tkm ja kierroksia ottaa 6000 paikallaan.Kieppimittaria ei ole joten ajossa ei ole tullut mittailtua kierroksia.Ja kierroksia sille on annettu,turhaan ei ole säälitty.Kierrosten lisäämisen jälkeenkin on ajettu muutama satatuhatta joten kai ne vaparina aika hyvin kestää...
-
- Sisäänajossa
joo en tarkota painosarjan eli (pääjousen ) lukittemista vaan tyhjäkäynnin tasaimen sisällä olevaa jousta koska sen pitäis rajoittaa syöttöä jo 2000 kierroksella ja huippukierroksia ei tuu niin sikana sitte lisää koska painosarjahan sen silti viä määrää.Mika.T kirjoitti:Ei minusta ole mitään järkeä lukita sitä.
Ei sillä saa kuin koneen rikki.![]()
ja pumppu tuottaa aina vaan enemmän kun kierrokset kasvaa mutta vakiona se ei niin tee...mutta pitää viä testata ennen ku enemmän vänkään

vaikeeta mennä tuota tuomitsemaan ku ei oo ite tullu kokeiltua.. mutta 6500-7000rpm alkaa koneesta tulla aika ilkeitä ääni (ainakin mulla) mut mitään sillä kertaa ei hajonnut. tämä siis vaparilla vakiona. pumppu ei ollu vakio enään millään tavalla 

2.5L 20v pikkukopassa 423/688= 12.8sek. Vähä sutii joskus