M127 nokkaketjun löysäys, huomioitavaa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

M127 nokkaketjun löysäys, huomioitavaa?

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Nonnii. Veljmees soitteli, että ottaa kohta ehkä W111:ssa padasta kannen irti. Patahan itsessään nostettiin siis pois nokalta jo männäviikolla.

Mutta nyt mobilistiveljet asialle -- onko M127:n nokkaketjun löysäyksessä tai operaatiossa "kansi - irrota!" jotain muuta, joka pitäisi tietää eli huomioida vahinkojen välttämiseksi?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

No se menee näin :

*vent. koppa auki
* pyöritetään konetta ( pyörii käsin - myötäpäivään ), ja haetaan ajoitusmerkit
paikoilleen = O T Kampuran päässä, ja nokka-akselin juuressa olevassa
prikassa oleva lovi ( tällöin 1-pytyn nokat osoittaa ylöspäin ).
* löysätään ketjun kiristin ( iso mutteri termarikopan alla ), Avataan varovasti,
ettei helyt karkaa...
* avataan nokkaketjun lukko ( pitäisi olla kohdalla kun ajoitusmerkit on
paikoilllaan).
* sidotaan ketjun päät, jotenkin niin ettei hulahda alakertaan..

* kannenpultit auki HUOM avataan vaiheittain päinvastaisessa järjestyksessä, kuin on kiristys. Lisäksi HUOM etupäässä kantta on muistaakseni 3 kpl
pientä kuusiokolo ruuvia, jotka pitää avata ennenkuin kantta aletaan nostaa
irti.

Työvaiheiden aikana ollaan sitten tarkkana, ettei ajoitusmerkit siirry.

PS: kasausvinkit kai pohditaan sitten myöhemmin ?
Miksikö muuten sitä pataa nostelette ?

That's the way it goes ... - sano engelsmanni
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Moro ja kiitos -- taas.

Pata nostettiin, kun kiinnostaapi tietää mitä lähes 10 v yhtäjaksoinen seisonta on koneelle tehnyt. Eli katsotaan "mitä se on syönyt". Joka tapauksessa myllyyn pitää vaihtaa mm. venttiilinohjurin kumit, ja katsellaan saman tien muutenkin. Sinälläänhän noin 300 tkm ajettu kone ei ole varmaan mitenkään loppu.

Mikä tärkeämpää, konehuoneen mahd hiekkapuhallus + maalaus on huomattavasti mukavampaa suorittaa, kun tilasta on ensin nostettu romut pois alta. Eikä tuollaisessa 60-luvun autossa sitä tavaraa nyt konetilassa kuitenkaan juuri ole, vaikka aikakauteen nähden paljon.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Onhan se hieno moottori katsella :wink:

Männänrenkaita joutuu ehkä vähän herkistelemään.
Kannattaa myös tarkastella keinuvipujen kuntoa, ja niiden ventt. säätö tappien
liikkumista, niin sitten saa säädöt onnistumaan ja käynnin surraamaan
niinkuin pitää ( kuin meidän kissa ).

Niissä ventt.säätö tapeissahan on se juttu, että jos liikkuvat liian herkästi, niin eivät pysy säädöissään.
Ja jos ovat liian tiukat, niin ei sekään hommaa helpota (kun kone on paikoillaan).

Noilla kilometreillä ei pitäisi olla paljon laitettavaa. Kannattaa harkita lähteekö
koneistamaan esim. laakereita. Usein menee vaan kiillottamalla.

Näissä muuten koneistamot mielellään höyläävät kannesta lastun, mutta
yleensä turhaan. Tällä moottorilla ei ole taipumusta väännellä kantta.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Juuh, ei tuossa koneessa pitäisi olla muuten juuri sanomista. Venttiilinvarsien kumien kuntohan on se, missä ensin on huomautettavaa useinkin. Toisaalta koneessa nousee öljynpaine jo käynnistyssahauksen aikana, joten ei se toivottoman väljä voi noin yleisesti ottaenkaan olla.

Tuleepahan edes putsattua sekä ulkoa että sisältä kunnolla, kun se nyt on lattialla auton vieressä. Onkohan noiden öljykanavien ym. puhdistamiseen jotain patenttikikkoja? Ajattelin vaan, että jos koneessa on seissyt sama öljy muutamia vuosia, niin ehkä siitä on jäänyt jotain "kikkareita" jonnekin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Öljykanavien puhdistuksessa ainakin yksi huomionarvoinen on tämä :

Öljyputki joka hoitaa nokka-akselin voitelua. Tämä putki on halkaisijaltaan
suht' ohut, ja saattaa tukkeutua. Vastaavien remonttien yhteydessä, kun niitä on rassattu, on sisältä tullut marmelaadia muistuttavaa mustaa hilloa...

Ilmiö on johtunut epäilemattä ylisuurista öljynvaihtoväleistä, mutta voisi
tukkeutua ehkä seisokissakin ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Juuri tätä tarkoitin. Onko tarkoitukseen olemassa jotain kemikaalia, vai pannaanko öljyputket suosiolla pesukoneeseen, kun emännän silmä välttää... :twisted:

Se em. velimies oli irrottanut eilen kannen, ja katsastanut myllyä noin muuten. Ykköspytty olisi ehkä hoonattavassa kunnossa ja jostain on tullut kolmospyttyyn kuulemma aika pahat naarmut. Itse en konetta ole vielä ehtinyt käydä vilkaisemassa, mutta tässäpä taas väliaikatieto.
Kai joku koneistamo noista jollain selviää. Pelottaa vaan ajatella, että emme kai me starttauksinemme pyttyjä naarmutelleet...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Pesuunhan on tarjolla monenlaisiakin aineita, juuri moottoripesuaine
nimikkeellä ( esim. Covar/ Esso, ym. ). Lisäksi voi käyttää vaikkapa pesu-petroolia, joka on halvempaa, jos enemmänkin liotellaan.

Arvelen, että tuo naarmu olisi kuitenkin tullut jo aikaisemmin....
Ehkäpä ilmanputsarin läpi on pääsyt pala suomalaista graniittia hiekanjyvän muodossa ? Oliko sinulla tässä öljykylpy ilma suodatin, kuten yleensä ?
Nämä saattoivat jäädä usein "kuivaksi", jolloin suodatustehot kärsivät.
Pohjallahan on öjytila ja sen taso on merkittu suodattimen kylkeen,
ja edelleen kannessa on huolto-ohjeet....
Suodatin osahan pitäisi huljutella juuri petrooliämpärissä säännöllisesti,
mutta tämä jäi aikoinaan kyllä monelta tekemättä - siinähän kädet mustuu :wink:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Vastaa Viestiin