W210 290tdt moniurahihnan iskarin vaihto, Apuva!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mizemaze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Ke 19.10.2005 15:43
Paikkakunta: Jyväskylä

W210 290tdt moniurahihnan iskarin vaihto, Apuva!

Viesti Kirjoittaja mizemaze »

Niin eli otsikon mukaista osaa koitin vaihtaa mutta se alapään pultti ei pääse tulemaan pois...

Forumilla on keskusteltu aiheesta mutta 290td vinkkejä en löytänyt.

Eli mitä kannattaa / pitää purkaa että homma onnistuisi?

Koitin vääntää sitä kiristysjousen ylämutteriä mutta siinä en onnistunut kun tuntuu että se pyörii koko kierretanko kannessa. Ajattelin siis purkaa Jousen pois että keinuvipu nousisi ylemmäksi. Se ei taida kyllä päästä nousemaan kun näyttäisi ottavan lohkon ulokkeeseen kiinni, kun nousee tarpeeksi ylös. Remmiä koitin nostaa ja painaa että keinuvipu tulisi tarpeeksi ylös, ei auttanut.

Puranko siis siivet ja vesipumpun hihnapyörän vai miten?
Jos siivet pitää irroittaa niin onko ne muulla kuin 6-kulma pultilla kiinni päästä?


Kiitos avusta!
Avatar
turpomersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: To 08.06.2006 11:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja turpomersu »

Samoissa puuhissa. Auto 290 TD. Lähti moniurahihna päältä, syytä en tiedä.
Samalla jousi irtosi ja hävisi mutta löytyi sitten alhaalta mottorin suojalevyn päältä. Ehdin jo veholta ostamaan uuden (34€). Syyksi epäilin iskarin kuluneisuutta tai löysyyttä. Hommasin Motonetistä uuden iskarin ja moniurahihnan vaihtaakseni vanhat uusiin. Törmäsin iskarin irroituksessa
samaan ongelmaan; alapään pultti ei mahdu tulemaan ulos riittävästi.
Selailin mersufoorumia ja löysin ohjeen, jossa neuvotaan irroittamaan koko
iskarin ja jousen asetelman runko. Venäläiseltä varaosasivulta (http://www.detali.ru) näkeekin että keinuvivun runko on kiinni muoivipeitelevyn alla olevalla isolla kuusiokoloruuvilla (17 mm). Yritin avata ko kuusiokoloruuvia, mutta se on niin tiukassa että siellä ei mahdu vääntämään kuusiokoloavaimella riittävän suurella voimalla ja sopivaa jatkovartta en siihen
keksinyt. Iskarin olisin vaihtanut myös siksi että se tuntui olevan väljä yläpään kiinnityspulttiinsa, sillä se piti selvästi kuluvaa ylimääräistä nakutusta. Sain äänen pois laittamalla pultin kannan ja iskarin väliin yhden ylimääräsen aluslevyn, jolloin se puristaa isakrin kiinni tiukasti ja väljyys poistuu.
Kiristysjousen ylämutteriin pääsee käsiksi sieltä moottrin kannen muovisuojuksen alta vaikkapa varren päässä olevalla holkilla tai käsin, jolloin mutterin saa auki. Seuraavaksi ajattelin kysyä Veholta hinnan mitä veloittavat jousen ja moniurahihanan vaihdosta.
savatdee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: To 28.07.2005 10:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja savatdee »

Löysää hieman syylärin edessä olevan "ropellin" siipiä, niin mahtuu ulos. Käsi mahtuu juuri väliin ja muistaakseni 8 mm:n avaimella pääsee löysäämään ropellin siipiä.
Avatar
turpomersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: To 08.06.2006 11:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja turpomersu »

Muistaakseni iskarin alapään pultti tulee kohti siivapyörää eikä propellin siipiä. Pitäisi hellitää koko hihnapyörä ja eikös siellä ole viskokytkintä sun muuta. Menee hieman vaikeaksi. Kun saisi auki sen 17 mm kuusiokoloruuvin, niin ei tarvisisi koskea siivapyörän kiinnityksiin. Ties mitä säätöjä menee *ituralleen ja sen jälkeen ollaan kotikonstein pulassa.
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1750
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

290 td olen kaks kertaa vaihtanut moniurahihnan ja kaikki rullat toinen oli sprintteri ja toinen väykky molemmissa homma menee samoin paitsi väykyssä on vielä yksi rulla enempi. en muista tästä istumalta heti kaikkia temppuja mut kannattaa ottaa ja vaihtaa kokonaan myös se koko keinu hommeli jossa on juosen alapää ja iskari kiinni usein se onkin jo hiukan vinossa noissa. ajan kanssa se nimittäin kuluu kun on holkitettu jollakin muovilla,siihen kannattaa ottaa uusi pultti myös se toimii samalla siellä kuin laakerin sisä kooli.ei siinä pitäis olla mitään ihmeellistä kun siitä jousen mutterin avaa ja työntää sit sen pultin sisään sit ottaa iskarin irti.siitähän tulee jo paljon peli varaa.väykyssä otin tuulettajan ropellin kokonaan pois se oli muutamalla pultilla kiinni.sai mukavasti tilaa,sprintterissä sitä ei tarvinnu poistaa.kysykää jos jotakin jäi vaivaan tää surkea selitys ja missä vaiheessa ootte niin käyn kurkkaan omasta lisää ja yritän neuvoa.
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Itselläni meni se iskari kolme kuukautta sitten. Käyntiäänet olivat aika karmeat.
Yritettiin iskaria irti mutta eihän se alapään mutteri sieltä ulos sopinut. Vähän jo melkein väkiselläkin väännettiin, muttei onneksi kunnolla. Ei se sieltä sovi. Sitten apua kysymään huoltoliikkeestä. Liikkeessäkin olivat yhden korvakon katkaisseet kun olivat pulttia väkisin yrittäneet pois vääntää.

Tuuletin ja ruuvin edessä oleva hihnapyörä on irrotettava ennen kuin pultin saa irti. Osat lähtivät irti helposti, Ensin tuulettimen ympärillä oleva muovinen suojus irti, sitten irroitetaan tuuletinpropeli ja lopuksi hihnapyörä. Ainut ongelma tulee vastaan tuletinta irroittaessa, koska rupeli on muistaakseni kiinni torks-ruuvilla. Siis jos avainta ei ole. Muuten purkaminen on kymmenen minuutin homma, samoin kasaaminen.

Itse meinasin purkaa tuulettimen pois ensikerralla myös hihnaa vaihtaessa, on nimittäin näin erittäin helppo homma.
Ilman purkamista hihnan pujottelu vaatiin pienet kädet ja sorminäppäryyttä.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
pekalahd
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: To 18.11.2004 21:34

Viesti Kirjoittaja pekalahd »

Juupa juu, sama homma tossa kolme satasessa ''paskassa''.
Sahasin pultin poikki sen jälken ku olin sitä hiukan avannut.
Siiten laitoin tilalle vähän lyhemmän. Nyt on vaihto helpompaa tulevaisuudessa mahdolliselle seuraavalle omistajalle tai sitten itelle jos ei riitä rahat enää koskaan vaihtaa uudempaan.
Tähti edessä rauhoittaa mieltä

W124 300D Turbo Ex
S210 300TDT Ex
S204 220cdi
W211 220cdi
Jani M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Ma 02.08.2004 22:56
Paikkakunta: Kärkölä

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Tuota mietin itsekin kun sen pultin kanssa aluksi tappelin, että miksei voi olla valmiina pari milliä lyhempi pultti. Olisi iskarin vaihto viiden minuutin homma. Mutta eihän tuo nytkään mikään ihme homma ole, mutta varttitunti siinä menee pidempään.
W213 220d -17 AMG
Ex:
W212 350cdi -12 AMG
W204 220cdi -08
W211 400cdi -04 AMG
W210 290td -96 DEMEC
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1750
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

mitäs mulla tais sit olla lyhennetty jo tota pulttia kun se tosiaan on 5 min homma vaihtaa toi iskari.
Avatar
mizemaze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Ke 19.10.2005 15:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mizemaze »

No tulipahan vaihdettua tuo iskari vihdoin!

Oli helppo homma kuten yllä neuvoissa kerrotaan.

Siivet irti kuuskulmapultilla, sitten vain löysäsin vesipumpun siivapyörää sen verran että se iskarin alapään pultti pääsi tulemaan pois.

Hihna pysyi paikallaan ja hommaan meni aikaa noin 15min.


Oli aika viimeinen hetki vaihtaa kun 5min tyhjäkäynnin jälkeen iskari oli "tulikuuma"! Öljyt oli tullu siitä pihalle ja rauta hinkkasi rautaa vasten sen sisällä...
Mesisti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ma 27.06.2016 16:48

Re: W210 290tdt moniurahihnan iskarin vaihto, Apuva!

Viesti Kirjoittaja Mesisti »

Tuli vaihdettua kyseiseen autoon uusi ja hieman lyhyempi hihna kun vanha vinkui koko ajan niin julmetusti.
Nyt uusi hihna vinkuu joskus käynnistyksen jälkeen hetken, ja silloinkin vain hiljaa. Pääsisikö tuosta vaivasta eroon pelkästään jousen vaihdolla, vai mahtaako joutua vaihtamaan myös iskarin ja koko kiristimen rungon tai rullan? Löysyykö noissa nuo jouset kuinka äkkiä?
Vastaa Viestiin