R170 SLK - Automaatin vaihdekeppiräminän korjaaminen

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

R170 SLK - Automaatin vaihdekeppiräminän korjaaminen

Viesti Kirjoittaja eerola »

Tapauksen taustat:

Automaattivaihteiston keppi liikkui erittäin tarkasti ja loksahteli vaihteiston eri asentoihin tukevasti. Yhtäkkiä siihen ilmestyi pieni epämääräisyys.

Mikään ei ollut selkeästi rikki, koska kaikki toiminnot toimivat edelleen. P ja D asennoissa keppi istui tanakasti. Mutta erityisesti N-asentoon ilmestyi "löysää". Ja siirrettäessä N:ltä R:lle ja takaisin keppi ei enää liikkunut yhtä tunnokkaasti kuin aikaisemmin. Lisäksi vaihteiston kulississa tuntui selkeä resonanssi 2000-3000 rpm välillä. Ja tästä seurasi myös selkeästi kuuluva räminä. Ikäänkuin jossain vaihdevalitsimen sisällä olisi kolikoita irrallaan.


Vian etsiskelyä:

Räjäytyskuvan mukaan vaihdekeppi kulkee schaltboxiksi tai floor shift mechanismiksi kutsutun laatikon läpi ja yhdistyy auton alla vaihdevivustoon: Click. Laatikon takareunassa on luukku, jonka kautta pääsee periaatteessa kurkistamaan laatikon sisään avaamatta sitä. Valitettavasti R170-korin SLK:ssa purkki on asennettu siten, että luukkuun ei näe, ellei moduuli ole irti.

Internetiä selaitluani löysin amerikkalaisia kommentteja , että "AT Shift linkage bushing" olisi Mersun automaattivaihteistoissa kulutustavaraa. Tämä tiviste sijaitsee vaihdekepin alapäässä pehmustaen ja tiivistäen vaihdevivuston liityntäkohdan vaihdekeppiin.

Marssin Vehoon ja pyysin tuollaista tiivistettä. Heidän viestinsä oli sama kuin edelle linkittämäni kuvankin: 5-vaihteisessa touch shift-automaattivaihteistossa ei ole AT Shift linkage bushingia kepin alapäässä. Jästipää kun olen, sanoin haluavani tuollaisen tiivisteen oli miten oli. Hintaa kuminkappaleella oli 1,40EUR.

Samalla vierailulla Vehossa käpälöitsin tuliterää keppimekanismia. Se oli mielesätni irrallaan yhtä napakka ja täsmällisesti loksahteleva kuin rämisevä yksilönikin oli ennen kuin sivuäänet alkoivat. Tästä vedin johtopäätöksen, että vika ei ole tiivisteessä, vaan keppilaatikon sisältä on tosiaankin jokin mennyt huonosti.

Schaltboxin sisällä on sellainen muovikehä, josta eri vaihdekepin asennot löytyvät. Epäilin että siinä on joku hammas mennyt huonoksi. Keppi kyllä keskitti, joten siksi otaksuin palautusjousien olevan kunnossa.

DNA:n mainosta lainaten: "Ihanan kallista..." Keppiklöntti Vehossa 500EUR.


Remontti alkaa:

Suomen Mersu-yhteisön rohkaisemana käärin hihani ja aloin irroittaa schaltboxia. Tavoitteeni oli ottaa moduuli irti ja yrittää löytää jostain vastaava alle 500EUR. Käytettyjen ja hyväkuntoisien hinnat näyttivät olevan n. 300EUR. Se on kuitenkin sen verran paljon rahaa sekin, että ei sitä huvikseen viitsi maksaa. Haaveilin myös, että irroitetun moduulin sisältä paljastuisi jokin simppeli vika, jonka ehkä voisi korjata itsekin ja näin välttyä kokonaan schaltbox-ostoksille menemiseltä.

Onneksi SLK:n keskikonsolin avaamisen perusteet olivat minulla hallussa. Olipa kerrankin itsellekin iloa, kun olin asian taannoin dokumentoinut: Click.

Kun olin avannut keskikonsolin huomasin, että Mersun suunnittelija oli päättänyt kiusata minua oikein urakalla. Schaltboxi on kiinni auton pohjassa kolmella 5 mm kuusiokolopultilla. Kaksi näistä on keskikonsolin sisällä. Tiedossa oli "hauskaa" ajanvietettä, kun pääsee purkamaan autoa oikein toden teolla.

SLK:n keskikonsoli koostuu kahdesta osasta. Toinen tulee yhtenäisenä koko matkan kojelaudan yläosasta vaihdekepin takapuolelle. Toinen jatkaa siitä matkustamon perään. Nuo piilossa olleet mutterit ovat tuon taemman sisällä.

Sain takimmaisen konsolin osan pois. Melkoinen tekniikkalaji - taas kerran:

-Vaihdekepin kehys irti.
-Vaihdekepin ympärillä olevat paneelit irti.
-Alta paljastuvat kaksi ruuvia auki.
-Käsinojakotelon pohjaverhoilun alta löytyvät kaksi mutteria auki.
-Käsijarrukahva yläasentoon.
-Käsijarrukahvan tuppi vetämällä pois.
-Konsolielementti matkustamon takaseinää vasten olevasta reunasta nostamalla ja eteenpäin työntämällä liikkeelle.
-Konsolielementin etureunassa olevat hakaset pois koloistaan ylöspäin nostamalla.
-Konsoli eteenpäin työntäen pois käsijarrun ympäriltä.

Mutta kun konsoli oli auki, sepä paljastikin noiden kuusiopulttien lisäksi, että vaihdekeppiboksi ei ole vieläkään pois nostettavissa. Etummainen konsolielementti ympäröi sen takaakin ja laatikko itseasiassa istuu etummaisen konsolin reunuksen alla. Eli pulttien avaaminen ei nähtävästi yksin riitä. Lisäksi pitäisi irroittaa keskikonsolin etuosakin.

Niin, ja sanomattakin lienee selvää, että keppiboksin "kurkistusluukun" edessä on jotain muovia. Eli luukkuun ei vieläkään näe ellei laatikko ole irti.

Tällä kohtaa ymmärsin, että R170 ilmeisesti suunniteltu siten, että se on ollut helppo rakentaa tehtaalla, kun ensin on laitettu keppi ja sitten sisusta. Mutta samalla ei olla ajateltu lainkaan sitä henkilöä, joka on pähkäilemässä pakettia käänteisessä järjestyksessä.

Seuraavaksi ajattelin, että jospa schaltboxin saisi liikkumaan sen verran eteenpäin, että sen saisi pujotetuksi ulos purkamatta enempää. Mittailtuani ja tarkasteltuani konstruktiota totesin tämän olevan hieno idea, mutta ei mahdollinen. Schaltbox ei kerta kaikkiaan mahdu tulemaan ulos ellei ellei tuhkakuppia ja sen vieressä oleva säilytyslokeroa poista. Ja myös tämä on R170 SLK:ssa tehty todella asentajaepäystävälliseksi.

Ensin piti irroittaa radio. Mieleeni tuli monta rumaa ajatusta uusien Mersujen radion irroitustyökaluista. Eihän vanhoilla jiiveeseen koukuilla tehnyt mitään. Piti tehdä omat plagioiden Internetistä löytyviä kuvia.

Koska radio ei vielä työkaluillakaan tahtonut tulla ulos, purin hanttarin jalkatilaa sen verran, että pääsi auttamaan kädellä takaa. Nyt radio tuli ulos. Töpselit irti luottaen siihen, että radion koodit löytyvät vielä jostain.

Seuraavaksi radion asennuspaikasta löytyvät kaksi pientä ristipääruuvia auki. Nyt lämmönsäätimien ympärillä oleva paneeli raottuu hiukan alaerunastaan.

(Tällä kohtaa tuskailin tuntitolkulla, että missäköhän vielä olisi pari ruuvia, jotka pitävät paneelin yläreunaa kiinni. Purin autoa ihan riittävästi niitä etsiessäni, kunnes huomasin että...) keikuttelemalla paneelia se luiskahtaa aurinkolasikotelocupholderielementin alta nätisti pois. Paneelin yläreunassa on vain pari epämersumaisen lapsellista muovikoukkua, joiden toivotaan pitävän paneeli paikallaan.

Sitten radion alla olevien nappuloiden takaa paljastuneet kaksi pientä ristipääruuvia auki. (Toinen niistä kannattaa ehdottomasti pudottaa jonnekin johtoviidakon joukkoon, jonka jälkeen aikaa palaakin rattoisasti sitä etsiskeltäessä.) Nyt tuhkakuppi-säilytyslokeroelementti on irti ja sen saa ujutetuksi ulos.

Nyt tilaa schaltboxin tuomiselle ulos etukautta on riittävästi. Laatikon etuosassa johtonippu ja sen viereen tulevan vaijerin valkoinen ruuvi/ holkki irti. Holkki aukeaa painamalla sisäänpäin, painamalla sen sivulla olevasta lipareesta ja kääntämällä 90 astetta. Tämän jälkeen vaijerin voi vetää ulos.

Nostin schaltboxia ylöspäin. Vaihdevivuston sokka näkyi vaihdekepin alapäässä, mutta se oli "niin lähellä mutta niin kaukana". Taas alkoi tulla rumia ajatuksia keskikonsolin designista. Jos konsolia saisi puretuksi vielä vähän enemmän pois, niin sokkaan ylettäisi paremmin. Nyt siihen yltäminen oli käytännössä mahdotonta. Tai vaikka sokan saisi irti, niin se putoaisi takuuvarmasti auton alle. Samoin kuin vaihdevivustokin.

Niinpä menin auton alle ja avasin kepin vaihdevivustoon yhdistävän sokan.


Ratkaisu ja korjaus:

Silmilleni putosi revennyt tiivisteenpuolikas.

Kuten tarinan alussa totesin, pyysin Vehossa kepin alapäähän tulevaa tiivistettä. Runkonumeroa vasten he sanoivat, että autossani ei sellaista ole. Onneksi kuitenkin sanoin jästipäänä, että oli miten oli, ostan sellaisen.

Näinpä minulla oli tiiviste valmiina pakissani. Kömmin auton alta hakemaan uuden kuminkappaleen, lämmitin sen notkeaksi ja laitoin paikoilleen. Asentaminen oli helppoa, koska auto oli palasina ja sain asentaa tiivisteen mukavasti auton penkillä istuskellen. Vivusto kiinni vaihdekeppiin, sokka takaisin paikalleen klips, ja vaihdevivustosta tuli täysin välyksetön.

Pohdin että näinköhän kävi, että vaikka olin kaikin puolin varma, että schaltbox on kaiken syypää, mokoma kumitiiviste korjaakin koko homman.

Pulttasin hiellä ja tuskalla esiin kaivamani keppimoduulin takaisin kiinni runkoon ja pöräytin koeajolle: Ei pienintäkään räminää, keppi loksahtelei pehmoisen jämäkästi joka asentoon, ja R- ja N-asentojen sivusuuntainen epämääräisyyskin katosi sen siliän tien.

Alle 2EUR maksava osa olisi korjannut homman 5 minuutissa, jos valtuutettu huolto ei olisi niin kivenkovaan vannonut että tiivistettä ei SLK:ssani ole. Vaan eipä heitä väitteestä syyttää voi, sillä ei aitä edelle linkittämässäni kuvatuksessakaan näy. Mutta siellä se vain oli - joskohta revenneenä.

Tarinan opetus: Jos tuollaisen laatikon keppi rämisee, tarkista ensin tiiviste. Keppimoduuli ja vivusto lienevät samat ainakin väyrysessä, 202:ssa, 208:ssa ja 170:ssä.

Tuon "bushingin" osanumero on A 202 992 00 1.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Samaa vikaa rahikaisella. Luulin vasemmalle kaartaessa ja kovalla sateella kuuluvan pärinän / räminän johtuvan loppuunajetusta kardaanin kumikiekosta mutta eipä sillä ollut mitään vaikutusta asiaan. Kiekkoa vaihtaessa huomasin että vivustosta puuttuu kyseinen pusla ja asiahan oli sillä sitten jotakuinkin selvä. Inflaatio on selvästi iskenyt; samainen osa (tuotenumero 18-2600) Motonetissä 1,50€, KL:stä olis tosin saanu 1,25€:lla. :evil:

Kuminivel oli kyllä ihan lopussa, mutta välykset siirtyi vaihdon myötä toiseen paikkaan. Nyt kolina tuntuisi kuuluvan keskilaakerin / ristinivelen tienoilta, perässäkin on ihan inasen välystä. Eli seuraavaksi keskilaakerin vaihtoon, samallapa saa sitten vaihdettua pakoputken lämmöstä sulaneen :shock: seisontajarrun vaijerinkin.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Lienee tyyppivika; heti kun farmarin sain korjattua, niin sama "vika" ilmeni ~100th ajetusta SLK:stakin. Tosin ainoa vika, joka on löytynyt viikon ajoilla. Ja nyt se mokkula kustantaa Motonetissä jo 1,90€. :x
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
joopi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ma 28.04.2008 12:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja joopi »

Olen 99% varma että minun 170ni on tiivisteen tuoma vika. Räminä vaihdekepissä joka kuuluu 2-3tkierroksessa.

Olen nyt lukenut Eerolan tekstin pari kertaa läpi ja mulle on vähän epäselvää mistä tuon tiivisteen pääsee vaihtamaan ja kuinka helposti? (saattaa olla että syynä on eilisillan aiheuttama hauras mielentila :oops: :wink: )
Niinpä menin auton alle ja avasin kepin vaihdevivustoon yhdistävän sokan.
Silmilleni putosi revennyt tiivisteenpuolikas.
Asentaminen oli helppoa, koska auto oli palasina ja sain asentaa tiivisteen mukavasti auton penkillä istuskellen
Alle 2EUR maksava osa olisi korjannut homman 5 minuutissa.
Eli räminä korjaantuu tiivisteenvaihdolla mutta onko se 5 min homma vai tarvitseeko koko konsoli purkaa? Entä vaihdetaanko tiiviste auton päältä vai alta?

Kiitos ja anteeksi.

- Joopi
M-B SLK 230K facelift -00
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Seuraavalla kerralla vaihdan sen alhaaltakäsin. Sen saa ihan hyvin auton alta vaihdetuksi. Vähän epäergonomista, mutta onnistuu 10 minuutissa. 5 min voi olla vähän optimistinen tavoite. Älä tee niinkuin minä, ja pura kaikkea päältä - se on hölmöläisen hommaa :)
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
joopi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ma 28.04.2008 12:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja joopi »

Kiitti. Juuri tätä vastausta toivoinkin. Sisustan purkaminen ei ole sitä ihan lempi ajanvietettä. :wink:
M-B SLK 230K facelift -00
Avatar
joopi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ma 28.04.2008 12:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja joopi »

Eipä ollut vika tuossa tiivisteessä.

Tiiviste on nyt vaihdettu mutta resonanssi jatkuu 2000-2500 kierroksen kohdilla.

Räminä kuuluu vain jos vaihde on silmässä, eli ei sillon kun vapaalla nostaa kierroksia.

Räminä myös lakkaa kun tarraa kiinni keppiin. Olisikohan joku löysä mutteri tms. kyseessä? En tiedä.
M-B SLK 230K facelift -00
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

joopi kirjoitti:...Räminä myös lakkaa kun tarraa kiinni keppiin. Olisikohan joku löysä mutteri tms. kyseessä? En tiedä.
Aika vahvasti näyttäisi siis että räminä-äänen lähde on vaihdekepin vivustossa ja se alkaa väristä sopivasti ainoastaan veto päällä.

Keppi itse menee vain sellaisen laatikon läpi, joten en usko että räminä siitä lähtee. Katselitko auton alla olevaa vivustoa muilta kohdin? Onhan siellä pari muutakin niveltä kuin tuo edellä mainittu yhdyspiste. Kaipa ne muutkin voisivat pärinää aiheuttaa.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
joopi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ma 28.04.2008 12:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja joopi »

Itse en auton alle katsonut vaan annoin tuon tiivisteen KL-autolle vaihdettavaksi kun auto oli pajalla muiden asioiden tiimoilta. Mulla ei ole fasiliteetteja kömpiä auton alle niin että siellä pystyisi operoimaan.

Vehon räjäytyskuvan perusteella siellä ei muutakuin tuo yksi tiiviste ollut.

Nyt tulee sitten sarjassamme tyhmiä kysymyksiä:

Miten automaatin vaihdekepin pään saa irti? Se kyllä pyörii paikallaan, mutta ei kuitenkaan irtoa. Pitääkö pää purkaa jotenkin jotta sen saa irti?
M-B SLK 230K facelift -00
Avatar
joopi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Ma 28.04.2008 12:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja joopi »

Vielä noista tiivisteistä. Missä muissa kohdissa on tiivisteitä kuin tuo osa nro 90 Eerolan liittämässä räjäytyskuvassa?

Kuva

Vehon varaosakaverikaan ei osannut sanoa että siellä muita olisi.
M-B SLK 230K facelift -00
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

joopi kirjoitti:...Vehon varaosakaverikaan ei osannut sanoa että siellä muita olisi.
Juu, nuo räjäytyskuvat tuosta kohteesta ovat valitettavasti hieman leväperäisesti tehtyjä. Muistaakseni siellä laatikon päässä on vastaava tiiviste kuin tuossa kepin tangon alapäässä. Mene auton alle pötköllesi, niin ne kyllä näkyvät.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
Gekko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 15.09.2012 09:16

Re: R170 SLK - Automaatin vaihdekeppiräminän korjaaminen

Viesti Kirjoittaja Gekko »

Vanha ketju mutta jatkanpa...Minulla rämisi keppi myöskin R170 mallin SLK:ssa...Nyt se pahuksen "vaihdekeppi" irtosi kokonaan alapäästään!
Saako tuota koteloa aukaistua siitä ylhäältä niin että kepin sais aseteltua paikoilleen?
Ja mitä tuossa yleensä on sattunut? minkälainen kiinnitys siinä alapäässä on?
Onkohan tässä nyt mitään muuta vaihtoehtoa kun sen koko vaihteensiirrinvivun vaihto?
Kertokaa viisaammat! Harmittaa kun auto on täysin käyttökelvottomassa kunnossa!
Vastaa Viestiin