W123 tyhjäkäynnin säätövaijeri (200 D)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Peter A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: To 04.09.2003 12:11
Paikkakunta: Helsinki

W123 tyhjäkäynnin säätövaijeri (200 D)

Viesti Kirjoittaja Peter A »

Tervehdys Mersuforumilaisille!

Meidän farkkumesestä katkesi ensimmäisten kovien yöpakkasten jälkeen tuo vaijeri jolla tyhjäkäyntiä säädellään. Ikävä ominaisuus kun yrittää kylmällä koneella ajella kaupunkiajoa, kierrokset on aikasta alhaalla ja pitää jatkuvasti kaasutella.

Tilasin sitten uuden vaijerin ja valittavana oli kaksi eri pituutta, toinen oli 1000 mm ja toinen 1065 mm. Lyhyempää löytyi päivän varoitusajalla varastosta joten tilasin semmoisen. Kysymys kuuluukin (ettei tarvisi turhaan tuolla Siperian ilmastossa konepellin alla kykkiä) mistä tietää kumpaa pituutta sen vaijerin täytyy olla? Kaverin mukaan (on japsivaraosaliikkeessä töissä) tieto löytyy ainoastaan valmistenumerosta, mutta eipä auta meikäläisen tapauksessa kun kone on vaihdettu jälkeenpäin.. :x

Eli Mersumiehet, apuja kaivataan jälleen kerran.

Ja muut W123 200D:n omistajat, millaisissa pakkasissa teidän motit on lähteneet käyntiin ilman esilämmitystä? Tolppapaikat kun on taloyhtiössä aika kortilla (yhteensä 2 kpl) ja kadunvarsiparkissa pitää säilyttää autoa..

Ja vielä; miten kauan hehkutus teillä kestää? Mulla talvella pahimmassa tapauksessa jopa n. 40-50 sekuntia. Aina on kyllä lähtenyt käyntiin noin sekunnissa, pakkasta on pahimmillaan ollut tosin vasta n. -17c. Hehkut on edellisen omistajan toimesta vaihdettu vuosi sitten.

Ja vielä; polttoaineen loppumisen varoitusvalo on pimeänä, voisiko johtua siitä että mittariston vasemman puolen taustavalotkaan eivät toimi? Onko tuo varoitusvalo samassa sulakkeessa tai jotain? Eikös ne sulakkeet löydy sieltä mittaritaulun takaa? Vai onko koko mittaritaulun valaistus samassa sulakkeessa?

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
ikiliikkuja on keksitty jo kauan sitten - MB diesel
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Re: W123 tyhjäkäynnin säätövaijeri (200 D)

Viesti Kirjoittaja jarski »

Peter kirjoitti:Tervehdys Mersuforumilaisille!

Meidän farkkumesestä katkesi ensimmäisten kovien yöpakkasten jälkeen tuo vaijeri jolla tyhjäkäyntiä säädellään. Ikävä ominaisuus kun yrittää kylmällä koneella ajella kaupunkiajoa, kierrokset on aikasta alhaalla ja pitää jatkuvasti kaasutella.

Tilasin sitten uuden vaijerin ja valittavana oli kaksi eri pituutta, toinen oli 1000 mm ja toinen 1065 mm. Lyhyempää löytyi päivän varoitusajalla varastosta joten tilasin semmoisen. Kysymys kuuluukin (ettei tarvisi turhaan tuolla Siperian ilmastossa konepellin alla kykkiä) mistä tietää kumpaa pituutta sen vaijerin täytyy olla? Kaverin mukaan (on japsivaraosaliikkeessä töissä) tieto löytyy ainoastaan valmistenumerosta, mutta eipä auta meikäläisen tapauksessa kun kone on vaihdettu jälkeenpäin.. :x

Eli Mersumiehet, apuja kaivataan jälleen kerran.

Ja muut W123 200D:n omistajat, millaisissa pakkasissa teidän motit on lähteneet käyntiin ilman esilämmitystä? Tolppapaikat kun on taloyhtiössä aika kortilla (yhteensä 2 kpl) ja kadunvarsiparkissa pitää säilyttää autoa..

Ja vielä; miten kauan hehkutus teillä kestää? Mulla talvella pahimmassa tapauksessa jopa n. 40-50 sekuntia. Aina on kyllä lähtenyt käyntiin noin sekunnissa, pakkasta on pahimmillaan ollut tosin vasta n. -17c. Hehkut on edellisen omistajan toimesta vaihdettu vuosi sitten.

Ja vielä; polttoaineen loppumisen varoitusvalo on pimeänä, voisiko johtua siitä että mittariston vasemman puolen taustavalotkaan eivät toimi? Onko tuo varoitusvalo samassa sulakkeessa tai jotain? Eikös ne sulakkeet löydy sieltä mittaritaulun takaa? Vai onko koko mittaritaulun valaistus samassa sulakkeessa?

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
ikiliikkuja on keksitty jo kauan sitten - MB diesel
Terse! Ota se vanha vaijeri pois sieltä ja mittaa kuinka pitkä se on, lyöt kaksi kärpästä yhdellä iskulla; saat pituuden selville ja vaijeri on jo valmiiksi pois sieltä, kun uusi on hommattu. Mutta minä en kyllä ymmärrä miksi vaijereita on eri pituisia :?: Vaihdoin w123:een 200D koneen tilalle 300D:n ja sama vaijeri kävi ongelmitta..

300D on lähtenyt ongelmitta vähän yli 20:n pakkasesta, hehkutukseen on kulunut max.10-15s.

Mittaristossa on kaksi polttimoa, toinen valaisee oikean ja toinen vasemman puoliskon, olisiko polttimo vain palanut?

Polttoaineen merkkivalo ei toiminut omassakaan w123:ssa, syynä oli parin sentin töhnä kerros anturin pohjalla, ei päässyt koho laskeutumaan pohjaan asti ja kytkemään virtaa varoitusvalolle. En tiedä sitten minkälainen anturi on farmarin tankissa...
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

se farkun anturi on samanlainen ku sedanissakin mutta lyhyempi.. syynä valon toimimattomuuteen voi hyvnkin olla se töhnä kerros pohjalla... en kyllä ole ikinä kuullut että se valo olisi palanut..
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Re: W123 tyhjäkäynnin säätövaijeri (200 D)

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Peter kirjoitti: Ja vielä; miten kauan hehkutus teillä kestää? Mulla talvella pahimmassa tapauksessa jopa n. 40-50 sekuntia. Aina on kyllä lähtenyt käyntiin noin sekunnissa, pakkasta on pahimmillaan ollut tosin vasta n. -17c. Hehkut on edellisen omistajan toimesta vaihdettu vuosi sitten.

Ja vielä; polttoaineen loppumisen varoitusvalo on pimeänä, voisiko johtua siitä että mittariston vasemman puolen taustavalotkaan eivät toimi? Onko tuo varoitusvalo samassa sulakkeessa tai jotain? Eikös ne sulakkeet löydy sieltä mittaritaulun takaa? Vai onko koko mittaritaulun valaistus samassa sulakkeessa?
Minulla auttoi tuohon varoitusvalon toimintaan anturin puhdistus ja katkenneen langan tinaus. Hyvin toimii vieläkin ja muistuttaa, että pitää käydä tankkaamassa. Voihan sen varoitusvalon polttimonkin vaihtaa. Samalla voi tietysti uusia kaikki mittariston polttimot.

Hehkutus kestää 7s pikahehkuilla ja pakkasella laitan lämmitykseen.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Itselläkin varmaan on tuo vaijeri poikki tai jotain, koska tyhjäkäynninsäätövipu ei reagoi mitenkään.

N. 7 asteen pakkasesta juuri ja juuri jaksoi lähteä ilman lämmitystä, mutta ei paljon varmaan enempää kestä, mutta eipä se juuri seiso ilman lämmitystä missään pitkiä aikoja.

Missä kohtaa mittarin viisari muuten on, että valon kuuluisi syttyä, mulla oli mittari aivan pohjassa ja ajoin vielä 70km, eikä valo vain syty, mutta kyllä se kuulemma on toiminut ja hehkuttaessakin kun ne varoitusvalot kuuluvat syttyä niin syttyy tuo kolmiokin..

Minkäsvuotinen farmari on ja onko siisti, ainakin avatarissa näyttää komealta, itsellekkin alkoi tekemään farmaria mieli ku kuulin, että taas saa rekisteröidä pakuiksi ja saa olla pehmustetut penkit, eikä tarvita korotuksia. :shock: Asiasta olen vain kuullut, eli onko sitten huhua, tiedä häntä..???
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Peter A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: To 04.09.2003 12:11
Paikkakunta: Helsinki

W123 TD talvikäynnistys ja tyhjäkäynti ja kuvatus

Viesti Kirjoittaja Peter A »

Jussi L. kirjoitti: Minkäsvuotinen farmari on ja onko siisti, ainakin avatarissa näyttää komealta, itsellekkin alkoi tekemään farmaria mieli ku kuulin, että taas saa rekisteröidä pakuiksi ja saa olla pehmustetut penkit, eikä tarvita korotuksia. :shock: Asiasta olen vain kuullut, eli onko sitten huhua, tiedä häntä..???
http://honkahessu.tripod.com/

Tuon kun kliksautat auki niin tulee hieno kuva, otettu alkusyksystä.
Ainahan Mersun omistajan pitää vähän omaansa kehua, ei ole ollut mitään valittamista (tekniikalla on ajettu nyt vähän vajaa 540tkm) :)

.. ja ainakin tuohon meidän Mersun koneeseen tuo tuhatmillinen vaijeri oli juuri sopivan mittainen. Mikäs on helpoin tapa löytää se anturi ja puhdistaa se? Auttakaa ummikkoa.. :shock:

Edit: Jotain häikkää tuossa linkissä vielä... Pitää klikata sitä Mersu-tekstiä että pääsee katsomaan kuvaa. Koittakaa kestää :)
Avatar
penax
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Su 06.07.2003 21:10
Paikkakunta: Kyrönmaa

Viesti Kirjoittaja penax »

miksu.80 kirjoitti:se farkun anturi on samanlainen ku sedanissakin mutta lyhyempi.. syynä valon toimimattomuuteen voi hyvnkin olla se töhnä kerros pohjalla... en kyllä ole ikinä kuullut että se valo olisi palanut..
Mikäs sitten neuvoksi kun mulla palaa polttoaineen loppumisen merkkivalo koko ajan?
penax

Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71

Tilanne päivitetty 12/2021
Vastaa Viestiin