Outoa raksutusta C220D...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
SD
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 02.11.2006 09:06
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Outoa raksutusta C220D...

Viesti Kirjoittaja SD »

Auto -94 C220 D

Kierrosalueella 1500-3000 kuuluu outoa raksutusta (kuulostaa niinkuin tulisi mittariston takaa). Raksutus seuraa koneen kierroksia ja kun menee kierrokset yli 3000 niin ääni loppuu tai katoaa muuhun meteliin. Pelti ylhäällä ääntä hankala paikallistaa/kuulla, mutta sisälle kuuluu selvästi niinkuin jokin vetäisi viimeisiään. Vasta kun auton on ajanut täysin lämpimäksi ääni vaimenee jonkin verran, muttei lakkaa kokonaan. (ääni juuri niinkuin vanhan volkkarin nopeusmittarin raksutus kylmänä). Tyhjäkäyntiä auto käy nätisti.

Moniurahihnan iskari oli aavistuksen kulunut ==> vaihdoin ja ei vaikutusta.
Hihnan kiristäjän rullan vaihdoin ==ei vaikutusta

Eli olisiko kellään vinkkiä mistä alkaisi vikaa hakemaan seuraavaksi?
Avatar
Dieselpower
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 463
Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
Paikkakunta: Kivialho City

Viesti Kirjoittaja Dieselpower »

Moottorinkumityynyt vaihtoon. :wink:
RED POWER IHC DT-358
Toispuoli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Su 11.12.2005 16:53

Viesti Kirjoittaja Toispuoli »

Moottorin kumityynyt? En väitä vastaan, mutta miten ne saavat tai aiheuttavat kuvatun raksutuksen?
SD
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 02.11.2006 09:06
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja SD »

Tarkistin moottorin kumityynyt ja kuskin puolelta tuntuu olevan aika "kaput". Tuntuu vaan aika ihmeelliseltä jos tuossa vika on, mutta pitää alkaa vaihtamaan nuo kumit kuitenkin.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Rattiakselin läpivientikumi voi olla myös rikki. Moottorin äänet kuuluu silloin hyttiin selvemmin.
SD
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 02.11.2006 09:06
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja SD »

Hieman tuli taas kopeloitua ja tuossa ohjaustehostimen hihnapyörässä oli sellainen pieni klappi. Saakohan siinä olla vaan pitääkö se olla ihan jeti? Ilman hihnaa kun sitä pyörittelee niin ääntä siitä ei lähde, sellainen pieni välys vaan on. Moottorin käydessä hihna näyttäis ainakin kulkevan aika suoraan. Vaan onhan se hyvä, että hieman raksuttelee. Jos olis hiljaista niin sais pelätä, että mikä seuraavaksi hajoaa....
SD
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 02.11.2006 09:06
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja SD »

Ääni alkaa paikantumaan jakoketjuun. Ihme, ettei äännä tyhjäkäynnillä vaan isommilla kierroksilla. Mutta sitten kysymys: Voiko ketjunkiristäjän vaihtaa, että ottaa vanhan pois ja uuden tilalle vai pitääkö siinä laittaa kone ns. yläkuolokohtaan tai tehdä muuta kommervenkkejä? Auto c220D -94.
Avatar
pelamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ti 17.08.2004 11:22
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja pelamo »

Moniurahihnan iskari oli aavistuksen kulunut ==> vaihdoin ja ei vaikutusta.

Lähtikö alapäästä helpolla irti, mahtuiko kädet sinne pultille/mutterille hyvin.
Pitäs omasta kans vaihtaa ja jos ei tarpeeksi helppoa ulkona tehdä (kelien puolesta)niin asentaja kaveri saa sen halvalla vaihtaa hallissa.
__________________
W202 C180 vm95 aut Bensa
SD
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 02.11.2006 09:06
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja SD »

Ei aivan helpolla lähtenyt ELI iskarin yläpäänpultti irti, sitten keinun jousi yläpäästä irti. Sitten katkaisin rautasahalla alapään pultin, vaihdoin iskarin ja laitoin uuden pultin (7mm) n. 30 mm pitkän tilalle. Hommana helppo, mutta en ymmärrä miksi alkuperäinen pultti pitää olla niin pitkä, että jos ehjänä haluaa säilyttää niin pitää purkaa flekti edestä pois tai löysätä keinu kokonaa irti. Lyhyempi pultti kuitenkin sinne riittää ja tulevaisuudessa helppo ja nopea vaihtaa tuo iskari.
Avatar
pelamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ti 17.08.2004 11:22
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja pelamo »

Eli minkä kokoinen on toi pultti, hommaan uuden samankokoisen mutta sitten lyhyemmän valmiiksi tilalle niin ei sitte ainakaan tyssää siihen ettei löydy oikeankokoista pulttia.
__________________
W202 C180 vm95 aut Bensa
SD
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 02.11.2006 09:06
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja SD »

En tiedä onko bensa ja diesel samanlaisia, mutta minulla se alapään pultti oli 7 mm paksu ja sinne saa menemään n. 30 mm pitkänä sen pultin. Alkuperäinen on varmaan lähelle 40 mm. Ja jos haluaa oikein tarkkana olla niin alkuperäinen oli kovuudeltaan 10.9, mutta itsellä taisi mennä normaali 8.8 tilalle. Niin ja siinä on ihan normaali mm kierre. Tuota 7 mm pulttia ei vaan joka "maitokaupasta" saa eli pulttiliikkeestä kannattaa hakea.
humina
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: Ke 08.03.2006 07:23
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja humina »

Itsellä pitää kanssa silloin tällöin aika raakaa raksutusta kylmänä. Koneen lämmetessä raksutus vaimenee ja lopulta häviää kokonaan.

Viaksi on selvinnyt moniurahihnan kiristimen iskarin yläpää, joka resonoi ja täristää moottoria vasten, eli koitappa SD laittaa talttapäämeisseli iskarin kiinnityslenkin ja moottorin väliin ja vähän kammeta.
toyota

exät:
C 220T CDI Avantgarde -01
C 250 TDT Elegance -97
250 TD -92
190 E -92
SD
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 02.11.2006 09:06
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja SD »

Äänen aiheuttajaa ei löydy....

Käytin hihnan pois ja ääni pysyi. Oikeastaan mikään "ääni" ei vaimentunut eli voisi olettaa että apulaitteet ja kiristyssysteemi on kunnossa. Tuo hyrräävä ääni kuuluu mittariston kohdalta takaa, mutta kuitenkin syvemmältä. Mittarihan on digitaalinen eli siellä ei pitäisi olla mitään vaijerihärpäkkeitä? Ääni kyllä muistuttaa sellaista. Kun ilmat lämpenee eli mennään reilusti plussalle ääni oikeastaan häviää kokonaan ja sitä kovemmin kuuluu mitä kovempi pakkanen. -10 asteen pakkasella tuntuu että auto käy kuin vanha transitti, mutta se kuulostaa siltä vain sisälle. Konepellin kun aukaiseen niin kone käy nätisti.

Kepin kanssa kuunneltu kone läpi ja ei sieltä mitään ihmeellistä löydy. Naftapumppu pitää jonkinlaista meteliä, mutta niin se taitaa ollakin.

Lämmityslaitteen moottori se ei ole.

Ääni ei muutu myöskään miksikään pitääkö kytkintä pohjassa vai ei.

Tyhjäkäynnillä ei mitään ääniä, vai kun kierroksia yli 1500. Kuuluu auton olessa paikallaan ja ajaessa.

Ääni seuraa kierroksia, eikä mielestäni ole mikään resonanssi ääni. Pakosarjan ja varsinaisen putken liitos oli kyllä löysähkö, mutta ääni säilyi.

Onko vaihdelaatikossa/kytkimessä jotain mikä voisi äänen aiheuttaa? Vaikka tuntuu auton sisällä, että ääni kaikkein kovin ratin korkeudella ja lattia tasossa vähemmän. Äänethän saattaa kyllä kulkea miten sattuu...

Tulispa kesä ja lämpimät ilmat...
Vastaa Viestiin