Miten tuo mersun syötön säätö oikein toimii, tai pitäisi toimia?
Minusta kun tuntuu, että keskipakosäätö ei oikein ole ajan tasalla. Kiihdytettäessä 1000 rpm:stä alkaen tuntuu kulussa ikään kuin portaita. Kierrosten kasvaessa huomaa lisäksi muutamassa eri kohdassa pöllähdys mustaa putkesta. (ei ole karstainen!) Liekö keskipakosäädön jousissa sanomista?
Tämä siis kun tallaa pedaalin lattiaan pieniltä kierroksilta. Tuntuu että polkimen asento ei vaikuta pienillä kierroksilla juuri mitään.
Tuleekohan esim. Mynädieselin käsittelyssä tällaiseen oireeseen, tai ominaisuuteen, apua?
Pumpun säädöstä edelleen...
Pumpun säädöstä edelleen...
penax
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
Kyllä pumpun säädöllä saa ihmeitä aikaan, varsinkin kun tekemässä on ammattilainen ja kunnon välineet käytössä.
Hyvä esimerkki on yhden puolitutun 300 TD Turbo 4 matic, joka ilmastointi päällä ei jaksanut oikein edes kiihtyä, Mynä-dieselin käsittelyn jälkeen kulkua oli todella reippaasti eikä ilmastointia edes huomannut.
Ja vapariinkin saa hönkää todella hyvin, varsinkin kun penkissä säädettäessä saa seokset koko kierroslukualueella kohdalleen.
Hyvä esimerkki on yhden puolitutun 300 TD Turbo 4 matic, joka ilmastointi päällä ei jaksanut oikein edes kiihtyä, Mynä-dieselin käsittelyn jälkeen kulkua oli todella reippaasti eikä ilmastointia edes huomannut.
Ja vapariinkin saa hönkää todella hyvin, varsinkin kun penkissä säädettäessä saa seokset koko kierroslukualueella kohdalleen.
Juuri tätä tarkoitin, että saisi puhtia alakierroksille. Kyllä vitosdieseli räyhää ihan riittävästi kunhan varvikellon neulan pitää yli 4000 rpm:n.
Itse asiassa jo 3000 rpm riittää. Vedin kesällä isoa telivaunua ja yllätyin positiivisesti kun yhdistelmä jopa kiihtyi lievään ylämäkeen.
Kun sitten tutkailin asiaa niin totesin, että nelosvaihteella 85-90 kmh osui juuri parhaimman vääntömomentin kierroksille eli n. 2800 rpm.
Edit
Onko joku käyttänyt mersuaan PP-dieselillä? Jossakin täällä päin, muistaakseni Kälviällä vaiko Kannuksessa?
Itse asiassa jo 3000 rpm riittää. Vedin kesällä isoa telivaunua ja yllätyin positiivisesti kun yhdistelmä jopa kiihtyi lievään ylämäkeen.
Kun sitten tutkailin asiaa niin totesin, että nelosvaihteella 85-90 kmh osui juuri parhaimman vääntömomentin kierroksille eli n. 2800 rpm.
Edit
Onko joku käyttänyt mersuaan PP-dieselillä? Jossakin täällä päin, muistaakseni Kälviällä vaiko Kannuksessa?
penax
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71
Tilanne päivitetty 12/2021
No ei tuo viitonen mikään hirveä raketti ole töytäilemään, löylyä sais olla reilusti lisää että jotain oikeastikkin tapahtuis...Jännä kone tosiaan kun varvikellossa pitää lukemat välillä 3500-4600rpm silloin tuntuu jotain edes tapahtuvan... Mutta ei kehtaa ruuvata enää tuota omaa vaparia, mutkarauta pakarissa väärässä merkkissä tosin alkanu kiehtomaan liikaa, ja nää mersun diisselit unohtunut tyystin



MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.