Pumpun säädöstä edelleen...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
penax
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Su 06.07.2003 21:10
Paikkakunta: Kyrönmaa

Pumpun säädöstä edelleen...

Viesti Kirjoittaja penax »

Miten tuo mersun syötön säätö oikein toimii, tai pitäisi toimia?

Minusta kun tuntuu, että keskipakosäätö ei oikein ole ajan tasalla. Kiihdytettäessä 1000 rpm:stä alkaen tuntuu kulussa ikään kuin portaita. Kierrosten kasvaessa huomaa lisäksi muutamassa eri kohdassa pöllähdys mustaa putkesta. (ei ole karstainen!) Liekö keskipakosäädön jousissa sanomista?

Tämä siis kun tallaa pedaalin lattiaan pieniltä kierroksilta. Tuntuu että polkimen asento ei vaikuta pienillä kierroksilla juuri mitään.

Tuleekohan esim. Mynädieselin käsittelyssä tällaiseen oireeseen, tai ominaisuuteen, apua?
penax

Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71

Tilanne päivitetty 12/2021
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Samat oireet, tuntuu olevan ominaista joillekkin näille 2,5 litran viitos-diiseleille...Ei ole jaksanut vaivautua kun 4 sylinteriä ja 2 litraa vielä toimii kiihdytyksessä, kai se viideskin sitten joskus...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kyllä pumpun säädöllä saa ihmeitä aikaan, varsinkin kun tekemässä on ammattilainen ja kunnon välineet käytössä.

Hyvä esimerkki on yhden puolitutun 300 TD Turbo 4 matic, joka ilmastointi päällä ei jaksanut oikein edes kiihtyä, Mynä-dieselin käsittelyn jälkeen kulkua oli todella reippaasti eikä ilmastointia edes huomannut.

Ja vapariinkin saa hönkää todella hyvin, varsinkin kun penkissä säädettäessä saa seokset koko kierroslukualueella kohdalleen.
Avatar
penax
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Su 06.07.2003 21:10
Paikkakunta: Kyrönmaa

Viesti Kirjoittaja penax »

Juuri tätä tarkoitin, että saisi puhtia alakierroksille. Kyllä vitosdieseli räyhää ihan riittävästi kunhan varvikellon neulan pitää yli 4000 rpm:n.

Itse asiassa jo 3000 rpm riittää. Vedin kesällä isoa telivaunua ja yllätyin positiivisesti kun yhdistelmä jopa kiihtyi lievään ylämäkeen.
Kun sitten tutkailin asiaa niin totesin, että nelosvaihteella 85-90 kmh osui juuri parhaimman vääntömomentin kierroksille eli n. 2800 rpm.

Edit

Onko joku käyttänyt mersuaan PP-dieselillä? Jossakin täällä päin, muistaakseni Kälviällä vaiko Kannuksessa?
penax

Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71

Tilanne päivitetty 12/2021
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

No ei tuo viitonen mikään hirveä raketti ole töytäilemään, löylyä sais olla reilusti lisää että jotain oikeastikkin tapahtuis...Jännä kone tosiaan kun varvikellossa pitää lukemat välillä 3500-4600rpm silloin tuntuu jotain edes tapahtuvan... Mutta ei kehtaa ruuvata enää tuota omaa vaparia, mutkarauta pakarissa väärässä merkkissä tosin alkanu kiehtomaan liikaa, ja nää mersun diisselit unohtunut tyystin :oops: :shock:
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Vastaa Viestiin