Moniventtiiliset 300 D:t ja sähköohjatut laatikot?
Moniventtiiliset 300 D:t ja sähköohjatut laatikot?
Saksan maalta hommataan lähiaikoina yksi 300 D lisää sukuun.
Pari tietoa pitäisi saada ennen alkaa laiva-aikoja buukkaamaan.
Eli turbohan siinä tulee olemaan, eikös 124 koriset 300 turbodieselit ole 12 venttiilisiä?
Turbottomissa moniventtiiliset tulivat 6/93?
Ja mitenkäs ne lootat. Joku kertoili, että 124:ään on laitettu sähköohjattuja automaattilaatikoita. Jos on, niin milloinkas niitä alkoi ilmestymään?
Vanhan kunnon automaattilaatikon tavallisesti kulahtavien osien vaihto on nimittäin 500 eur ja sähköohjatun alkaen 2000 eur.
Eli auton täytyy olla perinteistä tekniikkaa, 12 venttiiliä ja sähköhärvelit poissa laatikosta. Ei sillä ettei ne uudet hyviä olisi, mutta kuitenkin.
Pari tietoa pitäisi saada ennen alkaa laiva-aikoja buukkaamaan.
Eli turbohan siinä tulee olemaan, eikös 124 koriset 300 turbodieselit ole 12 venttiilisiä?
Turbottomissa moniventtiiliset tulivat 6/93?
Ja mitenkäs ne lootat. Joku kertoili, että 124:ään on laitettu sähköohjattuja automaattilaatikoita. Jos on, niin milloinkas niitä alkoi ilmestymään?
Vanhan kunnon automaattilaatikon tavallisesti kulahtavien osien vaihto on nimittäin 500 eur ja sähköohjatun alkaen 2000 eur.
Eli auton täytyy olla perinteistä tekniikkaa, 12 venttiiliä ja sähköhärvelit poissa laatikosta. Ei sillä ettei ne uudet hyviä olisi, mutta kuitenkin.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
Eipä ollut W124:sessa elektronista laatikkoa.
Turbot kaikki olivat kaksiventtiilitekniikalla, 124-koriset siis, vapareihin moniventtiilit tulivat 7/93.
Turbo on mielestäni jonkinlainen riskiostos, saksasta on tosi vaikeaa löytää oikeasti hyvää, ja ne ovat sitten kalliita ne hyvät. Kalliita vikoja ei välttämättä huomaa heti, vaan ekan puolen vuoden ja 20 tkm:n aikana. Osissa on sitten ihan selvää turbolisää, joissain osissa tosi paljon.
Neliventtiilikoneita löytyy ehkä vähän helpommin, ja ovat vähemmän herkkiä kansivioille, niissä on vissiin kannessa väähdytyskanava pitkittäin. Muutenkin neliventtiiliset ovat sitä samaa kestävää perustekniikkaa, kuin kaksiventtiilisetkin. Ja käynti on tosi tasaista ja nättiä.
Turbot kaikki olivat kaksiventtiilitekniikalla, 124-koriset siis, vapareihin moniventtiilit tulivat 7/93.
Turbo on mielestäni jonkinlainen riskiostos, saksasta on tosi vaikeaa löytää oikeasti hyvää, ja ne ovat sitten kalliita ne hyvät. Kalliita vikoja ei välttämättä huomaa heti, vaan ekan puolen vuoden ja 20 tkm:n aikana. Osissa on sitten ihan selvää turbolisää, joissain osissa tosi paljon.
Neliventtiilikoneita löytyy ehkä vähän helpommin, ja ovat vähemmän herkkiä kansivioille, niissä on vissiin kannessa väähdytyskanava pitkittäin. Muutenkin neliventtiiliset ovat sitä samaa kestävää perustekniikkaa, kuin kaksiventtiilisetkin. Ja käynti on tosi tasaista ja nättiä.
automaatti
Mulla oli joskus vm 91 omega missä oli "tietokoneen" ohjaama loota. MItään vikaa ei laatikossa koskaan ollut, ainoastaan talvella heijausliikkeellä sen sai häiriötilaan (monet laatikot saa noin kuulemma rikki!) . Onhan Autoissa ollut elektroninen polttoaineen suihkutuskin vuosikymmeniä, 300D:ssä taitaa olla mm. tyhjäkäynnin säärö elektroninen (ainakin ilmastoiduissa malleissa). Käyttökokemuksia ei mulla ole noista uudemmista automaateista joten niiden kestosta vrt. perinteiset alipaineella ohjatut lootat en voi sanoa mitään ..
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Re: automaatti
Minulla on tuttu, jolla oli Opel sähkölootalla ja se ooppeli on muuten myyty. Laatikko oli hyvä kun toimi, mutta kun vikaa ilmeni niin alkoi lompakko lepattamaan.......mutta se siitä.juha kirjoitti:Mulla oli joskus vm 91 omega missä oli "tietokoneen" ohjaama loota. MItään vikaa ei laatikossa koskaan ollut, ainoastaan talvella heijausliikkeellä sen sai häiriötilaan (monet laatikot saa noin kuulemma rikki!) . Onhan Autoissa ollut elektroninen polttoaineen suihkutuskin vuosikymmeniä, 300D:ssä taitaa olla mm. tyhjäkäynnin säärö elektroninen (ainakin ilmastoiduissa malleissa). Käyttökokemuksia ei mulla ole noista uudemmista automaateista joten niiden kestosta vrt. perinteiset alipaineella ohjatut lootat en voi sanoa mitään ..
Onko siis niin että pelkoni niitä moniventtilisiä kohtaan on turha? Eli pysyvät koossa kuten oikeatkin koneet?
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
itse olen ajanut huhtikuusta -03 melkeen 30tkm monivenalla (mittarissa on nyt 238tkm). todellisista kilometreista ei mitään tietoa mutta hyvin on pelannut, öljyä ei häviä ja kulutus on vähintäänkin kohtuullinen.
moottorin luonne on vähän kaksijakoinen. vetää sitkeästi alhaalta eikä jurista yhtään (toisin kuin 12v) mutta varsinainen vääntö(voima) tulee vasta 2500 jlkn. kulku paranee mitä enemmän on kierroksia koneessa eli kiertää halukkaasti yli 5000. ajossa on kuin bensakone. itse kaipaisin enemmän tehoa (vääntöä) alueelle 1500-2500.
täytynee viedä pumppu keväällä laitettavaksi..
koneessa on ilmeisesti vahvempi alakerta ja jakopää kuin 12V, näin ainakin on joskus tällä foorumilla ihmiset kertoneet.
kulutusosien suhteen ei ole ongelmia, niitä löytyy hyvin myös tarvikkeena mutta todennäköisesti korjausosat ovat hintavia ja vähän vaikeammin saa tarvikeosia (kts esim motonet).
arjalaiset arvostavat nämä monivenamoottorit (koskee myös bensakoneita) melkoisen korkealle.
aika moni "eimersuharrastaja" ei tunnista näitä 605 ja 606 koneita laisinkaan ja aika moni luulee autoa turboksi koska on nuo kidukset oik. etulokasuojassa. kerran tuli yhdellä huoltoasemalla oikein kunnon kinaa kun ns mersumies rupesi väittämänään ettei muissa kuin turboissa ole näitä kiduksia...

moottorin luonne on vähän kaksijakoinen. vetää sitkeästi alhaalta eikä jurista yhtään (toisin kuin 12v) mutta varsinainen vääntö(voima) tulee vasta 2500 jlkn. kulku paranee mitä enemmän on kierroksia koneessa eli kiertää halukkaasti yli 5000. ajossa on kuin bensakone. itse kaipaisin enemmän tehoa (vääntöä) alueelle 1500-2500.
täytynee viedä pumppu keväällä laitettavaksi..

koneessa on ilmeisesti vahvempi alakerta ja jakopää kuin 12V, näin ainakin on joskus tällä foorumilla ihmiset kertoneet.
kulutusosien suhteen ei ole ongelmia, niitä löytyy hyvin myös tarvikkeena mutta todennäköisesti korjausosat ovat hintavia ja vähän vaikeammin saa tarvikeosia (kts esim motonet).
arjalaiset arvostavat nämä monivenamoottorit (koskee myös bensakoneita) melkoisen korkealle.
aika moni "eimersuharrastaja" ei tunnista näitä 605 ja 606 koneita laisinkaan ja aika moni luulee autoa turboksi koska on nuo kidukset oik. etulokasuojassa. kerran tuli yhdellä huoltoasemalla oikein kunnon kinaa kun ns mersumies rupesi väittämänään ettei muissa kuin turboissa ole näitä kiduksia...

ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Alkaa kuulostaa siltä, että täytyy tsekkailla myös niitä moniventtiilisiä.
Varsinkin tuo kommentti tasaisesta käynnistä. 12-venttiilinenkin käy melkoisen mukavasti kun paikat on kunnossa ja jos se siitä vielä tasoittuu niin sitähän on jo ilo kuunnella...
Varsinkin tuo kommentti tasaisesta käynnistä. 12-venttiilinenkin käy melkoisen mukavasti kun paikat on kunnossa ja jos se siitä vielä tasoittuu niin sitähän on jo ilo kuunnella...
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
Joo, kyllä neliventtiilikoneissakin on kidukset.
Kaverille tuotiin E 250 TD neliventtiilinen siis, käy tosi nätisti vaikka on viitonen. Aika pirteäkin on, automaatinkin kanssa, ja tosiaan kaksijakoinen kone. Numeroiden mukaan paras vääntö on alueella 2000 - 4600 r/min (300:sella 2200-4600) joten aika laakea on alue, lisäksi kierroksilla kone on pirteä, tosiaan kuten bensavehjekin.
Tuo kaksipuolikas 113 hv:llään ja 173 Nm:llään on ihan kelpo peli, tässä kaverin yksilössä on vielä kovasti varaa kun laittaa pumpun kunnon iskuun, kansi hengittää sen verran hyvin että tehoja saa aika kivasti lisää kun säädättää syötön kohdalleen.
Kaverille tuotiin E 250 TD neliventtiilinen siis, käy tosi nätisti vaikka on viitonen. Aika pirteäkin on, automaatinkin kanssa, ja tosiaan kaksijakoinen kone. Numeroiden mukaan paras vääntö on alueella 2000 - 4600 r/min (300:sella 2200-4600) joten aika laakea on alue, lisäksi kierroksilla kone on pirteä, tosiaan kuten bensavehjekin.
Tuo kaksipuolikas 113 hv:llään ja 173 Nm:llään on ihan kelpo peli, tässä kaverin yksilössä on vielä kovasti varaa kun laittaa pumpun kunnon iskuun, kansi hengittää sen verran hyvin että tehoja saa aika kivasti lisää kun säädättää syötön kohdalleen.
näiden 4-venamoottoreiden huono tunnettavuus johtunee siitä ettei niitä taidettu Suomessa uutena juuri myydä..oli meinaan pikkasen hinnakkaita pelejä ja Suomessa(kin) lama päällä.
kidukset tosiaan on, uskokaa nyt vaan hyvällä
yksi asia mikä ihmetyttää tässä mallissa, on ilmansuodattimen surkean pieni koko!
tosin kiduksien kautta ilmaa tulee "ramairina" mutta kuitenkin. aion kokeilla kulkua ilman putsaria ja jos selvästi paranee niin sitten alkaa ilmeisesti K&N katalogin selaaminen. varsinkin jos ja kun pumppu lähtee ruuvattavaksi
kidukset tosiaan on, uskokaa nyt vaan hyvällä

yksi asia mikä ihmetyttää tässä mallissa, on ilmansuodattimen surkean pieni koko!
tosin kiduksien kautta ilmaa tulee "ramairina" mutta kuitenkin. aion kokeilla kulkua ilman putsaria ja jos selvästi paranee niin sitten alkaa ilmeisesti K&N katalogin selaaminen. varsinkin jos ja kun pumppu lähtee ruuvattavaksi

ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!