w115 käyntiongelma
w115 käyntiongelma
Eli ongelma on sellanen, että w115:n bensakone käy epätasaisesti. Kun on seisonut suht pitkään, niin ensin sitä on vaikea saada käyntiin ja lisäksi se meinaa sammahdella, ellei pidä jalkaa kaasulla, kunnes lämpötila on noussut väh. yli 40C:n
Kun autolla yrittää kiihdyttää nopeasti, ei moottori aina tunnu saavan kunnolla bensaa. Sytytystulppia on jo kokeiltu, ja kaikki ainakin toimivat. Seuraavaksi pitäis saada polttoainejärjestelmä puhdistettua ja suodatin vaihdettua. Missähän tuo suodatin sijaitsee kyseisessä mallissa, entä voikohan tuossa autossa käyttää mitään polttoaineen sekaan lisättäviä puhdistuslitkuja? Missähän muualla saattaisi olla vikaa?
Kun autolla yrittää kiihdyttää nopeasti, ei moottori aina tunnu saavan kunnolla bensaa. Sytytystulppia on jo kokeiltu, ja kaikki ainakin toimivat. Seuraavaksi pitäis saada polttoainejärjestelmä puhdistettua ja suodatin vaihdettua. Missähän tuo suodatin sijaitsee kyseisessä mallissa, entä voikohan tuossa autossa käyttää mitään polttoaineen sekaan lisättäviä puhdistuslitkuja? Missähän muualla saattaisi olla vikaa?
Mahtaako autossasi olla Strömber CD175 kaasutin? Siinä ei ole ollenkaan kiihdytyspumppua, vaan kiihdytys hoidetaan ilmaluistilla. Luistin oikea toiminta vaatii luistin iskunvaimentimeen öljyä. Tehdas neuvoo käyttämään ATF:ää.
Öljy lisätään "hatun" päällä olevan muovisen ruuvin peittämään iskunvaimentimeen. Muoviruuvissa on iskunvaimentimen mäntä.
siis: Muoviruuvi auki ja pois mäntineen. Öljyä tilalle n. 15 mm. kannen pinnan alalpuolelle ja rojut takaisin. Eikun kokeilemaan.
kaasutin voi olla tuon näköinen (huono kuva, keltainen kaasuttimen hattu pilkistää):
tai myös tämmöinen
tai tommoinen:
Öljy lisätään "hatun" päällä olevan muovisen ruuvin peittämään iskunvaimentimeen. Muoviruuvissa on iskunvaimentimen mäntä.
siis: Muoviruuvi auki ja pois mäntineen. Öljyä tilalle n. 15 mm. kannen pinnan alalpuolelle ja rojut takaisin. Eikun kokeilemaan.
kaasutin voi olla tuon näköinen (huono kuva, keltainen kaasuttimen hattu pilkistää):
tai myös tämmöinen
tai tommoinen:
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Heh, En oo nyt ihan varma, mutta saattaisi siinä ollakin sellanen. Siinä kaasuttimen päällä oli jonkinlainen keltainen korkki, jonka tarkoitusta kaverin kanssa ihmeteltiin. Ruuvattiin se auki. Noh, ei siitä paljoa viisastuttu, mutta siinä saattoi tosin lukea Strömberg. Tarkistan asian huomenna. Se pötikkä tosiaan muistuttaa vähän tuota ylempää kuvaa.
Jos kaasuttimessa tosiaan oli keltainen korkki, se on Strömberg. Keltainen korkki pois. Korkin mukana tulee ulos myös iskunvaimentimen messinkinen mäntä. Sitten vain ATF:ää paljastuneeseen reikään. Ja mäntä korkkeineen takaisin.
Lisäksi Strömberg on "kylmänherkkä", joten se vaatii aina jäänestoa alle +5 C:n tankkiin.
Kuvassa öljytila punaisella ja lilalla värillä kaasuttimen keskellä. Kuva on Ruotsalisen Misabin sivuilta. Strömbergiä käytettiin Volvoissa ja Saabeissa vuosikausia.
Lisäksi Strömberg on "kylmänherkkä", joten se vaatii aina jäänestoa alle +5 C:n tankkiin.
Kuvassa öljytila punaisella ja lilalla värillä kaasuttimen keskellä. Kuva on Ruotsalisen Misabin sivuilta. Strömbergiä käytettiin Volvoissa ja Saabeissa vuosikausia.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
ei tarvii huolia vanhasta, siellä on kaikenkaikkiaan niin vähän, ja toimintana on vain iskunvaimennus. Sitten kun purat koko kaasuttimen putsaa sitten vanhat pois. Mutta mikäli haluat ottaa vanhat pois, esim injektioruiskuula ne saa imaistua, tai sitten nukkaamattomalla rätillä vaimentajan reiästä kuivaillen, niinkuin topsyllä putsais korvat.
Varmaankin riittävä määre tässävaiheessa ATF:stä = punaista. Sis aivan sama kunhan siellä on öljyä. Britit käyttävät moottoriöljyä. Roverille pitää olla ehdottomasti SAE 30:stä... Asiahan on tärkeä siinävaihessa kun hifistellään, mutta nyt varmaankin tärkeimpänä asiana on suhtkoht hyvä toiminta.
Öljyn SAE-luku, siis viskositeetti vaikuttaa kiihdytysrikastuksen kestoon. -> sakeampi öljy pitempi rikastus, koska kuristinmäntä nousee hitaammin ylös. Lisäksi tulee tietysti nämä kylmäkäyntiominaisuudet. SAE 30 on melko jäykkää kylmänä -> Kylmällä ilmalla ja viimassa rikastus on kovempi.
Varmaankin riittävä määre tässävaiheessa ATF:stä = punaista. Sis aivan sama kunhan siellä on öljyä. Britit käyttävät moottoriöljyä. Roverille pitää olla ehdottomasti SAE 30:stä... Asiahan on tärkeä siinävaihessa kun hifistellään, mutta nyt varmaankin tärkeimpänä asiana on suhtkoht hyvä toiminta.
Öljyn SAE-luku, siis viskositeetti vaikuttaa kiihdytysrikastuksen kestoon. -> sakeampi öljy pitempi rikastus, koska kuristinmäntä nousee hitaammin ylös. Lisäksi tulee tietysti nämä kylmäkäyntiominaisuudet. SAE 30 on melko jäykkää kylmänä -> Kylmällä ilmalla ja viimassa rikastus on kovempi.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Ok, laitoin nyt ATF:ää sinne sisään ja koeajon perusteella toimii jo paljon paremmin. Mut olis tietty kiva puhdistaa se polttoainejärjestelmä, kun noin vanhassa autossa voi kuitenkin olla jotain yllätyksiä siellä. Mut kannattaako niissä sit lopunperin käyttää mitään puhdistusaineita. Ettei vaan sit moottori jotenkin muuten mee sököksi
Jossain vaiheessa käytän kyllä ton jossain korjaamolla tarkastuttamassa ja säädättämässä virrankatkojan kärjet.
Jossain vaiheessa käytän kyllä ton jossain korjaamolla tarkastuttamassa ja säädättämässä virrankatkojan kärjet.
Helpoin tapa varmistaa öljyn määrä on oikeastaan se, kun käyttää iskunvaimentajan pois tulisi öljyn pinnan olla hiukan tuon edellisen kuvan punaisen putken alapinnan tason alapuolella.
Lisäksi öljyn riittävyyden huomaa, kun työntää männän takaisin koloonsa. Öljyn tulisi alkaa vastustaa liikettä viimeisen parin sentin matkalla, ennen kuin kierteet alkavat.
Lisäksi öljyn riittävyyden huomaa, kun työntää männän takaisin koloonsa. Öljyn tulisi alkaa vastustaa liikettä viimeisen parin sentin matkalla, ennen kuin kierteet alkavat.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
CD 175
W210 230E -96 autom.Eleg.
Pajero -92 autom. "rönttäauto "
Zetor 3511 Diesel -68, liukuovikoppi
=======================================
EX :W124E300D -93 autom.
W124 230E -89 man.5-v.
Pajero -92 autom. "rönttäauto "
Zetor 3511 Diesel -68, liukuovikoppi
=======================================
EX :W124E300D -93 autom.
W124 230E -89 man.5-v.
Re: CD 175
Hmm, siis toimiiko toi esim. sulla itselläsi? Mulla nimittäin herjaa, että mb.braingears.com ei löytynyt. Läysin tuon linkin täältä jo ainakin viikko sitten, mutta se ei ole toiminut ollenkaan.
Re: CD 175
Jep, ollut jo jonkin aikaa toimimatta. Harmi..-Jarkki- kirjoitti:Hmm, siis toimiiko toi esim. sulla itselläsi? Mulla nimittäin herjaa, että mb.braingears.com ei löytynyt. Läysin tuon linkin täältä jo ainakin viikko sitten, mutta se ei ole toiminut ollenkaan.
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
no ...eipäs toimikaan enää , tosi harmi
mulla olis joitakin tulosteita ko. sivuilta
voin laittaa kopiot joulupostiin , jos ilmoittelet
osoitteesi tavan osoitteesi tai s-postiin
...vaikka yv:llä
W210 230E -96 autom.Eleg.
Pajero -92 autom. "rönttäauto "
Zetor 3511 Diesel -68, liukuovikoppi
=======================================
EX :W124E300D -93 autom.
W124 230E -89 man.5-v.
Pajero -92 autom. "rönttäauto "
Zetor 3511 Diesel -68, liukuovikoppi
=======================================
EX :W124E300D -93 autom.
W124 230E -89 man.5-v.
Muutes, eikös tossa autossa muuten ole jonkinlainen automaattinen ryyppy, mietin vaan, että kun joskus auton käynnistää, niin moottori laittaa itekseen enemmän kierroksia ja joskus se ei meinaa lakata huutamasta, vaik moottori olis jo lämmennytkin sopivasti. Joskus se taas lakkaa toimimasta, kun vähän painaa kaasupoljinta ja päästää sen taas uudelleen ylös. Sit toisinaan se ei toimi ollenkaan.
Automaattiryyppy toimii juuri noin. Päälle saaminen ja poisottaminen vaativat aina kaasupolkimen polkaisun. Ryypyn käyyövivut vastaavat kaasuläppään ja liikkumaton kaasuläppä estää ryyppyä muuttamasta asemaansa. Uudemmissa w123:ssa ja w201:ssä ryyppy toimii hiukan modernimin...ei kylläkään paljon.
Nuo vivustot usein jäykistyvät ja hapettuvat. Lisäksi ryyppy on sekä vesi- , että sähköohjattu. Sähkö lämmittää kaksimetallikierukkaa joka vähentää ryyppyä samoin kuin lämpenevä jäähdytysvesi.
Alkuun kannattaa hiukan suihkia crc:tä käyttövivustoon ja tarkastaa, että jäähdyttäjässä on tarpeeksi nestettä. Ryypyn vedenkierto on joskus noissa vanhemmissa kaasuttimissa kalkkeentunut tukkoon, jolloin ryyppy ei tahdo lähteä kunnolla pois päältä. tämän voi tarkastaa helposti: kaasuttimen oikealla sivulla on puolipallomainen "mollikka" johon tulee kaksi kumiletkua, kun moottori on lämmin tulee noiden molempien letkujen olla myös lämpimät. En nyt tarkoita polttoaineletkuja jotka nekin tulevat siihen aivan viereen. Ne taas erottaa siitä, että toinen letkuista tulee pa-pumpulta ja toinen jatkaa matkaansa kohti auton takaosaa. Nuo lämpimt letkun tulevat molemmat moottorin suunnasta.
Nuo vivustot usein jäykistyvät ja hapettuvat. Lisäksi ryyppy on sekä vesi- , että sähköohjattu. Sähkö lämmittää kaksimetallikierukkaa joka vähentää ryyppyä samoin kuin lämpenevä jäähdytysvesi.
Alkuun kannattaa hiukan suihkia crc:tä käyttövivustoon ja tarkastaa, että jäähdyttäjässä on tarpeeksi nestettä. Ryypyn vedenkierto on joskus noissa vanhemmissa kaasuttimissa kalkkeentunut tukkoon, jolloin ryyppy ei tahdo lähteä kunnolla pois päältä. tämän voi tarkastaa helposti: kaasuttimen oikealla sivulla on puolipallomainen "mollikka" johon tulee kaksi kumiletkua, kun moottori on lämmin tulee noiden molempien letkujen olla myös lämpimät. En nyt tarkoita polttoaineletkuja jotka nekin tulevat siihen aivan viereen. Ne taas erottaa siitä, että toinen letkuista tulee pa-pumpulta ja toinen jatkaa matkaansa kohti auton takaosaa. Nuo lämpimt letkun tulevat molemmat moottorin suunnasta.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
jep. eli ennen starttia kaasu kerran kunnolla pohjaan, ja sitten ylös. ryyppy menee päälle ja tyhjäkäyntirajoitin nousee. startatessa ei parane kaasuun koskea. jos tuota kaasun pohjaan survaisua ei tee, eikä koske startatessa kaasuun, niin käynnistäminen pakkasessa on melko epätoivoista. jos pitää kaasua pohjassa startatessa, niin todennäköisyys kastella tulpat on suuri.unski kirjoitti:Automaattiryyppy toimii juuri noin. Päälle saaminen ja poisottaminen vaativat aina kaasupolkimen polkaisun. Ryypyn käyyövivut vastaavat kaasuläppään ja liikkumaton kaasuläppä estää ryyppyä muuttamasta asemaansa. Uudemmissa w123:ssa ja w201:ssä ryyppy toimii hiukan modernimin...ei kylläkään paljon.
Nuo vivustot usein jäykistyvät ja hapettuvat. Lisäksi ryyppy on sekä vesi- , että sähköohjattu. Sähkö lämmittää kaksimetallikierukkaa joka vähentää ryyppyä samoin kuin lämpenevä jäähdytysvesi.
Alkuun kannattaa hiukan suihkia crc:tä käyttövivustoon ja tarkastaa, että jäähdyttäjässä on tarpeeksi nestettä. Ryypyn vedenkierto on joskus noissa vanhemmissa kaasuttimissa kalkkeentunut tukkoon, jolloin ryyppy ei tahdo lähteä kunnolla pois päältä. tämän voi tarkastaa helposti: kaasuttimen oikealla sivulla on puolipallomainen "mollikka" johon tulee kaksi kumiletkua, kun moottori on lämmin tulee noiden molempien letkujen olla myös lämpimät. En nyt tarkoita polttoaineletkuja jotka nekin tulevat siihen aivan viereen. Ne taas erottaa siitä, että toinen letkuista tulee pa-pumpulta ja toinen jatkaa matkaansa kohti auton takaosaa. Nuo lämpimt letkun tulevat molemmat moottorin suunnasta.
kun auto on startannnut (mikä tapahtuu lämpötilasta riippumatta aivan välittömästi silloin kun kaikki on reilassa, ei tarvitse sahata sekuntiakaan), niin ryyppy pysyy päällä kunnes kaasuun kosketaan silloin kun kone on lämmin. systeemi ei ole päälle/pois, vaan eri väliasentoja on joku 3-4 kpl.
veden virtaamisen lisäksi kannattaa tsekata että samassa mollikassa mahdollisesti oleva lisälämmitysvastus toimii ja saa virtaa. automaattiryypyn saa helposti pieleen alkamalla sorkkia sitä tai tyhjäkäyntipiiriä ilman ao. ohjeita. tästä syystä monet ovat korvanneet väärin säädetyn/huoltoa kaipaavan automaattiryypyn käsivaijerilla, mikä on mielestäni hölmöläisten hommaa.
tuo strombergin kaasari on elegantin insinööritaidon juhlaa, jonka kiristyneet saastemääräykset saattoivat myöhemmin hautaan.
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
Ahaa, joo. On monimutkaisia vehkeitä nuo. Harmi, ettei itellä aina ole kunnolla aikaa ropata tuota autoa. Mutta jokatapauksessa käytin auton korjaamolla ja siellä herkistivät nuo ryypyn säätövivut (tai mitkä nyt ovatkaan) ja kylmäkäynnistys toimii nyt paremmin. Ihan hyvä että tuli kysyttyä, sillä en tosiaan tiennyt, miten tuo ryyppy toimii. Varmaan keväällä/kesällä purkaan ton kaasuttimen ja katon, että kaikki on siellä reilassa. Kuinka usein tuota öljyä muuten pitää lisätä sinne kaasuttimeen?
Nyt autoon on vaihdettu myös virrankatkojan kärjet (oli kuulemma aika huonokuntoset) ja sääädetty sytytys kohdalleen... kone käy nyt huomattavasti pehmeämmin, mutta kuitenkin edelleen silloin tällöin hiukan nihkeästi. Joskus, kun yrittää kiihdyttää, tuntuu edelleen, ettei moottori saa kunnolla polttoainetta tms. Vaikka painaa kaasun lattiaan, niin kiihtyminen voi olla tosi heikkoa. Huomaan, että erityisesti, kun lähden täältä kotoa ja vähän matkan päässä, kun yrittää nousta ramppia ylös moottoritielle ja iskee aluksi kolmosen päälle siinä 35-40 nopeudessa niin auto kiihtyy heikosti ja epätasaisesti, kun kierrokset nousevat n. 50km/h nopeudessa, niin kiihtyvyys hieman paranee. Joskus kiihdytys on heikkoa myös, kun iskee nelosen päälle, joskus taas kiihdytys onnistuu tästä eteenpäin hyvin.
Tein myös sellaisen huomion, että aina tankkauksen jälkeen auto tuntuu toimivan hiukan paremmin ja yleensä kun on ajanut ensin vaikkapa kymmenisen kilometriä ja jatkanut myöhemmin niin auto lähtee helpommin käyntiin ja toimii paremmin, vaikka moottori olisi ehtinyt jäähtyä lähelle ulkoilman lämpötilaa.
P.s. Yleensä, kun auto on seisonut pidempään, käynnistys ei koskaan onnistu ensimmäisellä kerralla: moottori ensin pyörähtää muutaman kerran ja tuntuu lähtevän käyntiin, saattaa käydä parikin sekuntia, mutta hyytyy sitten. Toisella kerralla yleensä onnistuu aina.
Tässä onkin aika tarkka kuvaus auton vaivoista. Toivottavasti tuosta selviää jotain.
Nyt autoon on vaihdettu myös virrankatkojan kärjet (oli kuulemma aika huonokuntoset) ja sääädetty sytytys kohdalleen... kone käy nyt huomattavasti pehmeämmin, mutta kuitenkin edelleen silloin tällöin hiukan nihkeästi. Joskus, kun yrittää kiihdyttää, tuntuu edelleen, ettei moottori saa kunnolla polttoainetta tms. Vaikka painaa kaasun lattiaan, niin kiihtyminen voi olla tosi heikkoa. Huomaan, että erityisesti, kun lähden täältä kotoa ja vähän matkan päässä, kun yrittää nousta ramppia ylös moottoritielle ja iskee aluksi kolmosen päälle siinä 35-40 nopeudessa niin auto kiihtyy heikosti ja epätasaisesti, kun kierrokset nousevat n. 50km/h nopeudessa, niin kiihtyvyys hieman paranee. Joskus kiihdytys on heikkoa myös, kun iskee nelosen päälle, joskus taas kiihdytys onnistuu tästä eteenpäin hyvin.
Tein myös sellaisen huomion, että aina tankkauksen jälkeen auto tuntuu toimivan hiukan paremmin ja yleensä kun on ajanut ensin vaikkapa kymmenisen kilometriä ja jatkanut myöhemmin niin auto lähtee helpommin käyntiin ja toimii paremmin, vaikka moottori olisi ehtinyt jäähtyä lähelle ulkoilman lämpötilaa.
P.s. Yleensä, kun auto on seisonut pidempään, käynnistys ei koskaan onnistu ensimmäisellä kerralla: moottori ensin pyörähtää muutaman kerran ja tuntuu lähtevän käyntiin, saattaa käydä parikin sekuntia, mutta hyytyy sitten. Toisella kerralla yleensä onnistuu aina.
Tässä onkin aika tarkka kuvaus auton vaivoista. Toivottavasti tuosta selviää jotain.
w115 220 -71
siis: tuo on oikeasti maailman yksinkertaisin henkilöautossa hyvin toimiva kaasari ei sitä öljyä sinne normaalisti tarvi lisäillä kuin muun huollon yhteydessä. ainoa ongelma mitä ei triviaalisti voi fiksata on kaasuläpän akselien välys ja siitä johtuva ylimääräinen ilmavuoto (pitää koneistaa sinne holkit).-Jarkki- kirjoitti:Ahaa, joo. On monimutkaisia vehkeitä nuo. Harmi, ettei itellä aina ole kunnolla aikaa ropata tuota autoa. Mutta jokatapauksessa käytin auton korjaamolla ja siellä herkistivät nuo ryypyn säätövivut (tai mitkä nyt ovatkaan) ja kylmäkäynnistys toimii nyt paremmin. Ihan hyvä että tuli kysyttyä, sillä en tosiaan tiennyt, miten tuo ryyppy toimii. Varmaan keväällä/kesällä purkaan ton kaasuttimen ja katon, että kaikki on siellä reilassa. Kuinka usein tuota öljyä muuten pitää lisätä sinne kaasuttimeen?
Nyt autoon on vaihdettu myös virrankatkojan kärjet (oli kuulemma aika huonokuntoset) ja sääädetty sytytys kohdalleen... kone käy nyt huomattavasti pehmeämmin, mutta kuitenkin edelleen silloin tällöin hiukan nihkeästi. Joskus, kun yrittää kiihdyttää, tuntuu edelleen, ettei moottori saa kunnolla polttoainetta tms. Vaikka painaa kaasun lattiaan, niin kiihtyminen voi olla tosi heikkoa. Huomaan, että erityisesti, kun lähden täältä kotoa ja vähän matkan päässä, kun yrittää nousta ramppia ylös moottoritielle ja iskee aluksi kolmosen päälle siinä 35-40 nopeudessa niin auto kiihtyy heikosti ja epätasaisesti, kun kierrokset nousevat n. 50km/h nopeudessa, niin kiihtyvyys hieman paranee. Joskus kiihdytys on heikkoa myös, kun iskee nelosen päälle, joskus taas kiihdytys onnistuu tästä eteenpäin hyvin.
Tein myös sellaisen huomion, että aina tankkauksen jälkeen auto tuntuu toimivan hiukan paremmin ja yleensä kun on ajanut ensin vaikkapa kymmenisen kilometriä ja jatkanut myöhemmin niin auto lähtee helpommin käyntiin ja toimii paremmin, vaikka moottori olisi ehtinyt jäähtyä lähelle ulkoilman lämpötilaa.
P.s. Yleensä, kun auto on seisonut pidempään, käynnistys ei koskaan onnistu ensimmäisellä kerralla: moottori ensin pyörähtää muutaman kerran ja tuntuu lähtevän käyntiin, saattaa käydä parikin sekuntia, mutta hyytyy sitten. Toisella kerralla yleensä onnistuu aina.
Tässä onkin aika tarkka kuvaus auton vaivoista. Toivottavasti tuosta selviää jotain.
tuo kiihdytysvaiva viittaa suoraan kaasarin kumikalvoon (kait nyt mikä tahansa kädetönkin putka tuon osaa tarkastaa). se nimittän toimii osaltaan kiihdytyspumppuna. eli jos kalvossa on reikä, mikä siihen ajan myötä väistämättä tulee, kaasuläpän avautuessa alipainemännän kurkku jää alas jolloin taatusti alkaa ahdistaa. kalvo löytyy sen tötterön sisältä missä se öljykorkki on, ja vaihto vaatii muutaman ruuvin irrottamisen.
toinen juttu mikä aikaa myötä pettää ja aiheuttaa alipainevuodon on kumitötterö jolla kaasari on kiinni imusarjassa. sitä on hiukan hankala purkamatta tarkistaa, mutta paras ratkaisu tässäkin on yksinkertaisesti ostaa uusi mikäli sitä ei ole hiljattain vaihdettu. versiosta riippuen kaasarin juuresta lähtee muutama alipaineletku, joiden järjestyksellä on merkitystä. samoin jos huoltoa lähtee tekemään, kannattaa uusia virranjakajan alipainesäädin ja mielellään tarkastaa/huollattaa koko virranjakaja jossain alan liikkeessä.
toki voi olla myös pa$kaa bensansyötössä. bensapumppu maksaa niin vähän että sen voi vaihtaa ilman ihmeempiä diagnooseja mikäli se näyttää vanhalta. eipä tarvi siitä sen jälkeen huolta kantaa. tankissa lienee jokin sakkakuppi tms. systeemi, tosin sen ja alustan bensaletkujen ropaaminen ei oikein ole ulkona pakkasessa herkkua
itse vaihdoin M115:een kärjettömän sytkän, semmoisen jonka koko elektroniikka on kärkien kokoisessa paketissa. eipä tarvinnut sen koommin kärkiä säädellä tai piikkejä pelätä. reipas kipinä jeesaa myös kylmäkäyntiä.
terveisin,
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
115 sytkä
[/quote]itse vaihdoin M115:een kärjettömän sytkän, semmoisen jonka koko elektroniikka on kärkien kokoisessa paketissa. eipä tarvinnut sen koommin kärkiä säädellä tai piikkejä pelätä. reipas kipinä jeesaa myös kylmäkäyntiä.
terveisin,[/quote]
minullakin on ollut suunnitteilla nuo kärjettömät
mistä saa
mitä maksaa
viime kesänä mulla oli joku merkki esillä ,mutta nyt olen hukannut
terveisin,[/quote]
minullakin on ollut suunnitteilla nuo kärjettömät
mistä saa
mitä maksaa
viime kesänä mulla oli joku merkki esillä ,mutta nyt olen hukannut
W210 230E -96 autom.Eleg.
Pajero -92 autom. "rönttäauto "
Zetor 3511 Diesel -68, liukuovikoppi
=======================================
EX :W124E300D -93 autom.
W124 230E -89 man.5-v.
Pajero -92 autom. "rönttäauto "
Zetor 3511 Diesel -68, liukuovikoppi
=======================================
EX :W124E300D -93 autom.
W124 230E -89 man.5-v.
Re: 115 sytkä
itse vaihdoin M115:een kärjettömän sytkän, semmoisen jonka koko elektroniikka on kärkien kokoisessa paketissa. eipä tarvinnut sen koommin kärkiä säädellä tai piikkejä pelätä. reipas kipinä jeesaa myös kylmäkäyntiä.tapioh kirjoitti:
terveisin,[/quote]
minullakin on ollut suunnitteilla nuo kärjettömät
mistä saa
mitä maksaa
viime kesänä mulla oli joku merkki esillä ,mutta nyt olen hukannut[/quote]
pertronics ignitor oli muistaakseni minkä ostin. löytynee googlaamalla suht helposti, omani tilasin jostain oulusta tms.
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
Tarkistin ton kumikalvon, mutta ihmetyksekseni se oli todella hyväkuntoinen. ei peinintäkään reikää. Juu eihän tuon tarkistaminen tosiaan vaikeaa ollut Tekemällä oppii...siis: tuo on oikeasti maailman yksinkertaisin henkilöautossa hyvin toimiva kaasari ei sitä öljyä sinne normaalisti tarvi lisäillä kuin muun huollon yhteydessä. ainoa ongelma mitä ei triviaalisti voi fiksata on kaasuläpän akselien välys ja siitä johtuva ylimääräinen ilmavuoto (pitää koneistaa sinne holkit).
tuo kiihdytysvaiva viittaa suoraan kaasarin kumikalvoon (kait nyt mikä tahansa kädetönkin putka tuon osaa tarkastaa). se nimittän toimii osaltaan kiihdytyspumppuna. eli jos kalvossa on reikä, mikä siihen ajan myötä väistämättä tulee, kaasuläpän avautuessa alipainemännän kurkku jää alas jolloin taatusti alkaa ahdistaa. kalvo löytyy sen tötterön sisältä missä se öljykorkki on, ja vaihto vaatii muutaman ruuvin irrottamisen.
toinen juttu mikä aikaa myötä pettää ja aiheuttaa alipainevuodon on kumitötterö jolla kaasari on kiinni imusarjassa. sitä on hiukan hankala purkamatta tarkistaa, mutta paras ratkaisu tässäkin on yksinkertaisesti ostaa uusi mikäli sitä ei ole hiljattain vaihdettu. versiosta riippuen kaasarin juuresta lähtee muutama alipaineletku, joiden järjestyksellä on merkitystä. samoin jos huoltoa lähtee tekemään, kannattaa uusia virranjakajan alipainesäädin ja mielellään tarkastaa/huollattaa koko virranjakaja jossain alan liikkeessä.
toki voi olla myös pa$kaa bensansyötössä. bensapumppu maksaa niin vähän että sen voi vaihtaa ilman ihmeempiä diagnooseja mikäli se näyttää vanhalta. eipä tarvi siitä sen jälkeen huolta kantaa. tankissa lienee jokin sakkakuppi tms. systeemi, tosin sen ja alustan bensaletkujen ropaaminen ei oikein ole ulkona pakkasessa herkkua
itse vaihdoin M115:een kärjettömän sytkän, semmoisen jonka koko elektroniikka on kärkien kokoisessa paketissa. eipä tarvinnut sen koommin kärkiä säädellä tai piikkejä pelätä. reipas kipinä jeesaa myös kylmäkäyntiä.
terveisin,
Mutta mutta. Kaasuttimessa näkyy olevan kaksi erittäin ohutta letkuliitäntää siinä sivussa. Toinen niistä on rutattu umpeen ja toisesta lähtee ohut läpinäkyvä letku, joka ei tosin johda mihinkään ts. roikkuu irrallaan siellä Olisko nuo ne alipaineletkut... mulla on tossa muutamia ohjeita tosta kaasuttimesta ja niiden perusteella veikkaisin et ne on alipaineletkuja.
Sit nuo kumiosat siinä kaasuttimen ympärillä, mm. se imusarjaan yhdistävä tötsä, näyttää aika hapertuneilta, joten vois olla hyvä vaihtaa ne.
Mut mistä noita osia löytää, motonetin listasta pikasesti en osannu etsiä, enkä tiiä onko siellä noita kumiosia. Varmaan pitäis tietää jotain valmistenumeroita tms. et vois kysyä sieltä tai muusta paikasta.
w115 220 -71
alipaineletkut lähtevät muistaakseni kaasarin etureunasta (=reuna mikä on moottorin puolella). yksi (yleensä läpinäkyvä tai ehkä keltainen n. 6mm paksu muoviletku) menee virranjakajalle (säätää ennakkoa moottorin kuormituksen mukaan). jos autossa on automaatti, toinen letku menee kaasarin kylkeen tyhjäkäyntipiirin lisäsäätimelle. empä tähän hätään muista muuta... jos toinen letku on tulpattu siten että saattaisi olla tehtaalta peräisin niin ei kait siinä mitään. paksumpi letku menee lisäksi imusarjasta jarrutehostimelle.Tarkistin ton kumikalvon, mutta ihmetyksekseni se oli todella hyväkuntoinen. ei peinintäkään reikää. Juu eihän tuon tarkistaminen tosiaan vaikeaa ollut Tekemällä oppii...
Mutta mutta. Kaasuttimessa näkyy olevan kaksi erittäin ohutta letkuliitäntää siinä sivussa. Toinen niistä on rutattu umpeen ja toisesta lähtee ohut läpinäkyvä letku, joka ei tosin johda mihinkään ts. roikkuu irrallaan siellä Olisko nuo ne alipaineletkut... mulla on tossa muutamia ohjeita tosta kaasuttimesta ja niiden perusteella veikkaisin et ne on alipaineletkuja.
Sit nuo kumiosat siinä kaasuttimen ympärillä, mm. se imusarjaan yhdistävä tötsä, näyttää aika hapertuneilta, joten vois olla hyvä vaihtaa ne.
Mut mistä noita osia löytää, motonetin listasta pikasesti en osannu etsiä, enkä tiiä onko siellä noita kumiosia. Varmaan pitäis tietää jotain valmistenumeroita tms. et vois kysyä sieltä tai muusta paikasta.
on aivan selvää että jos virranjakajan letku roikkuu irrallaan, ei vehje toimi kunnolla jos ilmavuotoja on tarpeeksi, kone käy liian laihalla joka aiheuttaa enemmän tai vähemmän tuhoa. joten se kumilaippa ostoon ja letkut oikeille paikoilleen.
kaikkia W115 osia saa Veholta. hinnat voi olla ihan mitä vaan, joko kalliimpia tai halvempia kuin tarvikeosat. motonetissäkin oli muistaakseni paljon kulutusosia tarjolla. jos meinaat auton pitää, niin aina kun jokin alle viidenkympin kulutusosa mietityttää, vaihda saman tien (yli viidenkympin osa: tarkista, pure hammasta ja vaihda sitten). mikään ei syö miestä niin paljon kuin korjailla samaa vikaa viidettä kertaa.
nuo kaikki alipainekytkennät ym. selviävät tehtaan M115 moottorimanuaalista. pelkät kaasarin manuskat eivät välttämättä riitä, koska versioita ja alipainekytkentöjä on erilaisia auton merkistä ja mallista riippuen. itse en tiedä ovatko haynesit ym. pumaskat riittävän tarkkoja, voivat toki ollakin. nuo ovat niin vanhaa kalustoa ettei joka vuosimallissa ollut eri hiluja -> pelkkä auton malli ja valmistusvuosi riittävät.
ellei sitten kyseessä ole jokin kyläsepän erikoinen...
näkyi mobile.de:ssä olevan 18tkm ajettu W115 jollain 15 tuusalla. perhana kun ei ole lämmintä tallia tuolle
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
Sasiko tuosta kaasuttimesta valokuvaa, niin siitä voisi hieman päätellä liitäntöjen paikkoja. Alipaineliitännät nimittäin yleensä sjaitsevat kaasuttimen kiinnityslaipan yläreunassa. Niitä on yksi tai kaksi riippuen kaasutinversiosta.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Tossa olis muutama kuva kaasuttimesta ja on siinä kuva myös virranjakajan alipainesäätimestä, johon nyt tökkäsin sen irrallaan roikkuvan letkun. Tosin tuon letkun korjaaminen ei mitenkään auttanut asiaa. Pitää vielä tarkistaa sen letkun kunto. Nimestä päättelisin, että letkussa on alipainetta, mutta onko se siis kaasutin, joka imee sen alipaineen? Tuo toinen liitäntä näyttäisi enemmän itserutatulta. Autossa on manuaalivaihteet, joten se lienee jokatapauksessa tarpeeton? Asiallisinta kai olisi varmistaa, että se on kunnolla ummessa.
Kuvia löytyy täältä.
Kuvia löytyy täältä.
w115 220 -71
letku näyttää joo olevan paikallaan. hiukan omituista että jos sytkä on juuri pajalla säädetty niin alipaineletku on silti irrallaan?-Jarkki- kirjoitti:Tossa olis muutama kuva kaasuttimesta ja on siinä kuva myös virranjakajan alipainesäätimestä, johon nyt tökkäsin sen irrallaan roikkuvan letkun. Tosin tuon letkun korjaaminen ei mitenkään auttanut asiaa. Pitää vielä tarkistaa sen letkun kunto. Nimestä päättelisin, että letkussa on alipainetta, mutta onko se siis kaasutin, joka imee sen alipaineen? Tuo toinen liitäntä näyttäisi enemmän itserutatulta. Autossa on manuaalivaihteet, joten se lienee jokatapauksessa tarpeeton? Asiallisinta kai olisi varmistaa, että se on kunnolla ummessa.
Kuvia löytyy täältä.
jos aikaa ja innostusta riittää niin säädin lähtee parilla ruuvilla ja yhdellä sokalla (käyttövivun pää virranjakajan kannen alla) irti, sen sisällä on kalvo johon käyttövipu on kiinnitetty. alipaineliitintä imemällä vipu liikkuu sisään ja ulos. jos vehje vuotaa tai näyttää epäilyttävältä niin uusi tilalle. ei tuo nyt ihan jokapäiväinen kulutusosa ole, mutta näin vanhassa kärryssä kaikki vähänkin epäilyttävä on syytä korjata kunnolla. kannattaa ottaa virranjakajan sarjanumero varoiksi ylös.
imutahdin aikana alaspäin liikkuvat männät sen alipaineen kehittävät jotta bensa+ilmaseos osaa mennä kaasarista sylinteriin. virranjakajan kanssa tuolla on se rooli että alipaineen määrää käytetään karkeana mittarina sille miten sytysennakkoa pitäisi säätää moottorin eri käyntiolosuhteissa. samaten tuo alipaine antaa käyttövoiman jarrutehostimelle (ja mahdolliselle keskuslukitukselle ja monelle muulle vimpaimelle).
threadissa mainittu bensansaannin ongelmakin kannattaa tarkistaa. bensapumppu on parilla pultilla kiinni, ja sen irrottamalla ja ihmettelemällä voi vetää johtopäätöksiä pumpun kunnosta ja sakan määrästä. muistaakseni pumpun sisällä on suodatin.
lisäksi joitain yleisjuttuja:
- tietty tankissa on jäänestoa? oireet sopivat hyvin siihen että kaasari aika-ajoin jäätyy.
- tulpat, tulpan johdot ja virranjakajan kansi: jos epäilyttää, niin kaikki uusiksi. virtavuotoja ja niistä syntyviä käyntihäiriöitä voi olla todella hankalaa maallikon diagnosoida. nuo viat tosin eivät ihan matsaa voimanpuutteeseen.
- kait ilmaputsari on joskus vaihdettu/putsattu? tossa tais olla joku öljypönttösydeemi eikä paperisuodin? vaikea tosin kuvitella miten tuosta sisi jotain on/off voimanpuutetta aikaan.
- rikastimen koteloon tulee liitin (siellä on lämmitysvastus sisällä joka osaltaan varmistaa että rikastin menee pois päältä); katso tuleeko virta ja tsekkaa onko vastus palanut.
- imuilman esilämmitys: ilmaputsariin pitäisi kylmillä säillä ohjata lämmintä ilmaa pakosarjan päältä. myöhemmissä versioissa on automaattinen alipainesysteemi, tuossa saattaa olla käsikäyttöinen vipu. voisko jopa olla että edes manuaalivipua ei ole. selviää nopeasti kurkkaamalla.
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
Tuossa kaasuttimessa on sellainen ominaisuus, että toinen noista kurkun liittimistä on jatkuvassa alipaineessa ja toiseen alipaine johdetaan, kun kaasuläppää avataan hiukan (liittimen reikä on kaasuttimessa muutaman millin kaasuläpän takana, ilmanpuhdistimen puolella läppää) . Tuo jakajan alipaine-ennakon letku tulee olla juuri tuossa jälkimmäisessä liitännässä. Tuo toinen, jatkuvan alipaineen liitäntä tulisi tukkia, nyt autosi käy laihalla. Jatkuvaa alipainetta käytetään automaatin kierrostentasusjärjestelmän alipinekellon ohjaamiseen ja myöhemmissä malleissa mm. w123 kylmäkäynnistyksen "pulldownin" ohjaamiseen.
Tuon mallin jakaja ei missään tapauksessa saa olla jatkuvassa alipaineessa. Nyt kun ennakko on säädetty jatkuvan alipaineen alaisuudessa, kun kaasuläppää avataan laskee alipaine imusarjassa ja ennakko vähenee, kun todellisuudessa pitäisi juuri tapahtua toisin päin.
kuten korjaamokäsikirjan kuvassa näkyy on letku oikein kytketty kaasuttimeen, mutta toinen letku tulisi tukkia.
Se miten vielä halutessasi varmistat oikean liittimen kaasuttimessa on helppoa. Auto käyntiin ja lämpimäksi. Letku toiseen liittimeen ja mittaamaan, tai tunnustelemaan imua letkun päästä. mikäli imu tuntuu vain kun kaasua painetaan on tuo oliea liitin virranjakajalle. Jos taas alipaine tuntuu koko ajan on tuo liitin väärä virranjakajaa varten. (kuvan mukaan sinulla on letku oikeassa liittimessä) Huomaa tosiaan, että tämä täytyy tehdä lämpimällä koneella, ryyppy sekoittaa koko mittauksen, koska kaasuläppä on hiukan auki koko ajan.
Tämä ohje ei missään tapauksessa käy mm. M116/7 d-jetronicien säätämiseen, näissä alipaine-ennakko toimii juuri päinvastoin.
Tuon kurkun kumisen väliosan toimnta on myös helppo tarkastaa. Auto käyntiin ja vääntelemmään rauhallisesti kaasutinta, niin että kumiosa venyy hiukan. mikäli kurkun kumi on murtunut auto sammuu, tai alkaa käydä tosi huonosti, kun vääntely avaa tuon murtumakohdan ja moottori saa liikaa ilmaa. Ja kuten monesti on mainittu, ehdottomasti jäänestoa tankkiin.
Tuon mallin jakaja ei missään tapauksessa saa olla jatkuvassa alipaineessa. Nyt kun ennakko on säädetty jatkuvan alipaineen alaisuudessa, kun kaasuläppää avataan laskee alipaine imusarjassa ja ennakko vähenee, kun todellisuudessa pitäisi juuri tapahtua toisin päin.
kuten korjaamokäsikirjan kuvassa näkyy on letku oikein kytketty kaasuttimeen, mutta toinen letku tulisi tukkia.
Se miten vielä halutessasi varmistat oikean liittimen kaasuttimessa on helppoa. Auto käyntiin ja lämpimäksi. Letku toiseen liittimeen ja mittaamaan, tai tunnustelemaan imua letkun päästä. mikäli imu tuntuu vain kun kaasua painetaan on tuo oliea liitin virranjakajalle. Jos taas alipaine tuntuu koko ajan on tuo liitin väärä virranjakajaa varten. (kuvan mukaan sinulla on letku oikeassa liittimessä) Huomaa tosiaan, että tämä täytyy tehdä lämpimällä koneella, ryyppy sekoittaa koko mittauksen, koska kaasuläppä on hiukan auki koko ajan.
Tämä ohje ei missään tapauksessa käy mm. M116/7 d-jetronicien säätämiseen, näissä alipaine-ennakko toimii juuri päinvastoin.
Tuon kurkun kumisen väliosan toimnta on myös helppo tarkastaa. Auto käyntiin ja vääntelemmään rauhallisesti kaasutinta, niin että kumiosa venyy hiukan. mikäli kurkun kumi on murtunut auto sammuu, tai alkaa käydä tosi huonosti, kun vääntely avaa tuon murtumakohdan ja moottori saa liikaa ilmaa. Ja kuten monesti on mainittu, ehdottomasti jäänestoa tankkiin.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.