Super turboissa ongelmia?
Super turboissa ongelmia?
Onko nuissa super turboissa onglmia kestääkö niitä yleensä pitää käyttö autona? Tuossa on tuo yks super turbo ja siinä on ollut tähän mennessä joka viikko jotain jos 350€ varaa viikossa varaosiin rahaa ja omalle työlle ei voi sitte kyllä laskea hintaa niin tommonen riittäis. Nyt meni syyläri viskon siiivet särki. Ja olisinkin semmosta kysynyt että onko siellä moottorin kumi tyynyt rikki ku pääsi ottaan syyläriin siivet? Onko muilla ollut tällaisia ongelmia?
MB 200CDI A -00 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/KYL.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Vuosi ja kahdeksan kuukautta ajettu 190 2.5 td jotain 60tkm ja yksi pahvi meni syyskuussa eli noin 50tkm ajettiin murheitta mut heti tekovaiheessa vaihdetiin vahvistettu 722.3 laatikko eli pahvin vaihto on se niin sanottu "isoihuolto"..... aika paljon käyttäjästä kiinni st-mesen kestävyys...ettei tule kanki kattoon kuka kiusaa...
mut ei noi pikku hommat ole haitannut mut ei voi suositella "poropeukaloille" ja tekniikasta ymmärtämättömille töskäreille




mut ei noi pikku hommat ole haitannut mut ei voi suositella "poropeukaloille" ja tekniikasta ymmärtämättömille töskäreille



Itse tein ja säästin
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 274
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
- Paikkakunta: Rovaniemi
olen tässä kans koeponnistanut.. sillä seurauksella että:
1kpl kansia mennyt, vaihdoin laakerit mottiin+männänrenkaat+uudet suihkut ihan vaan kantta odotellessa.takarenkaita+ jarrun osia kun vauhtia pitää hillitä..
yms muuta huoltoa ja säätöä, paikkojen kirrausta..
mut aina pitää kuitenkin "kuunnella" että tikittääkö se kone nyt vai mitä se tekee vai onko tämä vain kuvitelmaa..
tää taitaa olla elämän tapa
1kpl kansia mennyt, vaihdoin laakerit mottiin+männänrenkaat+uudet suihkut ihan vaan kantta odotellessa.takarenkaita+ jarrun osia kun vauhtia pitää hillitä..
yms muuta huoltoa ja säätöä, paikkojen kirrausta..
mut aina pitää kuitenkin "kuunnella" että tikittääkö se kone nyt vai mitä se tekee vai onko tämä vain kuvitelmaa..

tää taitaa olla elämän tapa

Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 18
- Liittynyt: Ke 27.07.2005 14:19
Sanoisin jotta syöttöruuvin asennosta se riippuu ja kanssa siitä kaasujalasta. No on tässä ajeltu sattuneesta syystä volkkarilla viimeisen vuoden aikana ainakin 20 000 km, eli jokainen tekee siitä johtopäätöksen toimiiko viritetty Vito luotettavasti.keltanokka kirjoitti:Puolivuotta on itellä ollut jokapäiväsessä käytössä ja noin 30tkm on tullut rullattua eikä juuri öljyn vaihtoa kummempaa ole tarvinnut tehdä. Melko paljon käyttötavastahan se riippuu miten se kestää, tosin kaikkihan on kyl yksilöitä.
Usko vakaasti, että kun on hajottanut pari kolme kertaa moottorin niinsitten se alkaa kestämään, ja tuo johtuu ihan siitä ruuvin asennosta päivittäisessä ajossa sekä kaasujalasta. Ei siis ole olemassa 800 HP St mersua, joka kestää tuolla teholla 45 000 km vuoteen ilman korjaamista.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Moottoristapetska kirjoitti:mistäs päin se veskolan koiran koppi tällä kertaa on rikki![]()
![]()

mutta se on ollut jo jonkin aikaa, hommailen tässä autotallia, jotta saadaan se romu taas kasaan

Lisää tietoa: www.skg.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Täytyy ottaa se kone irti sieltä ennen kuin antaa tuomion, aika varmasti ongelma liittyy toimimattomaan kuparitiivisteeseen.
Alakertaa tuosta tuskin saa rikki kukaan.
Alakertaa tuosta tuskin saa rikki kukaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
n.40 000km ajettu jo st:nä, eikä mitään isoa ole kyllä mennyt.
kyllä se tosiaan on siitä kaasujalasta kiinni.. ja muista pienistä asioista, kuten hyvästä koneen lämmittämisvaiheesta, ja jälkikäytöstä rasituksen jälkeen.
ensimmäinen vuosi ajellessa menee yleensä korjaillessa lastentauteja, joita kyllä riittää. (esim.ahtoputket, hukkaportit, laatikon säädöt,)
kyllä se tosiaan on siitä kaasujalasta kiinni.. ja muista pienistä asioista, kuten hyvästä koneen lämmittämisvaiheesta, ja jälkikäytöstä rasituksen jälkeen.
ensimmäinen vuosi ajellessa menee yleensä korjaillessa lastentauteja, joita kyllä riittää. (esim.ahtoputket, hukkaportit, laatikon säädöt,)
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Oliko vaparin vai turbon kanki ?Mikko K kirjoitti:EX 190 50000km ST:nä ja kolmosen kanki poikkiUusi kone tekeillä vahvemmilla palikoilla
Ja suuremmilla tehoilla
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tulee väkisinkin mieleen että mitä kenellekin tarkoittaa ST-kone? Eli onko vajaa 300hv 3l. kone ST. Kun tuntuma että ei nuo "oikeat" ja alkuperäiset superturbot mitään kestävyyden ihmeitä,jos voimaa kolmisatasessa neljänsadan pintaan
Ja ellei välillä ole kanki vääntynyt tai pahvi palanut,ajotavassa parantamisen varaa
,riittäs tehottomampikin
Mistähän CDI koneet korkkaa? Onkohan kenelläkään reilusti viritettyä,enemmän litratehoa kuin tuikulla? Tuikulla tosin hyvää vauhtia menossa kohti lakipistettä missä kone sanoo poks ellei elektroniikka estä yrityksiä

Ja ellei välillä ole kanki vääntynyt tai pahvi palanut,ajotavassa parantamisen varaa


Mistähän CDI koneet korkkaa? Onkohan kenelläkään reilusti viritettyä,enemmän litratehoa kuin tuikulla? Tuikulla tosin hyvää vauhtia menossa kohti lakipistettä missä kone sanoo poks ellei elektroniikka estä yrityksiä

Savossa Tuikku kakkonen E 220CDIA -04, jäi penkissä heikommaksi, mutta syyt ehkä selvillä (VNT säätö viturallaan ja liukuvalla kepillä hankalampi mittailla). Jotenkin tuntuu ettei CDI säry vielä 100hp/l! 'Toivottavasti'
[img]http://tinypic.com/view/?pic=4dfk0i9
Toivotaan ettei kuva ole liian iso ja aiheuta jollekin jyyrälle sydänkohtausta!
[img]http://tinypic.com/view/?pic=4dfk0i9
Toivotaan ettei kuva ole liian iso ja aiheuta jollekin jyyrälle sydänkohtausta!
S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
Ehkä ei muille kuin No Photos -kyltin ripustajallemirmir69 kirjoitti: [img]http://tinypic.com/view/?pic=4dfk0i9
Toivotaan ettei kuva ole liian iso ja aiheuta jollekin jyyrälle sydänkohtausta!


Allekirjoituksestasi päätellen sinulla on 220:ssä hybridiahdin (18/23). Kannattaa olla tarkkana pakopaineiden kanssa. VNT:n säätötanko ei ole ainoa asia, joka pakopaineisiin vaikuttaa. 23 ahtimessa on isommat ulkomitat kuin 18:ssa. Tänä päivänä autotehtailla ei laiteta yhtään isompaa tai kalliimpaa kalikkaa konehuoneeseen kuin on pakko. Eli isomman ahtimen isommille ulkomitoille on vissi syy. Ei ole mikään itsetarkoitus maksimoida imusarjassa olevaa painetta. Tarkoitus on lisätä moottorin läpi menevän ilman määrää...mirmir69 kirjoitti:Savossa Tuikku kakkonen E 220CDIA -04, jäi penkissä heikommaksi, mutta syyt ehkä selvillä (VNT säätö viturallaan ja liukuvalla kepillä hankalampi mittailla). Jotenkin tuntuu ettei CDI säry vielä 100hp/l! 'Toivottavasti'
[img]http://tinypic.com/view/?pic=4dfk0i9
Toivotaan ettei kuva ole liian iso ja aiheuta jollekin jyyrälle sydänkohtausta!
Tämähän alkoi kuulostaa saarnalta, mikä ei suinkaan ollut tarkoitus

Kannattanee panostaa ahto-ja pakopaineen suhteeseen (ahtimen hyötysuhde!) sekä ahtoilman jäähdytykseen (mikä kyseisessä automallissa on tehtaalla jäänyt keskeneräiseksi

Kyllä CDI oikein viritettynä kestää 100 hp/l. Asiallisella käytöllä jopa 100 kW/l

nimimerkillä 10 kW sinua jäljessä...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Re: Super turboissa ongelmia?
On niissä.mattiis kirjoitti:Onko nuissa super turboissa onglmia kestääkö niitä yleensä pitää käyttö autona? Tuossa on tuo yks super turbo ja siinä on ollut tähän mennessä joka viikko jotain jos 350€ varaa viikossa varaosiin rahaa ja omalle työlle ei voi sitte kyllä laskea hintaa niin tommonen riittäis. Nyt meni syyläri viskon siiivet särki. Ja olisinkin semmosta kysynyt että onko siellä moottorin kumi tyynyt rikki ku pääsi ottaan syyläriin siivet? Onko muilla ollut tällaisia ongelmia?
Tavan autoissa yleensä teho riittää, superissa ei.
Niissä on aina liian vähän jotain.
Aina on jotain suunnitelmaa menossa.
Ne on harrasteautoja.
Niihin menee näköjään juuri niin paljon rahaa, kun omistajalla on varaa laittaa.
200hv riittää hyvin mihin tahansa käyttöautoon ja mihin tahansa (lailliseen) käyttötarkoitukseen maantiellä.
Niistä, jotka pitää ohittaa, niistä ohi pääsee, joista ei pääse, niistä ei tarvi.
Kukaan ei silmiä räpyttelmättä voi väittää, että tarvitsisi enempää nykyisillä teillä ja rajoituksilla.
Mutta on se mukavaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Super turboissa ongelmia?
Yhdyn tähän.tuikku kirjoitti:200hv riittää hyvin mihin tahansa käyttöautoon ja mihin tahansa (lailliseen) käyttötarkoitukseen maantiellä.
Niistä, jotka pitää ohittaa, niistä ohi pääsee, joista ei pääse, niistä ei tarvi.
Kukaan ei silmiä räpyttelmättä voi väittää, että tarvitsisi enempää nykyisillä teillä ja rajoituksilla.
Mutta on se mukavaa.
Re: Super turboissa ongelmia?
Niin no onhan tuolla toisella forumilla rakennettu ST moottoria jo kolmesti ja aina se vain sitten hajosi, joten ne parin kolmen vuoden takaiset puheet, jotta mersun dieselistä saa "helposti" 100 hp/litra ja pienellä vaivalla 150 hp/litra voidaan lopettaa pikkuhiljaa. Kuten myös se urbaani legenda, jotta ne kanget kyllä kestää.
Lisää tietoa: www.skg.fi
reilu 60tkm ajettu..vauhtipyörä on haljennu, kytkin hajonnu ,1 suutinputki ja on ajettu tosi nätisti 

Kaarat..
Legacy 200
124 / 92 500E
190 / 88 2.5td
190 / 87 om 605.... - (ex2.9tdi) - (ex 2.3 16v)
190E osina
Toyta celica 2.0 gti vm91
pari välikoppa eskoa
Pyörät
suzuki gsx-r 750 92
HONDA xr600r88, xr600xl83 ja suzuki 125RM97ja87
Legacy 200
124 / 92 500E
190 / 88 2.5td
190 / 87 om 605.... - (ex2.9tdi) - (ex 2.3 16v)
190E osina
Toyta celica 2.0 gti vm91
pari välikoppa eskoa
Pyörät
suzuki gsx-r 750 92
HONDA xr600r88, xr600xl83 ja suzuki 125RM97ja87
Re: Super turboissa ongelmia?
Hei!
Nostalgiat mielessä nostellaampa esiin vanhaa topiikia
Kai nyt jo cdi:tkin lasketaan tähän superturbo kategoriaan
Tuolla minun ex. 'superturbo' w211 e220 CDI:llä nyt mittarissa 470tkm kaverin toimesta. 220tkm oli mittarissa kun tehot nostettin n.280 hp ja väännöt 570Nm. Auto pelaa edelleen, ei moottorivaurioita, eikä automaattilaatikkokaan ole vielä särkynyt. w210 320cdi:n turbo on hieman väljistynyt, mutta ahtopaine liian alhaiset muutamat vikatilat, varmaan häviäisi uudella billetti kompura siivellä tai softan päivityksellä nykyaikaan.
Myöskin meillä on nyt Savossa tuo manuaali s203 200cdi tuikku 1:nen viimekesäisen sukupolven vaihdon johdosta. Kilsoja siinä nyt noin 365tkm.
Kone pelaa hienosti, penkitettiin viime kesänä 280hp / 525 Nm. Alkuperäisestä pienestä vaihdelaatikosta porsi 3-vaihde n. 355tkm mittarissa. Tuikun laittamaan 270 cdi:n vauhtipyörään ja kytkin pakettiin ei tarvinnu tehdä mitään vaihdelaatikon vaihdon yhteydessä
270 (kytkinpaketti asennettu autoon n. 100tkm kohdalla) Tässä tuikun ekassa tekeleessä olisi ainesta kokeilla super cdi suuttimia 100hp/sylinteri, voi olla että aiheeseen palataan myöhemmin
Jännä kun näitä nelipyttyisiä Mb cdi:tä ei ole rakenneltu enemmälti >300hp, ehkä suuttimien pienuus on rajoittanut tekeleitä. Vag miehet on kuitenkin jo menossa >350hp kaksilitraisissa mahti pumppusuuttimien avulla.
Hauskalta näyttää myös tässä threadissä olevat Tuikun kommentit 200 hp riittävyydestä
Onkohan tässäkin tehonmäärässä sama kehityspolku kuin esim. tietokoneiden muistin määrässä ja prosessorien tehokkuudessa eli tietyn ajanjakson välein ne tuplaantuu
Eli kohta mb 3.0cdi 400hp/800Nm ei riitä (bemuissa jo 500hp/1000Nm
), vaan 3.0l CDI:t porskuttaa kohti 700hp / 1400Nm
esimerkiksi Blacksmokeracing projektissa.
Nostalgiat mielessä nostellaampa esiin vanhaa topiikia

Kai nyt jo cdi:tkin lasketaan tähän superturbo kategoriaan

Tuolla minun ex. 'superturbo' w211 e220 CDI:llä nyt mittarissa 470tkm kaverin toimesta. 220tkm oli mittarissa kun tehot nostettin n.280 hp ja väännöt 570Nm. Auto pelaa edelleen, ei moottorivaurioita, eikä automaattilaatikkokaan ole vielä särkynyt. w210 320cdi:n turbo on hieman väljistynyt, mutta ahtopaine liian alhaiset muutamat vikatilat, varmaan häviäisi uudella billetti kompura siivellä tai softan päivityksellä nykyaikaan.
Myöskin meillä on nyt Savossa tuo manuaali s203 200cdi tuikku 1:nen viimekesäisen sukupolven vaihdon johdosta. Kilsoja siinä nyt noin 365tkm.
Kone pelaa hienosti, penkitettiin viime kesänä 280hp / 525 Nm. Alkuperäisestä pienestä vaihdelaatikosta porsi 3-vaihde n. 355tkm mittarissa. Tuikun laittamaan 270 cdi:n vauhtipyörään ja kytkin pakettiin ei tarvinnu tehdä mitään vaihdelaatikon vaihdon yhteydessä


Jännä kun näitä nelipyttyisiä Mb cdi:tä ei ole rakenneltu enemmälti >300hp, ehkä suuttimien pienuus on rajoittanut tekeleitä. Vag miehet on kuitenkin jo menossa >350hp kaksilitraisissa mahti pumppusuuttimien avulla.
Hauskalta näyttää myös tässä threadissä olevat Tuikun kommentit 200 hp riittävyydestä


Eli kohta mb 3.0cdi 400hp/800Nm ei riitä (bemuissa jo 500hp/1000Nm


S213 E400d 11/2018, om656 ainut oikea mb motti!
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;
W447 114cdia 4x4 2019 A1 Valkia Läpijuostava Muumi Vito
W124 230E 1991 hyvillä herkuilla!
VW ID.3 2020 :oops:
ex. VW GTE Golf Hybridi, Antti Karpitettu 230hp/400Nm Wau!
ex. VW monta
ex. S213 220d 4matic 11/2017, vaikea tapaus
ex. S212 Facelift 250 CDI 4MATIC Tuikutettu
ex. W211 320 CDI 4(00hp)MATIC Tuikutettu
ex. W211 220 CDIA (GT23/ 2 5 5 9, AMG, 3", cool, Tuikutettu)
ex. W210 200 CDIA
ex. 124 300D 1990
ex. 124 300E 1990
ex. W203 200 Komperssori man., kesäauto
ex. S203 270 CDIA, Tuikutettu
ex. S203 200 CDI man, Orig. Tuikku
ex. W639 2015 116 CDIA 4x4, Tuikun täysteho 258hp/585Nm
ex. W639 115 CDIA 4x4, Tuikutettu
ex. W639 111 CDIA, Tuikutettu, mörkö suuttimet
ex. S202 180 C man, lumikki kesäauto;