Jees elikkä olis kohta sellane 24v projekti tulossa.
Kyselisin vaan että minkä verran tälläne kone kestää voiman ottoa? Koneeseen laitetaan uutta osaa mm. männänrenkaat, vesi- öljypumppu ym. männät tarkastetaan ja putsataan, alakerran laakeripinnat hoonattu ja uudet laakerit, niin ja sylinterit on hoonattu, kansi on koeponnistettu ja putsattu oikein koneistamolla, koneessa on öljykanavat putsattu. että superturbo miehet halojaa. mitähän tästä voisi syntyä?
Minä en muista, että forumilla olisi ollut vielä juttua yhdestäkään moniventtiilivaparin muuttamisesta turbokäytöön, eli jos joku on semmosen tehnyt niin huutaa hep.
Muutenhan jos se lienee sama kuin vähäventtiilikoneissa, niin laakerit ja männät pitäisi ottaa turboversiosta, siis vähintäänkin jos sen haluaa kestävän.
Täälläpäin on yks semmonen 606 "vapari superi" liikenteessä.
holsetilla ja 2bar paineilla. Ei tietääkseni mitään ongelmaa kuten yleensä vapareissa tuossa käytössä. Peltitiiviste ja turbon laakerit taitaa olla. Öljysuihkuthan noissa on vakiona.
Ongelmat liittyy jonkin verran kaasujalan raskauteen, mitä noissa vaparista turboiksi projekteissa tulee eteen. Mulla ainakin levis kone (OM601) aina jonkin urheilusuorituksen yhteydessä...
Eli hetkellisiä kiihdytyksiä kestää varmasti hyvin turbon kanssa tuo vapari OM606, mutta huippunopeuksia en lähtis kokeileen, voi männät lämmetä liikaa.
ja kun kone käytetään auki joka tapauksessa niin kannattaa laittaa ne hyvät osat sinne, niin ei tarvitse pelätä urheilusuorituksia. Kyllähän niitä väkisin tulee, jollei ennemmin niin sitten myöhemmin.
Taitaa olla kallis kone korjata jos hajoaa.
...eli originaalimännillä kuitenkin toimii siis raskaammassakin käytössä, ne lienee kuitenkin varaosanumeroltaan erilaiset vai pystyykö joku tarkistamaan jossain vissistä ?
veskola kirjoitti:Minä en muista, että forumilla olisi ollut vielä juttua yhdestäkään moniventtiilivaparin muuttamisesta turbokäytöön, eli jos joku on semmosen tehnyt niin huutaa hep.
Eikös rehtijiillä ollut muinoin joku 20vee rojekti? 605 vapari?
En varma oo mutta muistan vain että oisin lukenu..
veskola kirjoitti:Minä en muista, että forumilla olisi ollut vielä juttua yhdestäkään moniventtiilivaparin muuttamisesta turbokäytöön, eli jos joku on semmosen tehnyt niin huutaa hep.
Eikös rehtijiillä ollut muinoin joku 20vee rojekti? 605 vapari?
En varma oo mutta muistan vain että oisin lukenu..
se auto on tietääkseni "pikku turbolla" vakio tapeilla...
Aki P kirjoitti:Täälläpäin on yks semmonen 606 "vapari superi" liikenteessä.
holsetilla ja 2bar paineilla. Ei tietääkseni mitään ongelmaa kuten yleensä vapareissa tuossa käytössä. Peltitiiviste ja turbon laakerit taitaa olla. Öljysuihkuthan noissa on vakiona.
Tietääkseni vaparissa ei ole öljysuihkuja. Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä!
mutuna näin yleensä
oli auton merkki mikä hyvänsä jos siinä on öljy suihkut männille niin siitä löytyy öljyn lauhdutin mutta pelkkä lauhdytin ei takaa öljy suihkuja jota esim. 123 300d edustaa
väittäisin että jos mäntiä jäähdytetään öljyllä niin lauhdutin on oltava
tuskin sellaista autoa onkaan jossa ei olisi
Itse ajattelin ottaa omasta 606 vaparista nyt alkuun sen 400-450 pollea. Tai siis jahka kevät koittaa ja jäät sulaa... Eiköhän riitä pienemmillä ahdoilla talvella ajella, kun ei nyt vaparinakaan (7mm tapeilla) riitä pidot siirtämään voimaa tiehen.
Viimeksi muokannut hanomag, Ti 06.02.2007 11:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aki P kirjoitti:Täälläpäin on yks semmonen 606 "vapari superi" liikenteessä.
holsetilla ja 2bar paineilla. Ei tietääkseni mitään ongelmaa kuten yleensä vapareissa tuossa käytössä. Peltitiiviste ja turbon laakerit taitaa olla. Öljysuihkuthan noissa on vakiona.
Tietääkseni vaparissa ei ole öljysuihkuja. Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä!
Mää oon siinä käsityksessä ollu aina että 606 vaparissa on öljysuihkut.
Mutta 603 vaparissa ei ole.
On ihan faktaa että 606 vaparissa on öljysuihkut. Huoletta voi heittää 606:n vakioturbon vapariin. Kiertokangenlaakerit kannattaa (tai siis pitää!) vaitaa turbon laakereihin.
Kyllä ainakin 604-koneessa on suihkut ja myöskin se lämmönvaihdin tyyppinen lauhdutin.
PS: Se 606-"vaparisuperi" on edelleenkin nipussa ja rullilla työnsi 4:lla alkavia lukemia.
Perä yms. harmeja on ollut, mutta nykyinen w210:n isompi iso "kuningasperä" on kestänyt. Mahtuu justiinsa w201 koppaan ku soveltaa vähän kiinnityksiä.... on muuten sitten kunnon sisuskaluilla
Vapareissa on otettu ahtimen öljyntulo kahdesta vaihtoehtoisesta paikasta, kannen päästä tai koneen toiselta puolelta, olikos se nyt öljynpaineanturilta haarottamalla.
Originaalin turbolohkon kaltaista ratkaisua ei tietääkseni kukaan ole uskaltanut yrittää, kun siinä on vaarana pilata se lohko, jos sieltä edes öljykanavaa löytyy poraamalla.
haulla löytyy tarkemmin tuo öljytulon tekeminen.
Öljynpaluu on helppo, reikä samaan paikkaan missä on originaalissakin, siihen jengat ja sopiva nippa hydrauliikkakaupasta...ja sen pitää olla iso sen reiän.
veskola kirjoitti:
Öljynpaluu on helppo, reikä samaan paikkaan missä on originaalissakin, siihen jengat ja sopiva nippa hydrauliikkakaupasta...ja sen pitää olla iso sen reiän.
Joo, muistaakseni tuikkasin reiän 15mm poralla, kierteet ja siihen joku sopiva hydrauliikkanippeli. Suurensin sitä nipan sisällä olevaa reikää poralla, koska paluulinjassa ei ole painetta tai ei ainakaan pitäisi olla.