W123 230 syö aivan liikaa,mikähän voisi olla syy???

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kustomkalle
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: La 06.01.2007 18:46
Paikkakunta: FIN

W123 230 syö aivan liikaa,mikähän voisi olla syy???

Viesti Kirjoittaja kustomkalle »

Elikkä kone on se 2.3 ruisku malli joka on vaihdettu autoon joskus,ja syö aivan liikaa bensaa.Mikähän siinä voisi olla vikana?
E.E.J Ukkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: To 11.08.2005 14:32
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja E.E.J Ukkonen »

Paljonkohan se sitten vie bensiiniä? Kai sille sellaiset 10l/100km lukemat ovat normaaleja...luulisin...ehkä.




[nyt jään odottelemaan sitä Asiantuntija -titteliylennystä :lol: ]
Avatar
Hece45
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ma 10.10.2005 14:30
Paikkakunta: Kotka

Re: W123 230 syö aivan liikaa,mikähän voisi olla syy???

Viesti Kirjoittaja Hece45 »

kustomkalle kirjoitti:Elikkä kone on se 2.3 ruisku malli joka on vaihdettu autoon joskus,ja syö aivan liikaa bensaa.Mikähän siinä voisi olla vikana?
Mul w124 230 E Autom. vm;88 vie noin 15 litraa satasel/ lyhyttä ajoa (työmatkat)
onkohan liikaa ?
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14196
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mihin autoon moottori on vaihdettu? Onko perä vaihdettu myös? Meinaan että jos siellä on vaikka 200 D:n tiuha perä, niin moottori käy korkeammilla kierroksilla ja nestettä kuluu enemmän.
Oma autoni vie automaatilla n. 10,5 l/100 km ympäri vuoden.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Asko.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 01.02.2005 16:25
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja Asko.S »

Moro!

Itsellä on sama vika. Auto hörppää normaalisti n.11-12litraa satasella. Aikoinaan kyselin samaa tällä, eipä siihen järkevää selitystä löytynyt. Ruiskun säätö ehkä...
w202 c180 esprit 97- (käyttis)

W116 280S 79-

w123 200D 81-

EX .230E 82-
kustomkalle
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: La 06.01.2007 18:46
Paikkakunta: FIN

Viesti Kirjoittaja kustomkalle »

se on vaidettu w123 230 vm-77 ja peräkin on tietääkseni vaihdettu..ja se syö kyl yli 15 litraa satasel
Viimeksi muokannut kustomkalle, To 18.01.2007 17:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Ohjekirja kertoo (kaasutinmallille) 10 maantiellä, 15 kaupungissa !
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

En tunne kyseistä moottoria mutta...

Ihan pienellä ei tota saa menemään millään. Auto on aika painava ja eikä ihan sieltä virtaviivaisimmasta päästä.

Ilmansuodattimen tukkoisuus ainakin nostaa kulutusta. Samoin viallinen termostaatti joka pitää mottorin liian kylmänä. Tarkistettavia kohteita on myös moottorin rikastusautomatiikka sekä tulppien ja sähkölaitteiden kunto. Myös matalat ilmanpaineet renkaissa ja laahavat jarrut nostaa kulutusta.

Jos tollaista konetta, -kunnossakin olevaa "käskee" kylmänä, niin hetkellinen keskikulutus voi nousta yli 100L/100Km :shock:

Taitaa ajotapa ratkaista aika paljon, Kutitelemalla nippa nappa 10 ja käskemällä varmasti yli 15L :roll:
Viimeksi muokannut TIMO T T, Ti 09.01.2007 12:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W210 290TD T
Avatar
uate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: Su 01.01.2006 05:16
Paikkakunta: Hattula

Viesti Kirjoittaja uate »

Tossa on yksi syy miksi ostin 260:n enkä 230:stä. Samalla bensamäärällä pääsee jollei polje ihan simona.
Jos se toimii, älä korjaa sitä.

w202 220cdi stw -99 2009 ->
w124 260e -89 2005 - 2009
w123 230 -76 1995 - 1998
w123 240d -80 1989 - 1995
[img]http://i5.aijaa.com/b/00399/6479920.jpg[/img]
___W123 230 -76_______W124 260E -89_______W202 220cdi -99
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

Kyllä 15 litraakin kuulostaa 230:lle aika paljolta, kun itsellä 280 ruisku automaatilla vie 12-15 seka-ajossa. Eikä kaasujalkakaan aina kaupungissa ajellessa sieltä kevyimmästä päästä ole. Kickdown on sen verran hupaa, että sitä tulee aika usein käytettyä. 8) Valoista tulee myös aika usein lähdettyä lattia suorana. Toisaalta ylinopeutta en juurikaan aja eli kiihdytykset ovat aika hetkellisiä.
W123 280TE -79
kustomkalle
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: La 06.01.2007 18:46
Paikkakunta: FIN

Viesti Kirjoittaja kustomkalle »

no perkele...pitää vissiin sitte olla varovaisempi sen kaasujalan kanssa :(
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

TIMO T T kirjoitti:
Jos tollaista konetta, -kunnossakin olevaa "käskee" kylmänä, niin hetkellinen keskikulutus voi nousta yli 100L/100Km :shock:
No ainakin lähelle. :D Meillä tuo bensakoneella oleva tenava syö sen kympin ajoi kuinka sievästi tahansa.

Talvisin kulutusta nostaa erittäin paljon se että jos lähtee kylmällä autolla heti liikenteeseen. :shock:

100km kulutus tipahtaa lähes 5litraa kun antaa joka kerta auton lämmetä tyhjäkäynnillä kymmenisen minuuttia ennekuin sillä lähtee ajamaan. :shock:
honkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Su 09.10.2005 20:03
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja honkonen »

Jännä juttu toi että yleensä ihmiset antaa koneen(auton) lämmetä tyhjäkäynnillä useita minuutteja, vaikka valmistaja sitä erityisesti jopa kieltää tekemästä.
Useinhan käyttöohjeissa opastetaan lähtemään heti liikkeelle jotta lämpiää nopeemmin. Näin säästyy polttoainetta eikä tule saastetta ym.
Talvella kyllä vaikea toteuttaa näillä leveysasteilla.
Mulla 230 E vie n.10-11 l/100 km. W123 siis ja 4-lovinen manuaali.
Joka on muuten myytävänä!!
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Eipä tule mieleenkään lähteä pakkasesta suoraan liikenteeseen... :shock:

Enkä ole kieltäviin juttuihin koskaan törmännytkään. :D
Johan se nyt järkikin sanoo että autosta sattaa hajota jotain jos sillä lähdetään suinpäin vedättämään.

Esim automaattilaatikot ei tykkää siitä että kylmiltään lähdetään...
leppakko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Su 03.12.2006 12:51
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja leppakko »

Minulla on W201 2.0 ja vie 13l kaupungissa. Ei tule poljettua mutta silti syö aika reippaasti. Onkohan säädöissä vikaa? Auto on kaasarimalli ja 4-vaihteisella lootalla. Mitä pitäis kuluttaa talvella kaupunkiajossa tuollasen tuolla koneella?
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Laitetaanhan nyt vielä yhdet kulutus tiedot tähän.

Eli ittellä tuo W201 2.3 8V koneella ja laatikkona automaatti. Kulutus on pyörinyt siinä 11.5-12.5 haarukassa. Alle en ole saanut ikinä menemään. Noh, huoltojakin on tehty himpun (suodattimet, ilmanputsari, sytkän osat) ja fortea käytetty, eikä vaikuttanut mitenkään. Tänään tulee uudet suuttimet ja o-renkaat, nii kattotaa jos sillä ainaki nuo lämpimänä käynnisymisen ongelmat katoaisi. Ja vaikka kulutuskin tipahtaisi.

Eikös ole niin että vanhassa autossa, jos rupeaa suuttimet menemään, niin suuttimen antama bensamäärä voi olla jotakin ihan muuta, kuin mitä tarkoitus? Itselläni ainakin pakokaasut haisee niin prkeleen voimakkaille että veikkaisin aika rikasta käyntiä..

Viisaammat viisastakoon... :D
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Avatar
Hece45
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ma 10.10.2005 14:30
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Hece45 »

opcaravan kirjoitti:Laitetaanhan nyt vielä yhdet kulutus tiedot tähän.

Eli ittellä tuo W201 2.3 8V koneella ja laatikkona automaatti. Kulutus on pyörinyt siinä 11.5-12.5 haarukassa. Alle en ole saanut ikinä menemään. Noh, huoltojakin on tehty himpun (suodattimet, ilmanputsari, sytkän osat) ja fortea käytetty, eikä vaikuttanut mitenkään. Tänään tulee uudet suuttimet ja o-renkaat, nii kattotaa jos sillä ainaki nuo lämpimänä käynnisymisen ongelmat katoaisi. Ja vaikka kulutuskin tipahtaisi.

Eikös ole niin että vanhassa autossa, jos rupeaa suuttimet menemään, niin suuttimen antama bensamäärä voi olla jotakin ihan muuta, kuin mitä tarkoitus? Itselläni ainakin pakokaasut haisee niin prkeleen voimakkaille että veikkaisin aika rikasta käyntiä..

Viisaammat viisastakoon... :D
Kerro sit oliko mitään apua suuttimien vaihdosta,on käynny sama
homma mielessä, kun on toi kulutus aika suuri ja lompakko ohut !!
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Juu, mie ilmoittelen, että mitä kävi..... Tänää pitäs neljän perästä postissa olla.. Sit ku vaihto viel menis sutjakasti niin avot! :lol:
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
kustomkalle
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: La 06.01.2007 18:46
Paikkakunta: FIN

Viesti Kirjoittaja kustomkalle »

no sehän pitää itekki vaihtaa ne suuttimet jos niitten vaihto vaikuttaa kulutukseen 8)
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

No nyt on uudet suuttimet koneessa ja ensi kokemuksiakin maisteltu noin 50km matkalta. Eli lämpimänä/puolilämpimänä oli vaikeuksia saada auto jäämään käyntiin. Se nyt ainakin tuntuisi noiden vaihdon jälkeen muuttuneen parempaan suuntaan. Ei tarvinnu tajutonta sahausta että starttaa. Hörähti heti tulille. Eli se tuntuis parantuneen huomattavasti. Kulutuksesta en osaa viel sanoa mitään.. Pitää täs ajella ja informoida, että muuttuiko hullua hurskaammaksi...

Vaihtohan olikin niin yksinkertainen, kuin vain voi olla... Minä pelkäsin ja epäröin, että onkohan kovakin homma, mutta huolella tehtynä aikaa hurahti alta tunti. Eka kerta kun oli...

Onkos porukalla tietoo, että voiko/uskaltaako/kannattaako lähteä itse seoksia ettimään kohilleen?? Ja onko edes ilman mittareita mahdollista saada suunnilleen kohdilleen???
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Kyllä se näillä korjaamoitten pakokaasumittareilla kohilleen tulee,sinne vaan,maksaa semmmoset 15-20 egee.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Avatar
Hece45
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ma 10.10.2005 14:30
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Hece45 »

opcaravan kirjoitti:No nyt on uudet suuttimet koneessa ja ensi kokemuksiakin maisteltu noin 50km matkalta. Eli lämpimänä/puolilämpimänä oli vaikeuksia saada auto jäämään käyntiin. Se nyt ainakin tuntuisi noiden vaihdon jälkeen muuttuneen parempaan suuntaan. Ei tarvinnu tajutonta sahausta että starttaa. Hörähti heti tulille. Eli se tuntuis parantuneen huomattavasti. Kulutuksesta en osaa viel sanoa mitään.. Pitää täs ajella ja informoida, että muuttuiko hullua hurskaammaksi...

Vaihtohan olikin niin yksinkertainen, kuin vain voi olla... Minä pelkäsin ja epäröin, että onkohan kovakin homma, mutta huolella tehtynä aikaa hurahti alta tunti. Eka kerta kun oli...

Onkos porukalla tietoo, että voiko/uskaltaako/kannattaako lähteä itse seoksia ettimään kohilleen?? Ja onko edes ilman mittareita mahdollista saada suunnilleen kohdilleen???
Mistäs tilasit suuttimet ja paljonko köyhdyit !
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Juu.. Pitääpä joku päivä käydä säädättämässä nuokohilleen.

Suuttimet tulivat maksamaan 30€/kpl ja tiivisteet himppua alle 2€/kpl. Että eihän tuo mitään ilmaista ole... Pitää nyt toivoo kovasti että tipahtas tuo kulutus ees tonne 10 hujakoille, niin tyytyväinen olisin... :roll:

Edit: Suuttimien vaihdon jälkeen tuli näköjää sellainen probleema, että kylmällä koneella huononi käyntiin lähtö... :shock: Onkos kellään tuohon vinkkejä??? Kun eikös sen kuitenkin vähän pitäisi hörähtää käynnistys/rikastus suuttimen avulla? Mutta kun tahtoo vaatia sahausta tovin, sitten pari hörähtelyä ja sitten käynnistyy... Nyt on taas niin ihme homma kyl et.... Mihinkähän tuon auton kanssa mennään... Pitää ny käydä tarkistamassa, ettei oo joku johto vahingossa irronnut tai jotakin sellaista.... :(
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

opcaravan kirjoitti:
Edit: Suuttimien vaihdon jälkeen tuli näköjää sellainen probleema, että kylmällä koneella huononi käyntiin lähtö... :shock:
Painappa kaasua kun käynnstät auton. Mulla saa kans sahata tuota tenavaa jos ei pidä kaasua pohjassa kylmänä käynnistettäessä.

Kaasu pohjassa hörähtää heti. :D
Avatar
opcaravan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: To 14.09.2006 20:59
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Mika.T kirjoitti:
opcaravan kirjoitti:
Edit: Suuttimien vaihdon jälkeen tuli näköjää sellainen probleema, että kylmällä koneella huononi käyntiin lähtö... :shock:
Painappa kaasua kun käynnstät auton. Mulla saa kans sahata tuota tenavaa jos ei pidä kaasua pohjassa kylmänä käynnistettäessä.

Kaasu pohjassa hörähtää heti. :D

Juu, sen suuntasta minä mietiskelinkin. Yleensä aina pitää vanhalle autolle löytää "se oikea" tapa käynnistää niin kuumana, kuin kylmänäkin. Vanhoilla suuttimilla piti taas kuumana pumpata kaasua, että jäi käymään sekä löysi kaikki sylinterit mukaan.. :D Kylmänä ei ollu mitään ongelmia. Mutta pitää kokeilla tuota... Kiitoksia vain neuvosta..
Näillä mennään:

Mercedes 300CEA 24V -91

Seat Cordoba 1.9Tdi 66kw vario/paku -00
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

Kyllähän ruiskukoneen pitäisi ihan kaasu ylhäällä lähteä käyntiin. Ainakin toi oma 280:n hörähtää heti kun vähän näyttää virta-avainta, oli kylmä, kuuma tai jotain siltä väliltä.
W123 280TE -79
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Raine kirjoitti:Kyllähän ruiskukoneen pitäisi ihan kaasu ylhäällä lähteä käyntiin. Ainakin toi oma 280:n hörähtää heti kun vähän näyttää virta-avainta, oli kylmä, kuuma tai jotain siltä väliltä.
No ei ne vain aina lähde.... Varsinkaan mersut. :D
Vastaa Viestiin