ASD valo palaa [mb 190E 2.6]
ASD valo palaa [mb 190E 2.6]
Hei!
Kaverin autossa syttyi ASD valo palamaan. Autona mb 190E 2.6. Autolla ei ole ajettu valon syttymisen jälkeen. Uskaltaako autolla hirveästi ajella? Mikä vika autossa voi olla ja miten sitä kannattaa lähteä korjaamaan?
- Lanakt
Kaverin autossa syttyi ASD valo palamaan. Autona mb 190E 2.6. Autolla ei ole ajettu valon syttymisen jälkeen. Uskaltaako autolla hirveästi ajella? Mikä vika autossa voi olla ja miten sitä kannattaa lähteä korjaamaan?
- Lanakt
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
ASD eli automaattinen lukkoperä on ollut lisävarusteena W124 mallissa (lisävarustekoodi 211). Kun auto käynnistetään, pitäisi luonnollisesti ASD:n vikavalon (ASD-merkki mittaritaulun alareunassa) sammua. Jos se jää palamaan, on järjestelmässä vikakoodi päällä. Vikakoodit voi lukea helposti itse, tarvitset vain 2 kpl n. 2 metriä pitkiä piuhoja, joiden toisessa päässä on esim. banaaniliittimet ja toisesta päästä vaikkapa hiukan matkaa piuhaa kuorittuna..
Moottoritilassa, apukuskin puoleisen iskarin yläpään vieressä on 8-napainen diagnostiikkaliitin. ASD:n vian diagnosointiin käytetään napoja 1 (maa) ja 5 (ASD diagnostiikka). Tökkää siis piuhojen banaaniliitinpäät napoihin 1 ja 5. Sitten kabiiniin. Auto käyntiin ja sitten yhdistät piuhojen päät toisiinsa hetkeksi, n. 1 sekunti riittää. Tämän jälkeen ASD-valo alkaa vilkkumaan ja vilkutusten määrä kertoo kyseessä olevan vian seuraavasti:
1 = ei vikaa
2 = ASD-ohjainyksikkö viallinen
3 = Jarruvalokytkin; ASD-kytkentätoiminto viallinen
4 = Pyörintänopeusanturi etu vasen
5 = Pyörintänopeusanturi etu oikea
6 = Pyörintänopeusanturi taka
7 = Kaikki 3 pyörintänopeusanturia
8 = Magneettiventtiili tai jarruvalokytkin; jarruvalon kytkentä
Hyvin yleinen vika on jarruvalokytkin, myös vikakoodin 8 tapauksessa. Jarruvalokytkin on helppo vaihtaa itse ja se on suhteellisen edullinen, esim. KL-varaosilla alle 20 euroa. Kytkin sijaitsee jarrupolkimen juuressa. Paina hiukan jarrupoljinta toisella kädellä ja toisella paina kytkimen sivussa olevaa kielekettä (katso uudesta katkaisimesta) ja kierrä samalla myötäpäivään vasteeseen asti ja vedä ulospäin, jolloin kytkin jää käteen. Johtopistokkeet irti, vedä uudesta kytkimestä se valkoinen tappi niin ulos kuin se tulee, laita uusi kytkin tilalle ja päinvastoin asennetaan paikoilleen.
Kun vika on korjattu, on aika kuitata vika pois vikamuistista. Tämä tapahtuu auton käydessä yhdistämällä piuhat noin 10 sekunniksi yhteen. Kuulemma myös akun irrotus joksikin aikaa ajaa saman asian.
Moottoritilassa, apukuskin puoleisen iskarin yläpään vieressä on 8-napainen diagnostiikkaliitin. ASD:n vian diagnosointiin käytetään napoja 1 (maa) ja 5 (ASD diagnostiikka). Tökkää siis piuhojen banaaniliitinpäät napoihin 1 ja 5. Sitten kabiiniin. Auto käyntiin ja sitten yhdistät piuhojen päät toisiinsa hetkeksi, n. 1 sekunti riittää. Tämän jälkeen ASD-valo alkaa vilkkumaan ja vilkutusten määrä kertoo kyseessä olevan vian seuraavasti:
1 = ei vikaa
2 = ASD-ohjainyksikkö viallinen
3 = Jarruvalokytkin; ASD-kytkentätoiminto viallinen
4 = Pyörintänopeusanturi etu vasen
5 = Pyörintänopeusanturi etu oikea
6 = Pyörintänopeusanturi taka
7 = Kaikki 3 pyörintänopeusanturia
8 = Magneettiventtiili tai jarruvalokytkin; jarruvalon kytkentä
Hyvin yleinen vika on jarruvalokytkin, myös vikakoodin 8 tapauksessa. Jarruvalokytkin on helppo vaihtaa itse ja se on suhteellisen edullinen, esim. KL-varaosilla alle 20 euroa. Kytkin sijaitsee jarrupolkimen juuressa. Paina hiukan jarrupoljinta toisella kädellä ja toisella paina kytkimen sivussa olevaa kielekettä (katso uudesta katkaisimesta) ja kierrä samalla myötäpäivään vasteeseen asti ja vedä ulospäin, jolloin kytkin jää käteen. Johtopistokkeet irti, vedä uudesta kytkimestä se valkoinen tappi niin ulos kuin se tulee, laita uusi kytkin tilalle ja päinvastoin asennetaan paikoilleen.
Kun vika on korjattu, on aika kuitata vika pois vikamuistista. Tämä tapahtuu auton käydessä yhdistämällä piuhat noin 10 sekunniksi yhteen. Kuulemma myös akun irrotus joksikin aikaa ajaa saman asian.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Samojen ohjeiden pitäisi toimia myös W201:ssä kuten W126:ssa. Tarkista myös, onko hydrauliöljysäiliössä nestettä (mittatikussa merkit). Lisää öljyä saat Veholta litran pönikässä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Kun takapyörät sutii, niin nopeusmittaritaulussa (kilometrimittarin yläpuolella) alkaa palamaan keltainen (kolmio) valo. Tarkoittaako tuo sitä, että ASD on toiminnassa?
ASD -varoitusvalo ei muistaakseni ole palanut koskaan edes siinä vaiheessa, kun virta-avainta kääntää yhden/kaksi pykälää..
Auto on w201/ 2.0 190E, vm. -88.
ASD -varoitusvalo ei muistaakseni ole palanut koskaan edes siinä vaiheessa, kun virta-avainta kääntää yhden/kaksi pykälää..
Auto on w201/ 2.0 190E, vm. -88.
Jos kolmio palaa, niin ASD:ssä on ainakin jotain henkeä. Se varoittaa lähinnä akseleiden nopeuserosta (yli 2km/h) ja jos nopeus on sopiva sekä systeemi toimii, ASD alkaa lukita tasauspyörästöä. Valo siis palaa, vaikka mitään lukitusta ei perässä tapahtuisikaan, esim. ohitustilanteessa sutiessa.
Näppärää, sillä ainakin Hkpl 5:lla sutiminen alkaa "huomaamattomasti", eikä pito karkaa yhtä äkkiä. Valosta näkee liukkauden ennen, kuin sutimista huomaa millään muulla tavalla.
Varoitusvalon polttimo on kai rikki, koska kaikki varoitusvalot palavat, kun virrat laittaa päälle ja moottori ei vielä käy.
-Jukka-
Näppärää, sillä ainakin Hkpl 5:lla sutiminen alkaa "huomaamattomasti", eikä pito karkaa yhtä äkkiä. Valosta näkee liukkauden ennen, kuin sutimista huomaa millään muulla tavalla.
Varoitusvalon polttimo on kai rikki, koska kaikki varoitusvalot palavat, kun virrat laittaa päälle ja moottori ei vielä käy.
-Jukka-
1971 L508D Kasten
1973 Unimog 416
1980 L613D Jumbo
2006 C320T CDI
1973 Unimog 416
1980 L613D Jumbo
2006 C320T CDI
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Edellä oleva teksti on suoraan kopioitu www.mese.fi -foorumin ylläpitämästä Mersutiedon Mekasta.Manu300cea24 kirjoitti:ASD eli automaattinen lukkoperä on ollut lisävarusteena W124 mallissa (lisävarustekoodi 211). Kun auto käynnistetään, pitäisi luonnollisesti ASD:n vikavalon (ASD-merkki mittaritaulun alareunassa) sammua. Jos se jää palamaan, on järjestelmässä vikakoodi päällä. Vikakoodit voi lukea helposti itse, tarvitset vain 2 kpl n. 2 metriä pitkiä piuhoja, joiden toisessa päässä on esim. banaaniliittimet ja toisesta päästä vaikkapa hiukan matkaa piuhaa kuorittuna..
Moottoritilassa, apukuskin puoleisen iskarin yläpään vieressä on 8-napainen diagnostiikkaliitin. ASD:n vian diagnosointiin käytetään napoja 1 (maa) ja 5 (ASD diagnostiikka). Tökkää siis piuhojen banaaniliitinpäät napoihin 1 ja 5. Sitten kabiiniin. Auto käyntiin ja sitten yhdistät piuhojen päät toisiinsa hetkeksi, n. 1 sekunti riittää. Tämän jälkeen ASD-valo alkaa vilkkumaan ja vilkutusten määrä kertoo kyseessä olevan vian seuraavasti:
1 = ei vikaa
2 = ASD-ohjainyksikkö viallinen
3 = Jarruvalokytkin; ASD-kytkentätoiminto viallinen
4 = Pyörintänopeusanturi etu vasen
5 = Pyörintänopeusanturi etu oikea
6 = Pyörintänopeusanturi taka
7 = Kaikki 3 pyörintänopeusanturia
8 = Magneettiventtiili tai jarruvalokytkin; jarruvalon kytkentä
Hyvin yleinen vika on jarruvalokytkin, myös vikakoodin 8 tapauksessa. Jarruvalokytkin on helppo vaihtaa itse ja se on suhteellisen edullinen, esim. KL-varaosilla alle 20 euroa. Kytkin sijaitsee jarrupolkimen juuressa. Paina hiukan jarrupoljinta toisella kädellä ja toisella paina kytkimen sivussa olevaa kielekettä (katso uudesta katkaisimesta) ja kierrä samalla myötäpäivään vasteeseen asti ja vedä ulospäin, jolloin kytkin jää käteen. Johtopistokkeet irti, vedä uudesta kytkimestä se valkoinen tappi niin ulos kuin se tulee, laita uusi kytkin tilalle ja päinvastoin asennetaan paikoilleen.
Kun vika on korjattu, on aika kuitata vika pois vikamuistista. Tämä tapahtuu auton käydessä yhdistämällä piuhat noin 10 sekunniksi yhteen. Kuulemma myös akun irrotus joksikin aikaa ajaa saman asian.
Oikea lähde on täällä.
Kohteliasta olisi ollut tekstin lainaajalta mainita edes lähde, sen sijaan että esittää tekstiä omanaan.
Tekijänoikeudet ko. tekstiin omistavat nimimerkit Veppe ja dealer.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Jahas ja tälläkö pitäisi valon sit alkaa sammumaan
Mitäs jos ottaisin katsastukseen sen asd mötikän pois paikaltaan,onko siitä haittaa? sillä tavalla valo ainakin sammuu,sen oon koittanu
Mut eipä se ole katsastusMies hylänny autoo tuon valon takia,2kertaa oon sen katsastanu ilman huomautusta

Mitäs jos ottaisin katsastukseen sen asd mötikän pois paikaltaan,onko siitä haittaa? sillä tavalla valo ainakin sammuu,sen oon koittanu

Mut eipä se ole katsastusMies hylänny autoo tuon valon takia,2kertaa oon sen katsastanu ilman huomautusta

SE TOIMII SITTENKIN!!! VAI TOIMIIKO SITTENKÄÄN???
EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Niin kun se ei vaikuta tavallaan turvallisuuteen ollenkaan.van_gils kirjoitti:Jahas ja tälläkö pitäisi valon sit alkaa sammumaan![]()
Mitäs jos ottaisin katsastukseen sen asd mötikän pois paikaltaan,onko siitä haittaa? sillä tavalla valo ainakin sammuu,sen oon koittanu![]()
Mut eipä se ole katsastusMies hylänny autoo tuon valon takia,2kertaa oon sen katsastanu ilman huomautusta
Sen takia ne ei varmaan sitä ole hylänneet.
Eria asia on sit ne muut abs asr valot.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
ASR häiriö päällä meni kyllä leimasta läpi. ABS lienee kuitenkin selvä peli, sen pitää pelata.Manu300cea24 kirjoitti:Niin kun se ei vaikuta tavallaan turvallisuuteen ollenkaan.van_gils kirjoitti:Jahas ja tälläkö pitäisi valon sit alkaa sammumaan![]()
Mitäs jos ottaisin katsastukseen sen asd mötikän pois paikaltaan,onko siitä haittaa? sillä tavalla valo ainakin sammuu,sen oon koittanu![]()
Mut eipä se ole katsastusMies hylänny autoo tuon valon takia,2kertaa oon sen katsastanu ilman huomautusta
Sen takia ne ei varmaan sitä ole hylänneet.
Eria asia on sit ne muut abs asr valot.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 421
- Liittynyt: Ma 22.11.2010 08:06
Re:
Luulekko ihan totisella naamalla että hiileri ja vemppu ovat itte kokeilemalla ottannee selvää noista kooteista vai olisko jössit ihan vaan lukeneet inter weebbia ja laittanneet hyvän kiertämmäänAri66 kirjoitti:Edellä oleva teksti on suoraan kopioitu www.mese.fi -foorumin ylläpitämästä Mersutiedon Mekasta.Manu300cea24 kirjoitti:ASD eli automaattinen lukkoperä on ollut lisävarusteena W124 mallissa (lisävarustekoodi 211). Kun auto käynnistetään, pitäisi luonnollisesti ASD:n vikavalon (ASD-merkki mittaritaulun alareunassa) sammua. Jos se jää palamaan, on järjestelmässä vikakoodi päällä. Vikakoodit voi lukea helposti itse, tarvitset vain 2 kpl n. 2 metriä pitkiä piuhoja, joiden toisessa päässä on esim. banaaniliittimet ja toisesta päästä vaikkapa hiukan matkaa piuhaa kuorittuna..
Moottoritilassa, apukuskin puoleisen iskarin yläpään vieressä on 8-napainen diagnostiikkaliitin. ASD:n vian diagnosointiin käytetään napoja 1 (maa) ja 5 (ASD diagnostiikka). Tökkää siis piuhojen banaaniliitinpäät napoihin 1 ja 5. Sitten kabiiniin. Auto käyntiin ja sitten yhdistät piuhojen päät toisiinsa hetkeksi, n. 1 sekunti riittää. Tämän jälkeen ASD-valo alkaa vilkkumaan ja vilkutusten määrä kertoo kyseessä olevan vian seuraavasti:
1 = ei vikaa
2 = ASD-ohjainyksikkö viallinen
3 = Jarruvalokytkin; ASD-kytkentätoiminto viallinen
4 = Pyörintänopeusanturi etu vasen
5 = Pyörintänopeusanturi etu oikea
6 = Pyörintänopeusanturi taka
7 = Kaikki 3 pyörintänopeusanturia
8 = Magneettiventtiili tai jarruvalokytkin; jarruvalon kytkentä
Hyvin yleinen vika on jarruvalokytkin, myös vikakoodin 8 tapauksessa. Jarruvalokytkin on helppo vaihtaa itse ja se on suhteellisen edullinen, esim. KL-varaosilla alle 20 euroa. Kytkin sijaitsee jarrupolkimen juuressa. Paina hiukan jarrupoljinta toisella kädellä ja toisella paina kytkimen sivussa olevaa kielekettä (katso uudesta katkaisimesta) ja kierrä samalla myötäpäivään vasteeseen asti ja vedä ulospäin, jolloin kytkin jää käteen. Johtopistokkeet irti, vedä uudesta kytkimestä se valkoinen tappi niin ulos kuin se tulee, laita uusi kytkin tilalle ja päinvastoin asennetaan paikoilleen.
Kun vika on korjattu, on aika kuitata vika pois vikamuistista. Tämä tapahtuu auton käydessä yhdistämällä piuhat noin 10 sekunniksi yhteen. Kuulemma myös akun irrotus joksikin aikaa ajaa saman asian.
Oikea lähde on täällä.
Kohteliasta olisi ollut tekstin lainaajalta mainita edes lähde, sen sijaan että esittää tekstiä omanaan.
Tekijänoikeudet ko. tekstiin omistavat nimimerkit Veppe ja dealer.




Jos ossaisin ulko maan kieltä uskoissin muun muassa tossa olevan samat kootit


Tärkeintä kai on välittäää apuva sitä tarvitsevalle




http://www.mbclub.co.uk/forums/571881-post13.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Räy räy



-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44
Re: ASD valo palaa [mb 190E 2.6]
Kuinka pienellä moottorin kierrosluvulla perän lukon kuuluu toimia? Pitäisikö sen täysin tarrata kiinni jo ihan tyhjäkäynnillä? Näitä ASD-tapauksia ei ole ollut omalla tontilla, kuin kaksi, niissä ainakin on molemmissa pitänyt hieman kaasua painaa, ennen kuin lukko on ottanut kiinni.
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Re: ASD valo palaa [mb 190E 2.6]
Lukon pitäisi toimia heti kun abs atureissa tulee etu ja täkapyörien välistä singnaalia juuri tuo 2km ero tällöin lukko lyö päälle esim takasten sutaistessa,kyseessä on kuitenkin nk,liikkeelle lähtö avustin!
Jaakko.P
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 294
- Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44
Re: ASD valo palaa [mb 190E 2.6]
Aivan, mutta lukko kytkeytyy moottorin käyttämän hydraulipumpun tekemän paineen voimalla, eli riittääkö ihan tyhjäkäyntikierrokset ns.täysin kunnossa olevassa yksilössä saavuttamaan riittävän paineen tasauspyörästön likitsemiseksijaakko.putkisaari kirjoitti:Lukon pitäisi toimia heti kun abs atureissa tulee etu ja täkapyörien välistä singnaalia juuri tuo 2km ero tällöin lukko lyö päälle esim takasten sutaistessa,kyseessä on kuitenkin nk,liikkeelle lähtö avustin!

Re: ASD valo palaa [mb 190E 2.6]
Vanhemmissa on paineakku ja jos se on ns. latautunut (toisinsanoen auto on käynyt jonkinaikaa) niin kyllä pitäis toimia.Nuffield56 kirjoitti:Aivan, mutta lukko kytkeytyy moottorin käyttämän hydraulipumpun tekemän paineen voimalla, eli riittääkö ihan tyhjäkäyntikierrokset ns.täysin kunnossa olevassa yksilössä saavuttamaan riittävän paineen tasauspyörästön likitsemiseksijaakko.putkisaari kirjoitti:Lukon pitäisi toimia heti kun abs atureissa tulee etu ja täkapyörien välistä singnaalia juuri tuo 2km ero tällöin lukko lyö päälle esim takasten sutaistessa,kyseessä on kuitenkin nk,liikkeelle lähtö avustin!
Sit viivettä tulee jos tuo akku on rikki. Uudemmissa tuota akkua ei ole mutta käsittääkseni niissä pummpu on sitten jo erilainen?
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661