ASD valo palaa [mb 190E 2.6]

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Lanakt
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Su 26.02.2006 14:19

ASD valo palaa [mb 190E 2.6]

Viesti Kirjoittaja Lanakt »

Hei!
Kaverin autossa syttyi ASD valo palamaan. Autona mb 190E 2.6. Autolla ei ole ajettu valon syttymisen jälkeen. Uskaltaako autolla hirveästi ajella? Mikä vika autossa voi olla ja miten sitä kannattaa lähteä korjaamaan?

- Lanakt
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

ASD eli automaattinen lukkoperä on ollut lisävarusteena W124 mallissa (lisävarustekoodi 211). Kun auto käynnistetään, pitäisi luonnollisesti ASD:n vikavalon (ASD-merkki mittaritaulun alareunassa) sammua. Jos se jää palamaan, on järjestelmässä vikakoodi päällä. Vikakoodit voi lukea helposti itse, tarvitset vain 2 kpl n. 2 metriä pitkiä piuhoja, joiden toisessa päässä on esim. banaaniliittimet ja toisesta päästä vaikkapa hiukan matkaa piuhaa kuorittuna..

Moottoritilassa, apukuskin puoleisen iskarin yläpään vieressä on 8-napainen diagnostiikkaliitin. ASD:n vian diagnosointiin käytetään napoja 1 (maa) ja 5 (ASD diagnostiikka). Tökkää siis piuhojen banaaniliitinpäät napoihin 1 ja 5. Sitten kabiiniin. Auto käyntiin ja sitten yhdistät piuhojen päät toisiinsa hetkeksi, n. 1 sekunti riittää. Tämän jälkeen ASD-valo alkaa vilkkumaan ja vilkutusten määrä kertoo kyseessä olevan vian seuraavasti:

1 = ei vikaa

2 = ASD-ohjainyksikkö viallinen

3 = Jarruvalokytkin; ASD-kytkentätoiminto viallinen

4 = Pyörintänopeusanturi etu vasen

5 = Pyörintänopeusanturi etu oikea

6 = Pyörintänopeusanturi taka

7 = Kaikki 3 pyörintänopeusanturia

8 = Magneettiventtiili tai jarruvalokytkin; jarruvalon kytkentä


Hyvin yleinen vika on jarruvalokytkin, myös vikakoodin 8 tapauksessa. Jarruvalokytkin on helppo vaihtaa itse ja se on suhteellisen edullinen, esim. KL-varaosilla alle 20 euroa. Kytkin sijaitsee jarrupolkimen juuressa. Paina hiukan jarrupoljinta toisella kädellä ja toisella paina kytkimen sivussa olevaa kielekettä (katso uudesta katkaisimesta) ja kierrä samalla myötäpäivään vasteeseen asti ja vedä ulospäin, jolloin kytkin jää käteen. Johtopistokkeet irti, vedä uudesta kytkimestä se valkoinen tappi niin ulos kuin se tulee, laita uusi kytkin tilalle ja päinvastoin asennetaan paikoilleen.

Kun vika on korjattu, on aika kuitata vika pois vikamuistista. Tämä tapahtuu auton käydessä yhdistämällä piuhat noin 10 sekunniksi yhteen. Kuulemma myös akun irrotus joksikin aikaa ajaa saman asian.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Lanakt
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Su 26.02.2006 14:19

Viesti Kirjoittaja Lanakt »

Hei!
Kiitos vastauksesta.
Onnistuuko sama myös w201:ssä?
Viimeksi muokannut Lanakt, Ma 08.01.2007 17:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Varmaksi en uskalla sanoa että käykö W201:een.
Mutta uskoisin että samat ohjeet toimii siinäkin kärryssä.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14190
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Samojen ohjeiden pitäisi toimia myös W201:ssä kuten W126:ssa. Tarkista myös, onko hydrauliöljysäiliössä nestettä (mittatikussa merkit). Lisää öljyä saat Veholta litran pönikässä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: To 10.07.2003 12:46

Viesti Kirjoittaja MB »

ASD valon saa häiriön jälkeen helposti sammumaan käyttämällä akun takana olevaa ASD-modulia irti. Mokkula vain irti ja taukoa muutama minuuttia ja mokkula takaisin. Joskus ASD valo on alkanut palamaan, kun akun jännite on laskenut esim. kovien pakkasten aikaan.

-MB
Auto jolla ajat ikäsi, Mercedes
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Kokeilin joskus tuota modulin pois ottoo ja ei valo hävinnyt.
Mutta muistin pyyhkiminen auttoi asiaan.
Ilmoitti 8 väläytystä ja sen jälkeen pyyhki muistin niin ei mitään ongelmia näihin päiviin.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
pioneer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Pe 14.10.2005 18:04

Viesti Kirjoittaja pioneer »

Kun takapyörät sutii, niin nopeusmittaritaulussa (kilometrimittarin yläpuolella) alkaa palamaan keltainen (kolmio) valo. Tarkoittaako tuo sitä, että ASD on toiminnassa?

ASD -varoitusvalo ei muistaakseni ole palanut koskaan edes siinä vaiheessa, kun virta-avainta kääntää yhden/kaksi pykälää..

Auto on w201/ 2.0 190E, vm. -88.
Avatar
JukkaR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 18.10.2006 21:44
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja JukkaR »

Jos kolmio palaa, niin ASD:ssä on ainakin jotain henkeä. Se varoittaa lähinnä akseleiden nopeuserosta (yli 2km/h) ja jos nopeus on sopiva sekä systeemi toimii, ASD alkaa lukita tasauspyörästöä. Valo siis palaa, vaikka mitään lukitusta ei perässä tapahtuisikaan, esim. ohitustilanteessa sutiessa.

Näppärää, sillä ainakin Hkpl 5:lla sutiminen alkaa "huomaamattomasti", eikä pito karkaa yhtä äkkiä. Valosta näkee liukkauden ennen, kuin sutimista huomaa millään muulla tavalla.

Varoitusvalon polttimo on kai rikki, koska kaikki varoitusvalot palavat, kun virrat laittaa päälle ja moottori ei vielä käy.

-Jukka-
1971 L508D Kasten
1973 Unimog 416
1980 L613D Jumbo
2006 C320T CDI
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Manu300cea24 kirjoitti:ASD eli automaattinen lukkoperä on ollut lisävarusteena W124 mallissa (lisävarustekoodi 211). Kun auto käynnistetään, pitäisi luonnollisesti ASD:n vikavalon (ASD-merkki mittaritaulun alareunassa) sammua. Jos se jää palamaan, on järjestelmässä vikakoodi päällä. Vikakoodit voi lukea helposti itse, tarvitset vain 2 kpl n. 2 metriä pitkiä piuhoja, joiden toisessa päässä on esim. banaaniliittimet ja toisesta päästä vaikkapa hiukan matkaa piuhaa kuorittuna..

Moottoritilassa, apukuskin puoleisen iskarin yläpään vieressä on 8-napainen diagnostiikkaliitin. ASD:n vian diagnosointiin käytetään napoja 1 (maa) ja 5 (ASD diagnostiikka). Tökkää siis piuhojen banaaniliitinpäät napoihin 1 ja 5. Sitten kabiiniin. Auto käyntiin ja sitten yhdistät piuhojen päät toisiinsa hetkeksi, n. 1 sekunti riittää. Tämän jälkeen ASD-valo alkaa vilkkumaan ja vilkutusten määrä kertoo kyseessä olevan vian seuraavasti:

1 = ei vikaa

2 = ASD-ohjainyksikkö viallinen

3 = Jarruvalokytkin; ASD-kytkentätoiminto viallinen

4 = Pyörintänopeusanturi etu vasen

5 = Pyörintänopeusanturi etu oikea

6 = Pyörintänopeusanturi taka

7 = Kaikki 3 pyörintänopeusanturia

8 = Magneettiventtiili tai jarruvalokytkin; jarruvalon kytkentä


Hyvin yleinen vika on jarruvalokytkin, myös vikakoodin 8 tapauksessa. Jarruvalokytkin on helppo vaihtaa itse ja se on suhteellisen edullinen, esim. KL-varaosilla alle 20 euroa. Kytkin sijaitsee jarrupolkimen juuressa. Paina hiukan jarrupoljinta toisella kädellä ja toisella paina kytkimen sivussa olevaa kielekettä (katso uudesta katkaisimesta) ja kierrä samalla myötäpäivään vasteeseen asti ja vedä ulospäin, jolloin kytkin jää käteen. Johtopistokkeet irti, vedä uudesta kytkimestä se valkoinen tappi niin ulos kuin se tulee, laita uusi kytkin tilalle ja päinvastoin asennetaan paikoilleen.

Kun vika on korjattu, on aika kuitata vika pois vikamuistista. Tämä tapahtuu auton käydessä yhdistämällä piuhat noin 10 sekunniksi yhteen. Kuulemma myös akun irrotus joksikin aikaa ajaa saman asian.
Edellä oleva teksti on suoraan kopioitu www.mese.fi -foorumin ylläpitämästä Mersutiedon Mekasta.
Oikea lähde on täällä.

Kohteliasta olisi ollut tekstin lainaajalta mainita edes lähde, sen sijaan että esittää tekstiä omanaan.
Tekijänoikeudet ko. tekstiin omistavat nimimerkit Veppe ja dealer.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Joo tosiaan en muistanut laittaa lähdettä mistä tuo on.
Anteeksi tästä.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
van_gils
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1251
Liittynyt: Su 23.04.2006 21:52
Paikkakunta: Keski-suomi

Viesti Kirjoittaja van_gils »

Jahas ja tälläkö pitäisi valon sit alkaa sammumaan :shock:

Mitäs jos ottaisin katsastukseen sen asd mötikän pois paikaltaan,onko siitä haittaa? sillä tavalla valo ainakin sammuu,sen oon koittanu :roll:
Mut eipä se ole katsastusMies hylänny autoo tuon valon takia,2kertaa oon sen katsastanu ilman huomautusta 8)
SE TOIMII SITTENKIN!!! VAI TOIMIIKO SITTENKÄÄN???



EX-W123 200 B (1982)
EX-W123 240 D (1980?)
EX-W203 C180 sporcoupe (2001)
EX-Vito 112cdi (2001)kutiteltu
EX-C124 300CE-24 (1991)kesäKisu
EX-W220 S500(1999)Paras ajaa, huonoin omistaa
EX-Triumph Speedmaster (2010)
R129 500SL(1990)Remmillä ;)
BMW 330XdA(2001)Käyttö-katiska
Suzuki m1800r(VZR) (2006)
W210 E55 AMG(1998) Nykyinen kesäKisu
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

van_gils kirjoitti:Jahas ja tälläkö pitäisi valon sit alkaa sammumaan :shock:

Mitäs jos ottaisin katsastukseen sen asd mötikän pois paikaltaan,onko siitä haittaa? sillä tavalla valo ainakin sammuu,sen oon koittanu :roll:
Mut eipä se ole katsastusMies hylänny autoo tuon valon takia,2kertaa oon sen katsastanu ilman huomautusta 8)
Niin kun se ei vaikuta tavallaan turvallisuuteen ollenkaan.
Sen takia ne ei varmaan sitä ole hylänneet.
Eria asia on sit ne muut abs asr valot.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Manu300cea24 kirjoitti:
van_gils kirjoitti:Jahas ja tälläkö pitäisi valon sit alkaa sammumaan :shock:

Mitäs jos ottaisin katsastukseen sen asd mötikän pois paikaltaan,onko siitä haittaa? sillä tavalla valo ainakin sammuu,sen oon koittanu :roll:
Mut eipä se ole katsastusMies hylänny autoo tuon valon takia,2kertaa oon sen katsastanu ilman huomautusta 8)
Niin kun se ei vaikuta tavallaan turvallisuuteen ollenkaan.
Sen takia ne ei varmaan sitä ole hylänneet.
Eria asia on sit ne muut abs asr valot.
ASR häiriö päällä meni kyllä leimasta läpi. ABS lienee kuitenkin selvä peli, sen pitää pelata.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Ylermiraita
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 421
Liittynyt: Ma 22.11.2010 08:06

Re:

Viesti Kirjoittaja Ylermiraita »

Ari66 kirjoitti:
Manu300cea24 kirjoitti:ASD eli automaattinen lukkoperä on ollut lisävarusteena W124 mallissa (lisävarustekoodi 211). Kun auto käynnistetään, pitäisi luonnollisesti ASD:n vikavalon (ASD-merkki mittaritaulun alareunassa) sammua. Jos se jää palamaan, on järjestelmässä vikakoodi päällä. Vikakoodit voi lukea helposti itse, tarvitset vain 2 kpl n. 2 metriä pitkiä piuhoja, joiden toisessa päässä on esim. banaaniliittimet ja toisesta päästä vaikkapa hiukan matkaa piuhaa kuorittuna..

Moottoritilassa, apukuskin puoleisen iskarin yläpään vieressä on 8-napainen diagnostiikkaliitin. ASD:n vian diagnosointiin käytetään napoja 1 (maa) ja 5 (ASD diagnostiikka). Tökkää siis piuhojen banaaniliitinpäät napoihin 1 ja 5. Sitten kabiiniin. Auto käyntiin ja sitten yhdistät piuhojen päät toisiinsa hetkeksi, n. 1 sekunti riittää. Tämän jälkeen ASD-valo alkaa vilkkumaan ja vilkutusten määrä kertoo kyseessä olevan vian seuraavasti:

1 = ei vikaa

2 = ASD-ohjainyksikkö viallinen

3 = Jarruvalokytkin; ASD-kytkentätoiminto viallinen

4 = Pyörintänopeusanturi etu vasen

5 = Pyörintänopeusanturi etu oikea

6 = Pyörintänopeusanturi taka

7 = Kaikki 3 pyörintänopeusanturia

8 = Magneettiventtiili tai jarruvalokytkin; jarruvalon kytkentä


Hyvin yleinen vika on jarruvalokytkin, myös vikakoodin 8 tapauksessa. Jarruvalokytkin on helppo vaihtaa itse ja se on suhteellisen edullinen, esim. KL-varaosilla alle 20 euroa. Kytkin sijaitsee jarrupolkimen juuressa. Paina hiukan jarrupoljinta toisella kädellä ja toisella paina kytkimen sivussa olevaa kielekettä (katso uudesta katkaisimesta) ja kierrä samalla myötäpäivään vasteeseen asti ja vedä ulospäin, jolloin kytkin jää käteen. Johtopistokkeet irti, vedä uudesta kytkimestä se valkoinen tappi niin ulos kuin se tulee, laita uusi kytkin tilalle ja päinvastoin asennetaan paikoilleen.

Kun vika on korjattu, on aika kuitata vika pois vikamuistista. Tämä tapahtuu auton käydessä yhdistämällä piuhat noin 10 sekunniksi yhteen. Kuulemma myös akun irrotus joksikin aikaa ajaa saman asian.
Edellä oleva teksti on suoraan kopioitu www.mese.fi -foorumin ylläpitämästä Mersutiedon Mekasta.
Oikea lähde on täällä.

Kohteliasta olisi ollut tekstin lainaajalta mainita edes lähde, sen sijaan että esittää tekstiä omanaan.
Tekijänoikeudet ko. tekstiin omistavat nimimerkit Veppe ja dealer.
Luulekko ihan totisella naamalla että hiileri ja vemppu ovat itte kokeilemalla ottannee selvää noista kooteista vai olisko jössit ihan vaan lukeneet inter weebbia ja laittanneet hyvän kiertämmään :shock: :? :crazy: :wtf:

Jos ossaisin ulko maan kieltä uskoissin muun muassa tossa olevan samat kootit :clap: :thumbup:

Tärkeintä kai on välittäää apuva sitä tarvitsevalle :angel: :clap: :ugeek: :geek:

http://www.mbclub.co.uk/forums/571881-post13.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Räy räy :silent: :sick: :shifty:
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Re: ASD valo palaa [mb 190E 2.6]

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

Kuinka pienellä moottorin kierrosluvulla perän lukon kuuluu toimia? Pitäisikö sen täysin tarrata kiinni jo ihan tyhjäkäynnillä? Näitä ASD-tapauksia ei ole ollut omalla tontilla, kuin kaksi, niissä ainakin on molemmissa pitänyt hieman kaasua painaa, ennen kuin lukko on ottanut kiinni.
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: ASD valo palaa [mb 190E 2.6]

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Lukon pitäisi toimia heti kun abs atureissa tulee etu ja täkapyörien välistä singnaalia juuri tuo 2km ero tällöin lukko lyö päälle esim takasten sutaistessa,kyseessä on kuitenkin nk,liikkeelle lähtö avustin!
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Nuffield56
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 29.03.2009 13:44

Re: ASD valo palaa [mb 190E 2.6]

Viesti Kirjoittaja Nuffield56 »

jaakko.putkisaari kirjoitti:Lukon pitäisi toimia heti kun abs atureissa tulee etu ja täkapyörien välistä singnaalia juuri tuo 2km ero tällöin lukko lyö päälle esim takasten sutaistessa,kyseessä on kuitenkin nk,liikkeelle lähtö avustin!
Aivan, mutta lukko kytkeytyy moottorin käyttämän hydraulipumpun tekemän paineen voimalla, eli riittääkö ihan tyhjäkäyntikierrokset ns.täysin kunnossa olevassa yksilössä saavuttamaan riittävän paineen tasauspyörästön likitsemiseksi :wink:
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5425
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: ASD valo palaa [mb 190E 2.6]

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Nuffield56 kirjoitti:
jaakko.putkisaari kirjoitti:Lukon pitäisi toimia heti kun abs atureissa tulee etu ja täkapyörien välistä singnaalia juuri tuo 2km ero tällöin lukko lyö päälle esim takasten sutaistessa,kyseessä on kuitenkin nk,liikkeelle lähtö avustin!
Aivan, mutta lukko kytkeytyy moottorin käyttämän hydraulipumpun tekemän paineen voimalla, eli riittääkö ihan tyhjäkäyntikierrokset ns.täysin kunnossa olevassa yksilössä saavuttamaan riittävän paineen tasauspyörästön likitsemiseksi :wink:
Vanhemmissa on paineakku ja jos se on ns. latautunut (toisinsanoen auto on käynyt jonkinaikaa) niin kyllä pitäis toimia.

Sit viivettä tulee jos tuo akku on rikki. Uudemmissa tuota akkua ei ole mutta käsittääkseni niissä pummpu on sitten jo erilainen?
Nyt myynnissä kohtuuhinnalla tämä https://www.nettimoto.com/polaris/ranger/3156661
Vastaa Viestiin