~200hp ulos OM603 turbosta, miten ?
~200hp ulos OM603 turbosta, miten ?
mikä laippa on vakio turbon pakosarjassa ? ja jako...
Viimeksi muokannut epk, Su 14.01.2007 21:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Eikös tuo ole ns.t03 laippa,85x44,5mm.
Ainakin omassa kkk26 on,ja sitähän ne vissiin käyttää om 603 kanssa..
Ainakin omassa kkk26 on,ja sitähän ne vissiin käyttää om 603 kanssa..
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
eiku joo, maurille tuossa joku viikko soittelinkin, puheli että jollain oli jo 603:ssa tuo MP 802312. Taisin kuulla väärinAntti V kirjoitti:Ei ei, OM605 mulla, missä on toi ko ahdin, mutta se on vissiin menossa eteenpäin tollaiseen 603:seen. Kuten jo esim Mauri ja Tuikku joskus sanoi, tältä tieltä ei ole PALUUTA![]()

Eli 605:Ssa on tuo t2 laippa vaiko ?
Ei ole, siinä on sellainen kolmio laippa, joten adapterin jouduin tekemään.epk kirjoitti:Eli 605:Ssa on tuo t2 laippa vaiko ?
No silloin tuo tarkoittaa, että joudun tekemään noita adaptereita vielä pari lisääMika.T kirjoitti:Kyllä se on T3

SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
mitkäs pesien koot tuossa 603 vakio mutkassa on ?
aattelin tuollaista 200hp pintaan tehoja.
muutokset:
-cooleri
-pakoputki uusiksi turbolta taakseppäin, vakio pakosarja.
-vakiopumpusta kaikki ulos
-MP 802312 turboksi ( Imu: 46,4mm / Imu a/r: .42 / Pako:46mm / Pako a/r: .47/hukkaportillinen)
saadaanko noilla ~200hp, pakosarjan paineet maltillikseksi ja mukava käytös "käyttöpelille" (eli ei viivettä ja vetää mukavan alhaalta ) ? ???
aattelin tuollaista 200hp pintaan tehoja.
muutokset:
-cooleri
-pakoputki uusiksi turbolta taakseppäin, vakio pakosarja.
-vakiopumpusta kaikki ulos
-MP 802312 turboksi ( Imu: 46,4mm / Imu a/r: .42 / Pako:46mm / Pako a/r: .47/hukkaportillinen)
saadaanko noilla ~200hp, pakosarjan paineet maltillikseksi ja mukava käytös "käyttöpelille" (eli ei viivettä ja vetää mukavan alhaalta ) ? ???
Jos siinä on T3:n laippa, eikö kannattaisi ajatella ahtimeksi MP 802314:sta. Tuossa on kompressori puoli sama, mutta turbiini hieman suurempi, jolloin ruokahalun kumminkin kasvaessa, ei heti tarvitse ahdinta vaihtaa. Ja mikä parasta, menee ilman adapteria sarjaan kiinni.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Tossa tapauksessa ilman muuta toi sama mikä mulla. Herää todella mallikkaasti ja kuten Tuikkukin jossain jo sanoi, ei tolla ahtimella tarvitse antaa mitään älyttömiä paineitakaan, mullakin ne on n 1,3 bar ja savutus arvo oli silti viikko sitten 0,62 

SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
No mutta, toihan alkaa näyttämään hyvältä, alkaisikohan se sovitustyö tonne vanhukseenkin
.
Tuossa on kuva työstö vaiheessa olevasta adapterista, jonka jouduin tohon omaan laittamaan


Tuossa on kuva työstö vaiheessa olevasta adapterista, jonka jouduin tohon omaan laittamaan
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
on.tuikku kirjoitti:Onkos tuollainen se vakio-ahdin ?
oukei, pitäis pysyy konekkin läjässä noilla alipainellaAntti V kirjoitti:Tossa tapauksessa ilman muuta toi sama mikä mulla. Herää todella mallikkaasti ja kuten Tuikkukin jossain jo sanoi, ei tolla ahtimella tarvitse antaa mitään älyttömiä paineitakaan, mullakin ne on n 1,3 bar ja savutus arvo oli silti viikko sitten 0,62

En muista olenko nyt ihan kujalla, mutta eikös 200hv tuntumaan pääse OM603 turbossa ihan vaihtamatta turboa ollenkaan?
Vai onko epk:n vakio turbo huonossa hapessa?
Muistelisin lukeneeni juttua jossa vakiopumppu käytetty pajalla säädössä ja lisätty cooleri ja nostettu vähän ahtoja niin oltaisiin aika lähellä 200hv lukemaa
Vai onko epk:n vakio turbo huonossa hapessa?
Muistelisin lukeneeni juttua jossa vakiopumppu käytetty pajalla säädössä ja lisätty cooleri ja nostettu vähän ahtoja niin oltaisiin aika lähellä 200hv lukemaa

Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
kyllä vaan, mutta haenkin tässä sitä että tuolla hitusen isommalla ahtimellla kone ei ole niin kovilla, vai olenko ihan hakuteillä ?Jube kirjoitti:En muista olenko nyt ihan kujalla, mutta eikös 200hv tuntumaan pääse OM603 turbossa ihan vaihtamatta turboa ollenkaan?
Vai onko epk:n vakio turbo huonossa hapessa?
Muistelisin lukeneeni juttua jossa vakiopumppu käytetty pajalla säädössä ja lisätty cooleri ja nostettu vähän ahtoja niin oltaisiin aika lähellä 200hv lukemaa
Tolla kkk24:lla on mitattu 200d koneista noin 200hepan tehoja, tosin isotappisilla pumpuilla. Luulisi tuon nippanappa riittävän 200heppaan kolmesatasessakin coolerin kanssa toki, mutta tod. näk. pakopaineet on kovat. Kuusmukisessa virtaa ilmaa enemmän, vai meneeköhän nää mun jutut jo sekoilun puolelle
Samantien isot elementit pumppuun, kun sen kerta pajalle viet! Pitää syöttöä vaikka pienellään, niin ei tarvitse laittaa mitään valtavia puhaltimia ensi vaiheessa. Just joku tommonen MP, mistä on ollutkin jo puhe tässä topicissa. Vaaraksihan tulee laatikon luistaminen, jos puhtia aletaan merkittävästi lisäämään.

Samantien isot elementit pumppuun, kun sen kerta pajalle viet! Pitää syöttöä vaikka pienellään, niin ei tarvitse laittaa mitään valtavia puhaltimia ensi vaiheessa. Just joku tommonen MP, mistä on ollutkin jo puhe tässä topicissa. Vaaraksihan tulee laatikon luistaminen, jos puhtia aletaan merkittävästi lisäämään.
Pakopaine mittari olisi varmaan kova sana tuossa maksimi ahtojen hakemisessa.epk kirjoitti: kyllä vaan, mutta haenkin tässä sitä että tuolla hitusen isommalla ahtimellla kone ei ole niin kovilla, vai olenko ihan hakuteillä ?
Ei maksa montaa kymppiä.
Pakopaine max. 0.5bar ahtopainetta edellä, näin ne isot pojat on mulle sanoneet...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Niin kyllä se siipi saa olla 46 mm vähintään, kun minullakin on 43 mm neloskoneessa. Tehotavoite on 120 HP, jotta pysyy CDI moottoriVitojen mukana
Laita epk siihen laippaan se pakopaineenmittapiste, se kun on helppo tehdä kun se laippa on pajalla ja saa käyttää pilliä metalliputken asennuksessa. Puristesovitus siis, ja kun teillä on se metallintyöstö hallussa niin voihan siihen jonkin tulpanpatentinkin keksiä.


Laita epk siihen laippaan se pakopaineenmittapiste, se kun on helppo tehdä kun se laippa on pajalla ja saa käyttää pilliä metalliputken asennuksessa. Puristesovitus siis, ja kun teillä on se metallintyöstö hallussa niin voihan siihen jonkin tulpanpatentinkin keksiä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
kun noista pakopaineista sattui puhetta olemaan niin kerrompa omia mittaustuloksia om603 koneesta vakioturbolla.
iso välijäähy,vaparisuodatin,vakiosyötöt,ahdot 0.7bar=pakopaine kovilla kierroksilla ahtaalla 300d pakoputkella jopa 2bar
sama paketti (0.8bar)mutta 3.5 tuuman putkisto vaihdettu=pakopaine tippui 1.5bar.
sama paketti(0.8bar) ja vetäviä kierroksia +5500 ja hieman syöttöä=pakopaine huitelee kierroksilla siinä 1.7-1.8 bar.
paljonkohan mahtaa pakopaineet olla 200 heposella
iso välijäähy,vaparisuodatin,vakiosyötöt,ahdot 0.7bar=pakopaine kovilla kierroksilla ahtaalla 300d pakoputkella jopa 2bar

sama paketti (0.8bar)mutta 3.5 tuuman putkisto vaihdettu=pakopaine tippui 1.5bar.
sama paketti(0.8bar) ja vetäviä kierroksia +5500 ja hieman syöttöä=pakopaine huitelee kierroksilla siinä 1.7-1.8 bar.
paljonkohan mahtaa pakopaineet olla 200 heposella

Aika outoa,itse taistelin tässä vuodenvaihteessa pakopaineiden kanssa,1,6 oli mistä alettiin puottamaan.huskyjerk kirjoitti:kun noista pakopaineista sattui puhetta olemaan niin kerrompa omia mittaustuloksia om603 koneesta vakioturbolla.
iso välijäähy,vaparisuodatin,vakiosyötöt,ahdot 0.7bar=pakopaine kovilla kierroksilla ahtaalla 300d pakoputkella jopa 2bar![]()
sama paketti (0.8bar)mutta 3.5 tuuman putkisto vaihdettu=pakopaine tippui 1.5bar.
sama paketti(0.8bar) ja vetäviä kierroksia +5500 ja hieman syöttöä=pakopaine huitelee kierroksilla siinä 1.7-1.8 bar.
paljonkohan mahtaa pakopaineet olla 200 heposella
Siis om 602,riittävä cooleri,vaparisuodatin,KKK26 ahdin,mynäpumppu 7mm.tapeilla.
Mynän jäljiltä olin kääntänyt 3 kierrosta syöttöä lisää.
Vakioputkella nousi helposti kiloon,ja kenkää antaessa 1,6 bar pakopaineet siis.
Ahtopaine kilon luokkaa.
2,5" putki yhellä vaimentimella,syötöt samaan kuin mynältä lähtiessä,pysyy pakopaineet helposti alle kilossa.
Kenkimällä nousee maksimissaan 1,2 bar.
CLS 320 cdi-07
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
ex-CLS 350 cdi-11
ex-GLK 250 cdi-12
ex-CLK 220 cdi-06 Avantgarde
ex-E270 cdi-00 Avantgarde
ex-CLK 200 Kompressor-00 Avantgarde
ex-CLK 320 cdi-06 Avantgarde
ex-190 2.5d-92 Avantgarde
ex-E 270 cdi-00
ex-300 diesel 4matic
Eikös ahtimen koko/riittävyys riipu enemmänkin tavoiteltavista hevosvoimista kuin moottorin litratilavuudesta. Moottorin läpi kulkeva ilmamäärä määrittelee, kuinka paljon polttoainetta siinä saadaan palamaan. Eli 200 hevosvoimaisen 200dt:n läpi kulkee karkeasti arvioituna sama määrä ilmaa aikayksikköä kohden kuin 200 hepoisen 300dt:n läpi. Ero on siinä, että 200dt vaatii tuon ilmamäärän läpäisemiseksi suuremman ahtopaineen, kuin 300dt (tai vaihtoehtoisesti enemmän moottorin kierroksia).JP74 kirjoitti:Tolla kkk24:lla on mitattu 200d koneista noin 200hepan tehoja, tosin isotappisilla pumpuilla. Luulisi tuon nippanappa riittävän 200heppaan kolmesatasessakin coolerin kanssa toki, mutta tod. näk. pakopaineet on kovat. Kuusmukisessa virtaa ilmaa enemmän, vai meneeköhän nää mun jutut jo sekoilun puolelle![]()
Sama ahdin siis pääsee 300dt:ssa jopa helpommalla (ja pienemmillä pakopaineilla) kuin 200dt:ssa, mikäli tyydytään samaan tehoon.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04