Tulee öljynvaihtosavotta ylihuomenna vastaan ja hovijönglöörillä ei tällä haavaa ole hyllyssä kuin M-filterin suodattimia. Itsellä taas ei ole saumaa kirmata hakemaan kaupasta aiheimmin autossa käytettyä Manne-suodatinta tai Hengstiä.
M-filttereistä en ole kuullut pariin vuoteen mitään kommenttia, sitä ennen eivät kehut olleet ylitsevuotavia. Kuinka on tänäpänä, arvaako tuollaisen laittaa yhdeksi vaihtoväliksi - ei kai ne suodatinta kummempia ole kuitenkaan. Vai onko siellä vessapaperirulla sisällä
Onko näihin mitään perusteluja tai oikeita käyttökokemuksia/seurauksia, ei sillä että olisitte väärässä, vaan ihan tiedon nälkään?[/quote]
No polttoaine puolella on varmasti eroja muiden hyväksi m-wiltteriin.
Sprintterissä 2.9td todettu ainakin 2x ilmiö, missä asiakas valitti, että auto hyytyy pitempään ylämäkeen poljettaessa.
Molemmissa tapauksesissa oli polttoaine suodattimena m-wiltterin suodin. Syy on hyvin yksinkertainen, verratkaapa vakio suodattimen ja m-wiltterin koko eroa. M-wiltteri on huomattavasti pienempi. Siinä ei ilmeisesti riittänyt läpivirtaus.
Toki näistä tapauksista on aikaa vierähtänyt, voi olla että suodatin on mitoiltaan suurentunut?
Se joka toiselle kuoppaa kaivaa..
siitä 10 euroo tunti saa
Onko tosiaan noin isoja eroja suodattimissa? MannFilter on monasti ollut jo koneessa, nytkin tuossa sellainen odottaa asentamistaan. Taas tais poistua eräs harhakuvitelma, että laatuvaraosia myyvästä liikkeesta pitämänsä laatuosa ei aina sitä olekaan.
miksei kirjoitti:Onko tosiaan noin isoja eroja suodattimissa? MannFilter on monasti ollut jo koneessa, nytkin tuossa sellainen odottaa asentamistaan. Taas tais poistua eräs harhakuvitelma, että laatuvaraosia myyvästä liikkeesta pitämänsä laatuosa ei aina sitä olekaan.
Mitä tarkalleen ottaen tarkoitat tuossa tekstissäsi ?
Kai tiesit että M-Filter ja Mann-Filter on kaksi eri asiaa ?
Eikös noita öljynsuodattimia ole testattu ihan kotimaisissa autoalan lehdissä? Muistaakseni TM:ssä oli jokunen vuosi sitten testi. Jollen ihan väärin muista, ei tainnut olla MANN lähelläkään kärkeä, mutta melko varmasti paremmin sijoittunut, kuin M-Filter. Tietysti saattaapi olla eroja eri suodatinmallien välillä (ei jaksa muistaa, minkä auton suodattimilla testi tehtiin). Muistaisiko joku paremmin tuon testin?
Ja testissä tuskin oli "sisäpatruuna"-suodattimia..
ps. ja tottakai: niinkuin rengastesteissäkin, tämäkin testi oli täysin epäluotettava, koska testaajat perheineen lennätettiin katsomaan F1-kisoja ja kaikille ostettiin uudet Mersut ja suodattimet loppuelämäksi jonkin suodatinvalmistajan toimesta...
MH_W124 kirjoitti:Muistaakseni TM:ssä oli jokunen vuosi sitten testi. Jollen ihan väärin muista, ei tainnut olla MANN lähelläkään kärkeä, mutta melko varmasti paremmin sijoittunut, kuin M-Filter. Tietysti saattaapi olla eroja eri suodatinmallien välillä (ei jaksa muistaa, minkä auton suodattimilla testi tehtiin). Muistaisiko joku paremmin tuon testin?
Ja testissä tuskin oli "sisäpatruuna"-suodattimia..
Volvon öljynsuodattimilla tuo testi suoritettiin ja sinisen tiskin suodatin voitti kirkkaasti tuon testin. Volvon "oma" 20tkm(?) ajettu käytetty suodatinkin pesi valtaosan tarvikemerkeistä. Tulos ei tosin ole millään tavalla vertailukelpoinen esim. mersun suodattimien kans.
ainakin vehon öljyn suodatin sisältää tiivisteet joita tarvikkeista puuttuu tarvike hinta 6.50 veho reilun kympin 115 D se on mann mutta mann tarvikkeena ei sisällä kaikkia tiivisteitä ja hinta 8.50
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Juho kirjoitti:ainakin vehon öljyn suodatin sisältää tiivisteet joita tarvikkeista puuttuu tarvike hinta 6.50 veho reilun kympin 115 D se on mann mutta mann tarvikkeena ei sisällä kaikkia tiivisteitä ja hinta 8.50
W123:seen maksoi öljynsuodatin om617:aan veholla viimeksi 18.50€/kpl ja ei sisältänyt edes oikean kokoista tiivistettä suodatinjalan kanteen.
8,50€/kpl maksanut Hengst motonetistä ostettuna on tähän asti sisältänyt sekä w124:sen että w123:sen kohdalla kaikki vaihdossa tarvittavat tiivisteet, ja ennenkaikkea oikean kokoisina.
Mersun kaikkiin "omiin" suodattimiin loppui usko siinä vaiheessa kun purkeissa alkoi lukea made in Czech republic tai hobla habla espanol, vastaavien maiden tekeleitä kun saa paikallisista varaosaputkista 1/3 osalla vehon suodattimien hinnasta.
Niin tottakai kaikki tämän tietävätkin, mutta esim 102...koneissa on tämä peltipurkki-mallin suodatin, joten kait tuo Vulvan vastaavilla suodattimilla tehty testi ainakin suuntaa antaa suodattimien laadusta. Sisuskalut todennäköisesti ovat samanmoiset mutta erikokoiset saman valmistajan erimerkkisiin ja erikokoisilla mosilla varustettuihin autoihin tarkoitetuissa suodattimissa.
MH_W124 kirjoitti:Eikös noita öljynsuodattimia ole testattu ihan kotimaisissa autoalan lehdissä? Muistaakseni TM:ssä oli jokunen vuosi sitten testi. Jollen ihan väärin muista, ei tainnut olla MANN lähelläkään kärkeä, mutta melko varmasti paremmin sijoittunut, kuin M-Filter. Tietysti saattaapi olla eroja eri suodatinmallien välillä (ei jaksa muistaa, minkä auton suodattimilla testi tehtiin). Muistaisiko joku paremmin tuon testin?
Ja testissä tuskin oli "sisäpatruuna"-suodattimia..
ps. ja tottakai: niinkuin rengastesteissäkin, tämäkin testi oli täysin epäluotettava, koska testaajat perheineen lennätettiin katsomaan F1-kisoja ja kaikille ostettiin uudet Mersut ja suodattimet loppuelämäksi jonkin suodatinvalmistajan toimesta...
Useampi vuosi sitten niitä testattiin VainWaivoja konsernin 1,6 litrasella bensakoneella. Silloin voittajana oli FRAM ja kakkosena tuli BOSCH jos oikein muistan. Teho-filtteri oli hännänhuippuna M-filtterin kanssa ja merkkituote taisi olla keskivaiheilla.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Kaikissa pirkka-suodattimissa (mm. GM/Opel original) ei ole edes sitä paineventtiiliä. Ei sen venttiilin pitäis kyllä normaalitapauksissa koskaan periksi antaakaan (ehkä kovilla pyörimisnopeuksilla kun öljyntuotto suurempi kuin suodattimen läpäisykyky), mutta mielummin ohivirtaus panoksen ohi kuin suodatinmatto repeää öljykiertoon...
Tuosta suodattimesta vielä sen verran, että olen pari kertaa nähnyt kun peltisuodattimessa (alkuperäinen GM) on se suodatinelementti sisällä irti (helisee). Kyseessä on ollut uusi suodatin.
Eli ei ne alkuperäisetkään mitään parhaita aina ole. Tosin Saksan GM:n tuotteisiin on usein muutenkin se tarvikeosa laadukkaampi vaihtoehto.
Mulla on ollut niin Tehoa kuin M-filtteriäkin eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia. turhaa jännitätte mokoman asian kanssa. Nykypäivänä myös merkkitiskiltä saa samaa tavaraa kun tarvikeliikkeestä, hinta vain voi joissain osissa olla toinen.
sooppa kirjoitti:Mulla on ollut niin Tehoa kuin M-filtteriäkin eikä koskaan ole ollut mitään ongelmia. turhaa jännitätte mokoman asian kanssa. Nykypäivänä myös merkkitiskiltä saa samaa tavaraa kun tarvikeliikkeestä, hinta vain voi joissain osissa olla toinen.
Minulla on myös kokemuksia Teho- ja M-Filtteristä ennen mersu aikaa (opeleissa), sekä volvoissa käytin pelkästään Biltema-suodattimia.
Nyt olen ajanut melkein 100 tuhatta aina Hengstin suodattimilla, koskaan ei ole ollut sellaisia ongelmia mitä kaapo tässä kertoi nyt sattuneen. Siellä filsupakkauksessa on niitä tiivisteitäkin (siis ollut tähän asti ) mukana.
Itse ostan lähes aina tarvikesuodattimen. Harjaantunut silmä näkee jo nopealla vilkaisulla onko suodatin asentamisen arvoinen. Käytän tunnetuimpia merkkejä mukaanlukien myös kotimaiset. Halpoja kannattaa vältellä, samoin kuin italia ei valmistusmaana ole kovin luotettava (samoin on muissakin tarvikeosissa).
Uudemmissa autoissa kannattaa muistaa EU:n ryhmäpoikkeusasetus (vaimikäseoli?), jossa määrätään, että autoa ei tarvitse huoltaa merkkiorganisaatiossa ja merkkiosilla (takuun aikanakaan). Takuuta ei siis rajoita vapaan korjaamon ja tarvikeosien käyttö. Osien tulee vastata alkuperäisiä osia ja jos tämän asian suhteen tulee erimielisyyttä, niin kuvittelisin huolto-osien valmistajan lähtevän taisteluun mukaan, sillä kyseessähän melkoisen suuret markkinat.
Muistelisin tuon kotimaisten valmistajien solvaamisen lähteneen liikkeelle ainakin parikymmentä vuotta sitten. En tiedä oliko kateutta, mutta varmaan alkuaikoina ei ole ongelmiltakaan vältytty. Tänä päivänä firmat toimii kuitenkin ihan erilaisessa mittakaavassa ja käsittääkseni toimittavat kohtuullisen paljon ensiasennussuodattimiakin. On ihan eri asia sitten jos vekottimeen myydään väärät suodattimet ja joku vielä onnistuu asentamaan sellaiset... Sellaistakin on tapahtunut, että kiertävä reppuri myi poravaunuun Deutsin dieseliin 5cm liian lyhyet ilmansuodattimet. Sen voi jokainen arvata montako päivää Deutsi jaksaa vetää kivipölyä sisäänsä. Oli kotimaisen valmistajan suodatin, joka aivan syytä sai tuomion reppurin virheestä. Aikaa tästä on ainakin 15 vuotta...