2.0L 8v bensa -> suurempi iskutilavuus, turbotus?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
make027
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 17.01.2007 16:47

2.0L 8v bensa -> suurempi iskutilavuus, turbotus?

Viesti Kirjoittaja make027 »

Kone on w124:stä lainattu 102.922, kaasari. Saisikohan tuohon kannen vaihdolla lisää iskutilavuutta ja/tai lisää venttiileitä, että mikä sopii suoraan? Löytyykö jostain toisesta koneesta ehkä vähän jyrkempää sopivaa nokkaa?
Vai saako tähän ottettua jostain jonkun muun motin kammen, ja sitä kautta tilavuutta?

Mersun koneet on minulle melko uusia tuttavuuksia joten älkää heti lynkatko :wink:
Tarkoitus olis muuttaa ruiskuksi, mielessä käväs läppärungot, mutta varmaan helpommalla pääsee jonkun toisen vehkeen imusarjalla ja edullisemmin ehkäpä.

Mitä tuo alakerta kestää tehoja uudelleen laakeroituna? ja ehkä rengastettuna. Ja mistä näitä kamoja kannattaa kysellä? Jostian muusta vakio mosasta kestävämmät/paremmat? Kone kun nyt on kuitenkin täysin leviänä pöydällä niin tehdään sitten hyvin ja ajan kanssa. Voiko/kannaataako alakerrassa käyttää vanhoja pultteja?
Nurkissa pyörii nyt pari kappaletta huoltoa odottelevaa garretin t25:sia joten toinen ehkä niistä päätyy koneen kaveriksi...painottaen sanaa ehkä.

Kaiken maailman ehdotuksia saa heitellä mutta jonkin näköinen järki ja budjetti tässäkin yritetään pitää :roll:
EX - W124 230CE -89
make027
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 17.01.2007 16:47

Viesti Kirjoittaja make027 »

Hei..auttakaas nyt joku vähän :? Vai eikö ihmiset ole vaihdelleet kansia keskenään ?
EX - W124 230CE -89
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Re: 2.0L 8v bensa -> suurempi iskutilavuus, turbotus?

Viesti Kirjoittaja JariN »

make027 kirjoitti:Kone on w124:stä lainattu 102.922, kaasari. Saisikohan tuohon kannen vaihdolla lisää iskutilavuutta ja/tai lisää venttiileitä, että mikä sopii suoraan? Löytyykö jostain toisesta koneesta ehkä vähän jyrkempää sopivaa nokkaa?
Vai saako tähän ottettua jostain jonkun muun motin kammen, ja sitä kautta tilavuutta?

Mersun koneet on minulle melko uusia tuttavuuksia joten älkää heti lynkatko :wink:
Tarkoitus olis muuttaa ruiskuksi, mielessä käväs läppärungot, mutta varmaan helpommalla pääsee jonkun toisen vehkeen imusarjalla ja edullisemmin ehkäpä.

Mitä tuo alakerta kestää tehoja uudelleen laakeroituna? ja ehkä rengastettuna. Ja mistä näitä kamoja kannattaa kysellä? Jostian muusta vakio mosasta kestävämmät/paremmat? Kone kun nyt on kuitenkin täysin leviänä pöydällä niin tehdään sitten hyvin ja ajan kanssa. Voiko/kannaataako alakerrassa käyttää vanhoja pultteja?
Nurkissa pyörii nyt pari kappaletta huoltoa odottelevaa garretin t25:sia joten toinen ehkä niistä päätyy koneen kaveriksi...painottaen sanaa ehkä.

Kaiken maailman ehdotuksia saa heitellä mutta jonkin näköinen järki ja budjetti tässäkin yritetään pitää :roll:
No miten tuon nyt sanoisi... ei Mesen sen paremmin kuin minkään muunkaan moottorin iskutilavuus kantta vaihtamalla suurene.
Suoraan ei siihen myöskään sovi mikään neliventtiilikansi.
Ja jos järkibudjetilla tehoa haetaan niin taatusti halvin ja toimivin tapa on hommata vaikka 300 E motti, virittäminen kun ei tunnetusti ole mitään säästöbudjetin hommia.Ainakaan jos haetaan myös toimintavarmuutta.
JariN
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: 2.0L 8v bensa -> suurempi iskutilavuus, turbotus?

Viesti Kirjoittaja veskola »

Nimimerkillä jorma on ollut myynnissä noita 2,3 litraisia bensakoneita, nostettu suoraan ajosta pois. Eikös semmonen kannata nakata paikalleen niin ei tarvitse räplätä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Re: 2.0L 8v bensa -> suurempi iskutilavuus, turbotus?

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

veskola kirjoitti:Nimimerkillä jorma on ollut myynnissä noita 2,3 litraisia bensakoneita, nostettu suoraan ajosta pois. Eikös semmonen kannata nakata paikalleen niin ei tarvitse räplätä.
Mahtaakohan noita olla enää jäljellä?

Mottiin kannattaa mielestäni ettiä ruiskumallin imusarja, joka on helppo muokata 13.8mm poralla sähkösuuttimille sopivaksi. Pensa tukki nyt tieten aiheuttaa päänvaivaa. Erillisiis läppärungois ei mielestäni ole itua jos aiot turbon laittaa, vaparin sitten eriasia. Iskutilavuuden kasvattaminen ei mielestäni kannata, koska siitä koituu kuluja, vaivaa ja se saattaa heikentää mottia. Uskoisin myös alakerran kestävän noi tehot mitä tuosta nyt ylipäätään voi pumppupensalla saada. Pikemminkin yläkerta nois 102:s tais olla heiko kohta ahtopaineiden kans.
So long and thanks for all the fish
Piohiiri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 11.01.2007 17:59
Paikkakunta: irtolainen, pori-orivesi

no kaikkiin niitä turboja eksyykin

Viesti Kirjoittaja Piohiiri »

no, jos ahdat moottorin.. niin kannataa nyt miettiä ekaksi, että mitä moottori kestää.. ja se kuinkapaljon tehoa halutaan.. ja paljonko on budjetti..
ja tarviiko kenties puristuksia tiputtaa, että voidaan ahtopainetta nostaa korkeammaksi, ilman että kone nakuttaa.. tosin ei sitä synny jos pysyy 0,5 baarin tietämillä en ainakaan usko jos säädöt ovat edes sinne päin.. mutta jos rajat rupee muuttumaan yli baarin meneviksi ahtopaineiksi, nakutusta saattaa syntyä.. sitten ongelmallisin kysymys.. millä meinaat siirtää sytytyksen ajotusta?.. koska ennakkoa tarvitsee pystyä muuttamaan aika radikaalisti.. vai onko kiva ajella autolla jos sytytys on vakio kauppa ajossa monta astetta pielessä?. kyllähän se toimii mutta voimaa ei siunaannu niin paljon, ja alavääntöä voi kadota, koska kone on säädetty toimimaan ainostaan ahtopaineen alaisena ja täydellä kuormituksella korkeilla kierroksilla.. jos minulla olisi rahaa tehdä moinen, edes kohtuu budjetilla..
vaihtasin moottoriksi 2,3 litraisen.. katselisin sopivat männät jotka kestävät turbo moottorissa.. tarkistaisin kiertokankien painot kirje vaa-kalla sillain että niidenpaino toisistaan on noin gramman tarkuudella ja käyttäisin tasapainoituksessa.. sitten vaan kannesta valuvirheet pois.. esim imu ja pakokanavista.. ja ennenkaikkea kannattaa kanen palotilasta poistaa kakki pärseet ja terävät kulmat.. koska ne lämmitessään rupeavat herkemmin hehkumaan palotilassa.. ja aiheuttamaan ennen aikaista palamista joka on todellakin ei toivottua!!.. sitten teet vain pakosarjan ja laitat mutkan kylkeen.. ja jos tulee jyrkkä mutka turbon pakopesän alkuun niin sitten on ainakin 3 tuuman putkelle käyttöä.. mega ruuttia saa edullisesti tänäpäivänä jos varsinkin on sähönikkarin vikaa.. ja saahan megalla säädettyä vielä sytytystäkin :lol: kunhan vaihtaa puolan jos ei ole sopiva.. ja muistahan iso IC, pienellä tai ennen kaikkea huonolla et saa hyviä tuloksia.. ja sitten turbosta.. valitse omaan käyttöön sopiva.. liijanpieni ahdin niin paikat vaan lämpiää vaikka ahtoja on paljon.. mutta tehoa ei tule.. mutta minkäs sille voi jos pakoputkessa on tukos.. ja ne sun vanhat pultit alakerrassa vaihtasin ensimmäisenä liikkuvista osista.. ja sitten lopuksi, oikeen kirjotukseni on huonoa ja saa vittuilla vapaasti.. mutta olisin voinut olla hiljaakin.. ja saatan olla väärässä, kuten myös ehkä joskus oikeassa.. korjata saa ken haluaa, en halua ruveta väittelemään..
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Re: 2.0L 8v bensa -> suurempi iskutilavuus, turbotus?

Viesti Kirjoittaja Raine »

JariN kirjoitti:No miten tuon nyt sanoisi... ei Mesen sen paremmin kuin minkään muunkaan moottorin iskutilavuus kantta vaihtamalla suurene.
Juuri näin. Iskutilavuushan on sylinterin poikkipinta-alan ja iskunpituuden tulo. Eli iskutilavuutta saa lisää vain kasvattamalla sylinterien poikkipinta-alaa eli käytännössä poraamalla/putkittamalla isommalle halkaisijalle tai pidentämällä iskunpituutta eli vaihtamalla kampiakselin pidempi-iskuiseen. Kannen (tai kiertokangen) vaihtaminen vaikuttaa tilavuuksista vain palotilan tilavuuteen eli käytännössä puristussuhteeseen.

Jos tietämys/ymmärrys moottoreista ei riitä tähänkään, unohtaisin kyllä toistaiseksi noin laajan viritysprojektin. Enkä tarkoita olla mitenkään töykeä. Suosittelisin vain aloittamaan jollain vähän helpommalla ja halvemmalla projektilla.
W123 280TE -79
Piohiiri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 11.01.2007 17:59
Paikkakunta: irtolainen, pori-orivesi

Viesti Kirjoittaja Piohiiri »

voin kokemuksesta sanoa että turbotuksessakin on iso työ.. ja vaatii jonkun näködtä tietämystä.. ainakin jo pelkästää sähköjen puolesta.. pakosarjojen sovitus jne on jo oma hommansa.. ja kun se ei ihan riitä että laittaa turbon kylkeen.. kun pitää tehdä ahto putket, intercooleri jne.. ja vielä ottaa öljyn tulo ja öljyn paluu jostain.. ja vielä t25 sessa garretissa veden tulo ja paluu.. ja joskus vakio kansipahvit eivät kestä.. ne pitää muuttaa.. kaikkee selalsta pientä ja vähän suurempaaa nikkarointia.. vielä jos on budjetti auto, niin sitä nikkarointia riittää.. jos et sitten tilöaa kaikkia osia jokka senkunvaan pulttaakiinni.. tosin on niissäkin oma sovittamisensa
Piohiiri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 11.01.2007 17:59
Paikkakunta: irtolainen, pori-orivesi

Viesti Kirjoittaja Piohiiri »

ja muistahan teoriassa että käytännössä.. ventiilien lukumäärällä ei ole niin merkitystä.. että onko 16 vai 8 venttiiliä.. vaan se kuinka kansi virtaa.. luulenpa että jos ton 8 ventiilisen kannen vie koneistamolle sen saavarmana halvalla tai halvemmalla virtaan enemmän kun toi mersun cossun 16 venanen kansi.. tosin riippuu paikasta.. että osataanko tehdä mersun koneisiin hyviä kansia.. ja siinä vaiheessa kannattaa viimeistään tietää tuleeko turbo vai vapari.. mitä paremmin se virtaa sitä vähemmän tarvitsee paineita.. ja kun halvallahan ei hyvää saa.. :roll:
make027
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 17.01.2007 16:47

Viesti Kirjoittaja make027 »

Juu kyllä tuo teoria ja käytänönpuoli on suht hyvin hallussa, mutta se on nyt aika fifty fifty että alotanko(jaksanko/viittinkö) vai heitänkä verkonpainoksi. Kun ei tuo nyt mikään paras mahdollinen ole turbo aihioksi, sain vaan ilmasesk koko p*skan niin sitä on aina kiva suunnitella kaikkea :lol: Ja onhan se aina hyvä kuunnella toisten mielipiteitä, ennen kun alkaa hirveesti hosumaan...saa ittekin välillä ehkä lisää ajateltavaa :roll: Hyviä vastauksia on tullut, paria poikkeusta lukuun ottamati.

Muuten missähän hinnoissa tämän vakio kannet pyörii? Sellanen kutina persessä että tää olis halki. Mahtaisiko tähän (m102.922) mennä ruiskun kansi suoraan...jos siinä olisi isommat kanavat? ja muutenkin olisi hyödyllistä tietoa jos kansi menee vaihtolistalle.
EX - W124 230CE -89
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mun mielestä ruiskussa ja kaasarikoneessa on sama kansi, paitsi vanhemmissa 190:en koneissa venttiileissä oli kokoeroja? -83 ja -84 malleissa ainakin oli?

Kannet käy keskenään ruiskusta ja kaasarikoneesta.
Vastaa Viestiin