W123 200B kulkuongelma
- hiskiaugust
- Sisäänajossa
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ti 16.09.2003 10:12
- Paikkakunta: espoo
W123 200B kulkuongelma
tervehdys
Autooni ilmestyi pahemmanlaatuinen vika. Auto on vm. W123 1980, 200 bensa, automaatti.
Oireet:
Tyhjäkäynnillä öljynpaineet vaappuvat. D-asennossa paikallaan ollessa kone hyytyy.
Vääntö täysin kateissa Huippunopeus tällä hetkellä 80 km/h, välillä tehot katoavat ettei auto kulje kuin 50 km/h. Tuohon kaheksaankymppiin saa tosissaan kiihdyttää ja ylämäessä vauhti hyytyy.
Auto käynnnistyy ihan ilmeisesti normaalisti ja pysyy käynnissä hyvin myös tyhjäkäynnillä(paitsi siis vaihdekeppi d-asennossa)
Mistähän päin vikaa kannattaisi lähteä etsimään?
Kiitokset jo etukäteen.
t. hiski
Autooni ilmestyi pahemmanlaatuinen vika. Auto on vm. W123 1980, 200 bensa, automaatti.
Oireet:
Tyhjäkäynnillä öljynpaineet vaappuvat. D-asennossa paikallaan ollessa kone hyytyy.
Vääntö täysin kateissa Huippunopeus tällä hetkellä 80 km/h, välillä tehot katoavat ettei auto kulje kuin 50 km/h. Tuohon kaheksaankymppiin saa tosissaan kiihdyttää ja ylämäessä vauhti hyytyy.
Auto käynnnistyy ihan ilmeisesti normaalisti ja pysyy käynnissä hyvin myös tyhjäkäynnillä(paitsi siis vaihdekeppi d-asennossa)
Mistähän päin vikaa kannattaisi lähteä etsimään?
Kiitokset jo etukäteen.
t. hiski
Osittain samanlaiset oireet syntyivät 230 E:ssä, kun virranjakajan kanteen oli päässyt tiivistymään vettä. D:lle laitettaessa sammui heti, tyhjää kävi mutuen hyvin. Se vesi oli niin pienenä "höyrynä", että sitä ei edes silmällä nähnyt. Puhdistuksen jälkeen lähti -ja jopa jäi- käyntiin. Se on joskus pienestä kiinni.
Kykö sinulla kaikilla sylintereillä?
Kykö sinulla kaikilla sylintereillä?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
- hiskiaugust
- Sisäänajossa
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ti 16.09.2003 10:12
- Paikkakunta: espoo
Kun painat kaasua, käynti ei ole tasaista, vaan "tötöttää"hiskiaugust kirjoitti:Mietin itsekin tuota sylinterien käyntiä. Mistä sen tunnistaa käykö kaikilla pytyillä?

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Jakaja tai kaasarin kalvo tai...
Useamman vuoden samanlaisen kakssatasen omistaneena etsisin ensimmäiseksi vikaa Timo L.:n tavoin virranjakajan suunnalta. Toinen paikka, mikä voisi aiheuttaa samanlaisia oireita voisi olla kaasuttimen kuminen ns. vaimenninkalvo. Jos se on esim. reilusti repeytynyt, niin silloin auto ei paljosti kulje. Kaasarin kalvon repeytymisen aiheuttamat oireet lienevät tuttuja myös vanhojen kaasari-Volvojen ja -Saabien omistajille.
Kalvo on varsin helppo itse vaihtaa ja kalvoja sai ennen vanhaan - hyvien veijonessojen aikaan - autojen (eikä niinkään kuljettajien) huoltamiseen ja ensiapuun tarkoitetuilta huoltoasemilta. Joka tapauksessa kalvon saa tsekattua kun avaa vain Strömbergin kannen, joka on kiinni muistaakseni 3-4 ruuvilla.
Kalvo on varsin helppo itse vaihtaa ja kalvoja sai ennen vanhaan - hyvien veijonessojen aikaan - autojen (eikä niinkään kuljettajien) huoltamiseen ja ensiapuun tarkoitetuilta huoltoasemilta. Joka tapauksessa kalvon saa tsekattua kun avaa vain Strömbergin kannen, joka on kiinni muistaakseni 3-4 ruuvilla.
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Mä veikkailisin kans noita tulppia. Saman kaltainen vika oli viime kesänä. Syynä yks pimeä tulppa. Muista pitää pimeäkin tulppa hatun kanssa paikallaan jos joudut "vajaakäyntisellä" hakemaan uusia.
2000 vuotta sitten oli ainakin 3 viisasta miestä...
E320t cdi -00
Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
E320t cdi -00
Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
- Jani Anttila
- Mersumies
- Viestit: 1801
- Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
- Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään
Virranjakaja
Tarkistakaa myös sen keskihiilen kunto. Se on (hitaasti) kuluva osa, jonka murentuessa kone kuolee ilman mitään "näkyvää" syytä. Kipinä ei vain mene enää perille.Mr_Benz kirjoitti:Pakko sanoa että lähes kaikissa vanhan sukupolven autoissani on ollut samainen vika, joka on paikallistunut virranjakajan kanteen...
Virranjajan kannen hiushalkeama on myös vaikea havaita, mutta päästää tehokkaasti kipinän karkaamaan. Vian kavaltaa yleensä se, että yksi tai kaksi sylinteriä näyttää arpovan, että lyökö sillä kertaa vai ei.
Sitten kun halkeama on ollut pitempään, se näkyy tummana viiruna siihen kertyneestä liasta.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Yksi mahdollinen vaihtoehto voisi olla automaattiryypyn jatkuva päällä olo.
Olipa kerran tapaus, että mese, 200 bensa seitkytluvun lopulta, ei kulkenu ku kaheksaakymppiä ja vei reilusti yli 20 litraa satasella. Syyksi paljastui kaasuttimessa olevan automaattiryypyn venttiilin pohjassa pysyminen eli koko ajan ryyppy täysin päällä. Kohdehan löytyy kaasuttimesta keulan puolelta, kopan alta johon moottorin termostaatilta tulevat letkut kiinnittyvät. Sieltä löytyy pikkuinen neulaventtiili. Kannattaa tarkastaa myös tämä mikäli ei muuta vikaa löydy.
Olipa kerran tapaus, että mese, 200 bensa seitkytluvun lopulta, ei kulkenu ku kaheksaakymppiä ja vei reilusti yli 20 litraa satasella. Syyksi paljastui kaasuttimessa olevan automaattiryypyn venttiilin pohjassa pysyminen eli koko ajan ryyppy täysin päällä. Kohdehan löytyy kaasuttimesta keulan puolelta, kopan alta johon moottorin termostaatilta tulevat letkut kiinnittyvät. Sieltä löytyy pikkuinen neulaventtiili. Kannattaa tarkastaa myös tämä mikäli ei muuta vikaa löydy.
Aikaisempia omistuksia mm. W110 190c -65, W115 ja W123.
- hiskiaugust
- Sisäänajossa
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ti 16.09.2003 10:12
- Paikkakunta: espoo
Tervepä terve.
Nostellaas vanhaa topikkia kun sama ongelma samanlaisessa autossa...
Eli löytyykö se kalvo tuon päällimmäisen kopan (missä korkki kiinni) alta vai vielä pykälää alempaa?
Jos tuo kalvo on mennyt, niin mitä tulee huomioida sen vaihdossa? Sun muiden osien, kun korjaussarja siihen kuitenkin tulee hommattua...
Viekö se silloin tuota hidastinöljyä kun tuo kalvo on rikki, vai onko se taas ihan eri juttu? (ei kyllä näyttäisi vievän...)
Täytyypä samalla tuo ryyppykin tarkistaa...
Nostellaas vanhaa topikkia kun sama ongelma samanlaisessa autossa...
Eli löytyykö se kalvo tuon päällimmäisen kopan (missä korkki kiinni) alta vai vielä pykälää alempaa?
Jos tuo kalvo on mennyt, niin mitä tulee huomioida sen vaihdossa? Sun muiden osien, kun korjaussarja siihen kuitenkin tulee hommattua...
Viekö se silloin tuota hidastinöljyä kun tuo kalvo on rikki, vai onko se taas ihan eri juttu? (ei kyllä näyttäisi vievän...)
Täytyypä samalla tuo ryyppykin tarkistaa...
300D W123 -79 (Projektina vuodesta 2002)
Kaasariexpertit vastatkoon tarkemmin muihin kysymyksiin, ainakin kunnes saan "eki":lle toimitettua tekniset kuvat strombergista...
Huomautetaan vain että tuo on eri koneella, eli M102.920, ja tosiaan tuo virranjakajan pohjan kosteus on aika yleistä noissa, ja aiheuttaa helposti em. ongelmia.
Tosin näissä taisi olla ihan sama kaasutin kylläkin, eli 175 CDT.
Huomautetaan vain että tuo on eri koneella, eli M102.920, ja tosiaan tuo virranjakajan pohjan kosteus on aika yleistä noissa, ja aiheuttaa helposti em. ongelmia.
Tosin näissä taisi olla ihan sama kaasutin kylläkin, eli 175 CDT.
Hmm... mistä saanen tuon moottorin tarkan tyypin tietoon?
Kantakortissa lukee moottorin numeroksi seuraavaa:
115938-10-086838
Mutta vilaistaan tuo jakajan pohjakin sitten, kansi näytti kyllä aika uudelta...
Jaa, niin:
Mitä polttoaineella tuo mahtanee käydä parhaiten?
Entä tarvitaanko tuota venttiilinvoiteluainetta?
Laitettiin varmuuden vuoksi 98E:tä ja venttiilisuoja-ainetta...
Kantakortissa lukee moottorin numeroksi seuraavaa:
115938-10-086838
Mutta vilaistaan tuo jakajan pohjakin sitten, kansi näytti kyllä aika uudelta...
Jaa, niin:
Mitä polttoaineella tuo mahtanee käydä parhaiten?
Entä tarvitaanko tuota venttiilinvoiteluainetta?
Laitettiin varmuuden vuoksi 98E:tä ja venttiilisuoja-ainetta...
300D W123 -79 (Projektina vuodesta 2002)
eki_83 kirjoitti:Tervepä terve.
Nostellaas vanhaa topikkia kun sama ongelma samanlaisessa autossa...
Eli löytyykö se kalvo tuon päällimmäisen kopan (missä korkki kiinni) alta vai vielä pykälää alempaa?
Jos tuo kalvo on mennyt, niin mitä tulee huomioida sen vaihdossa? Sun muiden osien, kun korjaussarja siihen kuitenkin tulee hommattua...
Viekö se silloin tuota hidastinöljyä kun tuo kalvo on rikki, vai onko se taas ihan eri juttu? (ei kyllä näyttäisi vievän...)
Täytyypä samalla tuo ryyppykin tarkistaa...
Kaasarin kalvo on alipainekammion sisällä, öljyä menee jos neulanistukan o-rengas paskana, menee yleensä 3-5 vuoden jälkeen nykyisillä bensoilla, nyt on kiire mutta laita viestiä vaikka yv:llä jos tahdot kuvia tuon kaasuttimen purkuoperaatioista, tarjolla seikkaperäiset kuvat joissa näkyy asentajan näpit ja mitä ne tekee... Tutustu sivuun http://www.misab.se/cd.htm vaatii ruotsin osaamista, mutta sitähän jokainen osaa??

MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 467
- Liittynyt: To 12.02.2004 20:35
- Paikkakunta: Tukholma
Kannatais vaihtaa oikeat öljyt sinne vaihdelaatikkoon.eki_83 kirjoitti:Oli vaihdelaatikko aikas tyhjä, ja tuli laitettua (kun ei ollut tuota tietoa oikeasta laadusta) normaali 80W-90 GL-4 öljyä sinne...
Menee turhan jäykäksi....

Automaattiöljyä Esim. Mobil ATF 220.
Huom. En muista ihan tarkkaan mutta kyllä sen asiantuntiat tietävät tarkemmin.

http://www.prod.mobil.fi/pdf_muut/Oikea_Voitelu.pdf
A170cdi-00 1999-
Nonniin, tuossa aamutuimaan tuota kaasaria tuli tutkittua, ja löytyihän se kalvokin (siis ei ihan se ensimmäinen liitoskohta). Ja kalvosta reikä...
Eli yksi vika löytyi ainakin jo.
Sitte ku vielä joskus saisi uuden paikalleen, niin jospa se siittä... Pyhäpäivä onkin mennyt hitsatessa...
"raul" lupaili lähetellä ohjeistuksia, mutta jos viitselijäisyyttä riittää, niin ainahan enempi on parempi
löytyihän tuolt sivuiltakin jo jottain, tosin ei riitä energiaa tuon toisen kotimaisen kääntelyyn...
Täytyy ne ölpät jossain välis vaihtaa... Ja tietty sekin meni pesuun, koko loota...

Eli yksi vika löytyi ainakin jo.
Sitte ku vielä joskus saisi uuden paikalleen, niin jospa se siittä... Pyhäpäivä onkin mennyt hitsatessa...

"raul" lupaili lähetellä ohjeistuksia, mutta jos viitselijäisyyttä riittää, niin ainahan enempi on parempi

löytyihän tuolt sivuiltakin jo jottain, tosin ei riitä energiaa tuon toisen kotimaisen kääntelyyn...

Täytyy ne ölpät jossain välis vaihtaa... Ja tietty sekin meni pesuun, koko loota...

300D W123 -79 (Projektina vuodesta 2002)