Aliapinepumpusta ym...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
penax
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Su 06.07.2003 21:10
Paikkakunta: Kyrönmaa

Aliapinepumpusta ym...

Viesti Kirjoittaja penax »

Mese on ruvennut pitämään ylimääräistä ääntä joka ei käsittääkseni kuulu asiaan. Nimittäin tyhjäkäynnillä kuuluu sellainen "pärinä" (olikohan oikein kuvattu), joka häipyy kierrosten nostolla. Ääni kuulostaa tulevan moottorin etuosasta.

Moniurahihnan kiristyssysteemi on tarkastettu eikä siinä havaittu vikaa.

Kuulostaako alipainepumpulta?

Auton todellisista ajokilometreistä ei ole mitään varmuutta eiklä liioin siitä, onko pumppu joskus vaihdettu, joten lienee varminta vaihtaa ennen kuin tapahtuu mitään vakavampaa?

MIstä pumppua kannattaisi kysellä? Onkohan tarvikeosilla merkittäviä laatueroja?

Motonetissä näytti olevan 179 euroa ja KL-varaosissa 200 euroa. Onko muita vaihtoehtoja?

Sitten siitä ynnä muusta.

Forumissa on keskusteltu monessakin threadissa dieselin syötön säädöstä. Mulle asian on kuitenkin jäänyt hieman epäselväksi.

Tutkailin syöttöpumpun persustaa äsken kun tsekkasin hihnan kiristyssysteemiä ja löysin sieltä kilven, jossa on ruuvi keskellä. Kilpi on kahdella ruuvilla kiinni. Eräässä jutussa puhuttiin 123:n pumpusta, josta ilmeisesti pitää irrottaa joku luukku että pääsee säätämään syöttöruuvia.

Näyttäisi että 124:sta ei luukkua tarvitsisi irrottaa vai olenko ymmärtänyt oikein :?: ?

Eli, onko em. ruuvi syötön säätöruuvi? Kumpaan suuntaan ruuvia pitää kääntää kun haluaa lisätä syöttöä? Kuinka monta kierrosta :P ?
penax

Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71

Tilanne päivitetty 12/2021
Avatar
MiTk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Pe 13.06.2003 11:38
Paikkakunta: Imatra

Re: Aliapinepumpusta ym...

Viesti Kirjoittaja MiTk »

penax kirjoitti:Tutkailin syöttöpumpun persustaa äsken kun tsekkasin hihnan kiristyssysteemiä ja löysin sieltä kilven, jossa on ruuvi keskellä. Kilpi on kahdella ruuvilla kiinni. Eräässä jutussa puhuttiin 123:n pumpusta, josta ilmeisesti pitää irrottaa joku luukku että pääsee säätämään syöttöruuvia.

Näyttäisi että 124:sta ei luukkua tarvitsisi irrottaa vai olenko ymmärtänyt oikein :?: ?

Eli, onko em. ruuvi syötön säätöruuvi? Kumpaan suuntaan ruuvia pitää kääntää kun haluaa lisätä syöttöä? Kuinka monta kierrosta :P ?
Ei ole oikea ruuvi tuo kuvailemasi, syötön säätö tapahtuu pumpun takapäässä olevan luukun alta joka on kuudella ruuvilla kiinni, ahtaassa paikassa on mutta kyllä sinne kuitenkin mahtuu kun ottaa ilmanputsarin pois. Tarvii myös lyhyen ruuvimeisselin, ovat ristipää ruuveja nimittäin, kannattaa samalla vaihtaa kuusiokantaisiksi niin on seuraavalla kerralla helpompi aukaista kun voi käyttää kunno avaimia. Vastapäivään kiertämällä syöttö suurenee.
S204 200CDI - 14
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
Avatar
penax
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Su 06.07.2003 21:10
Paikkakunta: Kyrönmaa

Viesti Kirjoittaja penax »

Mutta kun pumpun takapäässä ei ole kuin yksi "luukku" joka on kiinni kahdella torxilla. Muita luukkuja en löytänyt vaikka käytin ilmnputsarin kopan irti.
penax

Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71

Tilanne päivitetty 12/2021
Avatar
penax
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Su 06.07.2003 21:10
Paikkakunta: Kyrönmaa

Re: Aliapinepumpusta ym...

Viesti Kirjoittaja penax »

MiTk kirjoitti:
penax kirjoitti:Tutkailin syöttöpumpun persustaa äsken kun tsekkasin hihnan kiristyssysteemiä ja löysin sieltä kilven, jossa on ruuvi keskellä. Kilpi on kahdella ruuvilla kiinni. Eräässä jutussa puhuttiin 123:n pumpusta, josta ilmeisesti pitää irrottaa joku luukku että pääsee säätämään syöttöruuvia.

Näyttäisi että 124:sta ei luukkua tarvitsisi irrottaa vai olenko ymmärtänyt oikein :?: ?

Eli, onko em. ruuvi syötön säätöruuvi? Kumpaan suuntaan ruuvia pitää kääntää kun haluaa lisätä syöttöä? Kuinka monta kierrosta :P ?
Ei ole oikea ruuvi tuo kuvailemasi, syötön säätö tapahtuu pumpun takapäässä olevan luukun alta joka on kuudella ruuvilla kiinni, ahtaassa paikassa on mutta kyllä sinne kuitenkin mahtuu kun ottaa ilmanputsarin pois. Tarvii myös lyhyen ruuvimeisselin, ovat ristipää ruuveja nimittäin, kannattaa samalla vaihtaa kuusiokantaisiksi niin on seuraavalla kerralla helpompi aukaista kun voi käyttää kunno avaimia. Vastapäivään kiertämällä syöttö suurenee.
Käytin vielä illalla pimeässä Pohjolan tallissa ilmasiivilän irti ja otin pari valokuvaa pumpun takapäästä, mutta en saa niitä nettiin ennen kuin maanantaina. Rupesi kone temppuilemaan. Yritän käpistellä kuvia ja laittaa niihin nuolia ja numeroita ym. että tiedetään yksiselitteisesti, mistä puhutaan.

Mahdatko tarkoittaa pumpun takapäässä, siellä alaosassa olevaa isompaa kantta? Siitä löysin enemmän kuin 2 mutta vähemmän kuin 6 ruuvia. Niitä oli nimittäin 5 kpl. Lisäksi siinä on jokin pyöreä uloke, johon tulee sähköjohto.

Voisikohan pumpun pääty olla erilainen viitoskoneessa kuin nelikossa ja kutosessa?
penax

Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71

Tilanne päivitetty 12/2021
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Aliapinepumpusta ym...

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

penax kirjoitti: Mahdatko tarkoittaa pumpun takapäässä, siellä alaosassa olevaa isompaa kantta? Siitä löysin enemmän kuin 2 mutta vähemmän kuin 6 ruuvia. Niitä oli nimittäin 5 kpl. Lisäksi siinä on jokin pyöreä uloke, johon tulee sähköjohto.

Voisikohan pumpun pääty olla erilainen viitoskoneessa kuin nelikossa ja kutosessa?
Niissä on erilainen säätö:
250:n tyhjäkäynnin säätö ainakin manuaalilaatikolla on alipainetoiminen, näkyy suoraan 3 ja 4-imukanavan välistä. Säätimen alla on tuo moniruuvinen kansi, josta minä ymmärrän olleen puhe.
300:ssa on sähkötoiminen säätäjä. Luulisi pumpun olevan myös pitempi.
Vehkeitä enemmin räplänneet kertokoon, onko muutakin eroa.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
MiTk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Pe 13.06.2003 11:38
Paikkakunta: Imatra

Re: Aliapinepumpusta ym...

Viesti Kirjoittaja MiTk »

penax kirjoitti:[maanantaina. Rupesi kone temppuilemaan. Yritän käpistellä kuvia ja laittaa niihin nuolia ja numeroita ym. että tiedetään yksiselitteisesti, mistä puhutaan.

Mahdatko tarkoittaa pumpun takapäässä, siellä alaosassa olevaa isompaa kantta? Siitä löysin enemmän kuin 2 mutta vähemmän kuin 6 ruuvia. Niitä oli nimittäin 5 kpl. Lisäksi siinä on jokin pyöreä uloke, johon tulee sähköjohto.

Voisikohan pumpun pääty olla erilainen viitoskoneessa kuin nelikossa ja kutosessa?
Ok, kuvat helpottaa aina havainointia, täällä oli joskus juttua samasta aiheesta oikein kuvien kanssa, mutta en nyt sitä löytänyt tähän hätään.

En tiedä onko se pumpun pääty erillainen kun en ole muita ruuvaillu kuin tuota omaa viispyttystä... Mielestäni sen luukun kyllä erottaa melko helposti sieltä pumpun takapään ja tulipellin välistä, on sen verran reilun kokoinen luukku että ei sinne toista samanlaista mahdu, varmaan jotain 15cm korkea ja 5cm leveä tai jotain. Siinä luukussa on sitten noin puolessavälissä korkeussuunnassa vasemmassa laidassa kohouma jonka alla se syöttöruuvi sitten sijaitsee. Omassani olen kääntäny n. 1,5 kierrosta ja piristyi kone ihan kummasti.
S204 200CDI - 14
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
Avatar
PP D
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 62
Liittynyt: Pe 21.11.2003 10:27
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

säätimen luukuista

Viesti Kirjoittaja PP D »

Jos siinä on luukku joka on viidellä kiinni, ala osassa pyöreä mötikkä johon menee sähköä, niin siinä on nykimisen estolaite. Jos avaat sen niin käsittele varovasti ettet riko. Ja voipi olla tiukka vääntää se säätöruuvi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18162
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hei, penax, kokeile vielä , kun pärinä kuuluu, painaa vaikka vasaran varrella kiristimen iskarin yläpäätä ja sitten iskarin alapäästä keinusta.
Kyllä se niin usein tyhjäkäynnillä kuuluva pärinä johtuu iskarin helan väljyydestä, ja iskari on muuten terve.
Avatar
penax
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Su 06.07.2003 21:10
Paikkakunta: Kyrönmaa

Re: säätimen luukuista

Viesti Kirjoittaja penax »

PP D kirjoitti:Jos siinä on luukku joka on viidellä kiinni, ala osassa pyöreä mötikkä johon menee sähköä, niin siinä on nykimisen estolaite. Jos avaat sen niin käsittele varovasti ettet riko. Ja voipi olla tiukka vääntää se säätöruuvi
Just noin, on viidellä pultilla ja mötikkä keskellä. Taitaa olla parasta että varaan sulle ajan niin saadaan homma kuntoon. Pitää vain ensin vähän keräill pelimerkkejä...
dealer kirjoitti:Hei, penax, kokeile vielä , kun pärinä kuuluu, painaa vaikka vasaran varrella kiristimen iskarin yläpäätä ja sitten iskarin alapäästä keinusta.
Kyllä se niin usein tyhjäkäynnillä kuuluva pärinä johtuu iskarin helan väljyydestä, ja iskari on muuten terve.
Pitääpä kokeilla. Kiristinsysteemi on kyllä tarkastettu mutta en osannut tuolta kantilta katsoa.
penax

Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71

Tilanne päivitetty 12/2021
Vastaa Viestiin