viton eperissä laakerivika?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mikko a
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 01.02.2006 19:32

viton eperissä laakerivika?

Viesti Kirjoittaja mikko a »

vito vm -00, eperi toiminut uudesta asti mallikkaasti. nyt se pitää poikkeavan kovaa ääntä niinkuin olis laakeri kuiva. onko jollain kokemusta vastaavasta? ajattelin avata sen ja tutkia , pitäis vain saada ensin räjäytys kuvat tai tietoa aiheesta. volvo lämmittimiä olen joskus peukaloinut ja ainakaan se ei ollut monimutkainen mekaanisilta osin.
Avatar
mnkki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: To 21.10.2004 11:14
Paikkakunta: Tornio/Haaparanta

Viesti Kirjoittaja mnkki »

minulla löytyy ohjeet pdf-muodossa...pane yv:nä sinun sähköposti-osoite niin laitan ohjeet tulemaan
MB Vito L 112 cdi 2001 nykyään Latviassa

Vw Caravelle TDI

Koskaan ei ole liian myöhäistä luovuttaa!
peekoo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: La 09.12.2006 21:32

Viesti Kirjoittaja peekoo »

Tutki ensin, onko vesipumpun vai paloilmapuhaltimen laakeri. Tod näk jälkimmäinen. Kertokaas, onko vitossa paloilman suodatin ("sokkelopurkki"). Sprintteriin ei sellaista ole tehtaalla asennettu ja puhaltimen laakereita menee parinvuoden välein.
mikko a
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 01.02.2006 19:32

Viesti Kirjoittaja mikko a »

en ole vielä purkanut. mutta äänistä päätellen puhaltimen laakeri, kun ääni "elää" puhaltimen nopeuden mukaan
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Anna laakerin huutaa. Tiukka on joskus hyvä, mutta väljä laakeri ei mee jumiin vaikka seisoo vähän pitempään (tuo jumitus on yleensä se ongelma miksi eberi ei pelaa). En ole kuullut, että joku olis pystynyt vaihtamaan pelkät laakerit, vaan yleensä se puhallin kokonaan menee vaihtoon.

Minä muuten rasvasin tuollaisen jumissa olevan puhaltimen laakerit vaseliinispraylla ja sain siivikon pyörimään. -> nyt Eberi on toiminut koko talven. Pitää tietyllä pyörimisnopedella kylläkin vähän raakaa ääntä...
Avatar
Peltsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: La 19.04.2003 22:57
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Kyllä se laakerien vaihtaminen onnistuu paloilmapuhaltimeen. Vaihdoin pari vuotta sitten vain toisen laakerin kun piti niin kovaa ääntä eikä jaksanut pyöriä. Laakeri maksoi muistaakseni 5euroa, että ei paha hinta. Työtä purkamisessa oli jonkun verran. Varsinkin ne muovikannen kiinnityspultit ovat tiukassa kun teräspultit oikein hapettuu kiinni alumiiniin. Pari pulttia piti porata pois. Laakerin vaihdon jälkeen on toiminut moitteetta.
W124 250TD -89
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Miten sait siipipyörän irti ja takaisin kiinni? Vai vaihdoitko vain alapäähän?
Avatar
Peltsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: La 19.04.2003 22:57
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Vaihdoin vain alapään laakerin, kun siinä oli vika. Molemmat laakeritkin olisi voinut vaihtaa, mutta en keksinyt miten siipipyörän olisi saanut siististi irti ja takaisin.
W124 250TD -89
mikko a
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 01.02.2006 19:32

3 vuotta myöhemmin...eperi

Viesti Kirjoittaja mikko a »

Nyt ei eperi enään toimi.En ole tutkinut asiaa joulukiireiden vuoksi.Olisko vaan sulake :P .Sisätilan puhallin ja näyttö ainostaan toimii.

Oli hyvä toi janimatin neuvo laakerivikaan silloin 3 vuotta sitten , Lämmitin on toiminut moitteetta heinäkuusta 2000 asti eli uudesta.Jos ei ylimääräistä ääntä lasketa.
Sain jostain aikoinaa korjaamo tiedoston laitteeseen mutta kun ei oo tarvinnut sitä niin on kadonnut.
Vastaa Viestiin