180c -94 ratissa glappia ja luikertelee ajettaessa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
saksan rauta on lujaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: To 22.06.2006 18:46

180c -94 ratissa glappia ja luikertelee ajettaessa

Viesti Kirjoittaja saksan rauta on lujaa »

olen ihmetellyt auton huonoja ajo ominaisuuksia vaikka on uudet michelin ice north renkaat alla. Auto luikertelee kuin takaveto lada tiellä maantienopeudella. ohjauspyörässä on kone sammutettuna pieni klappi joka ei poistu vaikka kone käynnistyy ja ohjaustehostin nostaa paineensa.klappi on kellonastekolla luokkaa 3-5 min. Onkohan ominaisuus vai vika ja missähän voisi olla vikaa? katsastuksessa ei valittamista autolla ajettu takuumäärä 107 tkm.
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

Onkos tuossa vielä simpukkaohjaus? Kokeilepa laittaa hakuun vaikkapa simpukan AND kiristys. Se levottomuuskin johtuu todennäköisesti juuri tuosta klapista. Eli siis simpukkaan on kulunut välys ja se täytyy kiristää. Ohjeet löytyy tosiaan haulla niin moneen kertaan, etten jaksa niitä tähän sen tarkemmin eritellä.
W123 280TE -79
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

ohjausiskunvaimennin

Viesti Kirjoittaja koyama »

Aika monesti syypää keulan levottomuuten,halpa ja helppo vaihdettava
Ei välttämättä lopeta luikertelua,mutta ainakin vähentää jos se on hajalla
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

Ohjausiskunvaimennin ei selitä klappia ohjauksessa.
W123 280TE -79
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Mulla loppui tuo luikertelu pelkällä kulmien säädöillä. tietysti, jos simpukassa on välystä, niin kannattaa tietysti kiristää, mutta tarkista ensin se välys niin, että katot rengasta samalla kun käännät rattia. Se 3-5 minuutin välys nimittäin tuntuu melkeinpä sille normaalille kevyemmälle alueelle paikallaan käännettäessa, jolloin renkaassa kyllä näkyy liikettä.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Vieläkös näissä 202:ssa on apusimpukka?
Luulisin vahvasti että sen välys vähenee kun simpukkaa kirraa.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Avatar
maketap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 839
Liittynyt: Ke 07.04.2004 14:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja maketap »

Ei kuulemma ole näissä 202 sissa enää käsin säädettävää simpukkaa,
väljyys korjataan simpukasta sisälle vaihdetavilla osilla.
Hintaa en muista enää mutta miustelen että aika kallis.
Tämä siis veholta kuultua tietoa.

Omassakin on suunilleen samanlainen klappi mutta eipä tuo silleen häiritte enää kun on jo tottunut.
Tuo vetely johtuu omassa ainakin alatukivarren puslista ne on ihan muusina siellä kolossa.
MB S w222 lang 500 plug-in hyprid
MB Sprinter 319 2013 pitkä ja korkea
star ver. 9/2014
LYNX xtrim 800etec 2017
entiset------------------------------------------------
MB S w221 lang 320cdi 2009
MB Sprinter 316 2010
MB Vario w668 612d 1999
MB ml w164 320cdi airmatic sport 2006 EGR ja DPF poistettu + lisävoimaa by tuikku
MB sprinter w903 313cdi 2000 raksa autona
VW Tiguan 2.0 TDI track&field 4Motion. vm08
VW caravelle 2.4d vm91 raksa autona
MB s203 200cdi vm05
MB c220 sport-95-
MB 220d w115 ikuinen projekti
opel ascona 2.0 i vm88
toyota corolla 1.6 vm 89
LYNX rave 600 sc 2011
zgx
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 06.02.2007 18:46
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja zgx »

Kuulosti tutulta, itselläni on c220d farmari -97 ja vika korjaantui kun vaihdoin kallistuksenvakaimen puslineen päivineen. Käsin kokeiltuna ei tuntunut välystä mutta kun otin vakaimen pois, niin karmean kulunut oli vakain. Ja mikä parasta helppo kuin mikä vaihtaa :D aikaa meni 45min.
pytty
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ke 17.01.2007 03:30

Viesti Kirjoittaja pytty »

Vaikuttaako kallistuksen vaimentaja tuohon luikuroimiseen ? Ei siis omistajan, vaan auton :D

Minulla kanssa tuota oiretta, ja huomasin jarrurempan yhteydessä että ainakin etupyörien laakereissa on vähän välystä. Onko noissa yleensä vedetty niin tiukalle ne, ettei yhtään tunnu väljää- ja tohtiiko reippaan parisataa ajetun laakereita kirrailla- ja vielä että voikohan edes kirstää ? Onko ne sellaset kartiolaakserit kun "ennenvanhaan" , vai semmonen uudempi pakettiratkaisu noissa c malleissa ?
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2311
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...simpukan klappi ei pistä autoa kiemurtelemaan ...tässä muutama vinkki ....jäykät alapallot (esiintyy tarvike palloissa) ...takapään narina helat
(eiköhän ole tossakin mallissa) ...väljä raidetangon pää ...tosi väljä etu- tai takalaakeri ....sulje noi pois alkuun niin jatketaan sitten mietintää :D
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

cuuno kirjoitti::D ...simpukan klappi ei pistä autoa kiemurtelemaan
Kyllä muuten pistää. Siis kun jostain urasta rengas nappaa sopivasti ja ratilla on vähänkin reilummin klappia, pääsee renkaat aina kääntymään sen klapin verran. Siis jos ratti on sen klapin toisessa ääripäässä, kun rengas osuu uraan jolloin renkaat pääsevät kääntymään sen klapin toiseen ääripäähän. Uraisella tai muuten epätasaisella tiellä vetelee aika vi***maisesti ja autoa joutuu koko ajan toden teolla ajamaan, kun normaalisti saa vain näyttää suunnan. Ainakin omasta loppui tuo vetely kokonaan juurikin simpukan kiristyksellä. Sitä ennen meno oli usein aika kiemurtelua.
W123 280TE -79
saksan rauta on lujaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: To 22.06.2006 18:46

Viesti Kirjoittaja saksan rauta on lujaa »

Käytin autoni simpukan kiristyksessä ja on kuulemma pystyakselissa väljää. Välillä ohjauspyörästä hemputeltuna tuntuu kuin ei olisi yhtään väljää . mutta välillä taas kellon asteikolla mitattuna melkein 5 min. Auto luikertelee ilkeästi etenkin uraisella tiellä edelleen. Korjaamon mukaan simpukassa ei hälyttävää välystä kumminkaan. mistähän vällys mahtaa tulla? kannattaakohan koko simpukka vaihtaa eikä korjautella? voikohan esim raidetangon päistä johtua ja miksikähän välystä ei aina tunnu? välillä oikein korvaan klotisee kun rattia vemputtaa. voiko simpukka kulua jo 100 tkm väljäksi?
Vastaa Viestiin