tarkistakaa öljypohjanne sisältö

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

tarkistakaa öljypohjanne sisältö

Viesti Kirjoittaja dansku »

kävipä tässä taannoin niin, että meni n.kk sitte alipainepumppu vaihtoon, koska oli laakerit hirttäny kiinni, samalla tietenkin vuoristoradan pinta paskana, ym.. no ei muuta kuin uudet osat kiinni, ja samalla uusi ketjukin kun ketjunvaihto kesti ammattimieheltä hulppetat reilu 5.min.

rempan jälkeen sanoi vain että öljypohja auki mahd.pian, ennekuin kuulat ym, romut menee öljypumpun siivilän läpi. ja ne kuulemma MENEE läpi! koska kaikki romut, ja teräskuulat laakereista jää juuri sinne ö.pumpun siivilää vasten hieroutumaan.

olikin tosi hieno yllätys, kun sain kouralliseen metalli paskaa käteen irroitettuani lisäöljypohjan(T.diesel). ja onneksi löysin kaikki kuulat vielä. (12kpl)


eli kannattaa katsoa öljypohjaan joskus, koska nämä romut ei tule edes öljynvaihdossa pois, ei magneetilla saa kuin kuulat, koska loppu romut olivat alkkaria.

tulee aika iso itku, kun öljypumppu menee paskas kesken ajon, eikä mersuissa ole edes öljypaine merkkivaloa!
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Paljonko oli mittarissa kun onnettomuus kävi (siis koneella tai ap.pumpulla)?
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Re: tarkistakaa öljypohjanne sisältö

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

dansku kirjoitti: tulee aika iso itku, kun öljypumppu menee paskas kesken ajon, eikä mersuissa ole edes öljypaine merkkivaloa!
Mutta eikös kumminki öljynpaine mittarista huomaa että millon öljynpaine häviää :!:
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Huomaahan sen paineen tippumisen mittaristakin mutta punainen öljynpaine valo herättäisi huomion aiemmin.Mielessä on monta kertaa käynyt tuon valon asentaminen jälkikäteen mutta eipä ole vielä tullut tehtyä.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Voihanrontti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 789
Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Voihanrontti »

Hetkinen? Ei valoa? Eikö? Eikös siellä semmonen punanen öljykannun kuva oo? :shock: . Enkös mää siitä aina kattonu millon 123 piti lisätä öljyä... Taidan lähteä heti tarkastamaan asian. En saa muuten nukuttua. 8)
Think Locally, Fuck Globally
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

Voihanrontti kirjoitti:Hetkinen? Ei valoa? Eikö? Eikös siellä semmonen punanen öljykannun kuva oo? :shock: . Enkös mää siitä aina kattonu millon 123 piti lisätä öljyä... Taidan lähteä heti tarkastamaan asian. En saa muuten nukuttua. 8)
on valo.. mutta valo kertoo öljyn määrän öljypohjassa, ei öljynpaineiden määrää. :!:

kyllä semmoinen öljypaine valo/summeri olisi aika kova juttu, jos olisivat tehtaalla ajatelleet. 8)
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

Kipsu kirjoitti:Paljonko oli mittarissa kun onnettomuus kävi (siis koneella tai ap.pumpulla)?
ei mitään hajua varmaks.. kun saksantuonti auto. :lol:


mutta kaikkein huvittavinta oli, että rikkinäinen alipainepumppu ei pitänyt juuri mitään ääntä, eikä mitään sivuvaikutuksia ollut, josta vian olisi huomannut. pientä räpätystä vain tyhjäkäynnillä, joka sekin hukkui 7mm tappien tyhjäkäynnin peittoon.

tuli vain mieleen, kuinkakohan monta mersukuskia pitkin suomenmaan ajelee autuaasti tietämättömänä alipainepumpun olevan viimeisillään, koska ne ehdottomasti yksi heikoimmista lenkeistä, 124:sen dieselmalleissa. (viimeistä kehitysversiota lukuunottamatta)
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

-eiks noi uudemmat pumput oli liukulaakerein, eli kuulia ei löydy öljypohjasta.
Avatar
Voihanrontti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 789
Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Voihanrontti »

dansku kirjoitti:
Voihanrontti kirjoitti:Hetkinen? Ei valoa? Eikö? Eikös siellä semmonen punanen öljykannun kuva oo? :shock: . Enkös mää siitä aina kattonu millon 123 piti lisätä öljyä... Taidan lähteä heti tarkastamaan asian. En saa muuten nukuttua. 8)
on valo.. mutta valo kertoo öljyn määrän öljypohjassa, ei öljynpaineiden määrää. :!:

kyllä semmoinen öljypaine valo/summeri olisi aika kova juttu, jos olisivat tehtaalla ajatelleet. 8)

Juu niinpä olikin :oops: . Kävin tarkistamassa. Keltainenkin vielä... Se 123 taiskin ilmasta öljyn vähyyden parhaiten alkamalla pitämään outoa ääntä tiukissa kurveissa... :P
Think Locally, Fuck Globally
Avatar
PK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: To 10.04.2003 13:15

Viesti Kirjoittaja PK »

N. 560 000km kohdalla leikkasi moottori täällä kiinni. Kaksi alipainepumppua siihen on jouduttu vaihtamaan ennen tuhoa. Öljypumpusta sihti puhki ja pumppu jumiin kuten ylhäällä kuvattu. Kampiakseli kieroksi, ei kannata oikaista, laakerit silppuna. Vuosimalli on -90. Sanottiinpa Veholla joskus pumpun vaihdossa, että "tulee ne kuulat öljynvaihdossa pois ja vaikkei tulisikaan niin ei ne siellä öljypohjassa mitään haittaa". Prkl. :evil:

Auto ei hajonnut minun ajossa, mutta tuskinpa itsekään olisin paineiden häviämistä mittarista huomannut. Valoja alarivi täynnä ja tärkein puuttuu! :(
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

juuri näin :!: :!:

eli kannattaa tarkistaa ne öljypohjat, jos ei tiedä varmaksi onko siellä mitään vai ei.

voi olla, ja todennäköisesti onkin hajonnut alipainepumppu esim. edellisellä omistajalla! :? ei voi ikinä tietää.

turbodieselin omistajat pääsevät helpolla, kun on se ylimääräinen lisäöljypohja mistä pääsee puhdistamaan kunnolla.

:idea: sit vielä, kun öljypohja on pois, niin kannattaa dieseleissä vaihtaa se öljynpaineen ylipaineventtiilin jousi, jonka saa n. 5€ veholta, niin nousee öljynpaineetkin 0,5-1 kiloo tostavaan :D
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Vastaa Viestiin