A160 uutta alustaa
A160 uutta alustaa
Ongelmani on seuraava: -97 A160 tuntuu ajossa aika huteralta. Vaappuu ja vetelee vähänkin kovemmassa nopeudessa ja tuntuu aika kiikkerältä. Ajettu 109tkm ja alla tod. näk. alkuperäiset iskarit ja jouset. Ajattelin vaihdattaa uutta palikkaa alle, mutta en tiedä pitäisikö pysyä vakio-osissa vai pitäisikö samalla päivittää johonkin aftermarket alustaan.
Löysin yhden topikin missä keskusteltiin ainakin Eibachin ja Bilsteinin yhdistelmästä. Haluaisin kuitenkin vielä lisää kommenttia kyseisestä ja muistakin seteistä mitä ihmiset ovat A-sarjassa käyttäneet.
Autoa ei tarvitsisi välttämättä madaltaa, eikä mitään kivirekeä olisi tarkoitus rakentaa. Vakionakin tuo tuntuu olevan aika pintakova terävissä töyssyissä.
Millainen siis on ajotuntuma esim. tuolla Eibach pro-kitillä+ bilsteinillä?
Onko tukevuuden lisäksi paljon negatiivisia ominaisuuksia? Esim. millainen on pintakovuus? Onko normaaliajossa liian jäykkä vai progressiivisesti toimiva?
Antakaa kommenttia, kiitos!
Tuosta löytyy kyseinen topikki:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... light=w168
Löysin yhden topikin missä keskusteltiin ainakin Eibachin ja Bilsteinin yhdistelmästä. Haluaisin kuitenkin vielä lisää kommenttia kyseisestä ja muistakin seteistä mitä ihmiset ovat A-sarjassa käyttäneet.
Autoa ei tarvitsisi välttämättä madaltaa, eikä mitään kivirekeä olisi tarkoitus rakentaa. Vakionakin tuo tuntuu olevan aika pintakova terävissä töyssyissä.
Millainen siis on ajotuntuma esim. tuolla Eibach pro-kitillä+ bilsteinillä?
Onko tukevuuden lisäksi paljon negatiivisia ominaisuuksia? Esim. millainen on pintakovuus? Onko normaaliajossa liian jäykkä vai progressiivisesti toimiva?
Antakaa kommenttia, kiitos!
Tuosta löytyy kyseinen topikki:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... light=w168
....
Bilstein ja eibach ovat molemmat tunnettuja laadustaan ja tuotteistaan.
Riippuen tietysti mitä palikkaa a:han olet laittamassa mutta noilta edellä mainituilta valmistajilta jos hankit alustan jouset ja iskarit niin kovin pieleen ei satsaus voi mennä. Veikkaisin että alustan toimivuus paranee.
Laadukkailla osilla alustasta häviää pintakovuus ja samalla ajoon tulee tarvittavaa tukevuutta. Progressiivisuudesta sen verran et tulet todennäköisesti positiivisesti yllättymään.
Bilsteiniltä ja eibachilta et varmasti tule saamaan p***** vaan taatusti laatua ja toimivuutta. (oma kokemus)
Olet vaan tarkkana osia tilatessa että ovat a sarjalaiseen tarkoitetut.
Pieni madalluskaan ei juurikaan haittaa. Parantaa ulkonököä ja tukevoittaa muuten korkean korirakenteen aiheuttamaa kallistelua.

Riippuen tietysti mitä palikkaa a:han olet laittamassa mutta noilta edellä mainituilta valmistajilta jos hankit alustan jouset ja iskarit niin kovin pieleen ei satsaus voi mennä. Veikkaisin että alustan toimivuus paranee.
Laadukkailla osilla alustasta häviää pintakovuus ja samalla ajoon tulee tarvittavaa tukevuutta. Progressiivisuudesta sen verran et tulet todennäköisesti positiivisesti yllättymään.
Bilsteiniltä ja eibachilta et varmasti tule saamaan p***** vaan taatusti laatua ja toimivuutta. (oma kokemus)
Olet vaan tarkkana osia tilatessa että ovat a sarjalaiseen tarkoitetut.
Pieni madalluskaan ei juurikaan haittaa. Parantaa ulkonököä ja tukevoittaa muuten korkean korirakenteen aiheuttamaa kallistelua.

Kiitos vastauksesta!
Suunnitelmissa olisi laittaa Eibachin Pro-Kit jouset
ja Bilsteinin (B4 Gasdruck Best. Nr. BE3-6782) iskarit.
Kuvittelisin itse että nuo olisivat hyvä paketti.
Toinen vaihtoehto olisi uudet vakio-osat, mutta muuttuko se siitä mihinkään?
Nimenomaan tuo vaappuva ja hutera tuntuma yhdistettynä pintakovuuteen
häiritsee ainakin minua. Ei vaan ole kokemusta muista A-sarjan Mersuista
joten en oikeastaan edes tiedä millainen alusta näissä pitäisi olla?
Kyseessä siis vaimon auto jolla itsekin silloin tällöin ajelen.
Omaan E46 Bemuuni verrattuna ainakin tuntuu kovin huteralta,
mutta kuitenkin terävissä töyssyissä tuntuu jousitus lyövän läpi.
Oletko Pande siis ajanut A-mersua sekä vakio-, että Eibach-Bilstein alustalla?
Ei viitsisi vaimonkaan autoa ainakaan huonommaksi viritellä...
Suunnitelmissa olisi laittaa Eibachin Pro-Kit jouset
ja Bilsteinin (B4 Gasdruck Best. Nr. BE3-6782) iskarit.
Kuvittelisin itse että nuo olisivat hyvä paketti.
Toinen vaihtoehto olisi uudet vakio-osat, mutta muuttuko se siitä mihinkään?
Nimenomaan tuo vaappuva ja hutera tuntuma yhdistettynä pintakovuuteen
häiritsee ainakin minua. Ei vaan ole kokemusta muista A-sarjan Mersuista
joten en oikeastaan edes tiedä millainen alusta näissä pitäisi olla?
Kyseessä siis vaimon auto jolla itsekin silloin tällöin ajelen.
Omaan E46 Bemuuni verrattuna ainakin tuntuu kovin huteralta,
mutta kuitenkin terävissä töyssyissä tuntuu jousitus lyövän läpi.
Oletko Pande siis ajanut A-mersua sekä vakio-, että Eibach-Bilstein alustalla?
Ei viitsisi vaimonkaan autoa ainakaan huonommaksi viritellä...
Rahan haaskausta. Tässä minun kokemusteni mukaan järkevämmät ja enemmän normaalissa ajossa tarvittaviin ominaisuuksiin vaikuttavat tekijät:
1. Tarkista, onko jostain jousi poikki. Jos ostat jousia, niin on tuohon A:han saatavilla alkuperäisiä jousia eri jäykkyysasteisina (maksaa Veholla 50 € / jousi, asteita valittavissa ainakin 4 eri). Jouset voi katketa ihan jousen päästäkin (erityisesti A-mersun etupäässä katkeilevat ihan päistä, etujousten katkeaminen on kuitenkin silti A-mersussa aika harvinaista, takajousia paukkuu ihan tyyppivikana paljon pienemmilläkin kilsoilla), joten katkennutta jousta ei välttämättä ole kovin helppo havaita ilman että ottaa pyörän pois.
2. Iskaritesteri kertoo onko alkup. iskarit jo loppu. Vie vaikka johonkin ilmaisille iskarintestauspäiville, niitähän on tyyliin jossain Vianoreilla ym. aina parin kk:n välein. On noissa ollu ihan kuolleet iskarit jo 150 tkm:ssäkin.
3. Älä käytä Pingpong-merkkisiä renkaita. Tarkista ilmanpaineet.
4. Tarkistuta ja säädätä pyöränkulmat tarvittaessa. Ei maksa ku parikymppiä. Tämä on ihan ehdottomuus A-sarjalaisen ajettavuuden kannalta, ja miksei myös kaikkien muiden Mersujen.
Kyllä pitäis kulkea suoraan ja vakaasti (niin vakaasti kuin pieni auto voi kulkea). Jos nyt kuitenkin päätät madaltaa, niin madalla maksimissaan 20 mm. Muuten tulee niin karsea, että paikat tippuu hampaista hiekkatiellä/kuopissa. Sitäpaitsi, W168:n madallus aiheuttaa epänormaalia renkaiden kulumista pyörien sisäreunoissa, vaikka kuinka säätäisi. Loistavahan tuo W168 on ajaa madallettuna ja kunnollisilla leveillä esim. 17" nakeilla, asfaltilla, siitä ei pääse mihinkään. Mutta mukavuus tahtoo vähän kadota muilla pinnoilla, samoin kuin pito... Ei ole kiva, kun asfalttisella pintahiekkaa sisältävällä parkkipaikalla ESP rutisee viimeistä päivää jos kääntää rattia reilusti, kun kulmat ovat vituillaan eikä niitä enää yhtään paremmiksi saa. Ja mikäli matalaprofiilista rengasta laittaa ja madallussarjaa, niin kannattaa varautua siihen, että alustan osia hajoilee pikku hiljaa.
1. Tarkista, onko jostain jousi poikki. Jos ostat jousia, niin on tuohon A:han saatavilla alkuperäisiä jousia eri jäykkyysasteisina (maksaa Veholla 50 € / jousi, asteita valittavissa ainakin 4 eri). Jouset voi katketa ihan jousen päästäkin (erityisesti A-mersun etupäässä katkeilevat ihan päistä, etujousten katkeaminen on kuitenkin silti A-mersussa aika harvinaista, takajousia paukkuu ihan tyyppivikana paljon pienemmilläkin kilsoilla), joten katkennutta jousta ei välttämättä ole kovin helppo havaita ilman että ottaa pyörän pois.
2. Iskaritesteri kertoo onko alkup. iskarit jo loppu. Vie vaikka johonkin ilmaisille iskarintestauspäiville, niitähän on tyyliin jossain Vianoreilla ym. aina parin kk:n välein. On noissa ollu ihan kuolleet iskarit jo 150 tkm:ssäkin.
3. Älä käytä Pingpong-merkkisiä renkaita. Tarkista ilmanpaineet.
4. Tarkistuta ja säädätä pyöränkulmat tarvittaessa. Ei maksa ku parikymppiä. Tämä on ihan ehdottomuus A-sarjalaisen ajettavuuden kannalta, ja miksei myös kaikkien muiden Mersujen.
Kyllä pitäis kulkea suoraan ja vakaasti (niin vakaasti kuin pieni auto voi kulkea). Jos nyt kuitenkin päätät madaltaa, niin madalla maksimissaan 20 mm. Muuten tulee niin karsea, että paikat tippuu hampaista hiekkatiellä/kuopissa. Sitäpaitsi, W168:n madallus aiheuttaa epänormaalia renkaiden kulumista pyörien sisäreunoissa, vaikka kuinka säätäisi. Loistavahan tuo W168 on ajaa madallettuna ja kunnollisilla leveillä esim. 17" nakeilla, asfaltilla, siitä ei pääse mihinkään. Mutta mukavuus tahtoo vähän kadota muilla pinnoilla, samoin kuin pito... Ei ole kiva, kun asfalttisella pintahiekkaa sisältävällä parkkipaikalla ESP rutisee viimeistä päivää jos kääntää rattia reilusti, kun kulmat ovat vituillaan eikä niitä enää yhtään paremmiksi saa. Ja mikäli matalaprofiilista rengasta laittaa ja madallussarjaa, niin kannattaa varautua siihen, että alustan osia hajoilee pikku hiljaa.
....
No mielipide on aina mielipide.
Olen ajanut a sarjalaista -20mm madalluksella ja täytyy sanoa, et ei se mikään kivireki sentään ole, pintakovuus loisti poissaolollaan mutta silti jämäkkä. Tottakai matalammalla alustalla kannattaa jo katsoa miten ajaa esim sorateillä,koska lyhyemmän joustovaran ansiosta huomattavasti jäykempi mutta kyllä suomessa silti pääosin asfaltteja pitkin ajellaa. Ja takuulla asfaltilla paljon parempi kuin vakio alusta.
Renkailla myös vaikutusta ajettavuuteen en sitä kiellä, mutta järkevällä rengas profiilla en usko että madallettuna on ongelmia. Monttuja tiessä ja muita vastaavia varosin siitä huolimatta vaikka olisi vakio alusta alla.
Alustan osia en tiedä, mitkä koeajo autossa oli alla mutta en usko että eibachilta sekä bilsteiniltä huonoa alustaa (jos suunnitellut tuohon malliin) saa. Vakio alustaista tuollasta en ole ajanut, mutta kiikkeräksi ovat sitä haukkuneet. Koeajo auto missä se alusta oli vaihdettu, niin oli mielestäni ihan hyvä ja jämäkkä ajaa. Mutta kuten sanoin en ole ajanut vakioalustaista.
Tämä on mielipiteeni, mutta tarpeetkin ovat erilaisia.
Pääosin voin sanoa että myös laadullisesti eibach ja bilstein varmasti ovat jopa parempia, kuin vakio osat.
Kannattaa tehdä päätös tarpeiden mukaan. Jos paljon soralla tai mökki teillä ajelee niin vakio alusta voi ollan parempi, mutta takuulla madallettu eibachin ja bilsteinin osilla varustettu alusta on asfaltilla parempi ja tukevampi.
CLK320:seen vaihdettiin -35mm alustan ja 225/35R18 eteen ja 245/35R18 taakse ja hyvin on tullut toimeen. Yhden kerran tienreikään ajoin mistä aiheutui vasemman etuvanteen meno kieroksi mutta lpr:ssä kaveri takoi suoraks. Senkin veikkaan aiheutuneen tuosta matalasta rengasprofiilista, ei alustasta. Hiekka teitäkin olen ajellut, mutta tietty huomattavasti varovaisemmin ihan vanteiden takia.
Olen ajanut a sarjalaista -20mm madalluksella ja täytyy sanoa, et ei se mikään kivireki sentään ole, pintakovuus loisti poissaolollaan mutta silti jämäkkä. Tottakai matalammalla alustalla kannattaa jo katsoa miten ajaa esim sorateillä,koska lyhyemmän joustovaran ansiosta huomattavasti jäykempi mutta kyllä suomessa silti pääosin asfaltteja pitkin ajellaa. Ja takuulla asfaltilla paljon parempi kuin vakio alusta.
Renkailla myös vaikutusta ajettavuuteen en sitä kiellä, mutta järkevällä rengas profiilla en usko että madallettuna on ongelmia. Monttuja tiessä ja muita vastaavia varosin siitä huolimatta vaikka olisi vakio alusta alla.

Alustan osia en tiedä, mitkä koeajo autossa oli alla mutta en usko että eibachilta sekä bilsteiniltä huonoa alustaa (jos suunnitellut tuohon malliin) saa. Vakio alustaista tuollasta en ole ajanut, mutta kiikkeräksi ovat sitä haukkuneet. Koeajo auto missä se alusta oli vaihdettu, niin oli mielestäni ihan hyvä ja jämäkkä ajaa. Mutta kuten sanoin en ole ajanut vakioalustaista.
Tämä on mielipiteeni, mutta tarpeetkin ovat erilaisia.
Pääosin voin sanoa että myös laadullisesti eibach ja bilstein varmasti ovat jopa parempia, kuin vakio osat.
Kannattaa tehdä päätös tarpeiden mukaan. Jos paljon soralla tai mökki teillä ajelee niin vakio alusta voi ollan parempi, mutta takuulla madallettu eibachin ja bilsteinin osilla varustettu alusta on asfaltilla parempi ja tukevampi.

CLK320:seen vaihdettiin -35mm alustan ja 225/35R18 eteen ja 245/35R18 taakse ja hyvin on tullut toimeen. Yhden kerran tienreikään ajoin mistä aiheutui vasemman etuvanteen meno kieroksi mutta lpr:ssä kaveri takoi suoraks. Senkin veikkaan aiheutuneen tuosta matalasta rengasprofiilista, ei alustasta. Hiekka teitäkin olen ajellut, mutta tietty huomattavasti varovaisemmin ihan vanteiden takia.

Rahan säästö on tässä juuri yksi tekijä. Kun Saksasta saa Eibach+Bilstein paketin alta 400€ rahteineen, niin ei huvittaisi hakea merkkiliikkeestä tuplahinnalla osia. Silti pääasia olisi että saisi turvallisemman, mukavamman ja miksei tukevammankin alustan järkihintaan.
Iskarit ovat tod.näk. loppu, koska ihan käsin heiluttamalla autoa paikallaan se niiailee useampaan kertaan. Noihin iskaritesteihin en oikein luota, koska parilla kerralla ovat näyttäneet ihan mitä sattuu. Toisella kerralla alla oli uudet iskarit ja kone sanoi niiden olevan aivan loppu. Toinen kokemus toisin päin, eli aivan finaalissa olevat iskarit ja koneen mukaan ihan iskussa! Eli ajotuntumalla saa mielestäni parhaan tiedon iskarien kunnosta. Tässä tapauksessa, kuten aiemmin sanoin, mulla ei ole kokemusta millainen kunnossa olevan A-mesen kuuluisi olla, niin en osaa sanoa ovatko ok.
Jousia en ole tarkistanut nyt vähään aikaan, mutta viime syksynä ainakin takajouset olivat ehjät, kun renkaita vaihtelin.
Renkaat ovat vakiokokoiset Nokian NRy:t ja ajettu alle 1000km. Ilmanpaineet tarkastettu useampaan kertaan.
Pyöränkulmien säätöön varmaan pitäis varata aika, mutta jokatapauksessa vasta sitten kun alustaan on palikat vaihdettu. (Mitkä ne sitten ovatkin.)
Kiitoksia kommenteista molemmille, täytyy varmaan vaan tilata palikat ja kokeilla. Ei tässä oikein muutakaan voi
Ja toi Panden kokemus jämäkästä muttei pintakovasta kannustaa kyllä kohti Eibachia. Lisäksi kokemus Eibacheista ja Bilsteineistä useiden BMW:iden alla antaa kyllä uskoa, että olisi hyvät vieterit ja iskarit.
Iskarit ovat tod.näk. loppu, koska ihan käsin heiluttamalla autoa paikallaan se niiailee useampaan kertaan. Noihin iskaritesteihin en oikein luota, koska parilla kerralla ovat näyttäneet ihan mitä sattuu. Toisella kerralla alla oli uudet iskarit ja kone sanoi niiden olevan aivan loppu. Toinen kokemus toisin päin, eli aivan finaalissa olevat iskarit ja koneen mukaan ihan iskussa! Eli ajotuntumalla saa mielestäni parhaan tiedon iskarien kunnosta. Tässä tapauksessa, kuten aiemmin sanoin, mulla ei ole kokemusta millainen kunnossa olevan A-mesen kuuluisi olla, niin en osaa sanoa ovatko ok.
Jousia en ole tarkistanut nyt vähään aikaan, mutta viime syksynä ainakin takajouset olivat ehjät, kun renkaita vaihtelin.
Renkaat ovat vakiokokoiset Nokian NRy:t ja ajettu alle 1000km. Ilmanpaineet tarkastettu useampaan kertaan.
Pyöränkulmien säätöön varmaan pitäis varata aika, mutta jokatapauksessa vasta sitten kun alustaan on palikat vaihdettu. (Mitkä ne sitten ovatkin.)
Kiitoksia kommenteista molemmille, täytyy varmaan vaan tilata palikat ja kokeilla. Ei tässä oikein muutakaan voi

Ja toi Panden kokemus jämäkästä muttei pintakovasta kannustaa kyllä kohti Eibachia. Lisäksi kokemus Eibacheista ja Bilsteineistä useiden BMW:iden alla antaa kyllä uskoa, että olisi hyvät vieterit ja iskarit.
Nyt on alusta vaihdettu.
Alle tuli sitten Eibachin Pro-kit ja jotkut Sachsin iskarit. (En muista mallia.)
Ja tyytyväinen olen. Loppui kallistelut ja hutera tuntuma kertaheitolla.
Nyt uskaltaa ajaa uraisellakin tiellä reippaasti ja kaistanvaihdossa urien yli,
auto menee sinne minne sen ohjaa. Tuntuma on jämäkkä, mutta ei kuitenkaan pintakova,
joten onnistuttiin juuri siinä mitä haettiinkin. Voin siis suositella Eibach+Sachs yhdistelmää A-sarjalaiseen.
Molemmat vanhat takajouset olivat alapäästään tosi ruosteiset ja voi olla että puuttui pieni palakin niistä.
Lisäksi vielä pyöränkulmat olivat pahasti pielessä, joten ei ihme, että ajettavuus muuttui kuin eri autoksi kun kaikki on nyt kunnossa.
Alle tuli sitten Eibachin Pro-kit ja jotkut Sachsin iskarit. (En muista mallia.)
Ja tyytyväinen olen. Loppui kallistelut ja hutera tuntuma kertaheitolla.
Nyt uskaltaa ajaa uraisellakin tiellä reippaasti ja kaistanvaihdossa urien yli,
auto menee sinne minne sen ohjaa. Tuntuma on jämäkkä, mutta ei kuitenkaan pintakova,
joten onnistuttiin juuri siinä mitä haettiinkin. Voin siis suositella Eibach+Sachs yhdistelmää A-sarjalaiseen.
Molemmat vanhat takajouset olivat alapäästään tosi ruosteiset ja voi olla että puuttui pieni palakin niistä.
Lisäksi vielä pyöränkulmat olivat pahasti pielessä, joten ei ihme, että ajettavuus muuttui kuin eri autoksi kun kaikki on nyt kunnossa.