W126/M103 Hilfe, schnell!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

W126/M103 Hilfe, schnell!

Viesti Kirjoittaja PM »

Nyt se myrkyn lykkäsi.

Rottelo pelas aamulla ihan normaalisti, mutta nyt alkoi yskimään. Auto seisoi pihassa tyhjäkäynnillä ja oli tarkoitus lähteä liikenteeseen. Yht'äkkiä, kuin veitsellä leikaten, motti sammui. Eikä meinannut lähteä käyntiin sitten millään. Lopulta 10 minuutin päästä se hörähti tulille, varmaan kahdella pytyllä. Liekö tulpat jo kastuneet tuossa kohtaa... Noh, eipä käynyt kunnollista tyhjäkäyntiä, runtua sai antaa kolmen tonnin kieppeisiin ettei motti sammunut.

Ehdotuksia:
Olisko se bensansuodatin vihdoinkin tullut tiensä päähän?
Virranjakajan sisuskalut taas kaput (vaihdettu ~120tkm sitten)?
Jotain muuta?

Ei ole tosiaan muistaakseni kertaakaan sammunut yli kolmen vuoden taipaleen aikana, paitsi ensimmäisellä ajokerralla liikennevaloihin, josta se ei lähtenytkään ilman hinurin apua. Silloin oli virranjakaja aivan viimesillään. Ei tosiaan ole mitään temppuillut sen jälkeen, korjata tarvis pikaisesti. Eihän tolla uskalla muuten liikenteeseen lähteä. Ässä-Mersu sammuneena tien poskeen, kuvottava ajatuskin. :x
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
esukki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 924
Liittynyt: Pe 04.04.2003 07:22
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja esukki »

Mulla olil kerran samanlainen juttu, moottorin lämmettyä aamulla alkoi ensin nykimään, sitten sammahteli liikennevaloihin. Lähti kuitenkin vielä käymään. Lopulta kävi vain suurilla kierroksilla kunnes koneen sammuttua ei enää lähtenyt käyntiin.
Vietiin sitten hinaamalla Vehon pihaan. Iltapäivällä kun rupesivat tutkimaan oli käynnistynyt normaalisti ja viasta ei ollut jälkeäkään. Eivät löytäneet mitään vikaa, mutta vaihtoivat virranjakajan kannen + pyörijän.
Tuosta on nyt kulunut puolisen vuotta ja vika ei ole uusiutunut, ehkä
vika tosiaan oli virranjakajassa, oli nimittäin Motonetin (Italialaiset)
osat, oli uusittu noin vuotta aikaisemmin?
-Esukki-
260 SE -87, R 320 CDI 4matic -06, A 160 BE -09, C200 TA CDI Classic -08, C200 A Kompressor -07, C180 TA -18
(ex. 190D -65, 200B -76, 230B -77, 190E 2.0 -86, V220 CDI A -01, C 180 TA Classic -01, E 230 TA Elegance -96, C 230 TA Avantgarde -08)
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Juups, ei kai tässä muu auta kuin hakea KL:stä kansi + pyörijä + uusi suodatin. Taas menee toistasataa juuroa... :x

Ja ei se niin kauhean hääviä tyhjäkäyntiä enää ole lähiaikoina esittänytkään, liikennevaloissakin saa joskus painaa hieman kaasua, että motti pysyy tulilla.
Mutta nyt kun uudestaan kokeiltiin, niin ei kyllä käy enää edes kaikilla pytyillä. Tulpat / tulpanjohdotkin ovat juuri uusitut, joten niissä ei ainakaan mitään vikaa pitäisi olla. Siis kierroksilla käy jotenkuten, mutta tyhjäkäynnillä todella epätasaisesti, jonka jälkeen hiipuu pikkuhiljaa sammuksiin.
Tarvii varmaan mennä repimään virranjakaja auki. Josko sille antaisi pientä crc-kylpyä, niin sillähän vaivan laatu selviää. Turhaanhan ei tähän talouteen varaosia aleta ostamahan. :wink:
Viimeksi muokannut PM, Ke 07.01.2004 21:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Ennenkuin siirrymme äärimmäiseen voimankäyttöön ja pidempiin jatkovarsiin, n00b-kysymys: :oops:

Miten se kansi ja johdot ylipäätään lähtee irti? Tuntuu olevan niinmaan piukassa...
Parempi kysyä ennen rautakangen ja moskulan esilleottoa, ettei tarvi taas hakea peräkärryllä varaosia. :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jos en ihan väärin muista, omassa M103:ssa on kansi kiinni parilla kuusiokoruuvilla. Jos siis itse jakajan kannesta oli kyse. Johdot lähtevät kyllä ihan vetämällä, mutta otteen pitää olla napakka eikä vedetä "hännästä" vaan siitä ns. tuttiosasta.
Suhteellisesti hankalampihan on se suojusmuovi, joka on helppo nostaa irti mutta joka menee takaisin paikalleen vain yhteen asentoon -- tiirailemalla näkee kyllä mihin uraan minkäkin ulokkeen ( :shock: :oops: ) kuuluu sujahtaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
JussiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ti 08.04.2003 14:32
Paikkakunta: Uusikaupunki ja Nli

Virranjakajan kansi

Viesti Kirjoittaja JussiS »

Kansi on kiinni 3:lla 5mm kuusiokoloruuvilla, kaksi on ylhäällä kello 10.00 ja klo 14.00 kolmas alhaalla klo 18.00. Väli on ahdas ja tarvitset sopivan työkalun, jotta onnistut olemaan rikkomatta jäähdytintä. Ole varovainen myös kiristäessäsi kantta. Muista tehdä kartta johtojen sijoituksista ennen niiden irroitusta. Älä vaan mene laittamaan mitään CRC:tä tai vastaavaa siihen kanteen.
Mercedes Benz W220 2000 S500 oma
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon

EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14211
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Onkos se M103:ssa eri tavalla kuin vanhemmissa? Eli painettavat ristipääruuvit, ts. kannessa on ruuvin reiät, ja ruuvin ja kannen välissä on jousi. Proseduuri--> paina ja käännä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
JussiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ti 08.04.2003 14:32
Paikkakunta: Uusikaupunki ja Nli

Viesti Kirjoittaja JussiS »

Kyllä ainakin omassa 300SE -88 on edellä kertomallani tavalla 100% varmuudella, räpläsin nimittäin eilen juuri sitä.
Mercedes Benz W220 2000 S500 oma
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon

EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo L. kirjoitti:Onkos se M103:ssa eri tavalla kuin vanhemmissa? Eli painettavat ristipääruuvit, ts. kannessa on ruuvin reiät, ja ruuvin ja kannen välissä on jousi. Proseduuri--> paina ja käännä.
O. M102:ssa on vaihtoehtoina "jousikoukku"- tai ruuvikiinnitys.
Nimim. molemmanlaisia vaihtanut.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Kiitoksia avusta!

Nyt on kansi irti; oli aikaslailla valmista kamaa. Ihme että ylipäätään kävi noinkin siedettävästi. Helvetin hapettunut, mustunut sieltä täältä, erinäistä irtotöhnääkin oli reippaanlaisesti ja pyörijäkin näytti olevan valmista kamaa. Uudet osat vaan KL:stä, jossa niitä pitäisi olla varastossa.

Kiinnitys oli kolmella kuusiokoloruuvilla, kuten Juha totesi. Minkähän takia se alimmainen on ollut pakko laittaa niin v-mäiseen paikkaan, kaikennäköistä töhnääkin kanta täynnä... Onneksi oli uusi Lidlistä ostettu räikkäsarja, jossa oli juuri sopivan mittainen jatkopala. Räikkä kyllä pyöri tyhjää, mutta mitä siitä...
Ja johdot oli todella piukeessa, ainakin ylimmäiset. Mutta tonkien ja vasaran suosiollisella avustuksella lähtivät kaikki irti ilman vahinkoja. :P
Tarvis uusia joskus loputkin piuhat, hovimarakatti oli uusinut vain 2 narua (jotka se oli itte varmaan katkaissut :evil: ). Muut olivat vielä alkuperäisiä, joskin hyväkuntoisen näköisiä.
Tarvii pistää kuvia tuosta kannesta, niin saatte hieman vertailupohjaa miltä näyttää lopussa oleva osa. 8)
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Motonet

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Teinköhän virheen kun ostin viime kesänä kannen ja pyörijän motonetista kun se alkuperäinen bosch olisi maksanut tuplahinnan :roll:
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
JuhaK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: Su 29.06.2003 22:28
Paikkakunta: Tornio

Re: Motonet

Viesti Kirjoittaja JuhaK »

timo230e kirjoitti:Teinköhän virheen kun ostin viime kesänä kannen ja pyörijän motonetista kun se alkuperäinen bosch olisi maksanut tuplahinnan :roll:
Mulle varaosa liike tarjos jotaki Brem merkkistä jakajaa, jota ei etes saanu paikalleen. Se jäi jotenki kantamaa pyörijästä,eikä painunu pohjalle. Veholta laitoin orkkiksen, joka sopi suoraan. Oli jopa 10€ halvempi.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Pasi M. kirjoitti:Kiitoksia avusta!

Nyt on kansi irti; oli aikaslailla valmista kamaa. Ihme että ylipäätään kävi noinkin siedettävästi. Helvetin hapettunut, mustunut sieltä täältä, erinäistä irtotöhnääkin oli reippaanlaisesti ja pyörijäkin näytti olevan valmista kamaa. Uudet osat vaan KL:stä, jossa niitä pitäisi olla varastossa.

Kiinnitys oli kolmella kuusiokoloruuvilla, kuten Juha totesi. Minkähän takia se alimmainen on ollut pakko laittaa niin v-mäiseen paikkaan, kaikennäköistä töhnääkin kanta täynnä... Onneksi oli uusi Lidlistä ostettu räikkäsarja, jossa oli juuri sopivan mittainen jatkopala. Räikkä kyllä pyöri tyhjää, mutta mitä siitä...
Ja johdot oli todella piukeessa, ainakin ylimmäiset. Mutta tonkien ja vasaran suosiollisella avustuksella lähtivät kaikki irti ilman vahinkoja. :P
Tarvis uusia joskus loputkin piuhat, hovimarakatti oli uusinut vain 2 narua (jotka se oli itte varmaan katkaissut :evil: ). Muut olivat vielä alkuperäisiä, joskin hyväkuntoisen näköisiä.
Tarvii pistää kuvia tuosta kannesta, niin saatte hieman vertailupohjaa miltä näyttää lopussa oleva osa. 8)
No, paraniko käynti?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Tarvis uusia joskus loputkin piuhat, hovimarakatti oli uusinut vain 2 narua (jotka se oli itte varmaan katkaissut ). Muut olivat vielä alkuperäisiä, joskin hyväkuntoisen näköisiä.

elä Pasi säästele niitten piuhojen kanssa, ne on kumminskin hiilijohdot joitten elinaika on yleensä 3-4v, sitten alkaa pätkii ja lyömään läpi varsinkin kosteilla keleillä. :evil:
tietysti voi mittailla vastukset mutta sittenkin niitä pitää taivutella ja käännellä mittauksen aikana eikä silti ehkä löydä vikaa kunnolla :shock:
halvat piuhat saa esim. US-Partsista kun ostaa Acceli 8mm kuparipiuhat, siellä on sellasin V8 yleismalleja, maksaa jotain 40-45 ekee ja jää vielä pari piuhaa varallekin :)
en ole tosin satavarma käykö mersun jakajan kanteen jos se on jotenkin ihmeellinen. :?: :roll:
kun ei ole noista mersun (bensa)kaseista/kuutosista niin kokemuksia. :oops:

itse olen laittanu noita amerikan kuparijohtoja lähes kaikkiin mahdollisiin kinnereihin...
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Aku P kirjoitti:No, paraniko käynti?
En muistanutkaan, että kone voi käydä noinkin samettisesti, tasaisesti, ilman värinöitä ja vääntääkin nyt huomattavasti vahvemmin pienillä kierroksilla. Ihmeparantuminen!
Ja lähtee avainta näyttämällä tulille, vaikka eipä sen suhteen ole muutenkaan ollut isompia onkelmia. :wink:
Malttakaas, kun laitan kuvan tuosta vanhasta kannesta. Ihme että kone ylipäätään kävi. :shock:

Vielä kun sen suodattimen sais hollilleen, niin alkaa olla kosla nuoruuden kunnossaan. 8) Ei vaan viitsis mennä makaileen tuonne hankeen useammaksi tunniksi selälleen, tarttee varmaan vaihdattaa se jossain, niin pääsee helpommalla. Oli meinaan sen verran epämääräisen näköinen ja kurainen tuo pumppumötti sättäleineen.
Ahti kirjoitti:...elä Pasi säästele niitten piuhojen kanssa...
Mitään ei uusita, ennenkuin on todellista vikaa. :twisted:
Ne oli ihan terveen näköiset, siis ilman hapertumaa ja muutenkaan ei ole ollut mitään ongelmia. Mutta voishan niitäkin tosiaan vaihdella 15 vuoden välein. :lol:
Taitaa vaan olla 100-150€ koko satsi...
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kuittivihon kertomaa: KL:ssa maksaa Bremi-johdot 105 euroa/sarja M103:een.

Boschit onkin sitten 180 euroa per paketti... :evil:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Mitään ei uusita, ennenkuin on todellista vikaa.
Ne oli ihan terveen näköiset, siis ilman hapertumaa ja muutenkaan ei ole ollut mitään ongelmia

novoisun...et ole tosissas? kunhan härnäät?terveen näköset-sen tulpanjohdon kunnonhan näkeekin päällepäin, joo :shock:

älä tuu sitten itkemään tänne foorumille kun sulla seuraavien loskakelien aikaan alkaa ässän johdot lyömään läpi :evil: :wink:
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ääritapauksessahan tulpanjohdon kunnon muuten tosiaan näkee uloskin päin -- tosi loppu oleva johto kun näyttää pimeässä ihan kipinöivän. Ei kovin selvästi, mutta kun silmät ovat tottuneet pimeään huomaa kyllä kun piuhasta lyö väärää kautta wirtanen maihin... :shock:
Mulla ei kyllä ole epäilystäkään siitä, mistä nelospytyn johto ehkä vuotaa. "Hattuosa" pytyn päässä on niin nulju että arvaan siellä sähkön kulkevan perille ilmasiltaa pitkin viime millit.

Nimimerkillä "jo syyskuussa uudet kannen, pyörijän ja johdot ostanut. Vielä kun saisi sen verran aikaiseksi että vaihtaisi ne paikalleen kanssa... :oops: "
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

juu ja vielä paremmin näkee kun sumuttelee kukkienkastelupullolla tms vettä johdoille :)
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Heh... :D
Niin kauan kun kone kehrää kauniisti kuin kissanpentu, ei kannata koskea mihinkään. Kauhun tasapaino, nääs. :shock:
Onkos kellään mitään tietoa, paljon se pannun päällä oleva "johtokouru" maksaa ja onko niitä ylipäätään mistään saatavissa? Alkaa nimittäin oleen etupäästään jo hieman rapea. Yhtenä kappaleena sentään vielä... :P
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ahti kirjoitti:juu ja vielä paremmin näkee kun sumuttelee kukkienkastelupullolla tms vettä johdoille :)
Ai shtn... tuli heti mielleyhtymä sähköpaimeneen pissaamisesta... :twisted:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
JuhaK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: Su 29.06.2003 22:28
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja JuhaK »

Pasi M. kirjoitti:Heh... :D
Niin kauan kun kone kehrää kauniisti kuin kissanpentu, ei kannata koskea mihinkään. Kauhun tasapaino, nääs. :shock:
Onkos kellään mitään tietoa, paljon se pannun päällä oleva "johtokouru" maksaa ja onko niitä ylipäätään mistään saatavissa? Alkaa nimittäin oleen etupäästään jo hieman rapea. Yhtenä kappaleena sentään vielä... :P

Kourulla oli muistaakseni hintaa 16€. Siis koko paketti, ylä ja ala osa.
Ja veholtahan ton ostin.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Mikähän muuten mahtaa olla noiden sytytysosien keskimääräinen kestoikä?
Omaan kiesiin on vaihdettu motti ~70th:n tietämillä, jolloin siis sytytysosatkin ilmeisesti uusittiin. Sitten uudella koneella lyhyttä kaupunkiajoa ja pitkää seisokkia :oops: ~50tkm ja sisuskalut olivat täysin loppu. Nyt kestivät kolme ja puoli vuotta, eli hieman yli 120tkm. Ja olivat vielä Boschin osia käyttäneet Veholla; ne Bremit sun muut eivät varmaan nää edes sataa tonnia. :x
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

:roll: Onkos noissa m103:sen alkuperäisissä johdoissa vastusta?
Joskus / useasti MB:n V8:n moottoria tutkinut ja sen huonoa käyntiä! Niin selvisi vaan,että niissä metallisissa tulpanhatuissa on vastusta! :lol: Lukee siinä ,että montako oomia pitäis olla?
Kappas vaan kun ostaa semmoiseen kasiin johdot. :evil: Pe****** maksoi 1800 mummonmarkkaa satsi ja huomasi käynnin parantuneen heti?
:shock: Mutta eihän ne ole niin makeet kuin "keltaiset tai siniset" mutta toimii ja eivät räiski läpi? No poijjaat "essolla" ihmettelee muutenkin semmoista mersun kasia ettei tarvii niitä " acelin" keltaisia näytellä? :wink:

On muuten mulla tuossakin w111:ssä semmoiset metallihattuiset ja niissä lukee 0,8 oomii! Missä tässä näppiksessä on se oomin merkki?
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Kaikkien mersujen tulpanjohdoissa on vastus, jota ilman Ei mersun kone käy kunnolla. Eli ei kannata ostaa mitään halpaa johtosarjaa bensa mersuun (Boshin johtoja saa myös yksittäin) vain rahaa säästääkseen.
Mersut ovat myös puolan kasssa todella kranttuja. 99% varmuudella tarvike puola EI toimi kunnolla bensamersussa.
Sytytys osina Bemi on ihan ok, mikäli ne on oikeat juuri ko koneeseen.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

nyt joutuu týhmä kysymään että mihin tarvii tulpanjohdoissa vastusta? ei kai se vastus käyntiin parantavasti vaikuta?
ymmärtääkseni vastusjohdot(ns.hiili) on sitä varten ettei tulisi radio-ja tv laitteisiin "kipinähäiriöitä".
samaa asiaa ajaa ns vastus(resitori) sytytystulpat.
on se nyt kumma jos kärjettömällä HEI jakajalla (high energy ignition)varustettu amerikan kasi käy hienosti lähes vastuksettomilla kuparijohdoilla ja mersu kasi ei!?

vielä vähän referenssiä>teollisuudessa käytettävissä GM V6 LPG (kaasu) trukeissa on HD olosuhteissa siirrytty Accelin 8MM johtoihin vaikka alkuperäisetkään johdot eivät ole mitään huonoja eivätkä todellakaan halpoja.

ja nää Accelin johtosarjat on siitä syystä halpoja että ne ovat yleissarjoja joita valmistetaan vuositasolla käsittämättömiä määriä>hinta alhainen.
ei se hinta välttämättä ole synonyymi laadun kanssa.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
bono
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ma 03.11.2003 13:01
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

kipinähäiriöitä

Viesti Kirjoittaja bono »

Ahti kirjoitti:nyt joutuu týhmä kysymään että mihin tarvii tulpanjohdoissa vastusta? ei kai se vastus käyntiin parantavasti vaikuta?
ymmärtääkseni vastusjohdot(ns.hiili) on sitä varten ettei tulisi radio-ja tv laitteisiin "kipinähäiriöitä".
samaa asiaa ajaa ns vastus(resitori) sytytystulpat.
Yleensä suositellaan vastuksellisia johtoja tai tulpanhattuja tai tulppia käytettäväksi, muuten ruisun tai sytkän (digitaali)elektroniikka ottaa nokkiinsa.

Nuo hiilijohdot voisi vaihtaa kunnon kupariin ja laittaa vstukselliset tulpanhatut, ellei jo ole. Ovat yleensä pitkäikäisempiä...

Entisessä gtissä tuli tavaksi puhdistaa säännöllisesti jakajan kansi ja pöyrijä kiillottaen samalla hapettuneet metallipinnat. Jo parissa kuukaudessa hapettuu ja palaa pinnalta heikkoon kuntoon.
Sami & BoNO 260SE A
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Nyt niitä lupailemiani kuvia. Eli kannattaa vakavasti harkita kannen ja pyörijän vaihtoa, jos ne ovat alla olevan näköisiä. Kansi halkesi irrottaessa siitä suojamuovista ja oli ihan haperoa muutenkin. Sitä kannessa olevaa hiiltä en kyllä missään vaiheessa edes nähnyt... :lol:

Kansi1 Kansi2 Kansi3 Pyörijä1 Pyörijä2
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Normaali tulpanjohdoissa pitää olla vastusta, ettei virta kasva suureksi, se kun aiheuttaa ison magneettikentän->häiriöitä radioissa ja boxeissa.
Näissä kun menee johdin suoraan keskellä, joka aiheuttaa magneettikenttää.
Accelin piuhoissa taas on tietääkseni kuparijohdin on käämitty eristeytimen ympärille, eikä se siten aiheuta juuri minkäänlaista magneettikenttää, vaikkei olisi missään vastusta->virta iso. Koska vastus on pieni, niin kipinä on tehokkaampi. Kumma on jos mersu ei toimi näillä. :shock: Sen ymmärtää jos on liikaa vastusta johdoissa/tulpanhatuissa/tulpissa, niin silloin kipinä on heikko ja kone pätkii.
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Mikä mahtaa olla sytytys osien hinta Veholla?
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Vastaa Viestiin