124 farkun takajousitus narisee pahasti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kvaan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 195
Liittynyt: Ke 07.06.2006 13:18
Paikkakunta: Salon seutu

124 farkun takajousitus narisee pahasti

Viesti Kirjoittaja kvaan »

Takajousitus kuskin puolella narisee tai suorastaan kirskahtelee. Äänen saa aikaseksi autoa keikuttamalla ja ajossa se kuuluu selvästi pienessäkin kuopassa. Makasin auton alla tovin, mutta en näe mitään varsinaisesti olevan rikki. Laakeri tiukka, jarrut herkistelty jne. Kaasupallot ja alatukivarren pyörän puoleinen nivel uusittu viime kesänä.
Tämä narina alkoi pakkasten tultua, mutta ei häviä lämpimässä tallissakaan, eikä CRC:n ruiskiminen niveliin vaikuta. Voisko olla hydroiskari vai onko vaan joku monista nivelistä rikki?
Onko kellä kokemusta ja mistä alan purkamaan seuraavaksi?
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: 124 farkun takajousitus narisee pahasti

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Farkussa saattaa tosiaan tuo iskarin alapää ruveta ääntämään, koska sielläkin on pallonivel. Omassakin on samaa vikaa eli narisee varsinkin pakkasilla. Alapallo on vaihdettu ilman tulosta – iskarikaan ei ole kuin muutaman vuoden ikäinen.

Yksi vikapaikka saattaa löytyä myös tasonsäädön säätötangosta. Omassa pirssissa se oli päässyt kuivaksi ja joustoissa soi koko kallistuksenvakaaja. :D Narina väheni paljon vaihtamalla tanko muttei se kuitenkaan poistunut. :(

t.
Risto
E500 – 211.070
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1751
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Mulla loppu narinat farkusta kun vaihdettiin "narinahelat"(hakua peliin),ja kolinat tulee yleensä aina tosiaan iskarin alapaastä.Vaihda ne narinahelat ei maksa paljoa,ilmenee hyvin kun auto on paikallaan ja sammutettuna ja heilutat kattokaiteista edes takas jolloin kuuluu kitinää ja narinaa.
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Bomber4 kirjoitti:Mulla loppu narinat farkusta kun vaihdettiin "narinahelat"(hakua peliin),ja kolinat tulee yleensä aina tosiaan iskarin alapaastä.
Alatukivarren ulompi hela on tuon ensimmäisen viestin perusteella jo vaihdettu. Omasta autostanikaan ei korjautunut narina tuon nivelen vaihdolla. On itse asiassa jo vaihdettu kahdesti – turhaan. Voihan se tieten huonolla tuurilla mennä parissa kuukaudessakin rikki mutta kannattanee tutkia muutkin paikat ennenkuin tekee turhaa työtä.

Iskarin alapään käytin kesällä irti alatukivarresta ja pyörittelin. Oli jämäkkä mutta ei kuitenkaan nuljutellessa narissut. Pistin kaiken varalta öljyä niveleen. En vielä viitsisi pistää reilua kolmea sataa euroa iskariin, ennenkuin kaikki muut mahdolliset vikapaikat on testattu.

Voiko esim. kallistuksenvakaajan koiranluu tehdä moista ääntä? Pitänee irrottaa se seuraavaksi jommasta kummasta päästä ja hetkutella pirssiä.

t.
Risto
E500 – 211.070
pepechevy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 13.07.2005 10:41
Paikkakunta: keski-suomi

Viesti Kirjoittaja pepechevy »

missäs päin muute varmarissa on ne surullisen kuulusat kaasupallot? mulla on varmaanki niissä häikkää ku auto on ku kivireki...ei nimittäin paljoa joustele... auto on 124 farmi 250 tiisseli -86
Chevy bel-air 55'
IC-350 61'
MB W124 250TD 86'
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

pepechevy kirjoitti:missäs päin muute varmarissa on ne surullisen kuulusat kaasupallot? mulla on varmaanki niissä häikkää ku auto on ku kivireki...ei nimittäin paljoa joustele... auto on 124 farmi 250 tiisseli -86
Kliks

t.
Risto
E500 – 211.070
Vastaa Viestiin