"Saksan suolattomat"

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

"Saksan suolattomat"

Viesti Kirjoittaja janimat »

Tekisi mieli ryhtyä myytinmurtajaksi...

Olen useampia vuosia seurannut keskusteluja, kuinka ne Saksan autot ovat suolaamattomia helmiä. En tiedä mikä taho on pystynyt kuluttajan aivopesemään näin perusteellisesti.

En kiistä, etteikö Saksasta voi löytää keskimääräistä parempikuntoisia autoja (jos verrataan Suomen kalustoon), mutta se selitys, että näitä autoja ei ole suolattu kyllä ontuu aika pahasti. Saksa on lopulta aika iso maa ja ilmasto Pohjanmeren suolaisista merituulista Alppien lumisiinkin talviin vaihtelee aika suuresti. Se on kuitenkin varmaa, että suolaa käytetään (jopa enemmän kuin meillä). Eikä tuo usein kostea ilmasto ja teollistuneen länsimaan raskaat sadevedet ainakaan paranna autojen kärsimyksiä.

Saksassa on kuitenkin runsas autokalusto ja autojen omistajia mahtuu sieläkin ihan laidasta laitaan. Toiset käyvät pesemässä auton välittömästi pienenkin suolakylvyn jälkeen (jopa ruokatunnilla) ja toiset viis välittävät hyödykkeensä kunnosta. Aivan kuten meilläkin. Lisäksi oma lukunsa on ajoneuvot, joilla ajetaan kausittain, tai pidetään muuten vaan tallissa.

Tälläisiä hyvin pidettyjä ja hyvin säilyneitä helmiä voi löytää meiltä kotimaastakin. Tosin todennäköisyys sellaisen löytämiseksi Saksasta on laajemmasta autokannasta johtuen suurempi.

Itse en ole ammatinharjoittaja autokaupan alalla, joten voin asiasta keskulla ihan suoraan. Olen toki ollut mukana useammankin kerran apupoikana ammatinharjoittajan matkassa Saksassa ja tuonnut itsellekin muutaman auton viimeisen kymmenen vuoden aikana. Omiin tuontipeleihin on mahtunut koriltaan yksi helmi ja pari kekivertoa yksilöä. Mitään pyydystä ei ole kohdalleni onneksi sattunut. Ammatinharjoittajakaverille sen sijaan on muutama pyydyskin jäänyt matkaan. Tämä tosin on luonnollista, sillä hän tienaa leipänsä autokaupasta ja keskimääräistä suurempi ostohinta vaikuttaisi suoraan katteen määrään.

Haluan tuoda esille, että tuontiautoon kannattaa tehdä perusteellinen tarkastatus siitä riippumatta ostaako auton Suomesta, vaiko Saksasta (ja riippumatta miltä taholta ostaa). Autokuume on vakava asia ja vauhtisokeus kasvaa kesää kohti mennessä. Esson baarin jutut kannattaa jättää omaan arvoonsa. Moni pettynyt autonhakija nielee tappionsa itse.

On olennaista ottaa huomioon, että usein se saksalainenkin auto voi olla yhtä ruosteessa, kuin suomalainen vastaava ajokki. Ehkä jopa enemmänkin. Tosin laajemmilta markkinoilta voi aina löytää hyvänkin yksilön.

Onnea autokaupoille ja jäitä hattuun.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Saksassa käytetään eri suolaa tiellä kuin Suomessa. Voi vaikuttaa osaltaan asiaan.

Ihmeen paljon niitä priimayksilöitä vaan näyttäisi riittävän myyntiin, esimerkiksi omaa -96 meseä on useampi ulkoa katsoja tai sisään istuja luullut uudeksi ostohetken 7 vuoden iällä. Katsastusmiehen mukaan saksantuonneista ei edes pohjasta näe kilometrimäärää, hakkautumia ei ole.

Että mikä myytti saa esim. katsastusinssin sanomaan moista?
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

e320 kirjoitti:Että mikä myytti saa esim. katsastusinssin sanomaan moista?
Olen aikaisemmin toiminut myös jonkin aikaa ajoneuvojen katsastajana ja en voi kyllä allekirjoittaa asiaa. Autoissa on todella hyviä ja todella huonoja.

P.S. suurinosa katsastusmiehistä on kyllä autoteknikoita.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

janimat kirjoitti:
e320 kirjoitti:Että mikä myytti saa esim. katsastusinssin sanomaan moista?
P.S. suurinosa katsastusmiehistä on kyllä autoteknikoita.
Tämä on kyllä tiedossa, kuten itsekin tiedät niin kyseessä on vakiintunut sanonta.
Avatar
Mica L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Su 23.10.2005 18:40
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Mica L »

Juttu on mielestäni kirjoitettu hieman negatiiviseen sävyyn, mutta jutussa useasti
kuitenkin todetaan, että siellä saksassa taitaa olla paljon myös todella
hyviä autoja, joten miksei niitä sieltä kannattaisi haeskella kun
se kotimaankin helmien tarjonta on aika minimaalista (varsinkin
kun mennään hieman vanhempiin autoihin).

Vuoden parin ikäiset autot kun taas ovat joka paikassa pääsääntöisesti
hyväkuntoisia ja ruosteettomia.

Toki vanhaa ja hyvää yksilöä joutuu hieman etsimään haki sen sitten
mistä tahansa. Eniten ihmettelen niitä puusilmiä jotka tuovat väkisin
jonkun romun suomeen kun eivät sattuneet muutakaan reissullaan
löytämään...ja sitten panevat vahingon kiertämään :wink:
230 CE -88
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Kirjoitin jutun ihan just sen takia, kun tässä äskettäin netistä luin eräästä pettyneestä tuontiväyrysen omistajasta ja hänen purkauksistaan paikallisen merkkiedustuksen takuutoimintaan.

Sen verran olen tuohon takuupolitiikkaankin tutustunut, että ei ole kovin helppoa olla korjaamon asemassa asiakkaan ja valmistajan (maahantuojan) välissä. Korjaamolla ei käytännössä ole mitään valtaa päättää takuukorjauksista ja jos satut asiakkaalle jotain vasten parempaa tietoa lupaamaan, niin omasta pussista (yrityksen piikiin) sen joudut maksamaan.

Valittettavia tapauksia.

Toinen ääripää on Good Will-tapaukset, joissa asiakkaat asetetaan mielestäni kovin eriarvoiseen asemaan.

Minulla ei ole tarkoitus ketään säikäyttää, eikä kenenkään autohankintoja arvostella. Sen paremmin ei ole tarkoitus kenenkään ammatinharjoittajan elannonhankkimista vaikeuttaa. Haluan vaan muistuttaa, että se autohankinta on henkilökohtainen päätös ja siitä on syytä kantaa vastuu itse.
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1568
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Kaikki kunnia niille jotka kartuttavat valtionkassaa ostamalla uuden auton Suomesta.Kuitenkin itsellä tavallisena duunarina ei ole uuteen varaa jos meinaa mersulla ajella. Siksi esim. Saksasta tuodut autot ovat tervetullut lisä autokantaamme, eiköhän ne meidänkin mittapuun mukaan "romut" ole aika harvinaisia tuontiautoina suhteessa kaikkiin ns. tuiontiautojen määrään.

Tällä hetkellä on Suomessa kupla käytettyjen autojen hinnoissa viime vuosien laskusta huolimatta. En näe mitään syytä ostaa Suomesta
200 tkm ajettua CDI mesee mistään autoliikkeestä koska hakemalla samalla moottorilla varustetun, uudemman , vähemmän ajetun ja useimmiten paremmilla varusteilla varustetun auton esim.Saksasta tulen maksamaan verojen jölkeen saman summan. Liekö ihmisten tietämättömyys ja kohonneet tulot jotka pitävät tätä kuplaa yllä niin auto kuin vanhojen asuntojen kaupassa ainakin suurimmissa kaupungeissa.

Käytettyjen hintataso kertoo että enemmän saisi hakea niitä autoja ulkomailta että saadaan hintataso eurooppalaiselle tasolle.

Kansantaloudellisesti tietysti olisi hyvä suosia uudempia , turvallisempia ja vähemmän polttoainetta kuluttavia menopelejä, mutta tämä on valtiovaraiministeriön aikanaan tekemä linjaus.

Eli kyllä, Saksassa suolataan myös ja kiveniskuja on konepellit täynnä
ja lamput himmeinä vanhemmissa autoissa, mutta isommasta massasta löytyy enemmän hyviä yksilöitä ja en tiedä johtuuko suolan koostumuksesta vai mistä niin eipä niitä suolan raiskaamia autoja Saksassa liikkeissä hirveästi näe verrattuna Suomeen. Ainakin mersu on saksassakin kohtuu arvokas auto, niin kyllä niistä hyvää huolta pidetään yksityisomistuksessa. Itsellä ei ole vielä tullut yhtäkään huonoa kauppaa Saksassa tehtyä kunnon arvioinnin jälkeen. Toki aina voi tulla sanomista ja sähköviat on kettumaisia ja tuttuja tältäkin foorumilta.

Janimatin ohjeen mukaan: jäitä hattuun autokaupassa ,missä sen ikinä teetkään.
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Olen samaa mieltä, että Saksan laajemmilta markkinoilta saa huomattavasti paremmin varustellun auton veroineen samaan hintaan tai edullisemmin kuin Suomesta. Autot ovat myös yleensä ajomääriin nähden siistimmin pidettyjä. Ja koska on varaa mistä valita, niin voi huonoimmat yksilöt jättää muiden harmiksi.

Itsekin ajan Saksasta uitetulla ajokilla, jossa on normaalia paremmat varusteet. Enkä ehkä käytettyä suomiautoa koskaan enää hanki.

Saksassa ei muuten näe paljoa liikenteessä likaisia ja pesemättömiä autoja. Kaverini tiesi, että likainen auto erottuu massasta sen verran paremmin, että poliisit tulevat takuuvarmasti kyselemään papereita (on kuulemma kokemusta).

Kaikesta huolimatta haluan, ettei kenelläkään ole väärää käsitystä, että Saksassa autot ovat ehdottomasti ruosteettomia. Samanlailla ne kemian perusopit toimii Saksanmaallakin. Törmään tähän käsitykseen muuten ihan päivittäin!
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2312
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...saksan suolan laatua en tiedä mutta siellä ajaneena olen aina ihmetellyt sitä että se ei juurikaan roisku edellä ajavasta autosta edes tuulilasiin :D ....täällä härmässä ei juuri voi niin sanoa :lol: :lol: :lol:
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Tällainen asia tuli myös mieleen:

Se suolan käyttökausi taitaa olla kuitenkin huomattavasti lyhyempi siellä saksan maalla kuin meillä kotosuomessa ja toiseksi siellä ei kovin monitaida käyttää nastarenkaita, jotka irrottaisivat kaikenlaista pientä hiomatahnaa tienpinnasta maalipintaa kuluttamaan.
tapve
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Pe 30.09.2005 22:44
Paikkakunta: kempele

Viesti Kirjoittaja tapve »

hannun1 kirjoitti:Tällainen asia tuli myös mieleen:

Se suolan käyttökausi taitaa olla kuitenkin huomattavasti lyhyempi siellä saksan maalla kuin meillä kotosuomessa ja toiseksi siellä ei kovin monitaida käyttää nastarenkaita, jotka irrottaisivat kaikenlaista pientä hiomatahnaa tienpinnasta maalipintaa kuluttamaan.
Minun tietääkseni Saksassa nastojen käyttö on kielletty!. Eli täältäkin kun lähdet saksaan, on vaihdettava nastattomat alle.
BMW 520 D A touring
Ford Mondeo farmari 2.0i
Renault Laguna
MB w124 300 touring turbodiesel automatic
Avatar
jytäkkä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue

Viesti Kirjoittaja jytäkkä »

Huomio ruosteettomien tuontiväykkyjen ostajille.

Ottakaa esim. puskurit pois näistä "ruosteettomista"
väyrysistä,voi koko karmeus näyttäytyä.

Monesti yhtä paljon ja jopa enemmän ruosteessa
kun suomivehkeet.

Ei se riitä ruosteettomuuteen jos auto on siisti
sisältä ja maalipinnaltaan.

Yleensä näitä vanhemmanpään mersuja on maalailtu
jo uudelleen ja sisällä on istuttu liituraitahousuilla/käärmeen-
nahkapohja kengillä.
Pysyy yllättävästi siistimpänä kuin kurasuomessa.

Nämä seikat hämää helposti.
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************

EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin

---------------------------------------------------------------------
timlin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 21.03.2005 18:13
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja timlin »

Muistelen aikoja jolloin suomeen rupes tuleen enempi tuontiautoja. Kyllä kuulu monen suusta että on paskoja ja resuja, naapurin kaiffarin tuonti mesestä hajos se ja se....Yks juttu liikku suusta suuhun ja kohta mesestä oli jo moottori paskana. On se mukavaa puhua paskaa ja pistää pikkasen lisää. harvoin positiivisia asioita liioitellaan :( harmi. Mutta kun katsotaan yleisesti kalustoa niin kyllä saksasta löytyy prosenttuaalisestikin parempi autokanta.
mittari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: To 02.11.2006 17:31
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mittari »

jytäkkä kirjoitti:Huomio ruosteettomien tuontiväykkyjen ostajille.
Huomio vaan ruosteettomien suomiväykkyjen ostajille.

Hain v. 2003 autoni vm. -97 Saksasta 84 tkm ajettuna. Nyt olen ajanut yli 100 tkm näillä suola-sepelipäällystetyillä asfalttiteillä ja kyllä on maalipinta ja tuulilasi menneet surkeaan kuntoon - alustaa ei ole uskaltanut kovin tarkkaan tutkia.
Kaksi kertaa on tuulilasi paikattu voimakkaan iskemän (nasta tai kivi tms.) johdosta ja pieniä rikkoutumia on lasi täynnä maalipinnasta puhumattakaan. Saksasta tullessa maalipinta ja tuulilasi olivat lähes uuden veroiset, joten kyllä nämä olosuhteet syövät oman kokemukseni mukaan autoa huomattavasti puhdasta suolaa ja vettä pinnallaan pitäviä saksalaisteitä nopeammin.
Pohja oli tullessa ja alustasuojausta tehtäessä ruosteeton. Ovenkarmeissa oli tiivisteen alla pari ruosteläiskää - karmit hoidettiin tehtaan piikkiin kuntoon, joten tuskin ovat suomiautoja huonommassa kunnossa nekään.

Onko muutakin kuin MUTU-tietoa kalliiden suomiautojen ruosteettomuudesta ja tuontiautojen uudelleen maalaamisesta?
Jos auto on siisti, se on jo jo jotakin sekin, suomiautoja voi olla vaikea saada edes siistiksi näistä olosuhteista johtuen yli kahden vuoden ikäisenä ja 100 tkm ajettuina - miksi maksaisi enemmän epäsiististä Vehon aikanaan tuomasta autosta kuin siististä ja hyväkuntoisesta hankinta-aikaan (itse)tuodusta ajokista?
S210 E290TDT -97, entinen
S211 E220 CDI -09
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12823
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

kyllä se on fakta että jos suomessa haluaa auton säilyvän samaa malliin mitä saksassa niin auto pidetään vain kesäisin ajossa :roll:

saksassa ei autoja edes massata ja silti ne säilyy huonommallakin pidolla paremmin mitä suomi auto massattuna :lol:
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Se saksan "suola" on jotakin kemiallista tavaraa (kaliumkloridi?). Tavaran käyttö suomesa on hylätty hinnan takia, mutta ei ruostuta autoa eikä kuormita ympäristöä samalla tavalla, hyvä suomi!

Oli mitä oli niin pirun tyytyväinen olen ollut jokaiseen ruosteiseen, huonosti varusteltuun ja loppuun ajettuun suomiautoon mitä minulla on ollut, kertaakaan en ole kaivannut tuontitavaraa, mistään syystä. Rahaa ehkä on mennyt enempi, mutta on ainakin turvallinen mieli kun on ostanut veholta ylihintaan :shock:

Jos tarjolla on kaksi vaihtoehtoa, toinen tuonti ja toinen suomipeli niin kyllä pari tonnia kalliimmalla lähtee suomirauta mukaan, ihan jo siksi kun tulee asioitua vain merkkiliikkeissä jonne ne karvakäden myymät ei kelpaa vaikka olis kuinka sikäläisestä merkkiliikkeestä ostettu.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
yttewi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 426
Liittynyt: Ke 22.06.2005 23:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja yttewi »

Jani Anttila kirjoitti::

Jos tarjolla on kaksi vaihtoehtoa, toinen tuonti ja toinen suomipeli niin kyllä pari tonnia kalliimmalla lähtee suomirauta mukaan, ihan jo siksi kun tulee asioitua vain merkkiliikkeissä jonne ne karvakäden myymät ei kelpaa vaikka olis kuinka sikäläisestä merkkiliikkeestä ostettu.
Tuohon suuntaan voisin kuvitella itsekkin kallistuvani jos perperi kestäis ajaa muutaman vuoden ikäisellä autolla :? Mutta kun katellaan vanhempaa kalustoa esim.kakkosneloset niin ei sitä tarjontaa HYVISTÄ!! yksilöistä juurikaan ole ja hyviä suomi-yksilöitä ei sitäkään vähää,ainakaan myynnissä.

Olen parivuotta nyt ajellu "loppuunajetulla mittariruuvatulla luultavastikolaroidulla tai muutenvaan paskalla" tuontiautolla ja jos/kun merkissä pysyn eikä pikaista rikastumista ole tiedossa niin varmuudella seuraava autokin on tuontipeli :D
W124 300D aut -89
yari67
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: To 15.12.2005 11:08
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja yari67 »

Täytyy vaan kysyä että jos kaksi samankuntoista autoa on rinnakkain toinen saksasta ja toinen ns. suomi-auto niin kuinka paljon olette valmiita maksamaan enemmän suomi-autosta, varsinkin jos omilla rahoilla ostetaan, itselläni ei ole varaa pistää esim. kahta tonnia suomilisää, edes markkoina saati sitten nykyvaluutassa.
W 202 C 180 -98
EX-W 210, 290 TD 1997
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

yari67 kirjoitti:Täytyy vaan kysyä että jos kaksi samankuntoista autoa on rinnakkain toinen saksasta ja toinen ns. suomi-auto niin kuinka paljon olette valmiita maksamaan enemmän suomi-autosta, varsinkin jos omilla rahoilla ostetaan
Jaa-a, pahan pistit. Riippuu nyt tietysti siitä että minkä hintaista autoa on ostamassa, ei sitä hintaa kuitenkaan tuplata kannata. Omalla kohdallani pari kolme tonnia vois olla passeli. Täytyy kyllä sanoa että lähes aina on suomipelin saanut aikalailla samaan hintaan kuin saksasta uitetun, eriasia sitten jos menisi itse hakemaan. Saahan niitä säästöjä aikaiseksi kun ottaa sieltä halvimmasta päästä. Tuppaa vaan olemaan niin että jobbarit käyttää sen hintahyödyn oman katteensa maksimoimiseen, eikä suinkaan hinnanalennukseen kaupan edistämiseksi.

Voi kyllä olla että seuraavaa autoa (sitten joskus) joudun pakon edessä katselemaan myös ulkomailta, koska ei ole varaa suomiautoon tai ei ole täällä edes tarjolla.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
jytäkkä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue

Viesti Kirjoittaja jytäkkä »

Arvelinkin mielipiteeni aiheuttavan tuontiautojen
omistajien parissa kuohuntaa.

Ottakaa rauhallisesti,en viestilläni tarkoittanut että
suomen pelit olis aina parempia pelleiltään.

Se on kuitenkin ikävä tosiasia että myös euroopassa
auto ruostuu.

Mielipiteeni ei todellakaan perustu mutu ajatteluun,
vaan olen nähnyt miten myös tuontiauto ruostuu.

Kuviakin löytyy reikäsestä tuontiautosta,
en kuitenkaan niitä esille laita.

Muuten pitääkö kaikki aina saada halvalla.
Kuinkas se nyt meni Halvalla ei saa h.......?

Voisin kuvitella antavani 2-3000 eur enemmän
suomiautosta liikuttaessa noin +20000 eur
arvoisissa autoissa.
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************

EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin

---------------------------------------------------------------------
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Jani Anttila kirjoitti:Se saksan "suola" on jotakin kemiallista tavaraa (kaliumkloridi?). Tavaran käyttö suomesa on hylätty hinnan takia, mutta ei ruostuta autoa eikä kuormita ympäristöä samalla tavalla, hyvä suomi!

Oli mitä oli niin pirun tyytyväinen olen ollut jokaiseen ruosteiseen, huonosti varusteltuun ja loppuun ajettuun suomiautoon mitä minulla on ollut, kertaakaan en ole kaivannut tuontitavaraa, mistään syystä. Rahaa ehkä on mennyt enempi, mutta on ainakin turvallinen mieli kun on ostanut veholta ylihintaan :shock:

Jos tarjolla on kaksi vaihtoehtoa, toinen tuonti ja toinen suomipeli niin kyllä pari tonnia kalliimmalla lähtee suomirauta mukaan, ihan jo siksi kun tulee asioitua vain merkkiliikkeissä jonne ne karvakäden myymät ei kelpaa vaikka olis kuinka sikäläisestä merkkiliikkeestä ostettu.
Minulla taas ensimmäinen mersu oli saksantuontipaska ja toinen oikea helmi SUAMI-AUTO ja joka päivä kaduttaa etten ostanut toista tuontiautoa perään. 5 vuotta vanhempi tuontiautopaska nimittäin tuntuu ajossa 5 vuotta nuoremmalta kuin tuo helmi SUAMI-AUTO. Tuontiauto kesti 110 tkm ilman korjausta, SUAMI-AUTOa sai korjata kahdesti ensimmäisen 10 000km aikana.
Avatar
Mica L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Su 23.10.2005 18:40
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Mica L »

Mielenkiintoinen keskustelu....(varokaa herneitä)

En oikein ymmärrä logiikkaa, jos kaksi SAMANLAISTA ja SAMANKUNTOISTA autoa,
niin miksi maksaa suomiautosta 2 tonnia enemmän??? :shock: :shock:

Minä olen tottunut, että parempikuntoisesta voi maksaa enemmän kuin samanlaisesta, mutta huonompikuntoisesta.
Mulle on aivan sama vaikka auto olis käytetty kiinassa jos se on vaan parempi kuin esim. somerolainen vastaava.

Eikös se hyvä tarvi aina valita huonojen joukosta, humoristista että
väitellään onko saksalainen vai suomalainen parempi.
Kas kun ei väitellä onko turkulainen mersu parempi kuin tamperelainen.
Perhana, autothan on yksilöitä, älkää yleistäkö liikaa.

Ps. Toki on kiva seurata miten tunteet menevät jonkin muun edelle... :wink:
230 CE -88
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Mielenkiintoista sinänsä tämä suomi- ja tuontiautojen hintaero. JOhtuuko se todellakin ostajien arvostuksesta suomiautoja kohtaan vai Autokauppiaiden propagandasta.

Itse kävin pari vuotta sitten piruuttani veholla vaihdattelemassa omaa tuonti mersuani (c220d -94) 5 vuotta nuorempaan. Myyjä sanoi, kun kuuli, että kyseessä on tuontiauto: "eihän me noiden kanssa periaatteessa aleta millekään, mutta voidaan ottaa kuitenkin vaihdossa, kun myydään sitten jobbarille" Kaveri soitti jollekin ja sitten lupasi 6500 vaihdossa 25 000 autoon. No eipä tullut kauppoja. Sitten myyjä vielä esitteli, että heillä on tuossa samanikäinen suomi mersu huoltokirjalla hintaan 14 900... No jokainen päättää siis itse paljonko siitä vehon huoltokirjasta on valmis maksamaan.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12823
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

joo tuota ne harrastaa turun vehollakin , heti ensimmäitteks jos tulee joku vähänkin tuonnilta haiskahtava niin soittavat siitä alueen "jobbarit" asap läpi ja tarjoovat niille :lol:
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Ja sama liike saattaa kuitenkin tarjota omaa jälkituontia suomalaisen hinnalla vieläpä mainostaen miten hyvin varusteltu, -27 syntyneen vähän ajama auto on kyseessä.
Avatar
Kris
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 166
Liittynyt: Ma 23.01.2006 00:10
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja Kris »

Kyllä tuo on yhtä helvetin autokauppiaiden propakandaa. Jossain vaihees, kyl saksan kokoisessa maassa varmaan löytyy sitä paskaakin autoa jos sieltä sellaista lähtee hakemaa. Ensin tehdään viikon ryyppyreissu ja sit katotaan paljoko vielä rahoista reeberbahnin jälkeen jäljella ja ostetaan hamburista ensimmäinen vastaava auto mikä oli alunperin puhe ollut hakea.

Sillä välin kotirouva tyytyväistä jodlaa naapurin akkojen kanssa kuinka mies on hakemassa saksasta autoa, saadaan kuulemma niin paljon halvemmalla :)

Mutta, mielestäni tämän tuontiautojen verotusalennusten myötä on myös nuorehkolla suomipoijalla mahdollisuus ajella saksalaisella autolla, eikä jollain 80-luvun toyotan riisikipolla. Itte nuo autokaupat hakee noita autoja tuolta saksasta, mut sitte ku joku tyrkyttää vaihdossa niin katotaan niin nenänvartta pitkin ja kehutaan sitä liikkessä olevaa niin maasta taivaisiin.

Kyllä sitä suomestakin paskaa autoa löytyy samoin kuin saksasta, on vain mittasuhteet vähä toiset. Saksastakin hyvä löytyy ku jättää sen viinanoton paluumatkalle :)
Nykyinen : MB W638 112 CDI
Exät :MB W202 200CDI, MB E 270CDI T W210, MB W202 T 200CDI
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1568
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Kris kirjoitti:Kyllä tuo on yhtä helvetin autokauppiaiden propakandaa. Jossain vaihees, kyl saksan kokoisessa maassa varmaan löytyy sitä paskaakin autoa jos sieltä sellaista lähtee hakemaa. Ensin tehdään viikon ryyppyreissu ja sit katotaan paljoko vielä rahoista reeberbahnin jälkeen jäljella ja ostetaan hamburista ensimmäinen vastaava auto mikä oli alunperin puhe ollut hakea.

Sillä välin kotirouva tyytyväistä jodlaa naapurin akkojen kanssa kuinka mies on hakemassa saksasta autoa, saadaan kuulemma niin paljon halvemmalla :)

Mutta, mielestäni tämän tuontiautojen verotusalennusten myötä on myös nuorehkolla suomipoijalla mahdollisuus ajella saksalaisella autolla, eikä jollain 80-luvun toyotan riisikipolla. Itte nuo autokaupat hakee noita autoja tuolta saksasta, mut sitte ku joku tyrkyttää vaihdossa niin katotaan niin nenänvartta pitkin ja kehutaan sitä liikkessä olevaa niin maasta taivaisiin.

Kyllä sitä suomestakin paskaa autoa löytyy samoin kuin saksasta, on vain mittasuhteet vähä toiset. Saksastakin hyvä löytyy ku jättää sen viinanoton paluumatkalle :)
MOT.
Raine
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 28.12.2006 16:21
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Raine »

Laitetaanpas vähän faktaa. Suomessa talvikaudella käytetään keskimäärin n. 100 000 tonnia suolaa. Saksassa vastaava luku moottori- ja valtateillä on n. 690 000 tonnia (talvi 03-04)! Vaikka tiekilometrimäärissä aika raju ero onkin, niin kyllä kun ottaa huomioon kuinka pieni aika vuodessa sitä suolaa Saksassa tarvitaan, on aika suolakylpyä ajo silloin kun sitä levitetään. Kuten muuten myös monissa muissa maissa. Laitetaan vähän vertailua tiesuolan käytöstä. Määrät 1000 tonnia.

Suomi 100
Itävalta 408
Belgia 129
Tanska 370
Viro 44
Ranska 400-1400
Saksa 690
Islanti 5
Norja 160
Ruotsi 290
Sveitsi 37
Kanada 4860

Eli aika myytti, että meillä suolattaisiin jotenkin huomattavan paljon.

Suolan laadusta en äkkiseltään löytänyt muuta tietoa, kuin että ainakin osa käytettävästä suolasta Saksassa on kalsiumkloridia. Auton ruostumisen kannalta kalsiumkloridilla ja natriumkloridilla ei ole merkittävää eroa. Kalsiumkloridi tosin puree jonkin verran pahemmin sinkittyyn peltiin ja alumiiniin. Ympäristön kannalta kalsiumkloridia pidetään aavistuksen vähemmän haitallisena.

Nämä kaivoin Tiehallinnon tutkimuksesta.

Syy siihen, että meillä lasit paskaantuu loskakelillä ei ole niinkään tiesuola vaan nastarenkaat. Nastat kun hierovat koko ajan tien pinnasta irti pölyä, joka sitten sekoittuu veteen. Myöskin vastoin yleistä käsitystä ne loskakelit eivät loppujen lopuksi kovinkaan usein johdu suolaamisesta, vaan siitä että liikenne lämmittää tienpinnan plussan puolelle. Näin voi olla, vaikka ilma olisi vielä useampia asteita pakkasella.

Itsekään en ole oikein tuota suolaamisen vaikutusta ymmärtänyt, ennen kuin itse aloin tienhoitoautoa reilu vuosi takaperin ajamaan. Yllättävän usein suolaamisen vaikutuksena on jäisen tien muuttuminen kuivaksi tieksi! Loskakelillä taas, kun saa kuunnella tööttäilyjä loskaa pois tieltä auratessa, ei suolaa yleensä ole levitetty lainkaan. Muutenkin aika outoa, että meille soitetaan torvea. Ei me kuljettajat todellakaan siitä suolan käyttöajankohdasta ja määrästä päätetä.

Yksi perustelu minkä olen joskus kuullut Saksan autojen vähemmälle ruosteelle, on se että Saksassa on yleisesti pesty autojen alustoja jo pitkään. Kaikki tietää, paljonko suomalainen autonsa alustaa pesee, kun ei alustanpesua ole vieläkään kaikissa pikapesuissakaan.

Pelkkä suola ei myöskään autoa ruostuta, vaan tarvitaan myös kosteutta. Meillä kun tuota lunta talvella riittää, on auto käytännössä jatkuvasti märkä, kun lunta sulaa jalkatiloihin, tiivisteiden väliin yms.

Niin ja sitten on vielä yksi asia. Suomessa ei yksinkertaisesti ole 90-luvun alun autoja, kuten jossain aiemmassa ketjussa rekisteröintitilastoista nähtiin. Lamavuosina meillä ei myyty autoja paljon mitään. Eli luonnollisesti ne hyvät yksilöt lamavuosien autoista on todellakin kiven alla. Toisaalta kun uusia ei myyty, on niillä vanhemmilla ajettu todella paljon.
Viimeksi muokannut Raine, Pe 09.03.2007 21:14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
W123 280TE -79
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Raine kirjoitti: Yllättävän usein suolaamisen vaikutuksena on jäisen tien muuttuminen kuivaksi tieksi!
Taas olen ollut nämä vuodet väärässä :!:
Olen seurannut, että täysin kuiva tie on saatu muutaman tunnin sisällä täysin märäksi suola-auton käytyä. Niin ymmärrys lisääntyy :idea:
autodidakti
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Raine:lta hyvä kommentti ja paljon täyttä faktaa meille.
Vastaa Viestiin