Nyt on äiteen mersuun ilmestynyt sellainen vika, että virrat katoaa akusta niin vähiin, että ei jaksa edes startata jo parin päivän ajamattomuuden jälkeen.
Jos ajelee päivittäin, niin ei ole mitää ongelmaa.
On tässä pistänyt miettimään, mistä noinkin suuri kato mahtaisi johtua?
Akussa vika tuskin on, koska oireiden ilmestyttyä ensimmäisen kerran akku vaihdettiin uuteen, mutta mitä ilmeisimmin vika ei ole siinä.
Olisiko hyviä ehdotuksia, mistä se virta häviää?
Autoon vaihdettiin n. vuosi sitten uusi starttimoottori, koska vanha startti pyöritti tosi laiskan oloisesti.
W210 -99 akku tyhjenee nopeasti
W210 -99 akku tyhjenee nopeasti
kalusto:
-M-B E200 cdi -11
isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08
entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06
"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
-M-B E200 cdi -11
isän autot . -M-B W220 320cdi lang -04
-M-B W221 320 cdi lang -08
entiset: M-B W124 300 d-turbo -89
M-B W211 220 cdi elegance
M-B E320 cdi -03 Avantgarde
M-B E320T CDi -06
"Ei niin pilvistä päivää ettei yhtä tähteä nää"
Hyviä veikkauksia ovat takaluukun valo ja puhelin.
Voisitko mitata virran, joka akusta kulkee auton seistessä
lukittuna ja tarkistaa jännitteet seuraavasti.
Hommaat ensin tarkan virtamittarin, mieluiten digitaalisen
yleismittarin. Lataa akku ja anna sen olla tunnin verran kytkemättä,
niin akku asettuu normaaliin jännitteeseensä. Jännitteen tulisi
olla 12,9 volttia. Jos mittaat jännitettä ja virtaa samalla
mittarilla, niin muista vaihtaa kytkentää ja asetuksia välillä.
Voit mitata jännitteen ennen virtamitausta tai seurata
varaustilaa toisella mittarilla. Mittaa jännitteet suoraan
akun lyijynavoista, ei johdoista tai liittimistä. Jännitemittaus
tehdään rinnankytkennällä, eli virta kulkee mittarin ohi.
Kytke sitten mittari sarjaan akun johdon kanssa virtamittausta varten.
Koeta sijoittaa mittari niin, että näet lukemat, kun ovet ja luukut
ovat kiinni. Huomioi valmistajan ohjeet akun napojen irrottamisesta
ja kiinnittämisestä, kun laitat mittarin kiinni. Sarjakytkennässähän
kaikki virta kulkee mittarin läpi, joten mittarin tulisi kestää
muutama ampeeri. Mitään sähkölaitteita ei saisi olla
päällä, lukuunottamatta oven avaamisesta johtuvaa
sisävaloa. Muuten voi palaa sulake mittarista. Pidä
varasulakkeita käsillä, jos et ole kokenut mittarin käyttäjä.
Autossa on varmaankin hälytin, joka ottaa hiukan virtaa
ja huolehtii myös keskuslukituksen avaamisesta. Tämän
ja muiden vastaavien valmiuksien pitäisi viedä alle 50 mA.
Jos akku tyhjenee parissa päivässä, virtaa pitäisi
mennä yli ampeerin verran mutta alle kaksi ampeeria.
50 tuntia seisontaa vajentaisi akkua ainakin 50
ampeerituntia, mikä on noin puolet ison akun kapasiteetista.
Tällöin kuormittamattoman akun napajännite alkaa olla
jossain 12,3 voltin kieppeillä ja käynnistyminen alkaa
olla vaarassa. 12,5-12,7 volttia ovat aika normaaleja
arvoja ja täysi akku on 12,9 volttia.
Älä pura akun jännitettä alle 10,5 voltin, se voi mennä
pilalle. Käynnistyksessä jännite voi hetkeksi pudota alemmaksi.
Jos akun jännite on OK, mutta käynnistysmoottori ei pyöritä
hyvin, syy voi olla akun kengissä tai muissa liittimissä
tai käynnistinmoottorissa.
Jos virtaa menee seistessä vain alle 50 mA, niin se
on aika lailla OK ja on syytä epäillä, että laturi ei
pidä akkua ladatuna. Mittaa latausjännite auton
käydessä, akun navoissa pitäisi olla noin 14 volttia
tai hiukan alle (13,5-14,0).
Jos virtaa hukkuu noin ampeeri, niin se vastaa 12 W tehoa.
Tämä voisi olla takakontin valaistus tai muu sisävalo. Myös auton
tehdasvarusteinen puhelin voi ottaa ampeerin tai pari,
jos se pysyy valmiustilassa hetken aikaa, kun auto lukitaan.
Jos puhelimessa voi asettaa valmiusajan pituuden, säädä se
nollaan tai alle 30 minuuttiin.
Voit pitää virtamittaria kytkettynä
ja irrotella sulakkeita yksi kerrallaan, kunnes virtalukema
putoaa lähelle nollaa. Sulakkeesta sitten päätellään, mikä
laite ottaa virran. Viallinen takaluukun valokytkin tms. pitäisi
paljastua tällä tavalla.
Vinkki: monissa autoissa takaluukun valon voi kytkeä
pois, Mersuissa vetämällä katkaisijan tapista. Tällä
voi testata virtaa takaluukku auki, jos akku on takakontissa.
Jos omia asennuksia ei ole tehty ja sulaketesti ei auta,
niin seuraavaksi kannattaa ajaa vikatesterille. Jos testeri
ei kerro vikaa, niin sitten vain voodoo voi auttaa ja sekin
todella harvoin. Käytännössä osia vaihdellaan satunnaisesti,
kunnes vika häviää.
Se akun vaihto ei sulje akkua pois listalta. Akku voi hajota
ylilatauksella (yli 15 voltin latausjännite) tai tärinästä tai
uusikin akku voi olla viallinen. Kannattaa lainata kaverin
akkua kokeeksi, jos mikään muu ei auta.
Hiukan helpottaisi, jos olisi auton valmistusnumero tiedossa,
niin näkisi tarkan tyypin ja varusteet. Onko autossa vetokoukku
tai webasto tai muita jälkiasennuksia? Jos autoon on tehty omia
sähköasennuksia, niin kannattaa tarkistaa kytkennät.
Voisitko mitata virran, joka akusta kulkee auton seistessä
lukittuna ja tarkistaa jännitteet seuraavasti.
Hommaat ensin tarkan virtamittarin, mieluiten digitaalisen
yleismittarin. Lataa akku ja anna sen olla tunnin verran kytkemättä,
niin akku asettuu normaaliin jännitteeseensä. Jännitteen tulisi
olla 12,9 volttia. Jos mittaat jännitettä ja virtaa samalla
mittarilla, niin muista vaihtaa kytkentää ja asetuksia välillä.
Voit mitata jännitteen ennen virtamitausta tai seurata
varaustilaa toisella mittarilla. Mittaa jännitteet suoraan
akun lyijynavoista, ei johdoista tai liittimistä. Jännitemittaus
tehdään rinnankytkennällä, eli virta kulkee mittarin ohi.
Kytke sitten mittari sarjaan akun johdon kanssa virtamittausta varten.
Koeta sijoittaa mittari niin, että näet lukemat, kun ovet ja luukut
ovat kiinni. Huomioi valmistajan ohjeet akun napojen irrottamisesta
ja kiinnittämisestä, kun laitat mittarin kiinni. Sarjakytkennässähän
kaikki virta kulkee mittarin läpi, joten mittarin tulisi kestää
muutama ampeeri. Mitään sähkölaitteita ei saisi olla
päällä, lukuunottamatta oven avaamisesta johtuvaa
sisävaloa. Muuten voi palaa sulake mittarista. Pidä
varasulakkeita käsillä, jos et ole kokenut mittarin käyttäjä.
Autossa on varmaankin hälytin, joka ottaa hiukan virtaa
ja huolehtii myös keskuslukituksen avaamisesta. Tämän
ja muiden vastaavien valmiuksien pitäisi viedä alle 50 mA.
Jos akku tyhjenee parissa päivässä, virtaa pitäisi
mennä yli ampeerin verran mutta alle kaksi ampeeria.
50 tuntia seisontaa vajentaisi akkua ainakin 50
ampeerituntia, mikä on noin puolet ison akun kapasiteetista.
Tällöin kuormittamattoman akun napajännite alkaa olla
jossain 12,3 voltin kieppeillä ja käynnistyminen alkaa
olla vaarassa. 12,5-12,7 volttia ovat aika normaaleja
arvoja ja täysi akku on 12,9 volttia.
Älä pura akun jännitettä alle 10,5 voltin, se voi mennä
pilalle. Käynnistyksessä jännite voi hetkeksi pudota alemmaksi.
Jos akun jännite on OK, mutta käynnistysmoottori ei pyöritä
hyvin, syy voi olla akun kengissä tai muissa liittimissä
tai käynnistinmoottorissa.
Jos virtaa menee seistessä vain alle 50 mA, niin se
on aika lailla OK ja on syytä epäillä, että laturi ei
pidä akkua ladatuna. Mittaa latausjännite auton
käydessä, akun navoissa pitäisi olla noin 14 volttia
tai hiukan alle (13,5-14,0).
Jos virtaa hukkuu noin ampeeri, niin se vastaa 12 W tehoa.
Tämä voisi olla takakontin valaistus tai muu sisävalo. Myös auton
tehdasvarusteinen puhelin voi ottaa ampeerin tai pari,
jos se pysyy valmiustilassa hetken aikaa, kun auto lukitaan.
Jos puhelimessa voi asettaa valmiusajan pituuden, säädä se
nollaan tai alle 30 minuuttiin.
Voit pitää virtamittaria kytkettynä
ja irrotella sulakkeita yksi kerrallaan, kunnes virtalukema
putoaa lähelle nollaa. Sulakkeesta sitten päätellään, mikä
laite ottaa virran. Viallinen takaluukun valokytkin tms. pitäisi
paljastua tällä tavalla.
Vinkki: monissa autoissa takaluukun valon voi kytkeä
pois, Mersuissa vetämällä katkaisijan tapista. Tällä
voi testata virtaa takaluukku auki, jos akku on takakontissa.
Jos omia asennuksia ei ole tehty ja sulaketesti ei auta,
niin seuraavaksi kannattaa ajaa vikatesterille. Jos testeri
ei kerro vikaa, niin sitten vain voodoo voi auttaa ja sekin
todella harvoin. Käytännössä osia vaihdellaan satunnaisesti,
kunnes vika häviää.
Se akun vaihto ei sulje akkua pois listalta. Akku voi hajota
ylilatauksella (yli 15 voltin latausjännite) tai tärinästä tai
uusikin akku voi olla viallinen. Kannattaa lainata kaverin
akkua kokeeksi, jos mikään muu ei auta.
Hiukan helpottaisi, jos olisi auton valmistusnumero tiedossa,
niin näkisi tarkan tyypin ja varusteet. Onko autossa vetokoukku
tai webasto tai muita jälkiasennuksia? Jos autoon on tehty omia
sähköasennuksia, niin kannattaa tarkistaa kytkennät.
Yleensä muuten yleismittareissa se isompi virtamittausalue, joka kestää mitata useampia ampeereita, on ilman sulaketta! Eli tarkkana kytkennöissä, ettei kärähdä mittari. Sulake on vain sillä pikkualueella.JarkkoN kirjoitti:Sarjakytkennässähän
kaikki virta kulkee mittarin läpi, joten mittarin tulisi kestää
muutama ampeeri. Mitään sähkölaitteita ei saisi olla
päällä, lukuunottamatta oven avaamisesta johtuvaa
sisävaloa. Muuten voi palaa sulake mittarista. Pidä
varasulakkeita käsillä, jos et ole kokenut mittarin käyttäjä.
Esim. omassa halpis-yleismittarissani sulakeellisena on mittausalue 200 milliampeeriin asti (jolla siis ei tuossa virtahävikin mittaamisessa ole mitään tekoa) ja ilman sulaketta 10 ampeeriin. Hieman kalliimmissa versioissa usein 20 ampeeriin asti tuo sulakkeeton alue. Useimmiten kyllä mittareissa lukeekin tuon isomman virta-alueen koetinjohdon pistokkeen vieressä "unfused".
W123 280TE -79

Laita amppeerimittari, akun navan ja irroitetun akun kaapelin väliin .
Sitten autoon virta päälle ja kaikki sähkölaitteet pois päältä.
Tämän jälkeen irroitat ja laitat takaisin jokaisen sulakkeen yksitellen ja kirjoitat ylös sulakkeen numeron ja paljonko amppeeri kulutus tippui sulakkeen irti olon aikana.
Ja lopuksi voit sulakekaaviosta katsoa minkä laitteen ei pitännyt viedä virtaa ollenkaan tai vähemmän.
Tai sitten viet sen auto sähkökorjaamoon.
Saksantuonti ja alkuperäisvarusteena Siemensin T4 puhelin paikoillaan tyhjensi akun kaksi kertaa auton seistyä noin kaksi viikkoa. Tuli ostettua turhaan uusi akku ja laturi ennenkuin itse päättelin virtasyöpön. Eivät osanneet sanoa paikallisessa "vehossa" vian syytä vaikka mittareila totesivat.JarkkoN kirjoitti:Hyviä veikkauksia ovat takaluukun valo ja puhelin.
Jos virtaa hukkuu noin ampeeri, niin se vastaa 12 W tehoa.
Tämä voisi olla takakontin valaistus tai muu sisävalo. Myös auton
tehdasvarusteinen puhelin voi ottaa ampeerin tai pari,
jos se pysyy valmiustilassa hetken aikaa, kun auto lukitaan.
Jos puhelimessa voi asettaa valmiusajan pituuden, säädä se
nollaan tai alle 30 minuuttiin.
t.
S210 E290TDT -97, entinen
S211 E220 CDI -09
S211 E220 CDI -09