Taas tyhjäkäyntimoottorista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
petrikar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 867
Liittynyt: Ti 01.08.2006 22:12
Paikkakunta: Oulu

Taas tyhjäkäyntimoottorista

Viesti Kirjoittaja petrikar »

Onko haittaa jos jättää tyhjäkäyntimoottorin piuhat irti=pelaa tyhjäkäynti helv. hyvin. Vaikuttaako esim bensan syöntiin / tehoihin? Meneekö ns. varaohjelma tai joku päälle? Niin ja auto on W124 230E -86
Avatar
Mica L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Su 23.10.2005 18:40
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Mica L »

Ei hajuakaan, mutta haluun itekin kokeilla... :D
Mistä tunnistan oikeat johdot?

Tässä hieman taustaa miksi haluaisin kokeilla:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... highlight=
230 CE -88
Avatar
petrikar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 867
Liittynyt: Ti 01.08.2006 22:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja petrikar »

Siinähän ne on tyhjäkäyntimoottorin päässä...imusarjan ja tulipellin välissä. Kertokoon joku tarkemmin joka osaa selittää :)
jaakkohe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 25.04.2005 20:21
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja jaakkohe »

Se tyhjäkäyntimoottori saa +ohjauksensa ylijännitereleen kannasta, miinusta ohjaa sitten ohjainboxi. Ettei olis rele vialllinen kuin yleensä. Juotos murtunut piirilevyltä tai sulake hapettunut.
Testaa seuraavasti, ota ilmanputsari päältä pois että näet, ylä letku irti tyhjäkäyntimoottorista ja virta päälle avaimesta , taskulamppu kouraan ja seuraa luistin liikkumista. Pitäisi nykiä noin 1-3 s väleinn kun auto ei käy.
Kahta en vaihda, toinen on Mersu ja toinenn...?
Avatar
petrikar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 867
Liittynyt: Ti 01.08.2006 22:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja petrikar »

Missäs se rele on?
Avatar
petrikar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 867
Liittynyt: Ti 01.08.2006 22:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja petrikar »

Sama vika jatkuu edelleen. Testasin eilen sitä tyhjäkäyntimoottorin luistia. Ei minun mielestä liikkunut vaikka virta oli päällä. Mistä löydän sen ylijännitereleen?
Avatar
linttaracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 622
Liittynyt: Pe 12.03.2004 14:41
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja linttaracing »

mulla oli kans samaa vikaa cossumersussa. (2.3 16v) otin tyhjäkäyntimoottorin irti ja lykkäsin CRC:tä täyteen....humppaaminen loppu.
Avatar
petrikar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 867
Liittynyt: Ti 01.08.2006 22:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja petrikar »

Yritetty on...ei auttanu.
Avatar
petrikar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 867
Liittynyt: Ti 01.08.2006 22:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja petrikar »

Niin mites sen bensansyönnin kans...kasvaako se jos tyhjäkäyntimoottorin johdot on irti. Olis niiiiiiin mukava ajella ku tyhjäkäynti pelaa 8)
Dr Lessinger
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 31.05.2006 09:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Dr Lessinger »

Ajelin aikanaan joutokäynninsäätäjän piuhat irti ja toimi hyvin. Ainoat ongelmat oli koneen sammuminen herkästi ja kylmänä ei joutokäyntiä ollut.

Vika korjaantui kun vaihdettiin imusarja ruiskun kera.

Polttoaineen kulutukseen ei mielestäni ollut vaikutusta.
Avatar
petrikar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 867
Liittynyt: Ti 01.08.2006 22:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja petrikar »

Kiitoksia tiedosta. Taidankin napata sit huomenna pois. Mulla kyllä on tyhjäkäynti kylmänäki.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1283
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Mitenkähän tuossa kävi,onnistuiko ajot?
Mikähän tuo musta kierteillä oleva muovinen "korkki"on tyhjäkäyntimoottorissa?Jotain siitä säädetään mutta mitä?
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Luin nää läpi ja mulla sattu samanlainen vika kun säädin puhdistuksen jälkeen tuota ilmamassamittarin potentiometriä.Siis sitä kun käänsi liikaa toiseen suuntaan niin tuli tuo ilmiö.Onkohan siellä ny paskaa.Mulla oli irronnut tuosta hiili pinnalta ja kontakti häiriöitä.Toni joupperi pisti syyksi massamittaria.Jokin sähkönen yhyeys näissä nyt on.Ootteko katsoneet tuota potikkaa?
Avatar
petrikar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 867
Liittynyt: Ti 01.08.2006 22:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja petrikar »

Ari kirjoitti:Mitenkähän tuossa kävi,onnistuiko ajot?
Mikähän tuo musta kierteillä oleva muovinen "korkki"on tyhjäkäyntimoottorissa?Jotain siitä säädetään mutta mitä?
Ajot onnistui. Lopulta vika löyty ylijännitereleestä. Sen kun tinasin uusiksi niin kaikki toimi hyvin. Tästä siis 2 vuotta aikaa :D
-Mercedes-Benz s211
Avatar
tonijuopperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 297
Liittynyt: Pe 25.06.2004 22:12
Paikkakunta: tornio

Viesti Kirjoittaja tonijuopperi »

itselläni ollut kolmessa sama vika joka korjaantui uusilla potikoilla kiitos atlaksen. :D tilattaisko lisää :wink:

tälläiseksi ne kuluvat ja alkavat temppuilemaan jos releissä/tyhjäkäyntimoottorissa ei ole vikaa.
Kuva

tältä sen kuuluisi näyttää
Kuva
Mercedes-Benz forever
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1283
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Hienoa kun viitsitte vastailla tähän vanhempaan viestiketjuun.Nämä samat ongelmat on tietysti ajankohtaisia jatkuvasti monille.Itse putsailin ja testasin tyhjäkäyntimoottorin antamalla virtaa,ja virkeästi osat liikkuu.Ei kuitenkaan vaikutusta tyhjäkäynnin aaltoiluun.Sen piirikortin voisi seuraavaksi irrottaa ja tutkia ja sitten siirtyä potikoitten pariin mikäli tarvetta.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
ee500
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 31.01.2007 11:03

Viesti Kirjoittaja ee500 »

itselläni ollut kolmessa sama vika joka korjaantui uusilla potikoilla kiitos atlaksen. :D tilattaisko lisää :wink:




Saako näitä potikoita siis erikseen (ilman koko ilmamäärämittaria) jostain? Mistä?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Potikkaa saat orkkis bosch kl-varaosien kautta noin 200e.Ja kiinalaista ebay 260367706898 jos on tavaraa,pistä sähköpostia myyjälle ja kysy milloin tulee.Viimeksi meni osat heti käsistä.Näitä alkuperäisiä saa taas kun bosch alkoi auttaa klassikko omistajia ja tuottaa taas tiettyjä osia uudelleen.Sen saa myös tilata tehtaalta suoraan ja taitaa tulla vaan pari kymppiä halvemmaks.
Avatar
kttopar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 884
Liittynyt: Su 28.12.2003 10:29
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja kttopar »

Pösössä on samantapainen liukurengas ja se korjattiin siirtämällä sitä hieman niin liuku saatiin uusille urille.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

En suosittele.Moottori menee sekoksi kun yrität säätää tuota potikkaa kohdalleen.Puhdistaminenkin auttaa paljon.Muutenkin ilman langan kääntelyä on tosi tarkka saada säätöön.
Vastaa Viestiin