Ristinivel on rymppäämällä kiinni haarukoissa, eikä merkkiliike tunne ristikkoa varaosana. Uusi kardaani olisi maksanut 1300€, joten päätin vielä selvitellä, "saisko sen mitekää", enne ku aloin kaivamaan (tallipäällikön) kuvetta. Kysyin ristikkoa myös Finbenziltä, mutta hyökin tarjosivat kokonaista kardaania.
Ihan ensimmäisenä yllärinä vanhaa ristikkoa irrottaessani paljastui, että tuonne oli jo kertaalleen ristikko vaihdettu, mutta se oli liian pieni sekä laakerin ulkohalkaisijaltaan että leveydeltään! (Älkää kyselkö tästä enempää...) Varaosaliikkeestä ja laakerikeskuksesta löytyi molemmista tarjolle 31,0x88,2 kokoinen ristikko, josta kirjat kertoivat ainoastaan "MB", mutta ei sen kummemmin että mihin malliin. Haarukoihin ja toisen pään ristikkoon verrattuamme päädyin tilaamaan tuon ristikon. Hinta ei ollut ihan halpa, 140€, joten eipä ihme, että tuonne oli joku halvemman alikokoisen ristikon saanut sovitettua...
Mainittakoon tässä vaiheessa, että purkaessa kannattaa merkitä tarkaan kaikki liitoskohdat, jotta kardaaniputken ja päätylaipat saa kasattua toisiinsa nähden samoihin asentoihin, missä ne ovat olleetkin. Tämä vähentää riskiä tasapainotuksen ongelmien suhteen.
Koska alkuperäinen ristikko on ollut paikoillaan rymppäämällä, eikä haarukoissa ole lukkorenkaiden uria, joten uusi ristikko piti lukita paikoilleen prikat heftaamalla.
Tässä muutamia kuvia kasausvaiheesta. Puhukoot puolestaan enemmän kuin tuhannet sanat...

Uutta ristikkoa painetaan "iholle" ruuvipenkissä

Ristikon lopullinen keskitys tehtiin sorvissa

Kierroksia koneeseen

Lopuksi vielä tarkistus heittokellolla, satasiin jäi

Ennen sorvista irrotusta tuohon hitsattiin vielä lukitusprikat ristikon päätyjä vasten. Jonkun aikaa tuolla oon nyt ajellu, eikä tunnu pahemmin vatkaavan.