230TE kova tyhjäkänti
230TE kova tyhjäkänti
Osaiskos joku auttaa, bensakulut olisi kiva saada normalisoitua.
Auto on 230 TE -90 automaatti jossa tyhjäkäynti on isollaan, 1200 rpm paikkeilla. Kuluttaa bensaa ehkä litran enemmän kuin normaalisti.
Pari viikkoa sitten teki vielä välillä sitä että putosi noin 500 rpm paikkeille eli juuri ja juuri pysyi käynnissä. Mutta nyt tyhjäkäynti siis on pysytellyt tuolla 1200 rpm paikkeilla.
Mittausten mukaan lambda ja lämpöanturit sekä ilmamäärämittari toimii.
Epäilyksen alaisena on nyt tyhjäkäynti-ilmaventtiili. Irrotinkin sen jo kerran mutta sitä ei näköjään saa purettua niin suihkuttelin siihen kääntyvään venttiilin luistiin vaan CRC:tä ja laitoin takaisin, ei muutosta.
Kun moottori kylmä niin tyhjäkäynti on n.1200 rpm ja kun nyppää tyhjäkäyntiventtiilistä johdon irti niin tyhjäkäynti putoaa 700 kierroksen paikkeille. Moottorin lämmettyä tyhjäkäynti on edelleen 1200 mutta johdon irrotuksella ei ole enää vaikutusta. Tarkoittaakohan tämä että venttiili toimii mutta jossain muualla on ilmavuoto? Vai sitä että venttiili jumittaa eikä mene tarpeeksi kiinni?
Kuinkahan iso ilmarako suunnilleen pitäisi olla auki tossa venttiilissä lepotilassa (johto irti)? Tätäkö säädetään sillä venttiilin kyljessä olevalla ruuvilla?
Pitäiskös tyhjäkäynnillä kaiken ilman mennä tuon venttiilin kautta eli ilmamäärämittarin ja kaasuläpän olla täysin kiinni? En hoksannut vielä tarkistaa että ovatko raollaan vai ei.
Auto on 230 TE -90 automaatti jossa tyhjäkäynti on isollaan, 1200 rpm paikkeilla. Kuluttaa bensaa ehkä litran enemmän kuin normaalisti.
Pari viikkoa sitten teki vielä välillä sitä että putosi noin 500 rpm paikkeille eli juuri ja juuri pysyi käynnissä. Mutta nyt tyhjäkäynti siis on pysytellyt tuolla 1200 rpm paikkeilla.
Mittausten mukaan lambda ja lämpöanturit sekä ilmamäärämittari toimii.
Epäilyksen alaisena on nyt tyhjäkäynti-ilmaventtiili. Irrotinkin sen jo kerran mutta sitä ei näköjään saa purettua niin suihkuttelin siihen kääntyvään venttiilin luistiin vaan CRC:tä ja laitoin takaisin, ei muutosta.
Kun moottori kylmä niin tyhjäkäynti on n.1200 rpm ja kun nyppää tyhjäkäyntiventtiilistä johdon irti niin tyhjäkäynti putoaa 700 kierroksen paikkeille. Moottorin lämmettyä tyhjäkäynti on edelleen 1200 mutta johdon irrotuksella ei ole enää vaikutusta. Tarkoittaakohan tämä että venttiili toimii mutta jossain muualla on ilmavuoto? Vai sitä että venttiili jumittaa eikä mene tarpeeksi kiinni?
Kuinkahan iso ilmarako suunnilleen pitäisi olla auki tossa venttiilissä lepotilassa (johto irti)? Tätäkö säädetään sillä venttiilin kyljessä olevalla ruuvilla?
Pitäiskös tyhjäkäynnillä kaiken ilman mennä tuon venttiilin kautta eli ilmamäärämittarin ja kaasuläpän olla täysin kiinni? En hoksannut vielä tarkistaa että ovatko raollaan vai ei.
Olen kyllä koittanut lämpöanturin liitintä rassailla, muttei ole vaikutusta.
Myöskin päättelin (väärinkö?) että koska tyhjäkäyntiventtiilin johdon irrotus kone kylmänä pienentää kierroksia niin silloin lämpöanturi toimii (kone tietää olevansa kylmä) ja ECU säätää tyhjäkäyntiä venttiilin avulla isommalle niinkuin kuuluukin.
Mikähän muuten on se pyöreä musta moninapainen liitin sylinterikannessa lämpöanturien takapuolella?
Myöskin päättelin (väärinkö?) että koska tyhjäkäyntiventtiilin johdon irrotus kone kylmänä pienentää kierroksia niin silloin lämpöanturi toimii (kone tietää olevansa kylmä) ja ECU säätää tyhjäkäyntiä venttiilin avulla isommalle niinkuin kuuluukin.
Mikähän muuten on se pyöreä musta moninapainen liitin sylinterikannessa lämpöanturien takapuolella?
Vai säätääkö ECU koko venttiiliä, jos johto on irti. Ettei ECU luulisi, että koneelle kytketään kuormaa ja tällöin koneen "elintoiminnot" siirtyvätkin pois tyhjäkäyntiventtiilin hoidosta. Tsekkaa tuo "M103 melkoiset päästöt"-topicci, siellä tästä on jotain.230TE-90 kirjoitti:Myöskin päättelin (väärinkö?) että koska tyhjäkäyntiventtiilin johdon irrotus kone kylmänä pienentää kierroksia niin silloin lämpöanturi toimii (kone tietää olevansa kylmä) ja ECU säätää tyhjäkäyntiä venttiilin avulla isommalle niinkuin kuuluukin.
?
On muuten kohta FAQ-merkinnällä tehdyn topicin paikka tämä. Sen verran hartaasti näistä tyhjäkäyntitutinoista ja sammuiluista on viime aikoina haastettu.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
?[/quote]
Vai säätääkö ECU koko venttiiliä, jos johto on irti.
[/quote]
Joo siis niin tarkoitinkin kirjoittaa ettei säädä jos johto on irti, mutten osannut.
Eli kun johto on irti niin venttiili on kiinni. Kun johto on paikallaan (ja kone kylmä) niin ECU antaa venttilille sähköä, venttiili aukeaa ja kierrokset nousee. Koneen lämmetessä ECUn sitten kai pitäisi säätää venttiiliä pienemmälle niin että kierrokset laskee. Mutta nyt siis ne ei laske eli venttiili taitaa jumittaa niin ettei se mene tarpeeksi kiinni (tai sitten jossain muualla on ilmavuoto?).
Löysinkin nyt yhdestä vanhasta viestistä ohjeita jumittavan venttiilin herkistelyyn. Eli CRC:tä tms. sisään ja sitten 12 volttia räpsytellään liittimiin niin että venttiilin kara liikkuu. Täytynee kokeilla tuota herkistelyä vielä.
Vai säätääkö ECU koko venttiiliä, jos johto on irti.
[/quote]
Joo siis niin tarkoitinkin kirjoittaa ettei säädä jos johto on irti, mutten osannut.
Eli kun johto on irti niin venttiili on kiinni. Kun johto on paikallaan (ja kone kylmä) niin ECU antaa venttilille sähköä, venttiili aukeaa ja kierrokset nousee. Koneen lämmetessä ECUn sitten kai pitäisi säätää venttiiliä pienemmälle niin että kierrokset laskee. Mutta nyt siis ne ei laske eli venttiili taitaa jumittaa niin ettei se mene tarpeeksi kiinni (tai sitten jossain muualla on ilmavuoto?).
Löysinkin nyt yhdestä vanhasta viestistä ohjeita jumittavan venttiilin herkistelyyn. Eli CRC:tä tms. sisään ja sitten 12 volttia räpsytellään liittimiin niin että venttiilin kara liikkuu. Täytynee kokeilla tuota herkistelyä vielä.
Perttu K vastasi mainiosti tuossa threadissa kyselyyni oman W126:n korkeasta tyhjäkäynnistä.230TE-90 kirjoitti:Löysinkin nyt yhdestä vanhasta viestistä ohjeita jumittavan venttiilin herkistelyyn. Eli CRC:tä tms. sisään ja sitten 12 volttia räpsytellään liittimiin niin että venttiilin kara liikkuu. Täytynee kokeilla tuota herkistelyä vielä.
Kun tätä aihetta taas käsitellään, voisiko 230TE-90 tai Perttu K kirjailla vielä tarkemmin työvaiheet tyhjäkäyntiventtiilin irroittamiseksi? Pitääkö esim. ilmanputsari irroittaa pois tieltä? Kuinka kauan teillä meni irroitukseen aikaa?
En ole ehtinyt omaa ongelmaani vielä tutkia. Kun homman joutuu tekemään pimeällä parkkipaikalla ja autolle löytyy käyttöä, ei viitsisi alkaa isoon purkuoperaatioon ainakaan arki-iltana...

- Tomi L.
W126 420 SE -86
W126 420 SE -86
Katsastahan edelliseltä sivulta mun aloittama aihe jonka otsikko on jotain "vinkkejä lisäilmaluistin irrotukseen" tms.
Sinne linkitti joku ystävällinen sielu räjäytyskuvankin.
Minä puolestaan antaisin linkin ko. topiciin, mutta typerä selain ei taas näytä tarkkoja osoitteita vaan joka kohdassa tuon www.mersuforum.netin vaan.
Sinne linkitti joku ystävällinen sielu räjäytyskuvankin.
Minä puolestaan antaisin linkin ko. topiciin, mutta typerä selain ei taas näytä tarkkoja osoitteita vaan joka kohdassa tuon www.mersuforum.netin vaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Saat sen topicin linkin esiin osoittamalla hiirellä kyseistä topiccia esim. tekniikka päävalikossa ja siitä sitten vaan hiiren oikeaa näppäinta ja kopioit sen linkin ja liität viestiin.Aku P kirjoitti: Minä puolestaan antaisin linkin ko. topiciin, mutta typerä selain ei taas näytä tarkkoja osoitteita vaan joka kohdassa tuon www.mersuforum.netin vaan.
Jos tätä nyt sitten tarkoitit tuolla. Ainakin IE ja Netscape näyttää nuo minulla.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
No nyt hävettää...Aku P kirjoitti:Katsastahan edelliseltä sivulta mun aloittama aihe jonka otsikko on jotain "vinkkejä lisäilmaluistin irrotukseen" tms.
Sinne linkitti joku ystävällinen sielu räjäytyskuvankin.

Sieltähän löytyi vastaus juuri siihen mitä kysyin. Nyt olisi tarvetta 'puusilmä'-hymiölle

Kiitos
- Tomi L.
W126 420 SE -86
W126 420 SE -86
Yhteinen tekijä on kylmä sää ja kostea keli. huomasin että syksyn tullen näitä käyntihäiriö ym. topicceja alkoi ilmestyä suht tiheeseen.On muuten kohta FAQ-merkinnällä tehdyn topicin paikka tämä. Sen verran hartaasti näistä tyhjäkäyntitutinoista ja sammuiluista on viime aikoina haastettu.
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
No tutkailinpa eilen sitä tyhjäkäyntisäädintä vähän tarkemmin.
Ainakaan 230:ssä säädintä ei tarvitse edes irrottaa. Kun ottaa ilmanputsarin ja säätimen yläpuolelta tulevan ilmaletkun irti niin näkee säätimen venttiilin toiminnan.
Lepotilassa venttiili on pari milliä auki. Kun laittaa virrat päälle niin venttiilin napoihin tulee 12 volttia ja se aukeaa kokonaan. Jos näyttää jumittavan niin venttiiliä saa räpsyteltyä auki-kiinni irrottelemalla venttiilille tulevaa johtoa johtoa kun virrat on päällä. Lisäksi siinä on kai jonkinlainen ylikuumenemisen estin, koska kun virrat on olleet päällä kymmenisen sekuntia niin venttiili räpsähtää lepoasentoon.
Venttiili on lepotilassa pari milliä auki ja kun se saa 12V niin kääntyy siten että menee ensin kokonaan kiinni ja sitten kokonaan auki (kestää noin 1/10 sekuntia).
Tässä minun kaarassa venttiili näyttäisi toimivan ihan herkästi ilman jumituksia. Lisäksi kun kone käy tyhjäkäyntiä (yli 1000 rpm) niin jännite venttiilin navoissa on noin 5 volttia. Arvelin että koska jännite ei ole tapissa niin ECU on tyytyväinen tyhjäkäyntiin. Vai olisko sitten jo 5 voltilla venttiili kokonaan auki tai kiinni? Pitäisi olla säädettävä jännitelähde niin saisi sen katsottua.
Voisikohan vikana olla että ECU luulee moottorin olevan kylmä ja pitää tyhjäkäyntiä isolla sen takia? Lämpötila-anturin vastusarvot ovat kuitenkin niin kuin pitää.
Nyt tänä aamuna tyhjäkäynti oli sitten jostain syystä vähän kohtuullisempi, N asennossa 1000 rpm ja D päällä noin 800. Mutta liian isollahan tuo vieläkin on.
Mikähän on se nelinapainen pyöreä liitin lämpöanturin takapuolella sylinterikannessa? Eikös ECUn lämpöanturi ole se kaksijohtoinen anturi sähköflektin lämpökatkaisijan takapuolella?
Ainakaan 230:ssä säädintä ei tarvitse edes irrottaa. Kun ottaa ilmanputsarin ja säätimen yläpuolelta tulevan ilmaletkun irti niin näkee säätimen venttiilin toiminnan.
Lepotilassa venttiili on pari milliä auki. Kun laittaa virrat päälle niin venttiilin napoihin tulee 12 volttia ja se aukeaa kokonaan. Jos näyttää jumittavan niin venttiiliä saa räpsyteltyä auki-kiinni irrottelemalla venttiilille tulevaa johtoa johtoa kun virrat on päällä. Lisäksi siinä on kai jonkinlainen ylikuumenemisen estin, koska kun virrat on olleet päällä kymmenisen sekuntia niin venttiili räpsähtää lepoasentoon.
Venttiili on lepotilassa pari milliä auki ja kun se saa 12V niin kääntyy siten että menee ensin kokonaan kiinni ja sitten kokonaan auki (kestää noin 1/10 sekuntia).
Tässä minun kaarassa venttiili näyttäisi toimivan ihan herkästi ilman jumituksia. Lisäksi kun kone käy tyhjäkäyntiä (yli 1000 rpm) niin jännite venttiilin navoissa on noin 5 volttia. Arvelin että koska jännite ei ole tapissa niin ECU on tyytyväinen tyhjäkäyntiin. Vai olisko sitten jo 5 voltilla venttiili kokonaan auki tai kiinni? Pitäisi olla säädettävä jännitelähde niin saisi sen katsottua.
Voisikohan vikana olla että ECU luulee moottorin olevan kylmä ja pitää tyhjäkäyntiä isolla sen takia? Lämpötila-anturin vastusarvot ovat kuitenkin niin kuin pitää.
Nyt tänä aamuna tyhjäkäynti oli sitten jostain syystä vähän kohtuullisempi, N asennossa 1000 rpm ja D päällä noin 800. Mutta liian isollahan tuo vieläkin on.
Mikähän on se nelinapainen pyöreä liitin lämpöanturin takapuolella sylinterikannessa? Eikös ECUn lämpöanturi ole se kaksijohtoinen anturi sähköflektin lämpökatkaisijan takapuolella?
Vielä tuli mieleen tästä semmoinen juttu että kun moottori käy lämpimänä tyhjäkäyntiä niin ei vaikuta mitään vaikka nyppään lämpöanturin liittimen irti. Pitäiskös kierrokset kohota jos lämpöanturin liittimen irrottaa?230TE-90 kirjoitti:Voisikohan vikana olla että ECU luulee moottorin olevan kylmä ja pitää tyhjäkäyntiä isolla sen takia? Lämpötila-anturin vastusarvot ovat kuitenkin niin kuin pitää.
Kuinka pääsisi selville meneekö lämpöanturin tieto ECUlle asti? Onkos ECU siellä akun takana?
En osaa sanoa pitäisikö mutta noin ainakin minulla tapahtuu230TE-90 kirjoitti:Vielä tuli mieleen tästä semmoinen juttu että kun moottori käy lämpimänä tyhjäkäyntiä niin ei vaikuta mitään vaikka nyppään lämpöanturin liittimen irti. Pitäiskös kierrokset kohota jos lämpöanturin liittimen irrottaa?


- Tomi L.
W126 420 SE -86
W126 420 SE -86
Kovasti tuo tyhmäkäynti itseäni alkanut omassani nyt mietityttämään, onko se omassani kunnossa kun kierrokset pysyy koneen lämmöstä riippumatta vakiona n.750 rpm.KATTI vekotin ja olen antanut itselleni ymmärtää että älyhoiboxi
rikastuttaa seosta mutta ei pyrikkään nostamaan kierroksia?On kyllä ihan hyvin käynyt kylmänäkin, joten olen olettanut kaiken olevan kunnossa vai ...

" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
W124 230kat-88
Taisin aiemmin hourailla jotain siihen suuntaan että kylmänä pitäisi tyhjäkäynnin olla isommalla. Mutta tämä saattaa olla ihan minun oman mielikuvituksen tuotetta, kun en enää edes muista miten se kunnossa ollessaan käyttäytyy.fidldee kirjoitti:Kovasti tuo tyhmäkäynti itseäni alkanut omassani nyt mietityttämään, onko se omassani kunnossa kun kierrokset pysyy koneen lämmöstä riippumatta vakiona n.750 rpm.KATTI vekotin ja olen antanut itselleni ymmärtää että älyhoiboxirikastuttaa seosta mutta ei pyrikkään nostamaan kierroksia?On kyllä ihan hyvin käynyt kylmänäkin, joten olen olettanut kaiken olevan kunnossa vai ...
Ehkäpä se lämpöanturi vaan aiheuttaa seoksen rikastumisen. Mutta kuuluisikohan kierrosten nousta kun ottaa anturin johdon irti?
http://www.mercedesshop.com/shopforum on tätä vastaava jenkkifoorumi, siellä joku oli kirjoittanut että tyhjäkäyntisäätimen jännite tyhjäkäynnillä pitäisi olla 5 voltin paikkeilla eli tämä lienee minulla kunnossa. Ja että kovan tyhjäkäynnin syy on tod. näk. ilmavuoto.
Mutta toisaalta kun koneen käydessä irrotin hieman tyhjäkäyntisäätimeltä imusarjaan menevää ilmaletkua niin moottori pyrki sammumaan eikä lisäämään kierroksia.

Liika on aina liikaa, tuossa seos menee ilmeeisesti liian laihalle. Ei se nelonenkaan sentäs pelkällä ilmalla käy...230TE-90 kirjoitti: http://www.mercedesshop.com/shopforum on tätä vastaava jenkkifoorumi, siellä joku oli kirjoittanut että tyhjäkäyntisäätimen jännite tyhjäkäynnillä pitäisi olla 5 voltin paikkeilla eli tämä lienee minulla kunnossa. Ja että kovan tyhjäkäynnin syy on tod. näk. ilmavuoto.
Mutta toisaalta kun koneen käydessä irrotin hieman tyhjäkäyntisäätimeltä imusarjaan menevää ilmaletkua niin moottori pyrki sammumaan eikä lisäämään kierroksia.
Tuosta tyhjäkäyntinopeudesta. Kyllä sen pitäisi mielestäni olla niin, että startin jälkeen kiepit käyvät korkeammalla mutta lämpötilasta riippumatta tyhjäkäyntikieppien tulisi olla jokseenkin samat. Ainakin itselläni näin on. Mainittakoon, että bemarissa (L-Jetronic) ei ollut edes tuota alkuparkaisua, vaan kiepit asettuivat startin jälkeen aina samaan tasoon, oli sitten -30 tai hellettä. (Paitsi kun auto säädettiin merkkihuollossa ja tyhjäkäyntinopeudeksi ruuvattiin noin 450 r/min...

Todettakoon, että kyllä mullakin aamusella jäi puolilämpimän koneen tyhjäkäyntivarvit tuonne 1000 pintaan kun löin vaihteen vapaalle. Uudelleen käynnistyksen yhteydessä runtuja oli taas tuttu noin 750 r/min. Jotenkin tulee mieleen, että kaasuvaijerikin voisi nahistaa eikä aina palaudu kokonaan tyhjäkäyntiasentoon.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
"Moottorin lämmettyä tyhjäkäynti on edelleen 1200 mutta johdon irrotuksella ei ole enää vaikutusta"
Tuon perusteellehan se jumittas lämpimänä.
"Arvelin että koska jännite ei ole tapissa niin ECU on tyytyväinen tyhjäkäyntiin"
Tai sitten se vain epätoivosesti yrittää saada sitä asettumaan.
"Mikähän on se nelinapainen pyöreä liitin lämpöanturin takapuolella sylinterikannessa? Eikös ECUn lämpöanturi ole se kaksijohtoinen anturi sähköflektin lämpökatkaisijan takapuolella?"
Mulla ainakin 201:ssä on yksijohtoinen (maadotettu) anturi mittarille (ota irti, mitä mittari näyttää?).
Pyöreä nelinapainen kaksois lpt-anturi on ECU:lle ja toinen sytytysboxille. Muistankohan oikein???
Sen kun nyppää auton käydessä pois, niin kuulee käynnistä.
ECU taitaa silloin mennä johonkin vika moodiin.
"Lisäksi siinä on kai jonkinlainen ylikuumenemisen estin, koska kun virrat on olleet päällä kymmenisen sekuntia niin venttiili räpsähtää lepoasentoon."
ECU siis katkaisee virran? Tuota vähän ajettelinkin, että pöytätestauksessa sen voisi jatkuvalla 12V:llä kärväyttää.
"Mutta toisaalta kun koneen käydessä irrotin hieman tyhjäkäyntisäätimeltä imusarjaan menevää ilmaletkua niin moottori pyrki sammumaan eikä lisäämään kierroksia"
Sammuu varmasti, kun samalla polttoaineen syöttö katkeaa.
Säkölaitteita päälle/pois kytkemällä (ja rattia kääntämälläkin) näkee säädön toiminnan.
Tuon perusteellehan se jumittas lämpimänä.
"Arvelin että koska jännite ei ole tapissa niin ECU on tyytyväinen tyhjäkäyntiin"
Tai sitten se vain epätoivosesti yrittää saada sitä asettumaan.
"Mikähän on se nelinapainen pyöreä liitin lämpöanturin takapuolella sylinterikannessa? Eikös ECUn lämpöanturi ole se kaksijohtoinen anturi sähköflektin lämpökatkaisijan takapuolella?"
Mulla ainakin 201:ssä on yksijohtoinen (maadotettu) anturi mittarille (ota irti, mitä mittari näyttää?).
Pyöreä nelinapainen kaksois lpt-anturi on ECU:lle ja toinen sytytysboxille. Muistankohan oikein???
Sen kun nyppää auton käydessä pois, niin kuulee käynnistä.
ECU taitaa silloin mennä johonkin vika moodiin.
"Lisäksi siinä on kai jonkinlainen ylikuumenemisen estin, koska kun virrat on olleet päällä kymmenisen sekuntia niin venttiili räpsähtää lepoasentoon."
ECU siis katkaisee virran? Tuota vähän ajettelinkin, että pöytätestauksessa sen voisi jatkuvalla 12V:llä kärväyttää.
"Mutta toisaalta kun koneen käydessä irrotin hieman tyhjäkäyntisäätimeltä imusarjaan menevää ilmaletkua niin moottori pyrki sammumaan eikä lisäämään kierroksia"
Sammuu varmasti, kun samalla polttoaineen syöttö katkeaa.
Säkölaitteita päälle/pois kytkemällä (ja rattia kääntämälläkin) näkee säädön toiminnan.
Vika löytyi!
Syyllinen oli "throttle switch" eli katkaisija joka kertoo ECUlle että kaasua ei nyt paineta.
Katkaisija on läppärungossa niin lähellä imusarjaa ettei sitä saa irti kuin koko läppärungon ja muut ruiskutussysteemit irrottamalla. En viitsinyt alkaa purkamaan vaan virittelin romulootasta löytyneen mikrokatkaisijan kaasuvivustoon ja kytkin sen alkuperäisen katkaisijan rinnalle. Nyt on taas tyhjäkäynti niinkuin pitääkin.
Katkaisija on läppärungossa niin lähellä imusarjaa ettei sitä saa irti kuin koko läppärungon ja muut ruiskutussysteemit irrottamalla. En viitsinyt alkaa purkamaan vaan virittelin romulootasta löytyneen mikrokatkaisijan kaasuvivustoon ja kytkin sen alkuperäisen katkaisijan rinnalle. Nyt on taas tyhjäkäynti niinkuin pitääkin.