Kokemuksia vanhoista 300 TDT 4-maticeista?
Kokemuksia vanhoista 300 TDT 4-maticeista?
Olen aikeissa hankkia tyttärelle autoa, jonka tulisi täyttää aika monia ehtoja:
1. tilava
2. turvallinen
3. taloudellinen
4. sopii raskaan hevoskopin vetoon
5. etenee myös liejuisilla syrjäteillä
6. sopii pitkään työmatka-ajoon
7. on luotettava
Millaisia kokemuksia teillä on 300 TDT 4-maticeista? Ja nimenomaan vanhemmista ja siis paljon ajetuista malleista, budjetti riittää maksimissaan kymppitonnin pirssiin.
Jostain olen antanut itseni kuulla, että 4-matic olisi susi - onkohan väitteessä mitään perää?
Entä kannattaako automaattia edes harkita raskaan hevoskopin vetoon?
1. tilava
2. turvallinen
3. taloudellinen
4. sopii raskaan hevoskopin vetoon
5. etenee myös liejuisilla syrjäteillä
6. sopii pitkään työmatka-ajoon
7. on luotettava
Millaisia kokemuksia teillä on 300 TDT 4-maticeista? Ja nimenomaan vanhemmista ja siis paljon ajetuista malleista, budjetti riittää maksimissaan kymppitonnin pirssiin.
Jostain olen antanut itseni kuulla, että 4-matic olisi susi - onkohan väitteessä mitään perää?
Entä kannattaako automaattia edes harkita raskaan hevoskopin vetoon?
Onhan se Mersun nelikko monimutkaisempi toteutus kuin vaikka Audissa, mut yleensä 4maticin viat liittynevät antureihin yms. joita järjestelmä tarvitsee toimiakseen.
Tuollehan ei juuri vaihtoehtoja löydy, ehkä Audi A6 2.5 tdi quattro olisi yksi, näitä ensimmäisiä A6 malleja(eli käytännössä vastaa Audi 100 C4 malleja), olikohan niitä tehty vuosina 1994-1997. Audin luotettavuudesta en osaa sanoa kummempaa, sähkövikoja voi ainakin olla, mut ainakin neliveto kestää ja toimii luotettavasti.
Tuollehan ei juuri vaihtoehtoja löydy, ehkä Audi A6 2.5 tdi quattro olisi yksi, näitä ensimmäisiä A6 malleja(eli käytännössä vastaa Audi 100 C4 malleja), olikohan niitä tehty vuosina 1994-1997. Audin luotettavuudesta en osaa sanoa kummempaa, sähkövikoja voi ainakin olla, mut ainakin neliveto kestää ja toimii luotettavasti.
MB W124 E250D 20V -95
Audi 90 2.2 quattro -88
Audi 90 2.2 quattro -88
Itselläni oli monta vuotta 300 TDT 4-matic. Pahaa sanottavaa autosta ei ole. Luovuin autosta kun mittarissa oli 570.000 km ja kuulin seuraavalta omistajalta, että automaattilaatikko hajosi hänellä 600.000 km kohdalla. Muutoin auto meni ihan kulutusosien vaihdolla.
Auto oli taloudellinen ja todella luotettava matkakumppani. Kärryä en koskaan vetänyt, mutta muuten oli tavaraa aina runsaasti matkassa mukana. Tässä perän tasosäätö oli hyvä ominaisuus, auto oli aina ryhdissään tavaramäärästä riippumatta.
Ei muuta kuin autokaupoille ja sitten ensi talvena totuttelemaan uuteen ajotyyliin. Meinaan vaatii pienen opettelun, että uskaltaa painaa lisää kaasua siinä vaiheessa kun auto alkaa luistamaan sivuttain. Ihmisellä toi jalka yleensä nousee siinä vaiheessa pois kaasulta.
Auto oli taloudellinen ja todella luotettava matkakumppani. Kärryä en koskaan vetänyt, mutta muuten oli tavaraa aina runsaasti matkassa mukana. Tässä perän tasosäätö oli hyvä ominaisuus, auto oli aina ryhdissään tavaramäärästä riippumatta.
Ei muuta kuin autokaupoille ja sitten ensi talvena totuttelemaan uuteen ajotyyliin. Meinaan vaatii pienen opettelun, että uskaltaa painaa lisää kaasua siinä vaiheessa kun auto alkaa luistamaan sivuttain. Ihmisellä toi jalka yleensä nousee siinä vaiheessa pois kaasulta.
Viano 4matic (w639)
Heikoin lenkkihän tuossa 4-matikissa näyttää olevan voimansiirron jakolaatikko. Vanhemmuuteen alkaa vuotaan hydraulikkaöljä jakolaatikkoon. Ja on kallis korjata ja osaajia harvassa. Toinen näkyy olevan nuo sähköpoksi ongetmat. Yleensä kaikki osat jotka erilaisia kuin takavetoisessa maksaa moninkerroin takavetoisen osan hinnan. Kaiken huippuna on etuvetoakseli 1500€ kpl.
Hienoja teknillisiä ratkaisujahan siinä on, mutta samaan lopputulokseen päästään nykyäänkin huomattavasti yksinkertaisemmalla rakenteella.
Jos tarvii kopinveturin niin tavallinen 300td tai jos sillä ei ehdi niin 300tdt on paljon varmempi vetäjä ja mihin ei sillä pääse niin ei millään takavetoisella farmarilla varsinkin jos on takana lukko eli ASD-perä.
Tuollaisen vanhan 4-matikin hinnalla saa lisäksi vuosia uudemma jopa 4-venttiili kannella olevan mallin, jossa on tehojakin lähes tuo 2-venttiili turbo mallin verran.
Mutta kaikesta huolimatta varmasti mielenkiintoinen harrastemalli.
Hienoja teknillisiä ratkaisujahan siinä on, mutta samaan lopputulokseen päästään nykyäänkin huomattavasti yksinkertaisemmalla rakenteella.
Jos tarvii kopinveturin niin tavallinen 300td tai jos sillä ei ehdi niin 300tdt on paljon varmempi vetäjä ja mihin ei sillä pääse niin ei millään takavetoisella farmarilla varsinkin jos on takana lukko eli ASD-perä.
Tuollaisen vanhan 4-matikin hinnalla saa lisäksi vuosia uudemma jopa 4-venttiili kannella olevan mallin, jossa on tehojakin lähes tuo 2-venttiili turbo mallin verran.
Mutta kaikesta huolimatta varmasti mielenkiintoinen harrastemalli.
Re: Kokemuksia vanhoista 300 TDT 4-maticeista?
mites ois c-sarja dieselinä? Näyttää noiden 4-matic:n hinnat olevan pilvissä. Eli joko c-sarja 250 tdt tai 200cdi lastetettuna, jolloin saa tehoa 150-163 pollea, ei huonosti ollenkaan.makisarto kirjoitti:Monia ehtoja:
1. tilava
2. turvallinen
3. taloudellinen
4. sopii raskaan hevoskopin vetoon
5. etenee myös liejuisilla syrjäteillä
6. sopii pitkään työmatka-ajoon
7. on luotettava
1. pienempi kuin vanha 3-satanen mutta modernimpi
2. varmasti, uudempaa suunnittelua& turvatekniikka kuin kyseessä oleva
3. ks yllä
4. ainakin tehon puolesta
5. ASD/BAS/ABS etc
6. kyllä, usein myös ilmastointi
7. On
Jep. Tuo jakovaihteiston tiivisteiden heikkous on se, minkä itse tarkistaisin jos autoa ostan. Jos hydrauliöljyä kuluu, se on usein 4maticissa merkki tiivisteiden vaihtokunnosta. Asian kanssa voi vetkutela vaihtamalla jakovaihteiston öljyjä ylitihein välein, mutta eihän se vikaa korjaa. "Toimintaparitonninen" on ihan järkevää ottaa mukaan budjettiin -- tai sitten tinkiä auton pyyntihinnasta sen verran.makisarto kirjoitti:Aika rankkaa tekstiä! Taisi mennä vanhan 4-maticin ostohalut saman tien!
Löytyykö lisää mielipiteitä?
Totta on, että alustan osat etupäähän ovat maticiin kalliimpia kuin takavetoon. Mersun yleiseen tasoon nähden hinnakkaita, muihin merkkeihin verraten eivät ehkä niinkään. Toisaalta 4maticin osat ovat suht järeitä, esimerkiksi etujousien katkeilusta en ole kuullut ja takavetoisissa niitä menee varsin paljon.
Vaikka täällä on ASD:n ja ASR:n puolestapuhujia, eihän noilla kaksivetoisilla ole niiden kanssakaan mitään jakoa nelivedolle pahoissa paikoissa, neliveto toimii mersussa tosi eleettömästi ja kahdet 100% lukot takaavat paremman etenemiskyvyn liukkaalla kuin joissain maastureissa. Esimerkiksi vain keskitasauspyörästön lukolla varustetun Range Roverin saa periaatteessa tilanteeseen, jossa kaikki voima katoaa yhden sutivan pyörän kautta maailmalle. 4Maticissa iskeytyy samassa tilanteessa kolme pyörää "yhdeksi puuksi" ja liikkeellelähtö on melko todennäköistä.
Systeemiä ei kannata pelätä, mutta nelivedon remontti- ja huoltohistoria on syytä selvittää ennen ostopäätöksen tekoa.
Itsellä oli -89 mallin auto pitkään, siinä vuoti hydrauliliemet jakovaihteistoon jonka öljyjä vaihdltiinkin aika usein. Loppuaikoina kiusasi nelivedon toiminnan valon syttyileminen ihan ilman logiikkaa -- samalla neliveto kuitenkin toimi myös ihan oikein niissä tilanteissa joissa pitikin.
Homma ratkesi, kun ABS-boksin liittimet avattiin, puhdistettiin ja suljettiin taas; vikakoodeja ei tullut mutta asentajalla oli hiukan "hoksnokkaa" asian selvittämiseksi. Matikki on aika herkkä abs-anturien kunnolle, renkaiden keskinäiselle samankaltaisuudelle ym. Hevoskärrin veturina liukkailla varmaan ihan ehdoton peli.
Mulla ei kyllä parista nelivedon oikkuilusta huolimati ole syytä haukkua järjestelmää yhtään, 124:t alkaa olla sen verran yksilöitä muutenkin jo. Hyvinpidetyn auton uskaltaa varmaan ostaa, nelikko tahi ei. Jos ei ole nelikko, sitten siitä Murphyn lain mukaan hajoaa jotain muuta.

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ti 13.12.2005 20:07
- Paikkakunta: Tornio
Kyllä neliveto on vetoautossa yliveto, menee talvellakin kopin kanssa liukkaalla kelillä suoraan kuin juna eikä ole sosekelistäkään moksiskaan. Mersun nelivedosta ei ole omakohtaisia kokemuksia mutta asiaan vihkiytyneet sanovat että aika vähän on mekaanisia vikoja. Kulutusosat ovat kalliinpuoleisia mutta niinhän ne on joka nelikkoon. Kyllä itse uskaltaisin ostaa jos taustan selvittämisen jälkeen ei ole tullut mitään ihmeellisiä asioita ilmi. Viime kesänä olin ostoaikeissa 300tdt 4maticista mutta myyjäliike ei luvannut mitään takuuta kun auton ajaa pihasta ulos. Koeajolla voimansiirto volisi ja parkui niin pirusti että ostoaikeet karisivat siihen paikkaan.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
-90 W124 200D (590tkm) by T.Trast
TDT:ssä on aina ns. isolaatikko, joka kunnossa ollessaan kestää varmasti järkeä kun käyttää raskasta kuormaa vetäessä...makisarto kirjoitti:Kiitos taas hyvistä tarinoista!
Vielä kaipailen kokemuksia Mersun automaattilootasta raskaassa veturikäytössä: sitä ei ole kommentoinut vielä kukaan.
Tosin siihenhän ei oikeen voi sanoa juuta taikka jaata missä kunnossa joku 500-800tkm ajettu loota sitten loppujenlopuksi on

Eikähän tuo lootan korjautus esim. siekkisellä nyt ihan sikamaisen kallista ole, että enemmänkin kantaisin huolta muun nelivetotekniikan kestävyydestä ja kuten joku jo mainitsikin niin osathan ovat todellakin valitettavan kalliita

Olikohan esim. etuvetari 970€

Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Vaikka tuonajan Mersut on rakennettu suht pomminvarmasti niin kannattaa ajatella ennen noinkin monimutkaisen tekniikan omaavan auton hankkimista että keneltä ongelmatilanteissa saa apua ja onko lähellä Mersut hyvin tuntevaa huoltomiestä. En halua maalata pirua seinälle, mutta toivottavasti tyttäresi mies on perehtynyt autojen rassaamiseen, vanhoissa autoissa on aina pientä laittoa joiden takia ei huoltomiestä voi/kannata vaivata. Aku P:n esittelevät mysteeriset sähköviat jotka saavat pahimmassa tapauksessa 4matic systeemin polvilleen voivat olla todennäköisiä ja usein hankalia selvittää.
Että kyllähän noinkin vanhan auton ollessa kyseessä ASD perällä varustettu takaveto voisi olla varteenotettava ja järkevä vaihtoehto. Varsinkin jos budjetti on tiukka ja ei ole mahdollista irrottaa siitä paria touhutonnia mahdollisten korjausten varalle.
Ps. Hevoskoppi tuli perässä nätisti omallakin nelikolla, kyydissä tosin vain irish cob tammukka.
Että kyllähän noinkin vanhan auton ollessa kyseessä ASD perällä varustettu takaveto voisi olla varteenotettava ja järkevä vaihtoehto. Varsinkin jos budjetti on tiukka ja ei ole mahdollista irrottaa siitä paria touhutonnia mahdollisten korjausten varalle.
Ps. Hevoskoppi tuli perässä nätisti omallakin nelikolla, kyydissä tosin vain irish cob tammukka.
MB W124 E250D 20V -95
Audi 90 2.2 quattro -88
Audi 90 2.2 quattro -88
Kyllä se kestää vetää osta pois niin surkutellaan yhdessä kun on auto rikki ja rahat loppu.
nimin. 3 viikkoa sitten ostettu 300tdt 4matic
nimin. 3 viikkoa sitten ostettu 300tdt 4matic
W202 250 DT
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
W124 300 STDT 4-MATIC
W124 300 DT
http://www.mortti.us
http://www.urakkauunot.com
http://www.sulax.fi
Jos ei ole hermoja, niin tekee paremmin työtä ja ehtii tehdä enemmän asioita.
Oman veneeni + trailerin kokonaispaino on n.2000 kg, mieluummin yli kuin alle. Ketterästi on rampeista noussut ja maantiellä kulkenut. Hämmästyneitä ihmettelijöitä on satamissa riittänyt ja aina sama kysymys, miten voi olla mahdollista 124:lla!makisarto kirjoitti:Kiitos taas hyvistä tarinoista!
Vielä kaipailen kokemuksia Mersun automaattilootasta raskaassa veturikäytössä: sitä ei ole kommentoinut vielä kukaan.
Pakkovaihteita olen käyttänyt 1, 2 ja 3, niin että kierrokset pysyy parhaalla vääntöalueella. Maantiellä mäkiin 2 tai 3 samoin taajamassa, tasaisella 80km/h olen käyttänyt D:tä. Viime keväänä vaihdatin automaattilaatikon öljyt ja tarkistutin lauhduttimen letkut. Samalla tiedustelin juuri laatikon käyttöä raskaassa vedossa. Vastaus oli että ei kannata jurnuttaa isolla vaihteella ja alhaisilla kierroksilla vaikka vääntö riittäisikin, tällöin laatikko kuulemma kuumenee turhan paljon, näin menetellen ei ongelmia synny.
Autoni on 3.0 bensa kutonen ja puhti ei vetohommissa lopu. Koneelle kyllä soppa maistuu mutta vanha sanonta, mikä paljon syö se paljon jaksaa. Omakohtaisesti olen autoon ollut erittäin tyytyväinen, tosin yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Peräänkuuluttamasi 7. ehtoa uskaltaisin allekirjoitaa, tosin dieselistä ei ole kokemuksia.
Kannattaa varmistaa autoa hankkiessa mikä on jarrullisen peräväunun maksimi massa, omassani se on 2100 kg (merkittynä myös rekisteriotteeseen). 4-matic:cia etsiessäni törmäsin siihen että jossain W124 versioissa se oli 1900 kg.
Nimimerkillä Spede 10 täällä foorumilla, on käsittääkseni vetänyt nimenomaan hevoskärryä, häneltä voisi saada myös käyttökokemuksia.
Mika Juhani
W124 E300 4-matic T-modell 1994
W124 E300 4-matic T-modell 1994