2,5 moniventtiilikone turbotettu

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

2,5 moniventtiilikone turbotettu

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

meni joulun ja uudenvuoden seutu hyötykäyttöön kun tuli asennettua
20 venttiiliseen turbo.pakosarjan teko oli työläin homma.
kone on 201 korissa.luonnollisesti kuulerikin on tehty ja asennettu.
ahdin on schwitzer s1.olis paljon projektikuvia jos joku vois antaa s-posti
osoitteensa johon vois lähettää kuvia.ite en hallihte noita kuvia laittelemisia tänne.
Viimeksi muokannut rehtijii, Pe 16.01.2004 21:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Anna tulla vaan kuvia, meikä laittaa esille. 8)

pasi.makinen miukumauku tech.tpu.fi
Viimeksi muokannut PM, Pe 16.01.2004 12:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3796
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Kuka tuon pakosarjan väänsi? ja pystyiskö tehdä lisää? olis nimittäin sopuhinnalla kiinnostusta 12v 300 :seen (W124C)
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

kyllä se on ihan kotitallisa vesijohtoputkista ja käyristä hitsailtu kasaan.
tietysti laippojen teossa on joutunut turvautuun jyrsinkoneeseen.
Avatar
rönttä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 13.11.2003 15:32
Paikkakunta: Keminmaa

Kuvia

Viesti Kirjoittaja rönttä »

mulle kans kuvia ja paljon... :lol:
osoite on: timppa25@hotmail.com
Trust me I know what I'm doing...
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Kuvatuksia projektista, testataas tämmöistä thumbnail-systeemiä motukkamiesten riemuksi. :wink:

Kuva Kuva Kuva Kuva

Kuva Kuva Kuva Kuva
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12828
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

pasi hetätkö koodin tuolle tumppi systeemille 8)

Edit: Tämmönen se on, Pasi M. 8)

Koodi: Valitse kaikki

[url=http://www.tpu.fi/~t0000897/Filut/rehtijii/1.jpg][img]http://www.tpu.fi/~t0000897/Filut/rehtijii/1P.jpg[/img][/url] [url=http://www.tpu.fi/~t0000897/Filut/rehtijii/2.jpg][img]http://www.tpu.fi/~t0000897/Filut/rehtijii/2P.jpg[/img][/url] [url=http://www.tpu.fi/~t0000897/Filut/rehtijii/3.jpg][img]http://www.tpu.fi/~t0000897/Filut/rehtijii/3P.jpg[/img][/url] [url=http://www.tpu.fi/~t0000897/Filut/rehtijii/4.jpg][img]http://www.tpu.fi/~t0000897/Filut/rehtijii/4P.jpg[/img][/url]

[url=http://www.tpu.fi/~t0000897/Filut/rehtijii/5.jpg][img]http://www.tpu.fi/~t0000897/Filut/rehtijii/5P.jpg[/img][/url] [url=http://www.tpu.fi/~t0000897/Filut/rehtijii/6.jpg][img]http://www.tpu.fi/~t0000897/Filut/rehtijii/6P.jpg[/img][/url] [url=http://www.tpu.fi/~t0000897/Filut/rehtijii/7.jpg][img]http://www.tpu.fi/~t0000897/Filut/rehtijii/7P.jpg[/img][/url] [url=http://www.tpu.fi/~t0000897/Filut/rehtijii/8.jpg][img]http://www.tpu.fi/~t0000897/Filut/rehtijii/8P.jpg[/img][/url][/quote]
ahaa joo , tarvii siis thumbnailit erikseen :oops:

aattelin että onko boardin ominaisuuksia tuo thumbnail....
epk kirjoitti:aattelin että onko boardin ominaisuuksia tuo thumbnail...
Edit: Sellainen plugin olisi kyllä olemassa, että jokainen pystyisi lataamaan tietyn määrän tietyn kokoisia kuvia serverille ja softa tekisi niistä automaattisesti tumput...
Viimeksi muokannut epk, Pe 16.01.2004 20:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Hehee mies vääntänyt koodia oikein urakalla :)
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
matti_h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: To 25.12.2003 21:17
Paikkakunta: oulun lääni

Re: 2,5 moniventtiilikone turbotettu

Viesti Kirjoittaja matti_h »

rehtijii kirjoitti:meni joulun ja uudenvuoden seutu hyötykäyttöön kun tuli asennettua
20 venttiiliseen turbo.pakosarjan teko oli työläin homma.(avatar kuva).
kone on 201 korissa.luonnollisesti kuulerikin on tehty ja asennettu.
ahdin on schwitzer s1.olis paljon projektikuvia jos joku vois antaa s-posti
osoitteensa johon vois lähettää kuvia.ite en hallihte noita kuvia laittelemisia tänne.

Rupesko ne ahtopaineet nouseen?? :?: joo ajoin itse tuon vanhan sota ratsun tuonne talliin (w123 300turbod) ... isompi turbo ois jo odottamassa...(carret t4) isompaa elementtiä vaan pitäis saada....
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Pojillahan on siellä suunnassa oikein urakalla noita kiusattuja turbodieseleitä, mikäs kumman villitys siellä päin liikkuu :wink:

Milloin auto käy rullilla, jotta saadaan käyrää näytille, millaiset elementit on pumpussa ja millaiset ahdot. Ja odotukset tehojen suhteen?
Avatar
matti_h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: To 25.12.2003 21:17
Paikkakunta: oulun lääni

Viesti Kirjoittaja matti_h »

Mauri H. kirjoitti:Pojillahan on siellä suunnassa oikein urakalla noita kiusattuja turbodieseleitä, mikäs kumman villitys siellä päin liikkuu :wink:

Milloin auto käy rullilla, jotta saadaan käyrää näytille, millaiset elementit on pumpussa ja millaiset ahdot. Ja odotukset tehojen suhteen?

Joo no jos sen sais sen kesään mennessä käytettyä penkissä... nuo teho odotukset riippuu ihan siitä että millaiset elementit sinne pumppuun saa. ei oikeen riitä nuo 5,5mm:set .... turbo ainakin riittää pako/imu 62/57... saa nähdä!! nähtäväksi jää että miten voimansiirto kestää..ku se on 5v manuaali.. aika näyttää!!
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, ei 5.5:sista turhia syöttöjä saada, 7 milliset alkavat jo piisata vähän reilumpiinkin tehoihin.

Mistäs olet tuon ahtimen ostanut, itsellä on vielä uusi turbo hommaamatta. On muuten melkoisen kokoinen kierukka...

Automaatti ilmeisesti kestää paremmin tuota virittämistä, kunhan pitää paineet kohdallaan, momentinmuunnin vähentää muun voimansiirron rasitusta.

Nostinkin tänään oman laatikon paineet aika koviksi jo valmiiksi, ei vielä pahasti nykäise vaihdossa, mutta on tosi jämäkkä.
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

tässä 20veessä ei oikeen meinannu ahto alakaa nouseen ennen 3500 kierrosta.panin kolmos garretin paikolleen ja alkoi ahto nouseen jo ennen
2000 krsta.oli pykälän verran liian isolla pakopesällä ensimmäinen versio schwitseristä.no ahdin on nyt pakopesän vaihdossa,ens viikolla pääsee sitte
testaamaan.
syöttöpumpusta on otettu vakio elementillä kaikki mitä voi ottaa.
käymmä dynolla sitte ku kaikki on perstuntumalla kohillaan.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Minkä kokoinen oli tuo liian suuri pakopesä? Entä mitkä ovat uuden mitat?

Ja löytyykö joku hovihankkija noilla Schwitsereille, kun teillä pojilla niitä tuntuu kovasti olevan.
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

pro turbosta tämä on ostettu sillä puheella että haetaan kokeilemalla
se oikea pakopesä.se pakosiiven koko on n.60mm.

ps. ei se automaattikaan ole pelastus jos on hönkää koneessa ja vähän
raskas kaasujalka. menee kardaani poikki kiertymällä.(avatar kuva)
(w123 turbo d automatic)
Viimeksi muokannut rehtijii, Pe 16.01.2004 21:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Just, sieltä olisi tarkoitus omaan lossiinkin hakea se Holsetin ahdin. Hyvä pulju.
Avatar
matti_h
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 101
Liittynyt: To 25.12.2003 21:17
Paikkakunta: oulun lääni

Viesti Kirjoittaja matti_h »

Mauri H. kirjoitti:Joo, ei 5.5:sista turhia syöttöjä saada, 7 milliset alkavat jo piisata vähän reilumpiinkin tehoihin.

Mistäs olet tuon ahtimen ostanut, itsellä on vielä uusi turbo hommaamatta. On muuten melkoisen kokoinen kierukka...

Automaatti ilmeisesti kestää paremmin tuota virittämistä, kunhan pitää paineet kohdallaan, momentinmuunnin vähentää muun voimansiirron rasitusta.

Nostinkin tänään oman laatikon paineet aika koviksi jo valmiiksi, ei vielä pahasti nykäise vaihdossa, mutta on tosi jämäkkä.
joo pro turbosta se on tuo minunkin ahdin.... tarkoitus olis kokeilla vaan että paljonkon sieltä löytyy voimaa ja millä elementeillä voi olla että siihen tullaan sovittamaan jakajapumppua niin saa halvemmalla voimaa irti!!! saa nähdä että minkälaisen saa haalittua kasaan!!


--ketuttaa ajaa nykyinen 200d---
--entinen 300 turbod--
Avatar
jorma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 30.09.2003 18:05
Paikkakunta: pohojanmaa

turbo

Viesti Kirjoittaja jorma »

Minkä takia pro;sta saa niitä täältäkin, ehkä oikean kokoisiakin.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

jorma kirjoitti:Minkä takia pro;sta saa niitä täältäkin, ehkä oikean kokoisiakin.
Saako hyvällä hinnallakin?
Avatar
jorma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 30.09.2003 18:05
Paikkakunta: pohojanmaa

turbo

Viesti Kirjoittaja jorma »

No ei ne ainakaan kalliinpia ole.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kiinnostaa kovasti, laitoin sinulle yv:tä.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Saisinkohan määkin kohta turbospesialistin arvonimen? Meikäläiseltä kun kysyttiin YV:llä seuraavaa: :shock: :lol: :oops:
Terve!
Kattelin tossa noita projekti kuvii ja olis tarkotus oma lekaki turbottaa niin mieleen juolahti kymysys että: mistä vedittä öljyn kierron turbolle ja takas?
Ja kysyjälle vastaus: En todellakaan tiedä. Veikkaus: jollain ryöstolaipalla öljysuodattimen tienoilta? :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Pasi M. kirjoitti:Saisinkohan määkin kohta turbospesialistin arvonimen? Meikäläiseltä kun kysyttiin YV:llä seuraavaa: :shock: :lol: :oops:
Terve!
Kattelin tossa noita projekti kuvii ja olis tarkotus oma lekaki turbottaa niin mieleen juolahti kymysys että: mistä vedittä öljyn kierron turbolle ja takas?
Ja kysyjälle vastaus: En todellakaan tiedä. Veikkaus: jollain ryöstolaipalla öljysuodattimen tienoilta? :lol:
No vastaa sille ,että kannen takapäästä ja takaisin vaikka öljynmäärä anturin kohdalta? ( Tietysti se anturi on poistettava jne..)
8) Juuunouu........
:wink: Laitetaan kehityspalstalle ehdotus?? :wink:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Omassa turbotuksessa, om603 öljyä turbolle saatiin seuraavasti.
Itselläni öljynpaineanturin reikä suodatinjalassa porattiin isonmaksi ja siihen tehtiin erikois t-liitin, johon paineanturin tuli. Liittimestä lähtee öljy turbolle 1/8 tuuman hydrauliletkua pitkin. Öljyn paluu tehtiin siihen mihin se tulisi alkuperäisessäkin turbossa, lohkosta löytyi paikka, riitti kuin siihen porasi rei'än. Homma hoitui yllättävän helposti, eikä vielä mitään ongelmia ole tullut.
Avatar
Petri A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: Ke 22.10.2003 11:42
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

kuvia voi laittaa

Viesti Kirjoittaja Petri A »

osoite petri.aalto@pp4.inet.fi

t. petri
Avatar
Petri A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 403
Liittynyt: Ke 22.10.2003 11:42
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petri A »

Perttu K kirjoitti:Omassa turbotuksessa, om603 öljyä turbolle saatiin seuraavasti.
Itselläni öljynpaineanturin reikä suodatinjalassa porattiin isonmaksi ja siihen tehtiin erikois t-liitin, johon paineanturin tuli. Liittimestä lähtee öljy turbolle 1/8 tuuman hydrauliletkua pitkin. Öljyn paluu tehtiin siihen mihin se tulisi alkuperäisessäkin turbossa, lohkosta löytyi paikka, riitti kuin siihen porasi rei'än. Homma hoitui yllättävän helposti, eikä vielä mitään ongelmia ole tullut.
Mihin tuon reiän pystyi poraamaan..

laitoitko kirteet vai tiukkasovite,,
painettahan siinä vissiin ei hirveesti ole joten vuoto-ongelmia ei kai pitäisi olla.
t. petri
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

rehtijii kirjoitti:tässä 20veessä ei oikeen meinannu ahto alakaa nouseen ennen 3500 kierrosta.panin kolmos garretin paikolleen ja alkoi ahto nouseen jo ennen
2000 krsta.oli pykälän verran liian isolla pakopesällä ensimmäinen versio schwitseristä.no ahdin on nyt pakopesän vaihdossa,ens viikolla pääsee sitte
testaamaan.
syöttöpumpusta on otettu vakio elementillä kaikki mitä voi ottaa.
käymmä dynolla sitte ku kaikki on perstuntumalla kohillaan.
Moro, oliko sulla vakioelementit koneessa kun kokeilut tuota turboa, luulisi 60:sen pakopesän heräävän 7 mm elementeillä ihan kivasti, ainakin Joman autossa nousivat ahdot helposti jossain 2500 kierroksen kohdilla...
Viimeksi muokannut Mauri H., Pe 13.02.2004 22:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
rehtijii
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 452
Liittynyt: Ke 12.11.2003 22:12
Paikkakunta: k-joki

Viesti Kirjoittaja rehtijii »

joo kyllä tässä on vakiot 5.5 elementit , siksipä ahtaminen alkoi niin korkeilla
kierroksilla.nyt on pienempi pakopesä vaihdettu jolla pitäs herätä huomattavasti alempaa. tosin tämä turpo on vielä laatikossa joten ei vielä tiiä
miten todellisuudessa käyttäytyy.eiköhän se tässä lähipäivinä panna paikoilleen ja jos toimii perstuntumalla hyvin niin sitte mennään penkittään lukemat ylös. josko tuolta n.170-180hv löytys(toivottavasti).

tuossa toisessa kartaanin katkasu autossa oli 10mm elementit
joilla vakioahdin heräsi jo tuhannesta kierroksesta toiselle kilolle.
siksi se särki kaikki voimansiiron osat ku oli oikeastaan vaikea lähtä sutimatta
liikkeelle asvaltilla puhumattakaan soratiestä.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, kyllä kai ne 7 milliset elementit ovat maksimit niin että auto on vielä normaalisti ajettava.

Mulle tulee tuohon Schwitzerin ahdin 60 millisellä pakopesällä, ehkä se niiden 7 millisten kanssa toimii ihan ok.
Avatar
jorma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 30.09.2003 18:05
Paikkakunta: pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja jorma »

Ja lähtee niin muute, kuin kuppa Töölöstä.
Vastaa Viestiin