Viton käsijarru!
- Punisher69
- Vakiokalustoa
- Viestit: 68
- Liittynyt: Ke 05.10.2005 22:09
- Paikkakunta: Joutseno
- Viesti:
Viton käsijarru!
Ei mennyt katsastuksesta w638 läpi, ei enää käsijarrun jarrutusteho muka riittänyt.
No, kaupasta taakse uudet levyt, kengät ja jarrupalat.
..ja sitten itse kysymykseen.....
Uudet käsijarrun kengät ovat paikalleen laitettuna NIIN "auki-asennossa", että ei ole mitään mahdollisuuksia mennä uudet jarrulevyt paikalleen. Onko vaijerissa, siinä kohtaa missä risteytyy kahdeksi, kiristys-säätöä? On hienosti jonkun suojapellin alla, eikä sinne oikein näe. Auto autotallissa pukeilla - katto ns. katossa. Eikä mahdu oikein alle....
Jotenkin siis sellainen olo, että kun käsijarrua pumppaa, ni ei palauta tarpeeksi, että sais levyt paikalleen.
(......olikohan tarpeeksi hankalasti selitetty.....)
No, kaupasta taakse uudet levyt, kengät ja jarrupalat.
..ja sitten itse kysymykseen.....
Uudet käsijarrun kengät ovat paikalleen laitettuna NIIN "auki-asennossa", että ei ole mitään mahdollisuuksia mennä uudet jarrulevyt paikalleen. Onko vaijerissa, siinä kohtaa missä risteytyy kahdeksi, kiristys-säätöä? On hienosti jonkun suojapellin alla, eikä sinne oikein näe. Auto autotallissa pukeilla - katto ns. katossa. Eikä mahdu oikein alle....
Jotenkin siis sellainen olo, että kun käsijarrua pumppaa, ni ei palauta tarpeeksi, että sais levyt paikalleen.
(......olikohan tarpeeksi hankalasti selitetty.....)
Vito 110D
Tunturi Maxi
GasGas TX270
Honda CRF450R
"....HuH-HuH, olipas tiukka tilanne" -Kristian Voutilainen-
Tunturi Maxi
GasGas TX270
Honda CRF450R
"....HuH-HuH, olipas tiukka tilanne" -Kristian Voutilainen-
Re: Viton käsijarru!
Vaijerissa on kyllä säätö, ihan tarkkaan en muista missä se on kun en ole säätänyt mutta haulla pitäisi löytyä.
Sen rummussa olevan säädön tietysti ruuvasitkin minimiin.
Sen rummussa olevan säädön tietysti ruuvasitkin minimiin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Tutun kuulosta tarinaa.
Onko motonetin kengät?
Omassa ei menneet paikalleen.
Joutu viillaamaan 2mm päistä pois, että levyt sai paikalleen.
Säätö:
-Ensin kenkien säädöt ja vaijerin säätö löysälle.
-Levy paikalleen.
-Sitten kenkiensäätö kireälle/jumiin ja löysätään niin että jarru jää vähän laahaamaan.
-Sen jälkeen käsijarruvaijerin säätö kiristetään siihen kohtaan missä vaijerit kiristyy kireälle, ilman että kengät laahaa enemmän.
Koeajo ja seisontajarrun rumppausta.
Tarvittaessa kenkien säätöä kiristetään.
Onko motonetin kengät?
Omassa ei menneet paikalleen.
Joutu viillaamaan 2mm päistä pois, että levyt sai paikalleen.
Säätö:
-Ensin kenkien säädöt ja vaijerin säätö löysälle.
-Levy paikalleen.
-Sitten kenkiensäätö kireälle/jumiin ja löysätään niin että jarru jää vähän laahaamaan.
-Sen jälkeen käsijarruvaijerin säätö kiristetään siihen kohtaan missä vaijerit kiristyy kireälle, ilman että kengät laahaa enemmän.
Koeajo ja seisontajarrun rumppausta.
Tarvittaessa kenkien säätöä kiristetään.
- Punisher69
- Vakiokalustoa
- Viestit: 68
- Liittynyt: Ke 05.10.2005 22:09
- Paikkakunta: Joutseno
- Viesti:
No niin...
Nyt on uudet jarrulevyt, jarrupalat, käsijarrukengät, vaijerit ja ne ihanat "lipsuttimet", jotka niitä kenkiä levittää. Kaikki meni paikalleen, mutta viikonloppu siinä meni.
En saanut tosiaan muuten menemään jarrulevyjä paikalleen, ennenkuin sipasin hitusen kengistä pois. (siitä kohtaa missä ovat vastakkain, siinä "säätörataspultin" kohdalla...)
Hauska yksityiskohta oli, ettei käsijarruvaijerin ja kenkiä levittävän linkun yhdistävää tappia löytynyt mistään. Ei edes veholta.... Sopivan kokoisesta poranterästä katkaisin.
Loppuun täytyy sanoa, että vaikka kaikki on käsijarrun suhteen uutta ja kaikki kiristykset "tapissa", niin ei ole silti jarrutustehossa hurraamista. Ei mene hiekkatiellä kävelyvauhdista lukkoon, ei mitenkään....
Jokatapauksessa katsastusmiehelle kelpas....
Nyt on uudet jarrulevyt, jarrupalat, käsijarrukengät, vaijerit ja ne ihanat "lipsuttimet", jotka niitä kenkiä levittää. Kaikki meni paikalleen, mutta viikonloppu siinä meni.
En saanut tosiaan muuten menemään jarrulevyjä paikalleen, ennenkuin sipasin hitusen kengistä pois. (siitä kohtaa missä ovat vastakkain, siinä "säätörataspultin" kohdalla...)
Hauska yksityiskohta oli, ettei käsijarruvaijerin ja kenkiä levittävän linkun yhdistävää tappia löytynyt mistään. Ei edes veholta.... Sopivan kokoisesta poranterästä katkaisin.
Loppuun täytyy sanoa, että vaikka kaikki on käsijarrun suhteen uutta ja kaikki kiristykset "tapissa", niin ei ole silti jarrutustehossa hurraamista. Ei mene hiekkatiellä kävelyvauhdista lukkoon, ei mitenkään....
Jokatapauksessa katsastusmiehelle kelpas....
Vito 110D
Tunturi Maxi
GasGas TX270
Honda CRF450R
"....HuH-HuH, olipas tiukka tilanne" -Kristian Voutilainen-
Tunturi Maxi
GasGas TX270
Honda CRF450R
"....HuH-HuH, olipas tiukka tilanne" -Kristian Voutilainen-
Vitossa on myös seisontajarru lukkiutumaton...
En oikeen jaksa ymmärtää mikä vuoksi tuommosia surkuhupaisia rumpujarruja käytetään tässä tarkoituksessa, kun ne kuitenkin lakkaa toimimasta eikä niissä ole minkäänlaista jarrutustehoa, kun samaa jarrua ei käytetä käyttöjarruna.
Mitenkähän asiaan suhtaudutaan tuolla keski-euroopan maissa, joissa on pikkusen enemmän ja jyrkempiä mäkiä...??
Saapeissa oli levyihin vaikuttava seisontajarru ja siinä oli yhtä paljon tehoa kuin käyttöjarrussakin, eikä ollut jumitumisongelmia kun sitä käytti aina pysäköidessä.
(Etupyöriin vaikuttava seisontajarru oli tosin takajarrujen toiminnan kannalta onneton ratkaisu...)
GM:n osaharmonisoinnin myötä on tuokin hyvä ominaisuus hävinnyt...

En oikeen jaksa ymmärtää mikä vuoksi tuommosia surkuhupaisia rumpujarruja käytetään tässä tarkoituksessa, kun ne kuitenkin lakkaa toimimasta eikä niissä ole minkäänlaista jarrutustehoa, kun samaa jarrua ei käytetä käyttöjarruna.
Mitenkähän asiaan suhtaudutaan tuolla keski-euroopan maissa, joissa on pikkusen enemmän ja jyrkempiä mäkiä...??
Saapeissa oli levyihin vaikuttava seisontajarru ja siinä oli yhtä paljon tehoa kuin käyttöjarrussakin, eikä ollut jumitumisongelmia kun sitä käytti aina pysäköidessä.
(Etupyöriin vaikuttava seisontajarru oli tosin takajarrujen toiminnan kannalta onneton ratkaisu...)
GM:n osaharmonisoinnin myötä on tuokin hyvä ominaisuus hävinnyt...
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Jotenkin se mekanismi kokonaisuudessaan on semmoinen että sitä jarrutehoa ei saada tarpeeksi. Kyllähän esim henkilö volvot ja muut mitkä käyttää rumpua seisontajarruna pysyy mäissä ja jarrutehoa löytyy. Oma päätelmä on, että vaijerit/mekanismi antaa periksi sen verran että jarruja ei saa säädettyä niin että jarrutehoa on ja jarru ei kuitenkaan laahaa päällä. Varaosatietojen mukaan vitoa saa myös käsijarrukahvalla. Olisko siinä jarruteho parempi 

Voisi se jarruhihna olla vaikkapa puolet leveämpikin
Kun tuon saa täydelliseen iskuun niin jarrutusteho on ehkä 10% yli vaaditun. Käytännön laitteissa pitäisi kuitenkin olla marginaalia ainakin 100% niin ei tule joka mittauksessa ongelmaa kuluneilla osilla ja säädöillä.

Kun tuon saa täydelliseen iskuun niin jarrutusteho on ehkä 10% yli vaaditun. Käytännön laitteissa pitäisi kuitenkin olla marginaalia ainakin 100% niin ei tule joka mittauksessa ongelmaa kuluneilla osilla ja säädöillä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kyä mä ainaki epäilen, että polkimesta tai kahvasta aikaansaatu voima hukkuu siihen punisherin mainitsemaan "linkkuun" ja "lipsuttimeen":
Liian paljon liian pieniä osia epäsuotuisissa olosuhteissa.
Onhan se totta, että pienelläkin rummulla saa aikaan hyvän jarrutustehon, kun mekaniikka on kunnossa.
Kellää sattusi olemaan kuvaa, missä noi osat olis näkyvillä...
(en saanut omastani rumpuja auki...)
Liian paljon liian pieniä osia epäsuotuisissa olosuhteissa.
Onhan se totta, että pienelläkin rummulla saa aikaan hyvän jarrutustehon, kun mekaniikka on kunnossa.
Kellää sattusi olemaan kuvaa, missä noi osat olis näkyvillä...
(en saanut omastani rumpuja auki...)

jaa mitä kuvia:

Tuosta vain irti:

Se vaatii lekaa ihan kuten kaikki muutkin rummut eri autoissa
Mulla ei valitettavasti ole ollut hihnat purettuna, kun hyvin nuo käytetyt on toimineet
Löysäät ne hihnat sitten täysin laitaan ennen irroitusyritystä:

ja sille rummun keskikohdalle voi antaa lämpöä ja kylmää sille navalle vai miksi sitä sanotaan, jos se jumittaa siinä navassa.

Tuosta vain irti:

Se vaatii lekaa ihan kuten kaikki muutkin rummut eri autoissa

Mulla ei valitettavasti ole ollut hihnat purettuna, kun hyvin nuo käytetyt on toimineet

Löysäät ne hihnat sitten täysin laitaan ennen irroitusyritystä:

ja sille rummun keskikohdalle voi antaa lämpöä ja kylmää sille navalle vai miksi sitä sanotaan, jos se jumittaa siinä navassa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Semmosia kuvia, joista sais tolokun tuosta mekanismista; miten vaijerin lineaarinen liike muutetaan kenkiä toisitaan poispäin kampeavaksi vipuamiseksi... oliko riittävän epäseko ilmaus....?
Siellähän vois olla joku tuotekehityksen paikka eli rasvanippa tai -reikä, jota hyväksikäyttäen sais vipuihin lisää herkkyyttä...
Taitaa tosin olla uudesta alkaen koko seisontajarru heikkotehoinen...

Siellähän vois olla joku tuotekehityksen paikka eli rasvanippa tai -reikä, jota hyväksikäyttäen sais vipuihin lisää herkkyyttä...
Taitaa tosin olla uudesta alkaen koko seisontajarru heikkotehoinen...
Ladan käsijarrukahva siihen penkkien väliin lattialle, sopii ainakin V mallissa
Toimii myös 124:ssä.
Saadaan pidempi liikerata vaijerille...
Yleensähän siellä vain on vipu, eikä sille oikein mitään voi, jos tai kun se ei liiku tarpeeksi pitkää matkaa.

Saadaan pidempi liikerata vaijerille...
Yleensähän siellä vain on vipu, eikä sille oikein mitään voi, jos tai kun se ei liiku tarpeeksi pitkää matkaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Osallistunpa keskusteluun, kun sattuu yksi Vito minunkin rattona olevan...
Nuo seisontajarrun osat pyörän osalta ovat Vitossa ihan samoja, kuin W201/W202/W124 jne... lukuunottamatta kenkiä, rumpua ja ylempää jousta. Jopa kenkien levittäjävipu 201 420 058 9 on aivan sama. Lisäksi alkuperäiselle kysyjälle voin kertoa, että levittäjävivun tapin saa numerolla 108 427 007 4. Tuota numeroa ei EPC:ltä Viton kohdalta löydy, mutta muista malleista löytyy...
Henkilökohtainen mielipiteeni on, että missään autossa ei Suomen olosuhteissa tulisi olla takana levyjarruja.
Nuo seisontajarrun osat pyörän osalta ovat Vitossa ihan samoja, kuin W201/W202/W124 jne... lukuunottamatta kenkiä, rumpua ja ylempää jousta. Jopa kenkien levittäjävipu 201 420 058 9 on aivan sama. Lisäksi alkuperäiselle kysyjälle voin kertoa, että levittäjävivun tapin saa numerolla 108 427 007 4. Tuota numeroa ei EPC:ltä Viton kohdalta löydy, mutta muista malleista löytyy...
Henkilökohtainen mielipiteeni on, että missään autossa ei Suomen olosuhteissa tulisi olla takana levyjarruja.
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Taas jäi normaalin tapaan leima saamatta käsijarrun takia. Päivän säätelin ja pyörät lukkiutuu kovassakin vauhdissa, tosin nyt on lunta. En ymmärrä miksi viton käsijarrun säätö on niin vaikeaa. Kun saa toisen puolen pitämään, niin toinen puoli rupeaa luistaamaan jne.. Konttorilla arvot 1,2 ja 1,5 ja vähintään kaksi pitäisi olla tehot molemmissa. Miten muistelisin, että viime vuonna kun käytin, niin piti olla vähintään yksi molemmissa pyörissä käsijarrunteho?
W638 CDI
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Vitossa toi seisontajarru ei pidä enää sen jälkeen jos sitä käyttää sillon kun renkaat pyörii. Eli dyniksellä tai jos ajossa polkasee päälle. Siinä kohtaa kengat kulahtaa sen verran että ei pidä enää. Saa sitten säätää uudestaan. Eli säätö lähes jumiin ja suoraan konttorille. Toimii sitten rullilla sen yhden polkasun verran niin että leima tulee.
Sitten jos seisontajarrua muistaa käyttää vain sillon kun auto on paikallaan niin toimii pitkään.
Sitten jos seisontajarrua muistaa käyttää vain sillon kun auto on paikallaan niin toimii pitkään.
Miten tuon voi testata, jos ei laita vauhdissa känkkää päälle ja katsoo, että kummatkin pyörät lukkiutuu? Jos ne hihnat siinä kulahtaa sen verran, että ei enää pidä, niin pitääkö tässä taas hakea uudet kengät. Itse tosiaan olen säätänyt hihnat täysin lukkoon ja sitten pari naksua löysää, että vähän jää laahaamaan. Silti ei leimaa tule perhana, vaikka ainakin lumella menee lukkoon, kovallakin vauhdilla.
Olen linkut herkistänyt ym osat, sekä rummut ja kengät vielä pinnat karhentanut. Onhan tuo viton käsijarru todella hanurista, kun ei saa pitämään. Kaikki tuntuu olevan ehjää jarrukilvestä lähtien ja osat liikkuu, mutta ei vaan pidä.
Olen linkut herkistänyt ym osat, sekä rummut ja kengät vielä pinnat karhentanut. Onhan tuo viton käsijarru todella hanurista, kun ei saa pitämään. Kaikki tuntuu olevan ehjää jarrukilvestä lähtien ja osat liikkuu, mutta ei vaan pidä.
Viimeksi muokannut vito-cdi, Ti 27.01.2009 15:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W638 CDI
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
en oo onnistunu tekeen kertaakaan seisontajarru remonttia niin ettei pitäs testejä ja leimaamista. eikä ne kerrasta kulu,samanlainen rakenne kuitenkin kuin muissakin,ja kestää myös käyttöä.
Vaijeri kun liikkuu (kuori ehjä),uus levitin,uudet seisontajarru kengät+levyt ja palat. ja auton alta kiristys täysin auki,sen jälkeen rummusta kireelle säätö ja pari naksua auki. sen jälkeen auton alta sillain että rupee nahistaan molemmat puolet. avot,ja jarru toimii.
Vaijeri kun liikkuu (kuori ehjä),uus levitin,uudet seisontajarru kengät+levyt ja palat. ja auton alta kiristys täysin auki,sen jälkeen rummusta kireelle säätö ja pari naksua auki. sen jälkeen auton alta sillain että rupee nahistaan molemmat puolet. avot,ja jarru toimii.
Semmonen tuli vaan mieleen että kai muistit putsata kaikki varastorasvat pois jarrucleanerillä kaikista kitkapinnoista?
Itellä kerran unohtu putsata Toyota Carinan uudet rummut, ja pähkäilin pitkään että missä ihmeessä se vika on...
Itellä kerran unohtu putsata Toyota Carinan uudet rummut, ja pähkäilin pitkään että missä ihmeessä se vika on...

Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin
En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
En tiedä onko mulla vika ollut kengissä vai autossa, mutta joka kerta ne on joutunut säätämään jos rengas pyörähtänyt kun seisontajarru on ollut päällä. Tässä romuläjässä menee aina kaikki silleen vaikeimman kautta. Sisänsä se ei enää edes haittakkaan kun nyt jo valmiiksi tietää ennen remonttia että mikään ei onnistu ja kaikki menee v..ksi 

Mä olen aina ajellut käsijarru päällä moottoritietä ennen katsastusta ja lisäksi normaalit säädöt. Pitäähän se hihnan kulua rummulle sopivaksi. Alkuperäiset jarruhihnat edelleen. Mitäs niitä vaihtelemaan.
Nyt kun se on seisonut 2,5 vuotta niin joutuu vähän osia vaihtamaan, vaijerit ja muuta semmosta mutta kivaahan se homma on
Nyt kun se on seisonut 2,5 vuotta niin joutuu vähän osia vaihtamaan, vaijerit ja muuta semmosta mutta kivaahan se homma on

Lisää tietoa: www.skg.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Se vaijerin vaihto on supersyvältä. Vaijerin 4cm pitkä metallikuori/putki menee tukivarren läpi.
Hakkasin niitä liukuvasaralla yhden yön irti. Ja punahehkulla saa vain laakerit kuivaksi. Uudessa(tarvike)vaijerissa ne on muovia.
klik
Hakkasin niitä liukuvasaralla yhden yön irti. Ja punahehkulla saa vain laakerit kuivaksi. Uudessa(tarvike)vaijerissa ne on muovia.
klik
Voi kai ne tukivarretkin irroittaa, auttaako se sitten mitään. ne pitäsi ihme kyllä hiekkapuhaltaa puhtaaksi 

Lisää tietoa: www.skg.fi
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Voi ja ei. Minulla on jarrupaineensäätötanko omassa, sen joutu katkasemaan rälläkällä poikki, Eli sama juttu 10mm tanko menee tukivarresta läpi eikä lähe millään ehjänä irti. Rälläkällä tanko poikki ja takasin laitossa tanko sähköliimalla yhteen. Sitä käsijarruvaijerin holkkia ei pääse suoraan työntämään ulos vaan ensin on irrotettava/rikottava takapyöränlaakeri. Eli joudut uusimaan sitten laakerinkin. Mää hakkasin ne hoklkit paikallaan irti, ei mennyt kun 12 tuntia. Kaikki hermot katosi totaallisesti päästä. Liukuvasara lenteli välillä pitkin seiniä
. Ne hemmetin holkit oli vähän tiukassa.

Alkaa uskoa loppua käsijarrun säätämisestä. Löysäsin vaijerin säädin kengät lähelle siten, että kumpikin puoli laahasi hieman. Säädin vaijerista löysät pois, mutta tuntuu että poljin painuu aina saman verran pohjaan, eikä mitään vaikutusta. Pystyn jatkovarrella renkaan pultista pyörittämään rengasta käsin, kun käsijarru on päällä, eli ei pidä. Onko vaijerissa muuta säätöpaikkaa kuin tuo yksi keskellä pohjassa?
Voiko olla mahdollista, että rummut ovat kuluneet liikaa, vai mikä perkele siellä mättää, alkaa hermot olemaan kovilla
Voiko olla mahdollista, että rummut ovat kuluneet liikaa, vai mikä perkele siellä mättää, alkaa hermot olemaan kovilla

W638 CDI