380 SL, -81 tyhjäkäynnin säätö?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
katja74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 499
Liittynyt: La 16.09.2006 21:47
Paikkakunta: Ivalo/ Levi

380 SL, -81 tyhjäkäynnin säätö?

Viesti Kirjoittaja katja74 »

Pystyykö kyseisen moottorin tyhjäkäyntiä säätämään kotikonstein?
Ja kuinka se tapahtuu ja mistä?

(Tyhjäkäynti n. 1500)
W110 -62, R107 -81, S124 -89, W203 -02,
Tomi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 674
Liittynyt: Ke 09.04.2003 13:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi »

onko se k-jetti, jolloin pystyy tyhjäkäyntiruuvista ilmanputsari reunan kohdalta keskellä.

vai onkos se ke-jetti, eli lamda anturi ja katalysaattori. Jolloin ei pysty. Tarkasta mahdolliset alipainevuodot, mm. virranjakajaan menevissä alipaine letkuissa.

myös sitä lisäilmaventtili, kannattais katsoo että jumittaako se. joillekin se on alkanu toimia kun kopauttaa päälle.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: 380 SL, -81 tyhjäkäynnin säätö?

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

katja74 kirjoitti:Pystyykö kyseisen moottorin tyhjäkäyntiä säätämään kotikonstein?
Ja kuinka se tapahtuu ja mistä?
(Tyhjäkäynti n. 1500)
Tuossa taitaa olla vielä K-jetronic. Löytyyhän siihen säätö koneen etupäästa kansien välistä. Vm -78 säätöruuvi on iso vaalea muovinen ruuvi, meisselin ura ylöspäin. Sillä säädetään lisäilmaventtiilin ohi menevää ilmaa. Jos sitä ei ole ruuvailtu edellisen toimivan käytön jäljiltä, niin epäilisin kuitenkin vikaa lisäilmaventtiilissä. Se on termostaatin ohjaama venttiili, joka säätää tyhjäkäyntiä kylmälle moottorille. Mutta sehän selviää kun yrittää säätää sitä tyhjäkäynnin säätöruuvia.
Avatar
katja74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 499
Liittynyt: La 16.09.2006 21:47
Paikkakunta: Ivalo/ Levi

Viesti Kirjoittaja katja74 »

No niin jatketaanpa juttua.

Niin ja ottakaa huomioon tämä on jenkkimalli.
Se näyttäisi olevan K-jetronic, ja autosta löytyy myös lambda-anturi ja katalysaattori.
Tyhjäkäynnin säätöruuvia ei ole.

Tässä pari kuvaa
eka
toka

Niin ja mistähän tästä löytyy moottorin numero??
W110 -62, R107 -81, S124 -89, W203 -02,
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

katja74 kirjoitti: Niin ja mistähän tästä löytyy moottorin numero??
Se löytyy moottorin takaosasta aivan reunasta. Suurinpiirtein keskellä lohkoa sylintereitten välissä, jossa on imusarja. Siellä vaihdelaatikon rajalla...

Oikein tosi mukavassa paikassa.... :D
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Tuossa malllissa on jo sähköinen tyhjäkäynnin säätömoottori. (tuo pyöreä pötikkä ohjauspaineen säätimen vieressä, johon menee tuo kaksijohtoinen musta liitin) Moottorin ohjausyksikkö haistelee moottorin lämpöä ja kierrosnopeutta ja muuttaa sen mukaan tuolle moottorille menevän virran taajuutta....joten ei siis säätömahdollisuutta ilman muutostöitä.

Yleisin vika korkeisiin kierroksiin on ilmavuodot jolloin säätömoottorin toiminta-alue ei enään riitä säätämään tyhjäkäyntiä, hapettuneet liittimet taikka rikkinäinen moottori.

p.s ohjauspaineensäätimestä näyttää puuttuvan ylempi alipaineletku...lieneekö tarkoituksella...?
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
katja74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 499
Liittynyt: La 16.09.2006 21:47
Paikkakunta: Ivalo/ Levi

Viesti Kirjoittaja katja74 »

unski kirjoitti:Yleisin vika korkeisiin kierroksiin on ilmavuodot jolloin säätömoottorin toiminta-alue ei enään riitä säätämään tyhjäkäyntiä, hapettuneet liittimet taikka rikkinäinen moottori.
Ilmavuotoja ei ainakaan vielä ole löytynyt.

Tuo säätömoottori vaikuttaisi ehjältä,
laitettiin säätömoottorin liittimiin 9V paristo, (jännite n. 7V),
auto oli käynnissä, niin tyhjäkäyntikierrokset putosi.

Missähän sijaitsee tuo moottorin ohjausyksikkö?
unski kirjoitti:p.s ohjauspaineensäätimestä näyttää puuttuvan ylempi alipaineletku...lieneekö tarkoituksella...?
Itse huomasimme tuon saman, se on ollut tuollainen jo kun auto tuli meille.
Minnehän siitä pitäisi letkun mennä?
W110 -62, R107 -81, S124 -89, W203 -02,
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Letkun paikka on hiukan hankala, koska se riippuu -81 jopa valmistuskuukaudestakin....näyttäisi kuitenkin, että mallisi on valmistettu syyskuun -81 jälkeen...tuossa lukaisin Saksalaisen alkuperäisen korjauskäsikirjan nopeasti läpi tuon tyhjäkäynnin ja sen säädön kohdalta...asiaa oli vain vaivaiset 48 sivua esittelyä + sitten korjausohjeet....joten sitä ei tässä ihan selvitellä...

Lisäksi tuo käsikirja on alkuperäisellä kopiosuojatulla cd:llä saksaksi ja kivasti piilloitettuna, joten sen kopioiminenkin on lähes mahdotonta...lisksi tietokone leipoi itsensä eilen kiinni, joten kuvien siirtokin nettiin kangertelee.

Se putki kuitenkin luultavimmin tulee tuosta säätimestä tyhjäkäynnin säätömoottorin yläpuolisen tuloputken liittimeen. Ohjain sijaitsee Koelaudan alla oikealla puolella. se on musta muovinen noin 12 cm *12 cm *3 cm suuruinen, sivultaan kahdella ruuvilla kiinni, pohjassa 12 napainen liitin. Sivussa luultavasti tarra jossa lukee VDO ja Leerlaufdrehzahlregelung...

Äkkipäätä laskskelin, että koko USA mallin ilmastoitilaittellisesa polttoaineensyöttöjärjestelmässä on vaivaiset 33 alipaineliitintä...siis pelkästään polttoainejärjestelmässä...siihen lisää ilmastionti, keskuslukko...yms. ja päästään jo varmaan sataan liittimeen saakka...ja näistä on tietysti iloisia maavariaatioita.....

Aivan vain loppuajatuksena...pitäisiköhän perustaa pelkästään 65-92 vuosimallisten bensamersujen polttoainesyöttöön ja sytytykseen erikoistunut korjaamo....hommia tuntuisi olevan.... ;)
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

unski kirjoitti:Aivan vain loppuajatuksena...pitäisiköhän perustaa pelkästään 65-92 vuosimallisten bensamersujen polttoainesyöttöön ja sytytykseen erikoistunut korjaamo....hommia tuntuisi olevan.... ;)
Minulla on parempi ajatus.

Perustetaan kahdelleen se puoti. Minä kerään rahat ja Unski korjaat autot! :lol:

Ei vaineskaan - kyllähän sinun tiedoilla ja taidoilla tuntuu kysyntää olevan ja hienoa että jaat sitä muitten harrastelijoitten kesken. Varsinkin noita D-jettikoneita tuntuu olevan ihmeellisen paljonkin täällä kolkalla maapalloa, mutta huoltajat on harvassa.

Eikä ne aikaisemmatkaan ruiskut enää ole oikein kenenkään hallussa. Niitten huolto- ja säätötyökalutkin taitaa monesta pajasta olla heitettynä p*ska-aholle. :evil:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

OT:hän tämä on, mutta talteen olen kerännyt kaikki D- K-ja KE:den työkalut, ohjeet, varaosat mitä on käsiin sattunut... ;) ... seuraavana projektina olisi tehdä D-jetronicin täyselektroniset "kärjet" korvaamaan tuo jakajan kärkipaketti....jotenkin on fiilis, että niillekin kysyntää kohta olisi..... voisi sitten käyttää K-Jetronikin kärjetöntä jakajaa myös D:n kanssa :)
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Rise
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Pe 25.04.2003 09:55
Paikkakunta: Oulu

Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Rise »

On varmaan aika hankala ajella, jos tyhjäkäynti on noin suurella.
Ensiapuna voisi kokeilla parin sentin letkunpätkän laittoa tyhjäkäynnin säätömoottorin tuloilmareikään, jolloin tuloilman määrä pienenee. Toisaalta säätöaluekin pienenee.
Taitaa olla lähes jokaisessa 80-luvun V8 mersussa sama ongelma, että ilmavuotoja on, sillä kumiset osat haprastuvat ja halkeilevat iän myötä.
Ja kun tyhjäkäynninsäätö tapahtuu säätömoottorin avulla, niin säätöalue loppuu kesken??

Arvelisin, että korkea tyhjäkäynti voi olla syynä automaativaihtteistojen pakin tiivisteen rikkoutumiseeen (V8:ssa). Laatikko ei tykkää hyvää, jos pakki rytkähtää voimalla päälle??
MB E320_ 97
MB C200 _97
Mustang 4,6_ 07
Avatar
katja74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 499
Liittynyt: La 16.09.2006 21:47
Paikkakunta: Ivalo/ Levi

Viesti Kirjoittaja katja74 »

unski kirjoitti:....näyttäisi kuitenkin, että mallisi on valmistettu syyskuun -81 jälkeen...
En tiedä mistä tuon päättelit. Mutta ilmeisesti olet oikeassa.
unski kirjoitti:Aivan vain loppuajatuksena...pitäisiköhän perustaa pelkästään 65-92 vuosimallisten bensamersujen polttoainesyöttöön ja sytytykseen erikoistunut korjaamo....hommia tuntuisi olevan.... ;)
Joo, hyvä idea :!:
Perustakaa korjaamo, tulen ensimmäiseksi asiakaaksi. :D

No, täytyykin taas lähteä tutkimaan tuota kulkinetta, jos sieltä jotain korjattavaa löytyisi. :D
Tai sitten lähden vaan ajelemaan. 8)
W110 -62, R107 -81, S124 -89, W203 -02,
bymoor
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:31
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja bymoor »

Morjenttes! Täällä painitaan samojen ongelmien kanssa. Eli tyhjäkäynnit n.1000rpm lämpösenä. Tuomio että tyhjäkäynnin säätöyksikkö on rikki tuli Lempisen autosähköstä ja ne sai "simuloimalla" setvittyä että ite säätömoottori toimii ja kiekat saa säätymään vaikka kuinka alas. Veholta tais "idle speed control"-säätimelle olla hintaa ~400e. EBAYstä tuli tilattua vastaava säädin halwalla(67e posteineen), mutta sillä on idle kiekat 1500 eli ei säädä sitäkään vähää. :(

NO! Eiku molemmat auki ja ihmettelemään mitä ovat moiset syöny. Kylmä juotoksia käyny läpi tuosta ebaysta tulleesta, vaihellu konkkia ja mittaillu vastuksia. Mitään selkeetä vikaa ei oo löytyny, mutta löin säätimen äsken kiinni testiä varten ja jotain oli muuttunu! Kylmänä kone kävi todella tasasesti 600rpm:ssä ja olin jo että nysse toimii...kunnes annoin lämpöjen nousta ~80 asteeseen, ni ponnas kiekat taas 1500:aan. :evil:

Seuraavaks vaihtelen vähän piirejä tuohon. Molemmissa on ihan perus LM2901/2:sia ja toisessa on motorolan 4011BE CMOS NANDi piiri ja toisessa SCL:n. Tuo nandi vois olla seuraava kanditaatti, koska moiset rikkoutuu kohtuu helposti. Säätimen mallinumba on 002 545 40 32 ja tommoselta näyttää sisältä:
Kuva

Aloin jo tossa tuskissani piirtämään itse kytkentää auki, jotta näkis et miten se toimii. Tietty jos jollain tässä tampereen seudulla ois vastaava varmasti ehjä säädin testiä varten, ni ois kiva kokeilla ettei eti vikaa väärästä paikasta. Se varsinkin ihmetyttää et kiekat hyppäs 1500:aan koneen lämmetessä tiettyyn pisteeseen.

Tuolla on joku bemarihurja korjaillu omaa vastaavaa:
http://bulgar-bg.com/mad/video/mad/e28/idle.html
CLS 320cdi -07
ex: E320cdi -99
ex: 500SEC -83
ex: C200cdi -97
ex: 280SE -82
ex: 240D -79
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

niin näissä tuon ajan Mersuissa on myös sellainen mukava pikkulisä, että alipainejärjestelmässä on muutama lämpötilan mukaan tilaansa muuttava alipaineventtiili, eräs niistä ohjaa mm. tietyssä lämpötilassa lisää ilmaa kaasuläpän yläpuolelle "tasaamaan" tyhjäkäyntiä, lisäksi sitten on sytytyksen myöhäistys ja aikaistusventtiilit, bensatankin aktiivihiilisäiliön huohotin, vaihteiston S/E kytkin joka päästää hiukan ilmaa järjestelmään...ja kaikki nämä ovat lämpötila ohjattuja.....

Aikanaan mittailin päivän tuollaista "kierrosherkkää" 420:stä siinä vaihdettiin ohjainta, moottoria, lämpöantureita... yms. Vikaa ei sillä kertaa löytynyt, mutta ainakin moottorin ohjain toimi aivan oikein....tässä tapauksessa... tyhjäkäyntipiiriin sovitettiin sopiva rajotin ja näin saatiin homma toimimaan. Tämä tosin oli KE, jossa ilona on tämä Siemensin tekemä sytytysohjain.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Tuosta tyhjäkäyntiventtiilistä voisi nyt alkuun mitata käyttöjännitteen ja virran kun auto on käynnissä. Ohjausvirta on noin 1100 mA ja ohjausjännite 4-5V luokkaa. Jos näin ei ole, on vika luultavammin johdoissa, moottorissa tai ohjaimessa.

Pikantti yksityiskota KA-jetronicista -81 <-> -83 mallit muuten tunnistavat tyhjäkäynnin alipainetunnistimella -> 83 kytkimellä... myöskin tyhjäkäyntipiirissä on noissa vanhemmissa 42C asteen sähkökytkin ja polttoaineensyötössä 50C asteen alipaineventtiili.... siis mainioita rajalämpötiloja ja vikakohteita... ;)

Mielenkiintoista myöskin seurata löytyykö tuosa "bymoorin" yksiköstä joku järjellinen vika.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
bymoor
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:31
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja bymoor »

unski kirjoitti:Tuosta tyhjäkäyntiventtiilistä voisi nyt alkuun mitata käyttöjännitteen ja virran kun auto on käynnissä. Ohjausvirta on noin 1100 mA ja ohjausjännite 4-5V luokkaa. Jos näin ei ole, on vika luultavammin johdoissa, moottorissa tai ohjaimessa.

Pikantti yksityiskota KA-jetronicista -81 <-> -83 mallit muuten tunnistavat tyhjäkäynnin alipainetunnistimella -> 83 kytkimellä... myöskin tyhjäkäyntipiirissä on noissa vanhemmissa 42C asteen sähkökytkin ja polttoaineensyötössä 50C asteen alipaineventtiili.... siis mainioita rajalämpötiloja ja vikakohteita... ;)

Mielenkiintoista myöskin seurata löytyykö tuosa "bymoorin" yksiköstä joku järjellinen vika.
Nii eli täähän on tuon korjausoppaan mukaisesti tuo jälkimmäinen ohje jota seurata vai? Mistä erottaa varmasti helpoiten?
http://bymoor.no-ip.org/07.3-112.pdf

Ois meinaan paljon yksinkertasempi toi eka vaihtoehto. :) Tarkotus ois rakentaa testipeti ja alkaa mittailemaan et missä kohtaa tuon tyhjäkäyntiventtiilin ohjauksen jännite tipahtaa liki nollaan. Pitää laskee tohon joku herkkuvastus, joka näyttää säätimelle samalta ku tyhjäkäyntiventtiili. Jännite oli tosiaan alkuun jossain 3.5-4V:n kieppeissä ja sitten tipahti yhtäkkiä liki nollaan ku lämmöt nous tiettyyn pisteeseen.

Mistäs kohtaa löydän noi kaikki tarvittavat anturit? Eli onkos tossa nyssitte 42C:n anturi, 16C:n öljylämpöanturi ja sitten vielä noi kytkyttymiä vai pelkästään toi 42C:n antero? Sitte ku vielä tietäis että mitä arvoa noitten antureitten pitäis antaa mittarille sillon ku ne toimii. Ei oo vielä hirveesti joutunu konttaamaan pellin alla ku on toiminu niin kivasti tuo norsu.

edit: urli korjattu..
CLS 320cdi -07
ex: E320cdi -99
ex: 500SEC -83
ex: C200cdi -97
ex: 280SE -82
ex: 240D -79
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

se 42C asteinen anturi löytyy koneen takaosasta vänkärin puolelta imusarjasta ja siinä on kaksi napaa. Jos nyt oikein muista ne on vain bi-metalli kytkin joka sulkeutuu 42:ssa.

Katja 74:llä on tuon bymoorin pdf:n a) versio -81 M116 moottori
Kysymys Bymoorille onko sinulla USA-malli...nämä ohjeet taitavat olla vain USA ja muille vähäpäästöisille malleille. Katittomille malleille systeemi on hieman toinen ja kaikkia ohjeen komponentteja ei edes löydy noista malleista. Esim. tuo kaasuläpän alipaineohjain.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
katja74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 499
Liittynyt: La 16.09.2006 21:47
Paikkakunta: Ivalo/ Levi

Viesti Kirjoittaja katja74 »

Lukaisin tuossa tuon Bymoorin pdf:n läpi ja totesin tehneeni vastaavanlaisen testauksen.

Tuolle "idle speed control"-boxille ei tule 12 V, edes auton käydessä.
Kun sitten boxin liittimeen 2 antaa 12V, säätömoottorin liittimeen tulee myös 12V, kun liitin on irti moottorista.
Kun liitin on kiinni säätömoottorissa, jännite on vajaa 1V eikä moottori reagoi mitenkään.
Säätömoottori reagoi kuitenkin 4,5V patterilla, tiputtamalla tyhjäkäynnin n 700 kierrokseen.

Johdot on mitattu säätömoottorilta boxille ja lämpötilakytkimeltä boxille.
Ne näyttäisi olevan kunnossa.
42C lämpötilakytkin toimii.

Ilmeisesti tuo ohjausboxi on risa.

Sisältä se näyttää melko samalta kuin tuo Bymoorin boxi.
Mallinumero on vain hieman eri. Minun lootan numero on 002 545 01 32.

Boxi on ollut nyt irti, eikä sillä näytä olevan tällähetkellä mitään muuta vaikutusta kun se,
että auto käynnistyy huonosti moottorin lämpötilan ollessa n 50-70C.
Eli takaisin paikoilleen se on laitettava.

Autosommasta käytiin kysymässä uutta boxia.
Suomesta ei löydy -> Saksasta heidän kautta tilaamalla saa, hinta n. 550 euroa. :(
W110 -62, R107 -81, S124 -89, W203 -02,
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

täytyypä tarkastaa, josko tuohon kävisi myös toisten mallien boksit esim. Saksan 500 Se:n ...niitä saa Saksasta kohtuu edullisesti. ainoa ero taitaa olla kierrosnopeus, joka 500:ssa on muistaakseni lähempänä 700 1/min eikä 500-600 1/min
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
bymoor
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:31
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja bymoor »

Nonii. Taas on tovi mittailtu ja ihmetelty. Eli kolvasin säätimeen uuden nandin(4011b), komparaattorin (LM2901N) ja pari iskemätöntä trankkua, jotka löyty laatikosta. Sitten mittailin et se pääohjaustrankku on varmana kunnossa.

Laittelin säätimen kiinni autoon ja aloin ihmettelee tuota 42C:n anturia vänkärinpuolen kopan vierestä. Minkäs moisia arvoja tuon tulisi antaa? En saanu sieltä mitään vastusarvoa pihalle.

No auto tulille ja mittailemaan idle speed control:lin liittimestä jännitteitä. Tämmöstä tuli:

Koodi: Valitse kaikki

Heti startin jälkeen. ~900rpm
pin#          DC jännite/V
1               2.5
2               14.15
3               7.3
4               0
5               0.26
6               13.9
7               13.9
8               0
9               0
Jännite tyhjäkäyntiventtiilissä ~2,3V. Virtoja en mittaillu.

Minuutin päästä. Kiekat laskee ~700rpm:ään
pin#          DC jännite/V
1               3.9
2               14.2
3               7.8
4               0
5               0.4
6               0
7               13.9
8               0
9               0
Jännite tyhjäkäyntiventtiilissä ~3.25V ja kaikki toimii nätisti.

Tovin päästä (5-10min). Kiekat pomppaa 1500rpm:ään
pin#          DC jännite/V
1               0.57
2               14.2
3               6.4
4               0
5               0.06
6               0
7               14
8               0
9               0
Jännite tyhjäkäyntiventtiilissä ~0.5V ja vi*uttaa!
No sitten sammutin norsun ja raavin päätäni vähän aikaa. Nyppäsin lämpöanteron piuhan irti ja narautin kasin käyntiin -> kiekat 700rpm. Sammutin ja piuha takas -> kiekat 700rpm. Oottelin muutaman minuutin ja annoin lämmön nousta yli 80C:n. Vika ilmeni ennen vähän alle 80 asteessa. Kaikki siis oli ny kohillaan ja taas oli voittaja fiilis eli lenkille. Kilsan kiekan pyöräytin ja kone huusi taas 1500rpm:ssä tyhjäkäynnillä!!! Kone sammuksiin, lämpöanturin piuha irti, käyntiin, 1500, kone sammuksiin, piuha takas, käyntiin, 700...vähän aikaa lisää renkkailua ja taas mentiin 1500:ssa. :evil: :evil: :evil:

Vanha säädin takas ja kiekat ~1000rpm:ssä koko ajan.

Voisko jollain olla ideaa mitä syynätä seuraavaks. Onko noi mittaustulokset mitenkään järjellisiä? Tälleen ku kattoo noita no 1 ja 5 pinneistä tulee se ohjaus ja kun ongelma tilanne sattuu, notkahtaa ykköspinni nollaan. Voisko joku anturi olla vielä mitä syynätä?

Siis mullon ny kaks säädintä jotka molemmat toimii vähän päin persettä. Toista oon tuijottanu viikon ja miettiny et mitä siitä vois vielä korjata ja toinen on se jota käytän autossa kiinni. Autossa kiinni oleva pitää kiekat aina järkevissä rajoissa, mutta se käyttäytyy kylmänä ja kuumana ihan samallalailla. Eli ei mitään rynnimisiä tapahdu ku lämmöt lähenee 80 astetta.

Jatkan tässä iltapuhteina tuon säätimen kytkiksen piirtämistä. Tossa jo kaveriki jeesas ja piirti iltapuhteina piirilevyn vedoista kuvan, jollon kytkennän seuraaminen on kätsympää. Noitten mittaustulosten valossa voi alkaa sitä testipetiä rakentamaan.
CLS 320cdi -07
ex: E320cdi -99
ex: 500SEC -83
ex: C200cdi -97
ex: 280SE -82
ex: 240D -79
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

minkä lämpöanturin piuhan vedit irti, sen 42:asteen vai jonkun muun? Se 42 asteinen on vain kytkin joka napsahtaa päälle noin 42:ssa...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Tulosignaalitasot oli ihan oikein. Minuutin päästä kohdassa: lämpöanturi on auennut, koska 6-pinnin jännite on poissa. 7-pinniin tulee jännite kokoajan joten tyhjäkäyntikytkin on päällä. Kokeileppa vielä siten, että jumppaat sen 42-aseteen lämpöanturin liittimen, silloin pinniin 6. pitäisi tulla jännite kokoajan ja "lootan" pitäisi luulla laitteen olevan kylmä koko ajan. Jos nyt sitten kiekat nousee 10 min päästä taas "taivaisiin, vian täytyy olla ohjaimessa, koska mikään muu tila ei muutu.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Tuon tarinan perusteella haiskahtaa minun nenään sellaiselle, että jossain on nyt kontaktiongelmia - ei sen pahempaa....
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
katja74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 499
Liittynyt: La 16.09.2006 21:47
Paikkakunta: Ivalo/ Levi

Viesti Kirjoittaja katja74 »

Tänään käytettiin tuo "idle speed control" -boxi paikallisella elektroniikkakorjaajalla.
Löysi katsomalla ja mittaamalla ainakin yhden risan vastuksen.
Saa nähdä oliko sillä vaikutusta tuon boxin toimintaan.

Seuraavaksi pitäisi etsiä mihin hukkuu se boxille liittimien 2 ja 4 väliin tuleva 12V.
W110 -62, R107 -81, S124 -89, W203 -02,
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Tuleehan kylmänä nastoille 6 ja 7 myös akkujännite.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
livars
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 30.03.2004 21:55
Paikkakunta: Suupohja

Viesti Kirjoittaja livars »

Tuli vain mieleen, miten nuo jännitetteet on mitattu?
Onko käytetty skooppia?

Vanhemmassa autossa pitäisi aina otta maadoitusvian mahdollisuus huomioon. Maadoituksen toimivuus voi muuttua lämpötilan mukaan. Kylmäspraytä voisi ehkä kokeilla.
Avatar
katja74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 499
Liittynyt: La 16.09.2006 21:47
Paikkakunta: Ivalo/ Levi

Viesti Kirjoittaja katja74 »

katja74 kirjoitti:Seuraavaksi pitäisi etsiä mihin hukkuu se boxille liittimien 2 ja 4 väliin tuleva 12V.
Tutkittiin sulakerasiaa ja releitä.
Siellä oli yksi palanut rele. Se kun vaihdettiin, niin johan löytyi jännitteet boxille tulevaan liittimeen.

Paikallinen elektroniikkapaja korjasi "idle speed control" -boxin vaihtamalla vastuksen ja jotain muita pikkuhiluja ja nyt sekin toimii.

Tyhjäkäynti on nyt n. 700.
katja74 kirjoitti:Boxi on ollut nyt irti, eikä sillä näytä olevan tällähetkellä mitään muuta vaikutusta kun se,
että auto käynnistyy huonosti moottorin lämpötilan ollessa n 50-70C.
Ei ollut boxilla vaikutusta tuohon ongelmaan. Ei auttanut sytytystulppien vaihto eikä tulpanjohtojen vaihto. Vika löytyi lopulta ruiskutussuuttimesta.
Huomenna pitäisi tulla ehjä tuon risan tilalle. Saa nähdä joko se käynti sitten tasoittuu.
W110 -62, R107 -81, S124 -89, W203 -02,
Vastaa Viestiin