Mulla on myös joku tehnyt kivat jäljet juuri kuskin näkökenttään... ei kai ole muuta vaihtoehtoa, kuin joskus vaihtaa uusi lasi.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Omassa autossani on kuskin ikkunassa muutama naarmu,jotka mieluusti hiosin pois,jos se onnistuu?jostain syystä,ht-ovissa helpommin naarmuja ikkunaan tulee,eli hiekkaa tms. jää tiivisteen väliin
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Ei lasin hiominen sinällään mikään ongelma ole. Sehän on jopa pehmeämpää kuin kivet, joita myö Korundissa hiotaan.
Periaatteessa onnistuu vaikka vesihiontapaperilla,. on tosin hidasta. Alkuhionta esim. 320:llä, sitten 600 ja 1200. Kiillotus tapahtuu 4000:lla ja tarvittaessa huovalla, jossa hioma-aineena tina- tai kromioksidi hienojakoisena jauheena tahnaksi veteen sekoitettuna. Huovassa ei tietysti saa olla hiekan murentakaan!!!
Ongelma on hioa niin, ettei paksuus heittele, koska aiheuttaa pailautumia, polaroid-laseilla jopa mustia laikkuja. Tuon takia osittainen hionta on vähän hasardihomma. Pienin ala, mitä ehkä kannattaisi kokeilla, vaosi olla n. 30 x 30 cm2.
Tuota väistämätöntä naarmuuntumista voisi kai hidastaa vahaamalla lasit esmes kerran kuussa. Onnistuu (vain?) teflonvahalla.
Onko kellään kokemukseen perustuvia havaintoja?
jorma-k kirjoitti:
Tuota väistämätöntä naarmuuntumista voisi kai hidastaa vahaamalla lasit esmes kerran kuussa. Onnistuu (vain?) teflonvahalla.
Onko kellään kokemukseen perustuvia havaintoja?
Edelliseen ajopeliin kokeilin vahausta.
Tuulilasiin ei kannata laittaa, kuluu hetkessä pois pyyhkijöiden hinkkaamana.
Muissa laseissa vaha toimii ihan ok.
Paljon paremmin pysyy puhtaana ja talvella ei jäädy niin tiukasti.
Olen puolisen vuotta käsitellyt autoni tuulislasin 5sateesta-pinnoiteaineella. Se tekee pinnan erittäin liukkaaksi ja toimii mielestäni hämmästyttävän hyvin. Ajoviima puhaltaa lasilla helmeilevän veden iloisesti sivuun. Lasi vaikuttaa kirkkaammalta ja pyyhkimiä tarvitsee käyttää paljon harvemmin kuin ennen.
Koska kaikella hyvällä on myös haittansa, pohdituttaa se, miten pinnoiteaine mahtaa vaikuttaa lasimateriaaliin tai kumiin.
Saman asian ajaa myöskin autovaha levitettynä lasiin/laseihin.
Tuo 5sateesta taitaapi sisältää silikonia joka kuuleman mukaan estää ikkunan paikkausta kiveniskemätapauksissa. Tämä siis kuultua shellinbaarissa joten en sitä aivan kiveen kirjoitettuna pitäisi.
Just eilen paikkautin hellapoliisin Polon lasin kiveniskemän. Hommahan menee niin, että paikkausaine imeytetään lasin halkeamaan ja kovetetaan UV-valolla. Jos lasia ei ole käsitelty silikonilla iskemän jälkeen, niin käsittääkseni se ei estä hommaa? En tiedä, kun en ole asiantuntija.
On muuten hinnoissa eroa. Lasiliikkeet pyytää 50 euroa, sain tismalleen saman käsittelyn Länsiautosta 35 eurolla. Kannattaa kysellä.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI