W124 300E -94/95, miten kojelauta irti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MSA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Ma 18.08.2003 18:33
Paikkakunta: Nummi

W124 300E -94/95, miten kojelauta irti

Viesti Kirjoittaja MSA »

Sarjassamme yksinkertainen kysymys, johon toivon saavani vastauksen ennen Mr. Sorkkaraudan konsultointia...

Saako "kojelaudan kantta", tai yläosaa, millään tapaa järkevällä vaivalla irti? Kaiutinkulmauksista paljastuu ruuvi molemmissa kulmissa, mutta jostakin keskikonsolin tienoilta pitäisi varmasti paikantaa lisää kiinnikkeitä.

Tarve irroittamiselle on taas tuiki tärkeä... :wink:

Pitäisi saada siististi työstettyä kaiutinreiät suuremmiksi 5,25 elementtejä varten. Pelkällä dremelillä nirhimininen tuulilasin ottaessa vastaan on vähän turhan räpeltämisen oloista ja jälki ei hääviä...

Kirjallisista vinkeistä kiittäen, kuvallisista vastauksista kumartaen,

MSa
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Kannattaako oikeasti alkaa nähdä sellaista vaivaa että irrottaa koko kojelaudan? Eihän sitä kukaan näe että on dremelillä nyrhitty, ja hartaasti nyrhien pääsee varmasti aivan kiitettävään tulokseen vähintään samassa ajassa kuin purkamalla koko laitoksen.
Valitettavasti tuohon varsinaiseen kysymykseen en osaa vastata kun en itsekään ole koskaan joutunut irrottamaan kojelautaa vaan kaiuttimenpaikkoja on modifioitu jos jollain käteensopivalla :lol:
MSA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Ma 18.08.2003 18:33
Paikkakunta: Nummi

Viesti Kirjoittaja MSA »

Tässä on juuri tarkoituksena selvittää, että kuinka suuri vaiva on laudan irroittaminen, jotta voi päättää millä tapaa homman hoitaa.

Paineilmaporan ja mirkeliterään tarttuminen kyllä varmasti suurentaa reiät, mutta ei se mikään pikkuhomma ole silloinkaan kun joutuu sinne tuulilasin päätyyn nyrhimään. Ja kun reikää täytyy avartaa luokkaa 4mm kauttaaltaan, niin varmasti on järkevää selvittää että saisiko laudan irti ja järkevämpään työasentoon.

MSa
Avatar
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 440
Liittynyt: Ti 29.04.2003 12:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

Dremelillä reiän isontaminen oli kyllä "helppoa" 8) .En itse huomannut tarvetta suuremmille irroitus operatsiooneille mutta Sotkua tulee hieman kun rauta pöllyää ja siivoaminen hiukka hankalaa.. EDIT:kannattaa yrittää suojata paperilla pahimmat loukot . Siis teräksi suosittelisin sellaista pitkulaisen pallon/kävyn muotoista "rasteroitua" jyrsin terää,kyllä lähtee!
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Irroituksen ja asennuksen ohjeaika 5,2h.
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12808
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

äänet dremelille, omat 5,25" asensin muokkaamalla kojelautaa, sen KIINNI ollessa. Eikä sitä reikää tarvitse joka reunasta niitä varten ees jyystää.
MSA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Ma 18.08.2003 18:33
Paikkakunta: Nummi

Viesti Kirjoittaja MSA »

5,2h kuulostaa pahalta. Eli olkoon.

Ihan kuriositeetin vuoksi kysyisin vielä. Dremeli on kyllä hyllyssä, mutta jotenkin se on tuntunut heppoiselta peliltä ja hommat hoituneet rivakammin kulmahiomakoneella. Eli onko Dremeliin jokin tavallinen katkaisulaikan tyyppinen terä, jolla pellin leikkely sujuu? Sillä ettehän väitä että olisitte Dremelillä hiomalla/mirklaamalla suurentaneet reikää?


MSa
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Dremeliin on saatavissa n. 30mm halkaisijaltaan oleva katkaisulaikka, jolla homma sujuu nopeasti ja helpolla ( aivan pirunkallis :( )

T. nimim. jo 3 Dremeli menossa (laakerit kuluu... :oops: )
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12808
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

MSA kirjoitti:Eli onko Dremeliin jokin tavallinen katkaisulaikan tyyppinen terä, jolla pellin leikkely sujuu? Sillä ettehän väitä että olisitte Dremelillä hiomalla/mirklaamalla suurentaneet reikää?


MSa
Siis teräksi suosittelisin sellaista pitkulaisen pallon/kävyn muotoista "rasteroitua" jyrsin terää,kyllä lähtee!
yllä mainitulla lähtee todellä äkäiseen peltiä, melkeen väittäisin että jopa nopeammin mitä laikalla :wink:
Avatar
Pekka.A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 440
Liittynyt: Ti 29.04.2003 12:38
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekka.A »

Taas vähän asiaa vierestä,mutta bongasin Claes Ohlssonilla(itäkeskuksen)aitojen Dremel härpäkkeiden vierestä(mm.pyörösaha-lisälaite :shock: 8) ) jonkin klooni merkin timantti-katkaisulaikka setin.Aidot Dremelin terät ovat kyllä laadukkaita mutta tiedä tuosta sitten.. Paikassa muuten kattavin valikoima eri vempaimia Dremeliin mihin olen törmännyt :wink:
" Fidldee" W202 C200 -94
W124 230kat-88
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Tuommoinen hankalakin reikä isontuu helposti kulmamallin paine-ilma hiomakonella jossa 6mm istukka. Siihen vaan sopiva kartio tai lieriöterä niin johan pelti murenee...
MSA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Ma 18.08.2003 18:33
Paikkakunta: Nummi

Viesti Kirjoittaja MSA »

Kiitoksia kaikille vinkeistä!

Tuumasta toimeen tartuttiin viikonloppuna ja nyt on horoa 5,25" suppiloita varten.

Hetken näpersin nti Dremelin kanssa ja totesin, että hommasta ei tule mitään. Tai tulee - sanomista. :) Minulla ei ollut valitettavasti käytössä näitä pellinsyöjäteriä, vain tavallinen laikka ja muutamia hiomakärkiä.

Esille haettiin saksalainen pellinsyöjä eli "der nakertaja" ja paineilmapora sylinterikärjellä. Nakertaja on jännä peli, eräänlainen "ompleukone", jossa leukojen välissä iskevä terä syö itselleen kulkupolkua peltiin.

Näillä reiän suurentaminen oli noin 5min per reikä. Onneksi älysi piirtää aluksi suurennettavan alueen, jotta ei tarvinnut mutuna suurentaa. Tämä helpotti aika tavalla siistiä lopputulosta.

MSa
Vastaa Viestiin